Aankoop PL-motor

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkII.
Plaats reactie
Hardtosnap
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2017, 20:13
Type auto: Golf MK2 GTI

Aankoop PL-motor

Bericht door Hardtosnap »

Dag iedereen,

ben van plan om mijn PF te vervangen door een PL.
Nu is dit de eerste motorswap dat ik ga doen en heb ik wel vrienden met ervaring die me bijstaan, maar zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij het aankopen van een (PL-) blok?

Ik ga een gedemonteerd blok bekijken dit weekend en uiteraard is dit altijd een risico nemen. Maar zijn er zaken waar ik zeker naar moet kijken? Dingen aan deze blokken die snel kapot gaan die ik zeker moet/kan checken?
Heb al gehoord dat de spinnekop het wel eens kan begeven bij deze blokken, maar kan je dit eigenlijk testen/checken als het blok er al uitligt?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Roy_GTI
Berichten: 167
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:36
Type auto: Golf 5 GTI DSG
Locatie: Omgeving Nijmegen

Re: Aankoop PL-motor

Bericht door Roy_GTI »

Je gaat qua techniek wel terug in de tijd. Vergeet ook niet dat je ook totaal andere brandstofpompen nodig hebt en dat er meer bij komt kijken.

De pf is echt een betrouwbare motor door de digifant injectie. In een betere situatie hang je de pl over, koop je een fuelrail op eBay en bouw je je digifant over op de pl. Stelt echt niet veel voor maar je hebt een veel betrouwbaardere motor.

Dat is mijn mening en ervaring.
2018 Up! GTI
2014 T5 GP 2.0 TDI DSG
2005 Golf 5 GTI DSG
2003 Touran R32 DSG

Het gaat niet om de afstand per liter maar het plezier per liter brandstof. ;)
Hardtosnap
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2017, 20:13
Type auto: Golf MK2 GTI

Re: Aankoop PL-motor

Bericht door Hardtosnap »

Hey Roy!

De PF gaat eruit omdat hij een gebroken piston heeft... Bij een beetje opzoekwerk kwam ik bij de PL/KR, waar ik dan uiteindelijk voor koos omdat ze toch wat meer power hebben...
Zo'n fuelrail lijkt me wel wat. Zijn die dingen ook in omstreken ergens te verkrijgen? Ik vind ze alleen maar in Amerika...

alvast bedankt voor je reactie :)
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Aankoop PL-motor

Bericht door yal »

Ik zou geen gedemonteerd blok kopen , tenzij je dit laat nameten en eventueel reviseren.
Deze motoren zijn al circa 30 jaar oud en niemand haalt een goed lopende motor uit elkaar zonder reden.

Ik heb zelf een KR 16v onlangs helemaal gereviseerd.

Vervangen bij mijn motor: nokkenasketting (slap) , alle 16 kleppen , klepgeleiders, 16 klepstoters , blok is opgeboord en overmaatse gesmede zuigers zijn er geplaatst. Alle lagers zijn vervangen en krukas met alle aanbouwdelen gebalanceerd.
Motor had maar 187k gelopen , dealer onderhouden , boekjes erbij maar liep op verkeerde olie en bleek achteraf een slecht herstelde distributie schade te hebben.
Ook lag er lager materiaal (babit) in het carter , afkomstig v/d tussenas. Komt vaker voor.

Ontstekingen lekken vaak olie , pakkingen/olie keerringen lekken vaak en houders injectoren en o-ringen vertonen vaak barsten en daardoor trekt de motor valse lucht aan.

Ik heb vroeger een PL gehad en een hoop gedonder gehad met de KE-jetronic injectie , de KR heeft K-jetronic injectie evenals mijn gti met DX motor en dat is een stuk betrouwbaarder.
Belangrijk is systeem schoon en lekdicht te krijgen en met behulp van brandstofdruk meter alle drukken volgens specificatie af te stellen (met vul ringen).

Een spinnenkop die langere tijd droog ligt is toe aan revisie , de rubberen delen drogen dan uit.
Injectoren kun je beter ook vernieuwen , lekken vaak maar zijn niet duur. Denk €70,- per stuk nieuw.

Kortom je weet pas wat je koopt als je het blok hoort lopen , compressie/lektest kan uitvoeren en eventueel uitstoot kan meten.

Inmiddels loopt mijn KR weer als een zonnetje , maar het heeft heel veel ergernis , tijd en een berg geld gekost....dat doe ik nooit meer....

Succes ermee.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Hardtosnap
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2017, 20:13
Type auto: Golf MK2 GTI

Re: Aankoop PL-motor

Bericht door Hardtosnap »

yal schreef:Ik zou geen gedemonteerd blok kopen , tenzij je dit laat nameten en eventueel reviseren.
Deze motoren zijn al circa 30 jaar oud en niemand haalt een goed lopende motor uit elkaar zonder reden.
Blok is niet hélemaal gedemonteerd... Verkoper zegt dat hij alle pakkingen heeft vervangen alsook de distributieriem. Zou eruitgehaald geweest zijn ivm met schade aan de kas...
Uiteraard is dit aan mij om het te geloven of niet.

Draaiende blokken (PL/KR) die te koop staan is inderdaad het beste, maar zijn eerder schaars lijkt me.
yal schreef:
Ik heb vroeger een PL gehad en een hoop gedonder gehad met de KE-jetronic injectie , de KR heeft K-jetronic injectie evenals mijn gti met DX motor en dat is een stuk betrouwbaarder.
Belangrijk is systeem schoon en lekdicht te krijgen en met behulp van brandstofdruk meter alle drukken volgens specificatie af te stellen (met vul ringen).
Ik heb webers altijd heel leuk gevonden, als vervanging van de injectie. Lijkt me interessanter wegens mechanischer, maar ik kan uiteraard fout zijn. Afstelwerk is blijkbaar geen lachertje.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF II GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten