Rijklaar maken Jako's GTI
Rijklaar maken Jako's GTI
Bij deze even een nieuw topic over het rijklaar maken van mijn GTI. Ik heb deze auto overgenomen van iemand die deze in 1998 zelf uit Duitsland heeft geimporteerd. Na het importeren is de auto overgespoten en in 2001 is er een gereviseerde motor in gekomen bij km-stand 230.000 (ongeveer). De teller staat nu op ca. 245.000 en de laatste 9 jaar heeft de auto stilgestaan. De kleur van de auto is origineel Oakgruen voor zover ik nu heb kunnenvaststellen a.d.h.v. de Fahrzeugbrief. Geen gebruikelijke kleur volgens mij maar wellicht heeft dit iets te maken met het feit dat de auto zijn eerste eigenaar in Wolfsburg had?
Er moet behoorlijk wat aan gebeuren, in de loop der tijd zijn er een behoorlijk aantal forse beschadigingen aan de auto ontstaan door de opslag in de schuur waar ook nog allerlei andere activiteiten werden ontplooit. Daarnaast zit er roest aan de kofferklep bij het slot, de overgangen van achterscherm naar de zijschermen en links voor bij het krikpunt/voetenbak waar ee of meerdere keren schade is ontstaan door niet juist gebruik van de krik. Verder ziet de lak daar waar geen beschadigingen zitten er nog behoorlijk goed uit. Vanmiddag even een poetsbeurtje en dan zal ik proberen wat nieuwe foto's te posten waarop e.e.a. beter is te zien.
Gisteren zijn we er al even mee bezig geweest en hebben we er als eerste een hele berg losse bedrading van luidspreker en accesoires die er wellicht ooit hebben opgezeten uitgetrokken. Bij elkaar zeker twintig meter kabel! Daarnaast nog de nodige aandachtspunten ontdekt van kroonsteentjes en andere dubieuze verbindingen die later natuurlijk nestje gesoldeerd en gekrimpkoust zullen worden.
Verder moet de motor en de remmerij natuurlijk weer in orde worden gemaakt. Motor is los maar loopt niet goed, radiateur is helemaal weg, vloeistoffen, filter, riemen etc. moeten natuurlijk allemaal worden vervangen.
Ik zal in dit topic de voortgang posten en hoop van jullie e.e.a. op te steken ten aanzien van zaken waar ik zelf zo snel niet uitkom!
Er moet behoorlijk wat aan gebeuren, in de loop der tijd zijn er een behoorlijk aantal forse beschadigingen aan de auto ontstaan door de opslag in de schuur waar ook nog allerlei andere activiteiten werden ontplooit. Daarnaast zit er roest aan de kofferklep bij het slot, de overgangen van achterscherm naar de zijschermen en links voor bij het krikpunt/voetenbak waar ee of meerdere keren schade is ontstaan door niet juist gebruik van de krik. Verder ziet de lak daar waar geen beschadigingen zitten er nog behoorlijk goed uit. Vanmiddag even een poetsbeurtje en dan zal ik proberen wat nieuwe foto's te posten waarop e.e.a. beter is te zien.
Gisteren zijn we er al even mee bezig geweest en hebben we er als eerste een hele berg losse bedrading van luidspreker en accesoires die er wellicht ooit hebben opgezeten uitgetrokken. Bij elkaar zeker twintig meter kabel! Daarnaast nog de nodige aandachtspunten ontdekt van kroonsteentjes en andere dubieuze verbindingen die later natuurlijk nestje gesoldeerd en gekrimpkoust zullen worden.
Verder moet de motor en de remmerij natuurlijk weer in orde worden gemaakt. Motor is los maar loopt niet goed, radiateur is helemaal weg, vloeistoffen, filter, riemen etc. moeten natuurlijk allemaal worden vervangen.
Ik zal in dit topic de voortgang posten en hoop van jullie e.e.a. op te steken ten aanzien van zaken waar ik zelf zo snel niet uitkom!
- RobvR
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
- Locatie: Noord Limburg
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Ik ben erg benieuwd hoe je project zich ontwikkeld. In ieder geval heel veel succes, Jako.
Groet RobvR
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Zaterdag en zondag zijn we even bezig geweest met het schoonmaken van de GTI. Deze was nl. erg smerig van het in de schuur staan gedurende 9 jaar Tijdens het schoonmaken was er natuurlijk ook de nodige aandacht voor de 'plekjes' die de auto heeft. Sommige plekjes waren met een beetje commandant redelijk goed weg te werken maar de echte roestpleken en krassen natuurlijk niet. Wat opvalt is dat de lak eigenlijk nog heel mooi is, op de genoemde plekjes na. Het lijkt mij dan ook erg zonde om de auto in zijn geheel over te spuiten. Ik ga denk ik proberen om dit weer een klein beetje in orde te krijgen met een lakstift en of spuitbusje van de originele verf. Iemand dit al eens bij de hand gehad voor echt diepe krassen en tips daaromtrent?
Na het poetsen ziet het er op het oog wel mooi uit:
Maar hier krijg je toch rillingen van:
Krasje:
Linksachter:
Rechtsachter:
Slot kofferklep:
Links voor krikpunt:
Krikpunt ga ik, hoewel dit nog geen APK afkeur is, even loshalen en een nieuw stukje in lassen. Maar wat te doen met de rest? Vooralsnog was het niet de bedoeling de hele kar over te spuiten. Ik wil eigenlijk eerst de auto helemaal mechanisch goed krijgen voordat ik dergelijke investeringen ga doen. Ik wil het alleen niet zo laten zitten want daar wordt het niet beter van. Kaal maken en insmeren met groene Hammerite? Kan best zijn dat je er door gaat als je er mee aan de slag gaat natuurlijk.
Volgende punt is het dashboard. De klokken heb ik er even uit gehaald om wat overbodige bekabeling weg te halen (zaten meters ongebruikte kabels van luidsprekers en accesoires in) en toen bleek er aan de achterzijde van de klokken een strip los te zitten (vlak boven de aansluiting van de km-teller). Hoe hoort dit te zitten? Ik heb zitten kijken maar kwam er niet achter.
Tot zover even...
Na het poetsen ziet het er op het oog wel mooi uit:
Maar hier krijg je toch rillingen van:
Krasje:
Linksachter:
Rechtsachter:
Slot kofferklep:
Links voor krikpunt:
Krikpunt ga ik, hoewel dit nog geen APK afkeur is, even loshalen en een nieuw stukje in lassen. Maar wat te doen met de rest? Vooralsnog was het niet de bedoeling de hele kar over te spuiten. Ik wil eigenlijk eerst de auto helemaal mechanisch goed krijgen voordat ik dergelijke investeringen ga doen. Ik wil het alleen niet zo laten zitten want daar wordt het niet beter van. Kaal maken en insmeren met groene Hammerite? Kan best zijn dat je er door gaat als je er mee aan de slag gaat natuurlijk.
Volgende punt is het dashboard. De klokken heb ik er even uit gehaald om wat overbodige bekabeling weg te halen (zaten meters ongebruikte kabels van luidsprekers en accesoires in) en toen bleek er aan de achterzijde van de klokken een strip los te zitten (vlak boven de aansluiting van de km-teller). Hoe hoort dit te zitten? Ik heb zitten kijken maar kwam er niet achter.
Tot zover even...
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Nog even een update voor het slapen gaan
Deze ligt onder mijn kussen op dit moment:
Waterpomp, dynamo, radiateur en distributieriem gedemonteerd. Even cleanen en dan nieuwe spullen terugbouwen (moet ik overoigens nog bestellen)
Is nog redelijk te doen zo in de garage:
Goed gereedschap is het halve werk:
Hoewel zo'n mooie gereedschapswagen ook wel lonkt.
Helaas de steun van de dynamo afgebroken. Op zoek naar een nieuwe...
Deze ligt onder mijn kussen op dit moment:
Waterpomp, dynamo, radiateur en distributieriem gedemonteerd. Even cleanen en dan nieuwe spullen terugbouwen (moet ik overoigens nog bestellen)
Is nog redelijk te doen zo in de garage:
Goed gereedschap is het halve werk:
Hoewel zo'n mooie gereedschapswagen ook wel lonkt.
Helaas de steun van de dynamo afgebroken. Op zoek naar een nieuwe...
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Je mist een vierkant blokje in je km.teller , deze zit met 2 kruiskop schroefjes vast.
Het stukje print zit met de contactjes in je km teller en moet contact maken met de 3 pootjes op het blokje.
Moeilijk uit te leggen zo.
De rottigheid bij de achterkant v/d auto moet je eigenlijk goed aanpakken , eruit slijpen en nieuwe stukken inlassen.
Eigenlijk heb je geen andere optie aangezien de roest van binnenuit komt.
De kras op je voorscherm kan misschien met spotrepair hersteld worden.
Succes ermee,
grt yal
Het stukje print zit met de contactjes in je km teller en moet contact maken met de 3 pootjes op het blokje.
Moeilijk uit te leggen zo.
De rottigheid bij de achterkant v/d auto moet je eigenlijk goed aanpakken , eruit slijpen en nieuwe stukken inlassen.
Eigenlijk heb je geen andere optie aangezien de roest van binnenuit komt.
De kras op je voorscherm kan misschien met spotrepair hersteld worden.
Succes ermee,
grt yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Weet niet of je er wat aan heb maar hier doe ik soms ook wel eens rond kijken voor Classis onderdelen. http://www.volkswagen-classic-parts.de/shop/
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Ik had al het idee dat er iets ontbrak. Als je me een fot zou willen mailen dan graag (heb je al bericht terug gestuurd).yal schreef:Je mist een vierkant blokje in je km.teller , deze zit met 2 kruiskop schroefjes vast.
Het stukje print zit met de contactjes in je km teller en moet contact maken met de 3 pootjes op het blokje.
Moeilijk uit te leggen zo.
De rottigheid bij de achterkant v/d auto moet je eigenlijk goed aanpakken , eruit slijpen en nieuwe stukken inlassen.
Eigenlijk heb je geen andere optie aangezien de roest van binnenuit komt.
De kras op je voorscherm kan misschien met spotrepair hersteld worden.
Succes ermee,
grt yal
T.a.v. de achterzijde, ik zal dit eerst eens kaal maken en kijken wat eronder zit. Uitgebreid carosseriewerk is voor mij vooralsnog geen optie, auto hoeft ook niet in showroomstaat te komen. Als ik hem technisch helemaal goed heb wil ik dat wel een keer doen.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Ik moet die site inderaad eens even uitpluizen. Ik kon zo op het eerste gezicht niet vinden wat ik nodig had maar de dealer verwees mij ook naar hen. Zal anders eens een mailtje sturen, wellicht hebben ze niet alle kleine frutsels op de site staan.MKV Nmgn schreef:Weet niet of je er wat aan heb maar hier doe ik soms ook wel eens rond kijken voor Classis onderdelen. http://www.volkswagen-classic-parts.de/shop/
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Zo, het is even stil geweest maar er is wel het een en ander aan de auto gebeurt.
Allereerst wat materiaal besteld:
En aan de slag:
Wat een fijn boek:
Nieuwe olie erop, koelvloeistof, radiateur, distributie- en multiriem, brandstoffilter. Daarna het idee om het spulletje maar eens even op te starten maar helaas dat ging niet lukken. De motor kreeg geen brandstof. Ik was er al voor gewaarschuwd dat de brandstofpomp wellicht defect zou zijn en deze liep idd niet. Vervolgens heb ik deze gedemonteerd maar tot mijn verbazing liep hij wel degelijk als ik direct op de accu aansloot. Even meten met de multimeter leerde mij dat het ding geen spanning krijgt.
Tijdens de demontage van de brandstofpomp bleek dat de brandstofleidingen in slechte staat waren en niet meer her te gebruiken. Ik heb een paar zeer goede gebruikte exemplaren weten te vinden en die komen er nu op (van de pomp naar het drukvaatje en van het drukvaatje naar de vaste leiding). Het loskrijgen van al die 30 jaar geleden vastgezette wartels is trouwens ook een klusje apart maar met veel geduld toch gelukt zonder de halve auto te hoeven slopen. Hiervoor heb je overigens wel even wat ruimte nodig, binnen in de garage lukte mij dat niet.
Gisteren nog even bezig geweest om uit te zoeken waarom de brandstofpomp geen spanning krijgt. Na diverse metingen uitgekomen bij de zekeringkast. Die moet ik er even uit halen om goed te kunnen bekijken maar op zich wel vreemd dat daar iets mis mee zou kunnen zijn. Zitten toch alleen maar wat verbindingen van het ene punt naar het andere in zou je zeggen. Toch meet ik als ik alle stekkers er af treek een weerstand van ca. 30 ohm over de aansluiting naar de brandstofpomp. Het kabeltje vanaf de stekker naar de pomp daar is niets mis mee. Volgende stap: zekeringkast uit de auto halen en openmaken om te zien wat daar in loos is.
Allereerst wat materiaal besteld:
En aan de slag:
Wat een fijn boek:
Nieuwe olie erop, koelvloeistof, radiateur, distributie- en multiriem, brandstoffilter. Daarna het idee om het spulletje maar eens even op te starten maar helaas dat ging niet lukken. De motor kreeg geen brandstof. Ik was er al voor gewaarschuwd dat de brandstofpomp wellicht defect zou zijn en deze liep idd niet. Vervolgens heb ik deze gedemonteerd maar tot mijn verbazing liep hij wel degelijk als ik direct op de accu aansloot. Even meten met de multimeter leerde mij dat het ding geen spanning krijgt.
Tijdens de demontage van de brandstofpomp bleek dat de brandstofleidingen in slechte staat waren en niet meer her te gebruiken. Ik heb een paar zeer goede gebruikte exemplaren weten te vinden en die komen er nu op (van de pomp naar het drukvaatje en van het drukvaatje naar de vaste leiding). Het loskrijgen van al die 30 jaar geleden vastgezette wartels is trouwens ook een klusje apart maar met veel geduld toch gelukt zonder de halve auto te hoeven slopen. Hiervoor heb je overigens wel even wat ruimte nodig, binnen in de garage lukte mij dat niet.
Gisteren nog even bezig geweest om uit te zoeken waarom de brandstofpomp geen spanning krijgt. Na diverse metingen uitgekomen bij de zekeringkast. Die moet ik er even uit halen om goed te kunnen bekijken maar op zich wel vreemd dat daar iets mis mee zou kunnen zijn. Zitten toch alleen maar wat verbindingen van het ene punt naar het andere in zou je zeggen. Toch meet ik als ik alle stekkers er af treek een weerstand van ca. 30 ohm over de aansluiting naar de brandstofpomp. Het kabeltje vanaf de stekker naar de pomp daar is niets mis mee. Volgende stap: zekeringkast uit de auto halen en openmaken om te zien wat daar in loos is.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Mooi project ,goed bezig
Groet,
Jos
[Updates: Stage 2 JD - carbonio airintake - milteck uitlaatsysteem - versnellingspook gti 6 - handrem hoes gti 6 - tropenroosters - lichtschakelaar gti 6 - audi oilie dop - alarm klasse 3 - raamschakelaars gti 6 - spiegelschakelaar gti 6 - gti 6 stuur.
Jos
[Updates: Stage 2 JD - carbonio airintake - milteck uitlaatsysteem - versnellingspook gti 6 - handrem hoes gti 6 - tropenroosters - lichtschakelaar gti 6 - audi oilie dop - alarm klasse 3 - raamschakelaars gti 6 - spiegelschakelaar gti 6 - gti 6 stuur.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Is het relais v/d brandstofpomp nog goed?
Zitten alle draden aangesloten op de bobine? Indien geloof ik , de zwarte draad niet op bobine aangesloten is heb je geen vonk en doet brandstofpomp het ook niet.
Grt Yal
Zitten alle draden aangesloten op de bobine? Indien geloof ik , de zwarte draad niet op bobine aangesloten is heb je geen vonk en doet brandstofpomp het ook niet.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Jep,yal schreef:Is het relais v/d brandstofpomp nog goed?
Zitten alle draden aangesloten op de bobine? Indien geloof ik , de zwarte draad niet op bobine aangesloten is heb je geen vonk en doet brandstofpomp het ook niet.
Grt Yal
Alles zit er op. Het probleem zit zeker weten in de zekeringkast. Ik meet daar zo al 30 ohm weerstand. Komt niet goed als je over die aansluiting een brandstofpomp wilt laten draaien. Zodra ik de zekeringkast uit elkaar heb gepeutert meer.... kwam bij de stekkers al hier en daar corrosie tegen.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Ziet er een mooi projectje uit!
Voor de carrosserie zou ik sowieso zorgen da de rot die er al opzit niet meer verder kan gaan. En dan achteraf zoals iemand anders zei zal je moeten slijpen en vervangen. Die roest ziet er echte rot uit, krijg je er denk ik niet zomaar uitgeschuurd.
Zeker aangezien de geschiedenis van je auto (eerste eigenaar in wolfsburg) zou ik hem toch in perfecte staat brengen, dus ook de carrosserie. Hoe beter de auto hoe beter hij 'bewaart'
Lijkt wel alsof je heel wat onvoorziene tegenslag hebt gehad. Ga dit zeker blijven volgen, ziet er goed uit!
Voor de carrosserie zou ik sowieso zorgen da de rot die er al opzit niet meer verder kan gaan. En dan achteraf zoals iemand anders zei zal je moeten slijpen en vervangen. Die roest ziet er echte rot uit, krijg je er denk ik niet zomaar uitgeschuurd.
Zeker aangezien de geschiedenis van je auto (eerste eigenaar in wolfsburg) zou ik hem toch in perfecte staat brengen, dus ook de carrosserie. Hoe beter de auto hoe beter hij 'bewaart'
Lijkt wel alsof je heel wat onvoorziene tegenslag hebt gehad. Ga dit zeker blijven volgen, ziet er goed uit!
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
jammer dat je ook de oude waterpomp erin hebt gezet voor 70 euro heb je een gloed nieuwe en geen omkijken meer erna .
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Schitterend (hobby) project is dit.
De auto ziet er op zich wel heel goed uit voor een 30 jarige die ook nog eens 10 jaar stilstaand in een schuur heeft doorgebracht. Je zal altijd zien dat je tegen zaken aanloopt met zo`n auto, maar dat maakt het ook wel weer een uitdaging en het klussen eraan is toch ook wel heel leuk (lijkt mij). Ben benieuwd wannneer de motor loopt, moet toch ook wel een mooi moment zijn.
Succes en veel plezier met de auto Jako en hou ons op de hoogte.
De auto ziet er op zich wel heel goed uit voor een 30 jarige die ook nog eens 10 jaar stilstaand in een schuur heeft doorgebracht. Je zal altijd zien dat je tegen zaken aanloopt met zo`n auto, maar dat maakt het ook wel weer een uitdaging en het klussen eraan is toch ook wel heel leuk (lijkt mij). Ben benieuwd wannneer de motor loopt, moet toch ook wel een mooi moment zijn.
Succes en veel plezier met de auto Jako en hou ons op de hoogte.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Heb je op zich gelijk in; ik probeer de auto echter eerst rijdend te krijgen voor een beperkt budget. Als ik er straks APK op heb en ervan overtuigd ben dat het wat is ga ik er meer aan doen. Deze waterpomp is overigens vrij nieuw alleen ziet hij er niet zo uitChris5gti schreef:jammer dat je ook de oude waterpomp erin hebt gezet voor 70 euro heb je een gloed nieuwe en geen omkijken meer erna .
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Het leuke aan dit soort oude auto's is dat je met een klein beetje boerenverstand en wat basisgereedschap een heel eind komt. Het hoeft ook niet in 1 dag klaar, als ik ergens tegenaan loop neus ik een beetje in de boeken, stel een vraag op een forum en zo kom je er altijd wel uit is mijn ervaring tot nog toe.Edition30 schreef:Schitterend (hobby) project is dit.
De auto ziet er op zich wel heel goed uit voor een 30 jarige die ook nog eens 10 jaar stilstaand in een schuur heeft doorgebracht. Je zal altijd zien dat je tegen zaken aanloopt met zo`n auto, maar dat maakt het ook wel weer een uitdaging en het klussen eraan is toch ook wel heel leuk (lijkt mij). Ben benieuwd wannneer de motor loopt, moet toch ook wel een mooi moment zijn.
Succes en veel plezier met de auto Jako en hou ons op de hoogte.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Nadat ik de corrosie bij de stekkers van de zekeringkast had verwijderd wilde de brandstofpomp nog niet lopen. Blijkt dat Yal toch gelijk had met zijn verdenking van het relais voor de brandstofpomp . Ik heb deze vervangen door een ander exemplaar en heb de motor nu aan het lopen! Hij loopt eigenlijk prima, niet veel op aan te merken. Moet er nog wel mee rijden want dat is er nog niet van gekomen, nog wat andere zaken te doen voor ik daar aan begin.yal schreef:Is het relais v/d brandstofpomp nog goed?
Zitten alle draden aangesloten op de bobine? Indien geloof ik , de zwarte draad niet op bobine aangesloten is heb je geen vonk en doet brandstofpomp het ook niet.
Grt Yal
Heb er trouwens wel een vreemde elektrische storing in zitten nadat ik de zekeringkast heb teruggeplaatst; als ik de lichtschakelaar gebruik terwijl de sleutel niet in het contact zit gaan de led's in het dashboard aan (oliedruklampje ed). Als ik dat doe terwijl de motor loopt gaan de led's uit . Daarnaast doet de richtingaanwijzer het niet (gevaren knipperlicht wel). Vreemde zaak aangezien je bij die zekeringkast eigenlijk geen stekkers kunt omwisselen volgens mij, hebben allemaal een andere vorm.
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Misschien eens kijken of alle draadjes wel perfect verbonden zijn, kan altijd zijn dat er eentje los is, of dat ergens een connectie verkeerd zit.Jako schreef:Nadat ik de corrosie bij de stekkers van de zekeringkast had verwijderd wilde de brandstofpomp nog niet lopen. Blijkt dat Yal toch gelijk had met zijn verdenking van het relais voor de brandstofpomp . Ik heb deze vervangen door een ander exemplaar en heb de motor nu aan het lopen! Hij loopt eigenlijk prima, niet veel op aan te merken. Moet er nog wel mee rijden want dat is er nog niet van gekomen, nog wat andere zaken te doen voor ik daar aan begin.yal schreef:Is het relais v/d brandstofpomp nog goed?
Zitten alle draden aangesloten op de bobine? Indien geloof ik , de zwarte draad niet op bobine aangesloten is heb je geen vonk en doet brandstofpomp het ook niet.
Grt Yal
Heb er trouwens wel een vreemde elektrische storing in zitten nadat ik de zekeringkast heb teruggeplaatst; als ik de lichtschakelaar gebruik terwijl de sleutel niet in het contact zit gaan de led's in het dashboard aan (oliedruklampje ed). Als ik dat doe terwijl de motor loopt gaan de led's uit . Daarnaast doet de richtingaanwijzer het niet (gevaren knipperlicht wel). Vreemde zaak aangezien je bij die zekeringkast eigenlijk geen stekkers kunt omwisselen volgens mij, hebben allemaal een andere vorm.
- RobvR
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
- Locatie: Noord Limburg
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Jako, wat heb je gebruikt om het blok te cleanen en met welk gereedschap?
Groet RobvR
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Nadat ik de corrosie bij de stekkers van de zekeringkast had verwijderd wilde de brandstofpomp nog niet lopen. Blijkt dat Yal toch gelijk had met zijn verdenking van het relais voor de brandstofpomp . Ik heb deze vervangen door een ander exemplaar en heb de motor nu aan het lopen! Hij loopt eigenlijk prima, niet veel op aan te merken. Moet er nog wel mee rijden want dat is er nog niet van gekomen, nog wat andere zaken te doen voor ik daar aan begin.
Heb er trouwens wel een vreemde elektrische storing in zitten nadat ik de zekeringkast heb teruggeplaatst; als ik de lichtschakelaar gebruik terwijl de sleutel niet in het contact zit gaan de led's in het dashboard aan (oliedruklampje ed). Als ik dat doe terwijl de motor loopt gaan de led's uit . Daarnaast doet de richtingaanwijzer het niet (gevaren knipperlicht wel). Vreemde zaak aangezien je bij die zekeringkast eigenlijk geen stekkers kunt omwisselen volgens mij, hebben allemaal een andere vorm.[/quote]
De oorzaak dat je zekeringskast zoveel corrosie heeft is vaak omdat er water lekt vanuit de waterbak.
De ontstekingsmodule zit onderin de waterbak vast in een plastic busje , rondom het busje zit vaak roest en voila waterlekkage over de zekeringskast.
Sowieso zou je alle massa aansluitingen kunnen controleren en schoonmaken , ook bij de stuurkolom.
Dat er lampjes op je dash gaan branden komt vaak doordat de bruine massadraad van je dash niet is aangesloten op je kleppendeksel.
Leuk dat ie loopt , keep up the good work!
Grt Yal
Heb er trouwens wel een vreemde elektrische storing in zitten nadat ik de zekeringkast heb teruggeplaatst; als ik de lichtschakelaar gebruik terwijl de sleutel niet in het contact zit gaan de led's in het dashboard aan (oliedruklampje ed). Als ik dat doe terwijl de motor loopt gaan de led's uit . Daarnaast doet de richtingaanwijzer het niet (gevaren knipperlicht wel). Vreemde zaak aangezien je bij die zekeringkast eigenlijk geen stekkers kunt omwisselen volgens mij, hebben allemaal een andere vorm.[/quote]
De oorzaak dat je zekeringskast zoveel corrosie heeft is vaak omdat er water lekt vanuit de waterbak.
De ontstekingsmodule zit onderin de waterbak vast in een plastic busje , rondom het busje zit vaak roest en voila waterlekkage over de zekeringskast.
Sowieso zou je alle massa aansluitingen kunnen controleren en schoonmaken , ook bij de stuurkolom.
Dat er lampjes op je dash gaan branden komt vaak doordat de bruine massadraad van je dash niet is aangesloten op je kleppendeksel.
Leuk dat ie loopt , keep up the good work!
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Rob, ik heb mijn blok niet echt gecleaned. Ik heb het wel even afgespoten met een luchtpistool.RobvR schreef:Jako, wat heb je gebruikt om het blok te cleanen en met welk gereedschap?
Echt cleanen moet ik nog een keer doen, zat er aan te denken dat misschien volgende winter even te doen maar dan gaat het blok er wel even uit.
Als ze echt heel vies zou zijn zou je dat wellicht met remmenreiniger en een stevige borstel kunnen doen? Zelf misbruik ik hiervoor vaak oude tandenborstels en kwasten, hier knip ik dan de haren wat korter van zodat je goed kracht kunt zetten.
Met koud ontvetter gaat het natuurlijk helemaal mooi maar ik heb niet zo'n grote bak (sterker nog ik heb helemaal geen ontvetbak - nog niet ).
Re: Rijklaar maken Jako's GTI
Was alles maar zo simpel... bij nader onderzoek kwam ik inderdaad een losse massadraad tegen, die ben ik vast vergeten nadat ik het kleppendeksel los heb gehad. Die rare storing met de lichtschakelaar is weg. Nu alleen de richtingaanwijzer nog, daarbij is ook de massa de grootste verdachte.yal schreef: Dat er lampjes op je dash gaan branden komt vaak doordat de bruine massadraad van je dash niet is aangesloten op je kleppendeksel.
Bedankt weer Yal! Ik heb trouwens dat onderdeeltje van de tellerbak nog niet gevonden (ik noem dat voor het gemak even het 'VDO-blokje'). Ben alle golf 1 slopers hier in de buurt al af geweest maar dat zit alleen op de tellerbak van een '83-er GTI (modeljaar) en dan moet je net mazzel hebben als er daar eentje van is gesloopt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten