Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Vandaag even gewassen, was weer eventjes nodig ;)
Is ie klaar om in m'n nieuwe garage (oja, en een woning) weer flink onder handen genomen te worden. Begin weer zin te krijgen flink te gaan detailen :p
Afbeelding
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Vandaag maar getracht de remschoenen achter te vervangen.
Het begon redelijk goed, het duurde niet al te lang voor de trommel eraf lag.
Daarna was het een kwestie van even een foto maken van de huidige situatie, om zodoende te weten hoe alles weer teruggeplaats diende te worden.
Het demonteren en schoonmaken verliep prima, alleen het terugplaatsen is echt een kloteklus!! Een schoen klapte door de kracht van de veren (die zijn dus nog uitstekend!) tegen de onderkant van de zuiger aan, waardoor die eraf schoot en het hydraulische systeem open lag.
Dus na monteren van de nieuwe schoenen eerst even gekeken of ik toch nog genoeg druk had, maar helaas, er was lucht in gekomen.
Door al het gedoe ben ik zo lang bezig geweest met vervangen van de remschoenen van 1 trommel, en het ontluchten van het remsysteem, dat ik geen tijd meer had om de andere kant ook te vervangen. Dit ga ik morgen dus maar doen... Maar dan ben ik er hopelijk weer een tijdje vanaf!!!

Heb zaterdag remblokken vervangen bij een andere auto, en dat gaat toch echt een stuk makkelijker... Dus de gedachte achter ook schijven te plaatsen blijft toch sterk hangen...
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door jwbakkenes »

Dat krijg je Dennys met die ouwe mooie meuk ;)
Wees er maar zuunig op!
Het kost altijd meer tijd en moeite met die oudjes, maar dan heb en houd je wel een mooi speeltje :)

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door yal »

Je kan bij de automaterialen winkel een compleet voorgemonteerde set remschoenen met alle veren kopen.
Enige wat je dan moet doen is remcilinder monteren , remschoenen set borgen , handremkabel monteren en als laatste de plastic wiggen verwijderen.

Dit maakt het vervangen zoveel makkelijker , vroeger bij de GLS en C zo staan te kloten met voeringen afslijpen, nieuwe voeringen popnagelen op de houder etc.
Met de GTI was het zo gepiept , setje was van merk Lucas en remcilinders oem VW.

Check ook even de keering in de trommel , die willen vaak lekken.

Succes ermee ,

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Remmen achter zijn weer als nieuw, eerste kant ging wat moeilijk, maar heb precies onthouden wat wel en niet werkte, en zodoende ging de 2e kant een stuk sneller en makkelijker! :)

Volgende probleem wat ik eergister "kreeg":

Afbeelding
Afbeelding

In de file 'ontplofte' ineens uit het niets m'n brandstof pomp, onderweg naar werk...
Dus donderdagnacht meteen bij Biesheuvel een gloednieuwe Facet Red top pomp gekocht met 8mm nippels en nieuw brandstoffilter met vervangingsfiltertjes.
Deze set kwam vandaag/gister (zaterdag) binnen, en smiddags meteen wezen klussen.
Afbeelding

Huidige stand van zaken:

Het zit gemonteerd, het is getest en het werkt.
Motor nog niet gestart, dat komt morgen.

Na het contact open te hebben gedraaid hoorde ik de pomp z'n werk doen, en merkte direct dat hij toch een stuk stiller was dan de oude. Hij hoort een vibrerend geluid te maken, maar de oude had ook een duidelijke tik.
Dus wellicht dat dat een teken was van interne slijtage, maar binnenkort de oude pomp even doormidden zagen, net als de externe brandstoffilter, welke uit 1 geheel bestaat.

Tijdens het testen van de pomp ontdekte ik wel dat hij minimaal lekte uit de nippels, maar dat is geen probleem aangezien ze er nog maar voor ongeveer de helft ingedraaid zitten.
Morgen dus even een paar slagen vaster zetten, en weer proberen. Als alles goed zit ook morgen de motor weer starten en hopen op succes! :)
Ook ga ik deze zomer de brandstof- en olieleidingen in de motorruimte vervangen door gevlochten leidingen. Sterker en mooier, en het wordt tijd om ook de motorruimte wat netter te maken :P
Hieronder foto's van oud en nieuw qua filter en pomp, en hoe hij nu gemonteerd zit:

Filters:
Afbeelding
Pompen:
Afbeelding

Afbeelding
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

De pomp en filter zitten weer aangesloten zoals van ze verwacht werd! Alweer een aantal km's gemaakt zonder problemen.
Vandaag zelfs een file overleefd :D

Maar moet echt wat aan de hete lucht doen die via m'n filters het blok binnenstroomd...

Dus vandaag op de kop getikt, en morgen verzonden:

Een aluminium filterbak gemaakt voor dubbele carbs, waaronder de Webers, oorspronkelijk van een oldtimer Alfa.

Deze ga ik zover nodig is modificeren tot een mooie airbox, wellicht met een inlegfilter (want daar is de plaats al wel voor), en deze zal ik voorzien van een CAI.

Zodoende zal ook dat probleem (voor een heel groot deel) opgelost zijn. :D
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Na een tijdje maar weer wat updates :)
Heb het extreem druk met werk en verbouwing van mijn nieuwe huis (eerste koophuis), maar toch is er een en ander gebeurt met en aan de GTS...

Ik heb leuke en minder leuke, en begin wel met de laatste....

Vorige week is er 's nachts bij mijn toenmalige logeeradres geprobeerd in te breken via de achterklep, om zodoende de subwoofer en versterker te stelen. Dit resulteerde in een half ontwricht slot (werkt nog wel), en een boel plaat- en lakschade aan de klep. Als genadeslag uit frustratie hebben ze er nog een deuk in de zijkant geslagen ook. Over dat laatste moet ik nog even babbelen met de verzekering, de taxateur linkt deze twee plekken niet, maar de politie heeft ze wel erkend als gezamelijke schade, dus ik wil het gewoon vergoed hebben... Na het ringweekend zal ik hem afleveren om te herstellen.
Hier wat foto's van de achterklep:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan beter nieuws:
Gister(zondag) weer flink geklust, remblokken voorzijde gemonteerd en 1 van de 2 draagarmen en fuseekogels vervangen. Ik had in principe tijd zat om ze beide te doen, alleen begaven al m'n ratels het, en dat precies toen de auto op de assteun stond, met een halve draagarm los, en remklauw gedemonteerd....
Dus met noodgereedschap (beunspul) alles weer teruggeplaatst (wel vast de remblokken vervangen) en snel naar de bouwmarkt gereden. Daar maar even goed spul gehaald, maar toen was de tijd bijna op, en kon ik nog maar 1 draagarm vervangen.
Vanmiddag (maandag) de tweede draagarm, en beginnen de auto op te ruimen, schoon te maken, en zoveel mogelijk ringklaar maken. Technisch zal ie vrijdag zeker wel in orde zijn, optisch probeer ik zover mogelijk te komen.
De Remotecs ga ik helemaal wit dippen, ik heb aan die kleur al genoeg schoonmaaktijd te besteden, een gepolijste rand bezorgd me nog meer ellende... Dus met een klein beetje geluk heb ik voor vrijdag de kans gehad ze te dippen, anders komen ze er tijdelijk in de oude staat (zoals ze er nu bij liggen) onder, vanwege de bandjes die het heerlijk doen op de ring :)

De auto, scooter en Remo's in de garage:
Afbeelding

Draagarm oud en nieuw:
Afbeelding

Remblokken oud en nieuw:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door jwbakkenes »

Wat zijn het ook een t...............s dat die gasten niet van de auto's af kunnen blijven. Succes met de afhandeling.

Verder weer mooie verbeteringen, kan je nog harer knallen over de ring!!

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Jako »

Beste schade door een paar van die klojo's, en dat voor een subwoofer??

Vanwaar trouwens die nieuwe draagarmen, fuseekogels versleten oid of voor het oog? Ik denk er ook over, ze zijn niet zo heel duur volgens mij. Waar heb jij ze gehaald?
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Voor beide haha, de fuseekogels waren niet goed meer (had links al een tijd geleden vervangen, maar de slechte rechter kogel beïnvloed de goede, die dus weer harder slijt dan), en de draagarmen waren wat oud, dus meteen maar even een nieuw setje gehaald. De kosten zijn het ook niet, een complete set scheelte misschien 4 tientjes met enkel twee losse kogels ;)

Waar ik ze heb gehaald weet ik even niet meer, zou ik even thuis moeten opzoeken (ben op werk).
Heb namelijk veel orders geplaatst tijdje terug, bij verschillende leveranciers.

En inderdaad, enkel voor twee subjes en een versterker..... Is om te janken hoe triets eigenlijk, maarja, helaas zijn ze er nog steeds....
Gelukkig staat hij nu 's nachts geparkeerd in m'n garage, staat ie warm, veilig en droog.

Ondertussen heb ik beide draagarmen en fuseekogels gemonteerd, dus onderstel en remmen zijn weer perfect! Vrijdag naar de Nürburgring (organiseer ik voor grote groep meerdere malen per jaar voor m'n club, JW gaat ook weer eens gezellig mee met z'n mk5 GTI), dus als de baan droog is kan ik weer in volle vaart een rondje doen (of ietsjes meer :P )

Ook meteen even het interieur grondig gereinigd, dus die is ook weer fris. En meteen maar m'n nieuwe WOB-edition mattenset geplaatst, is gewoon zonde om op de plank te laten verstoffen...
Afbeelding
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Jako »

Lekker fris idd :)

Ik ben er inmiddels achter dat het loont om even rond te kijken bij de verschillende webshops. Vaak is het zefs met dubbele verzendkosten de moeite waard om bij verschillende zaken iets te bestellen.

Wat zijn eigenlijk de specs van de GTS??
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Vandaar dat ik ook met m'n lijstje op schoot toen verscheidene webshops ben afgestruind en een berekening gemaakt van wat het bij zo min mogelijk shops kost en wat als ik het verspreid over meerdere..
Met de kostprijs verschillen ze vaak nog best, en zodoende was ik verspreid toch al gauw tientallen euro's goedkoper uit, voor exact hetzelfde spul.

De specs zoals het laatst gemeten:
- 130PK
- 180NM
- 0-100: snel ;)
- verbruik: 1km op een emmer :P

Een voorzichtig ronde Nürburgring (m'n eerste met de GTS) was 11min.

Bij de volgende ronde op droog wegdek met een temperatuur van zo'n 20graden en met iig een leuk zonnetje (want anders rij ik er niet op, te groot risico) zal als ik een beetje de ruimte heb onder de (magische) 10 minuten kunnen komen, ik heb de auto de afgelopen tijd erg goed leren kenne, en omdat ik er zo enorm veel zelf aan heb gedaan weet ik ook dat ie goed in elkaar steekt, daar ik al veel heb vernieuwd, sowieso de belangrijke delen, en daar had ik bij m'n eerste ronde nog niet kritisch naar gekeken.

Uiteindelijk wil ik naar de 160PK toe minimaal, en meer is altijd mooi! Ik wil eruit halen wat eruit te halen valt, met o.a. een CAI met betere luchtfilters (vanwege de warme lucht die de open K&N filters nu enorm opnemen), een verstelbaar nokkenastandwiel (om m'n Catcams as z'n werk goed te kunnen laten doen), en een andere kop (nu nog de standaard 1600 kop van het blok, maar ik wil OF een 1800 DX kop, of een crossflow).
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Huidige stand van zaken sinds vanochtend qua exterieur:


AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door MkVI Nmgn »

Dat is een flinke Shine :!:
Welke producten heb je gebruikt ?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Ik zal je vertellen.......... Ik moet hem nog wassen zelfs!!! :!:

Morgenochtend zal hij de wasbox even in gaan, en pas ergens na het weekend ga ik hem polijsten, zodra het weer wat beter wordt of ik op een vrije dag niet ga klussen aan m'n huis...
Hij lijkt verder zo schoon vanwege de velgen, die heb ik gister ge-plastidipt, om even te testen hoe het wit op de Remotecs staat.
Dit moet nog wel opnieuw gedaan worden, maar het was nu even belangrijk deze velgen onder de auto te gooien aangezien ik morgen een weekend op en om de Nürburgring ben :)

Maar verder, als ik een auto een full-detail beurt geef gebruik ik onder andere merken als:
- Meguiar's
- Poor Boys
- Wolfgang
- Mothers
- Monello
- Dodo Juice
etc

Voor het polijsten zelf heb ik een Flex 3401 en een DAP500.
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Na een topweekend Nürburgring, was het afgelopen maandag tijd om de mk1 naar de schadehersteller te brengen om de achterklep te laten maken.
Hier een paar foto's van het weekend:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister (dinsdag) kon ik de auto alweer ophalen, en was de achterklep weer als nieuw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En omdat hij weer in een verse laag lak zit, besloot ik ook eindelijk de Nuhr-sticker erop te plakken, dus tijdens een loos momentje op werk even gedaan :)
Afbeelding
Afbeelding

Op naar volgende updates! :D
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door martin »

Ziet er weer strak uit man,een topper.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door MkVI Nmgn »

Strak klepje! En mooie actie foto's ook.
Alleen ben persoonlijk Niet ze een fan van de mee gespoten letters op de achterklep maar gelukkig smaken verschillen.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Thnx :)

En ik ben ook zeker niet te spreken over de meegespoten emblemen achter ;)
Maar het was een extreme zoektocht om nog ergens een in goede staat verkerend GTS embleem te vinden.
Ik heb er een tijd terug eentje gevonden, echter moet ik die nog even opknappen ( lees: met de hand en een penseel schilderen...)
Een Volkswagen embleem heb ik al wel origineel en nieuw klaarliggen, dus als ik tijd heb gevonden om het GTS embleem te fixen, gaan ze er beide op tegelijk :)
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Jako »

Mooi blauw is niet lelijk ;)
Hij ziet er erg goed uit. Had je hem nu al gepolijst? Zo ja hoe heb je dat gedaan?
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Jako schreef:Mooi blauw is niet lelijk ;)
Hij ziet er erg goed uit. Had je hem nu al gepolijst? Zo ja hoe heb je dat gedaan?

Thnx!

Nee nog steeds niet hahaha :mrgreen: :lol:
De achterklep is opnieuw gespoten na het uitdeuken, dus die hoeft voorlopig niet gepolijst te worden

Maar ik denk zomaar morgenmiddag en/ of maandag even lekker poetsen :)

En wat ik dan doe:

- wassen
- drogen
- kleien
- machinaal polijsten (Flex 3401)
- voeden/showglaze (blackhole meestal van Poor Boys)
- sealen (meestal Poor Boys Exsealant)
- waxen

Verder nog dingen als kunsttof delen oppoetsen en weer een mooie glans geven, bandjes beetje invetten, einddemper in de metalpolish, ramen schoonmaken, en interieur weer even bijhouden.
Denk dat ik er zo wel ben haha ;)
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Jako »

Dennys schreef:
Jako schreef:Mooi blauw is niet lelijk ;)
Hij ziet er erg goed uit. Had je hem nu al gepolijst? Zo ja hoe heb je dat gedaan?

Thnx!

Nee nog steeds niet hahaha :mrgreen: :lol:
De achterklep is opnieuw gespoten na het uitdeuken, dus die hoeft voorlopig niet gepolijst te worden

Maar ik denk zomaar morgenmiddag en/ of maandag even lekker poetsen :)

En wat ik dan doe:

- wassen
- drogen
- kleien
- machinaal polijsten (Flex 3401)
- voeden/showglaze (blackhole meestal van Poor Boys)
- sealen (meestal Poor Boys Exsealant)
- waxen

Verder nog dingen als kunsttof delen oppoetsen en weer een mooie glans geven, bandjes beetje invetten, einddemper in de metalpolish, ramen schoonmaken, en interieur weer even bijhouden.
Denk dat ik er zo wel ben haha ;)

Okay, dat is serieus werk.... heb die Flex even gegoogled maar daar kan ik met mijn Halfords polijster niet tegen op (waardeloos..)
Zijn daar ook alternatieven voor voor de beginneling?
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

De DAP500 is een prima excentrische polijstmachine voor de startende detailer.
Je hebt al totaalpakketten voor een schappelijke prijs, zo'n €170 inclusief backplate en pads, en soms zelfs met een aantal producten erbij.

Wil je echt aan de slag meteen, en alle producten in huis halen om het bovenstaande stappenplan te volgen, mag je wel een aardig bedrag neerleggen, maar je kunt dan wel meteen een jaar vooruit als je alleen je eigen auto zo nu en dan eens mooi onderhoud.

Mocht je serieus interesse hebben, ik heb nog een DAP500 die ik eigenlijk niet gebruik, wellicht dat we er even over kunnen babbelen. Hij ligt niet in de weg ofzo, maar ik gebruik hem ook al een tijd niet meer...

Mocht je interesse hebben, PB me dan maar even! :)
Dennys
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2013, 09:01
Type auto: mk1 GTS

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Dennys »

Afgelopen "weekend" (zondag en maandag) de auto maar eens goed onder handen genomen.

Hier een online foto-verhaaltje :)


Na het wassen en kleien (lak weer lekker glad, defecten, swirls en krassen wel duidelijker zichtbaar):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna even flink gepolijst (ik heb de Flex3401 gebruikt en Smartwax polish), waarna dit het resultaat was:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/url]
[url=http://s867.photobucket.com/user/Clubme ... d.jpg.html]Afbeelding
Afbeelding

Daarna in de glaze en sealant gezet gezet (Poor Boys Black Hole en Exsealant):
Afbeelding
Afbeelding

Om vervolgens in de wax te kunnen zetten (Dodo Juice Purple Haze):
Afbeelding
Afbeelding

En zie hier, het eindresultaat na ook de kunststof delen te hebben gereinigd, ramen schoongemaakt en bandjes ingevet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys

Bericht door Golf88 »

Zo dan! Die van mij mag je ook wel een keer doen :mrgreen:

Viel me alleen een dingetje op, maar dat kan ook alleen maar zo lijken op de foto. Is het linkerportier later gespoten of in iedergeval in een andere kleur dan de rest van het carrosserie?

Ga zo door!
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten