Plots verlies turbodruk

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Plots verlies turbodruk

Bericht door Vissa »

Mannen, ik heb een raar fenomeen.

Ik had al het gevoel dat de auto af en toe inhield, en heb nu de bevestiging gevonden. Het zit als volgt:

Als ik vol op het gas ga levert de turbo ongeveer tussen de 1.6 en 1.8 bar. Dit blijft prima binnen die range, de auto versnelt hard, maar dan plotseling wil de auto blijven hangen. Dit gebeurd niet altijd, maar af en toe, en vooral op hogere snelheid.

Wat ik zie gebeuren is dat de turbodruk plotseling van maximaal afzwakt met zomaar 1 bar. Dat is echt flink, en ook zo plots. Niet tijdens het overschakelen maar tijdens het versnellen.

Ik kan even niet plaatsen hoe dit fenomeen veroorzaakt kan worden. Ik verdenk zelf de stock diverter valve, dat deze soms de druk niet kan behouden? Ze staan erom bekend te falen.

Een lek lijkt me onwaarschijnlijk, dan had ik er continu last van gehad en niet zo plotseling, en ook niet af en toe. Turbo lijkt me verder ook gewoon prima, die levert de benodigde druk. Zou het kunnen dat de ECU ingrijpt op de turbodruk vanwege misschien ergens een te hoge temperatuur? Of is dat onzin?

Ik tast voor nu even in het donker.

Auto is gechipt, verder op dit moment stock. Probleem lijkt al aanwezig te zijn vanaf het moment dat deze gechipt is.

Geen foutcodes, verder rijdt de auto prima. Iemand die dit fenomeen ook mee gemaakt heeft of kan verklaren?
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Renekesgti »

Meestal gebeurd dit bij een boostpiek in een bepaalde versnelling dat de ECU terug regelt. Ik denk programmering. Gr. Rene.
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door ChielED35 »

Als ik het goed zeg Remco is jouw auto toch bij VAGtechniek op de bank geweest?! Wat zeggen zij van dit fenomeen?
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Vissa »

Ik geloof dat de auto het ook doet als de max turbodruk nog niet is bereikt, dat zal ik vanavond nog even testen.

Ik wilde de software eigenlijk al verwijderen. Ik heb er nu helemaal geen goed gevoel meer bij. Of dat nou aan hun software ligt of dat er iets moeilijk doet op de auto, dat is even gissen. Want als het een onderdeel is wat moeilijk doet dan zal ik dat ook hebben als ik hem breng naar bijvoorbeeld JD. Eigenlijk wil ik het uitsluiten, maar dat is even lastig in dit geval.

Ik zal om te beginnen de stock DV eens bekijken. Ik heb nog de revisie C geloof ik erop zitten.

Zonder de chip was er niks aan de hand. Maar dan draait de turbo natuurlijk ook veel minder druk. :lol:
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
tommy
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 aug 2013, 13:14
Type auto: 7 gti dsg
Locatie: belgium

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door tommy »

zou ik effe terug gaan naar de tuner die lossen dat wel netjes op :o
mk7 gti 325 pk 525nm
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Vissa »

Van de week gaat de auto even aan de laptop tijdens een ritje, dan wordt er gekeken wat er nou precies gebeurd. Ik ga van de week even de DV demonteren om te kijken of daar wat aan te zien is.

Keep you posted! :D
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
tommy
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 aug 2013, 13:14
Type auto: 7 gti dsg
Locatie: belgium

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door tommy »

en al nieuws over de wagen
mk7 gti 325 pk 525nm
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Vissa »

Aan de DV is niks te zien zo op het eerste oog. De laptop moet er nog aangehangen worden. :D
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Vissa »

Software is eraf, draait gewoon weer zoals het hoort. Lijkt erop dat Rene gelijk heeft! :D

Volgende keer toch naar JD! :)
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door ChielED35 »

Mooi dat het weer goed draait nu! Toch jammer dat je al die tijd zonder optimale software gereden hebt.
Afspraak al gemaakt in Lochem? :mrgreen:
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Gebruikersavatar
Demon
Berichten: 306
Lid geworden op: 26 feb 2014, 18:21
Type auto: Golf 7 R Facelift
Locatie: Belgie

Re: Plots verlies turbodruk

Bericht door Demon »

Mooi Remco. Nu naar een goede tuner. ;)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten