Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PHoogerheide
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2020, 14:52
Type auto: Golf MK7 GTI Perform

Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bericht door PHoogerheide »

Beste forumleden,

Mijn Golf GTI MK7 met Performance Pack heb ik een paar maanden geleden gekocht met 105.000KM op de klok. Ik merkte toen na een paar dagen dat de DSG ( 6-traps met natte koppelingen ) soms niet helemaal deed wat ik wilde. Eigenlijk schakelt de bak gewoon prima, ook bij vollast. Maar soms vibreert de auto heel kort en krachtig ( max 1 sec. ) met wegrollen, zowel vooruit als achteruit. Dus als ik de rem in één keer loslaat trilt de auto een moment en rolt daarna netjes weg. Ook merk ik dat als ik bijvoorbeeld op een rotonde af kom rijden en rustig rem, de auto netjes terugschakelt. Maar zodra ik op de rotonde dan weer rustig gas geef, duurt het even voordat de koppeling aangrijpt. Het lijkt wel alsof de bak dan even niet goed weet in welke versnelling hij weer gezet moet worden.

De DSG is door de dealer netjes ververst bij 55.000KM, en zelf heb ik de bak bij 108.000KM laten spoelen. Omdat ik toch al tuningsplannen had heb ik ook de DSG Stage 1 laten tunen door JD Engineering. De schakelmomenten zijn nu aangepast wat heel fijn is, maar de problemen zijn hier helaas niet mee verminderd.

Er staan geen foutcodes in het storingsgeheugen van de bak. Zelf vrees ik voor ( een ) versleten koppeling / koppelingen.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bericht door John »

Nou ben ik zelf een zeer gevoelig persoon en merk ik heel snel elke verandering in/aan een auto.
Ik heb dezelfde auto maar dan uit 2016.
Wat ik bij mij merk met wegrollen in D is dat er een heeeel lichte tril is maar alleen als de motor en bak koud is.
Maar dat is gewoon normaal.
Als het echt hard trillen is zou ik denken (maar hang mij er niet aan op) dat het je vliegwiel is wat trilt bij het aangrijpen van de koppeling.

Over je andere vraag kan ik alleen maar vertellen wat mijn eigen bevindingen zijn.
Ik weet niet of je het al gemerkt hebt maar als je auto afremd en hij zit in zijn 2de versnelling en je laat de auto door rollen zonder te remmen of gas te geven, dan zet de dsg hem zelf even in neutraal ondanks dat er op je display staat dat hij in zijn 2 zit.
Als je dan ineens gas geeft dan moet hij idd even denken van hee wat doe jij? Ow je geeft gas, wacht dan laat ik de koppeling weer opkomen.
Ik moest er ook erg aan wennen dat als ik op een rotonde afkom dat ik hem in zijn 3 moet houden of verder afremmen dat hij goed in zijn 2 zit en dan optrekken.
In begin deed ik dat niet en dan zit de dsg op het punt van net terug schakelen naar 2 en dan geef je gas en gaat gelijk weer naar 3.
Dan krijg je een dreun/bonk omdat hij snel terug en tegelijk weer opschakelt.
Ik vind dat de schakelmomenten standaard veel beter kan.
Als je een beetje vlot optrekt vind ik ook dat hij te vroeg naar zijn 4 schakelt.
En in een woonwijk waar je 30 mag dan weet de bak ook niet wat hij wil.
Moet ie in zijn 2 of in zijn 3? Dan is hij continue aan het op en terug schakelen en dat voel je.
Dus dan zet ik hem meestal even handmatig en hou ik hem in zijn 2.

Maar goed ik heb er een beetje omheen leren rijden.
Heb weleens nagevraagd wat het aanpassen van de schakelmomenten kost maar dat vond ik toch wel serieus geld voor zo'n aanpassing.
Dus dan maar op mijn manier schakelen.
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bericht door yal »

Onze Passat B8 2,0 tsi 220pk doet precies hetzelfde , iets schokkerig wegrijden als deze koud is en je meteen/abrupt je rem loslaat.
Laat de rem gedoseerd los , dan is er geen probleem.

Na het verlaten van een rotonde inderdaad niet meteen het gas intrappen maar gedoseerd gas geven en de bak schakelt meteen door naar de 3de versnelling.

Onze DSG schakelt gelukkig niet zo vroeg op zoals oudere DSG's voorheen deden , pas bij 90km naar de 6.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
PHoogerheide
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2020, 14:52
Type auto: Golf MK7 GTI Perform

Re: Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bericht door PHoogerheide »

John schreef: 18 nov 2020, 19:46 Nou ben ik zelf een zeer gevoelig persoon en merk ik heel snel elke verandering in/aan een auto.
Ik heb dezelfde auto maar dan uit 2016.
Wat ik bij mij merk met wegrollen in D is dat er een heeeel lichte tril is maar alleen als de motor en bak koud is.
Maar dat is gewoon normaal.
Als het echt hard trillen is zou ik denken (maar hang mij er niet aan op) dat het je vliegwiel is wat trilt bij het aangrijpen van de koppeling.

Over je andere vraag kan ik alleen maar vertellen wat mijn eigen bevindingen zijn.
Ik weet niet of je het al gemerkt hebt maar als je auto afremd en hij zit in zijn 2de versnelling en je laat de auto door rollen zonder te remmen of gas te geven, dan zet de dsg hem zelf even in neutraal ondanks dat er op je display staat dat hij in zijn 2 zit.
Als je dan ineens gas geeft dan moet hij idd even denken van hee wat doe jij? Ow je geeft gas, wacht dan laat ik de koppeling weer opkomen.
Ik moest er ook erg aan wennen dat als ik op een rotonde afkom dat ik hem in zijn 3 moet houden of verder afremmen dat hij goed in zijn 2 zit en dan optrekken.
In begin deed ik dat niet en dan zit de dsg op het punt van net terug schakelen naar 2 en dan geef je gas en gaat gelijk weer naar 3.
Dan krijg je een dreun/bonk omdat hij snel terug en tegelijk weer opschakelt.
Ik vind dat de schakelmomenten standaard veel beter kan.
Als je een beetje vlot optrekt vind ik ook dat hij te vroeg naar zijn 4 schakelt.
En in een woonwijk waar je 30 mag dan weet de bak ook niet wat hij wil.
Moet ie in zijn 2 of in zijn 3? Dan is hij continue aan het op en terug schakelen en dat voel je.
Dus dan zet ik hem meestal even handmatig en hou ik hem in zijn 2.

Maar goed ik heb er een beetje omheen leren rijden.
Heb weleens nagevraagd wat het aanpassen van de schakelmomenten kost maar dat vond ik toch wel serieus geld voor zo'n aanpassing.
Dus dan maar op mijn manier schakelen.
Zou inderdaad ook heel goed een vliegwiel kunnen zijn, zo voelt het ook wel een beetje. Bedankt voor de tip!

Stapte overigens vorige week in een Octavia RS met dezelfde motor en DSG. Stond nog maar 40.000KM op, maar ik voelde ongeveer hetzelfde enkel minder heftig dan bij mij.

Wat het terugschakelen betreft klinkt jouw verhaal ook heel herkenbaar voor mij. Misschien moet ik er wat beter mee leren omgaan.
Gebruikersavatar
xander007
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 jun 2021, 21:24
Type auto: Golf 7 gti perf

Re: Golf VII GTI PP - DSG-klacht

Bericht door xander007 »

Is het probleem al
Opgelost? Heb namelijk het zelfde 83500km
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten