Welke motor in mijn GTI????

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Plaats reactie
suku
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2013, 11:05
Type auto: Golf MK1 GTI

Welke motor in mijn GTI????

Bericht door suku »

Hallo allemaal,

In mijn mooie Mk1 GTI heeft de vorige eigenaar (om mysterieuze redenen) een dieselmotor ingebouwd. Dit wil ik graag veranderen. Ik wil de auto graag terugbrengen naar origineel voor zover mogelijk en daarbij graag een benzinemotor er in.

Nu is de vraag: welke motor kan ik hier het beste in zetten?

Ik wil er geen racemonster van maken want ik gebruik de auto dagelijks en het moet wel te betalen blijven. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel een GTI ;)

Kan iemand mij helpen???
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3556
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door NICO! »

Dit soort vragen zijn echt wat voor forumexpert Spuugemmer.
Groeten, Nico
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door yal »

Tot 1982 een 1,6 EG en daarna 1,8 DX motor.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Timvgti »

En spuugemmer heeft ook nog een leuk KR blok te koop welke je er in kan lepelen!!!
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =61&t=4455
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Spuugemmer »

Id erg afhankelijk van wat je wil. Je geeft aan geen racemonster dan zou ik voor een dx de originele mk1 gti motor gaan of eventueel voor een 16v zoals Tim zegt. Beide kunnen met een 020 bak gemonteerd worden. 2de hands is er veel te koop maar hou er rekening mee dit zijn doorgaans al oudere motoren. Als je hem dagelijks wil gebruiken zo ik voor een mooie motor bij van kronenburg vandaan gaan. Dan heb je een vers opgebouwde motor en kan je aan de hand van je budget bepalen hoe veel vermogen en welk type motor het gaat worden. Om je een passend advies te geven is er wel iets meer info nodig. Zoals budget en bouwjaar. En of je dan exact die motor wil of een leuke motor. Als je toch moet gaan aanpassen zou ik persoonlijk altijd voor een 16v gaan.
Golf MK1 GTI
suku
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2013, 11:05
Type auto: Golf MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door suku »

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Vind het erg lastig. Voor iemand die nieuw is in de autowereld is het meteen een hele ingreep.

Meer info: de auto is geïmporteerd, bouwklaar 1984. Budget is er wel wat maar nu ook weer niet top. Dus een paar honderd euro is wel de max.

Het zou een motor moeten zijn die niet al teveel aanpassingen moet. Deze aanpassingen kan ik namelijk niet zelf en ik ken nog niemand die mij daarmee kan helpen. De motor inbouwen zou ik verder wel zelf kunnen.

Eigenlijk het liefst een nette, jongere motor. Liefst zuinig maar moet wel lekker kunnen rijden natuurlijk. Ik dacht zelf dat een motor uit een golf 3 misschien een optie was. Maar moet daar dan veel voor omgebouwd?
suku
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2013, 11:05
Type auto: Golf MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door suku »

Oh en een af te stellen nokas zoals die spuugemmer te koop heeft lijkt me natuurlijk erg gaaf en handig. Maar heb geen verstand van motoren maar vermoed dat die motor wat te duur is in verbruik.
Nadeel is dat ik de auto dagelijks voor langere afstand rij en het verbruik echt wel een belangrijk ding is :cry:
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Timvgti »

Je hebt geen verstand van motoren maar kan wel zelf een blok inbouwen?
Strookt dat niet een beetje met elkaar?
Is je mk1 verder niet ook aangepast voor de zelfontbrandend, welke er nu in zit? Zoals de tellerbak enzo?

Als je zo 'zuinig' wil rijden, waarom laat je de diesel er dan niet in?
suku
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2013, 11:05
Type auto: Golf MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door suku »

Ja klopt! ;) dat heb ik een keertje met hulp gedaan en heb ik ook nu hulp bij.

De diesel kan niet meer uit nu er vanaf volgend jaar belasting betaald moet worden. Super zuinig hoef ik ook niet te rijden maar wel normaal en daarmee dus geen racemonster helaas
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Spuugemmer »

Een paar honderd euro..... Hoe betrouwbaar moet het zijn en hoeveel wil je in de periode erna aan gaan versleutelen om hem uberhaupt rijdend te houden.

Even een kort lijst wat waarschijnlijk anders is door de motor ombouw naar diesel.
- Draadboom
- Tellerbak
- Motor
- Bak (deze past wel op een benzine maar zal totaal een verkeerde verhouding hebben waardoor je zaagtand veel te groot wordt.)
- Uitlaat
- brandstof voorziening. Denk aan opvoerpomp.
- Motorsteunen

Het is allemaal wel te doen hoor het is ook allemaal niet zo spannend. Belangrijk is dat je weet wat je wil.
Ik blijf toch bij een 16v. (kr/pl/abf/9a)
Golf MK1 GTI
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Golf88 »

Spuugemmer schreef:Ik blijf toch bij een 16v. (kr/pl/abf/9a)
Ik heb totaal geen verstand van wat je wel of niet moet hebben in een Golf I GTI, maar als ik zie wat ik zoal erover tegenkom op internet dan is het toch vaak de 1.8DX wat de voorkeur lijkt te hebben? Wat is jouw reden om daar niet voor te gaan?
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Spuugemmer »

Golf88 schreef:
Spuugemmer schreef:Ik blijf toch bij een 16v. (kr/pl/abf/9a)
Ik heb totaal geen verstand van wat je wel of niet moet hebben in een Golf I GTI, maar als ik zie wat ik zoal erover tegenkom op internet dan is het toch vaak de 1.8DX wat de voorkeur lijkt te hebben? Wat is jouw reden om daar niet voor te gaan?
Dat is op zich ook niet zo raar want dat is de standaard motor.
Golf MK1 GTI
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Golf88 »

Spuugemmer schreef:
Golf88 schreef:
Spuugemmer schreef:Ik blijf toch bij een 16v. (kr/pl/abf/9a)
Ik heb totaal geen verstand van wat je wel of niet moet hebben in een Golf I GTI, maar als ik zie wat ik zoal erover tegenkom op internet dan is het toch vaak de 1.8DX wat de voorkeur lijkt te hebben? Wat is jouw reden om daar niet voor te gaan?
Dat is op zich ook niet zo raar want dat is de standaard motor.
Ahzo, en is dat dan een 8 klepper? Ik ben echt nog een leek wat betreft de oudere generaties VW, maar wil er graag meer over leren.

De motorblokken die jij adviseert, zijn dat dan allemaal 16-kleppers?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door wehoo »

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Spuugemmer »

Dx is een 8 klepper. De motoren welke ik benoem zijn idd allemaal 16 kleppers. Een atmos 20v klepper is misschien nog wel mooier alleen dat neemt ook weer extra kosten met zich mee zoals een vrij programmeerbaar management.

http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html
Hier link met tabel met kr/pl en 9a erin.

http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html
hier link met tabel met ABF erin.
Golf MK1 GTI
suku
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jun 2013, 11:05
Type auto: Golf MK1 GTI

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door suku »

Bedankt jongens! Ik weet nu wat meer over wat er wel en niet in hoort. Nu nog aan een nette 1.6 8 of 16 klepper komen met niet zoveel op de teller :D

Nog een aanvullende vraag: als ik nou een motor uit een golf 3 of een andere motor die er niet origineel in hoort, er in wil zetten. Dan moet ik vanalles ombouwen. Maar even praktisch: hoe kom ik er achter waar de nieuwe motorsteunen moeten komen? Ik kan moeilijk de nieuwe motor en even intillen en kruisjes zetten op de plekken waar de motorsteunen moeten komen ;)
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: Welke motor in mijn GTI????

Bericht door Jako »

Het inbouwen van verschillende typen nieuwe motoren is al veel vaker gedaan. Als je gaat googlen kun je volgens mij tal van forumtopics vinden van mensen die dat voor jou hebben uitgezocht. Echter gezien het feit dat je budget beperkt is zou ik je dat niet aanraden. Nieuwe motorsteunen moeten er ook worden ingelast en als je voor al dat soort dingen iemand erbij moet hebben... €€€. Als je naast het nieuwe blok ook nog zaken terug moet bouwen vanwege de dieselombouw heb je denk ik al uitdaging genoeg met een beperkt budget :roll:
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten