Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3489
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Locatie: Randstad
Contacteer:

Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door NICO! » 25 okt 2012, 19:44

25 oktober 2012 14:31 Tekst: Frank Jacobs

De Volkswagen Golf staat aan de vooravond van zijn zevende leven. Een geluksgetal? Wij reden op Sardinië de eerste kilometers met de auto waar alle ogen op zijn gericht.

Afbeelding

29 Miljoen exemplaren werden er gebouwd van de Volkswagen Golf, in een tijdsbestek van 38 jaar, verdeeld over zes generaties. De auto die tot taak had de Kever op te volgen, groeide uit tot een icoon en de maatstaf in zijn klasse. De klasse die vele jaren, totdat de crisis het zwaartepunt van de markt een trede omlaag schopte, de grootste was. Een auto waar dus extreem veel vanaf hangt en de mensen van Volkswagen winden er tijdens de presentatie dan ook geen doekjes om dat dit de belangrijkste auto uit de geschiedenis van het merk is. Waar de stap van de vijfde naar de zesde generatie volgens velen niet veel meer was dan een ingrijpende facelift (technisch veranderde er weinig en criticasters spraken van de Golf 5.1), staat er ditmaal echt een heel nieuwe auto. Alleen al omdat hij op een heel ander chassis staat. Want net als de nieuwe Audi A3 en de vorige week in Parijs onthulde derde generatie Seat Leon draagt de nieuwe Golf onderhuids het inmiddels bekende MQB-platform. En dat staat voor Modular Quer Baukasten, ofwel modulair, dwarsgeplaatste motor en bouwdoos. En hoe anders de nieuwe Golf onderhuids dan ook mogen zijn, het uiterlijk is veel minder ingrijpend veranderd. Hoewel er geen plaatdeel uitwisselbaar is met de vorige Golf, zal zelfs een blinde kip bij de eerste aanblik meteen zien dat dit weer een Golf is. Het meest kenmerkende aspect is die brede, halverwege geknikte C-stijl die door de hele geschiedenis van de Golf altijd gebleven is. Ten opzichte van de vorige is de nieuwe Golf duidelijk scherper, dynamischer getekend. Dat zie je aan details zoals de koplampen en achterlichtunits, maar ook aan zijn hele silhouet. Hij oogt ranker en dat is geen toeval. De auto is lager en breder. De wielbasis nam toe, waardoor de overhang voor kleiner kon worden. Met dank aan de flexibiliteit van het MQB-platform.

Vrolijk

Vanbinnen valt meteen op dat Volkswagen de wat saaie zakelijkheid van de vorige Golf een beetje beu was. Het is nog steeds geen Alfa Romeo, maar toch ziet het dashboard er wat vrolijker uit dan het deed. Om dat te bereiken werd voor hoogglans zwart toegepast, en mooi is ook de manier waarop de middenconsole in een lichte hoek naar de bestuurder toe is gedraaid. Die middenconsole wordt gedomineerd door een groot kleurenscherm en het goede nieuws is dat dit scherm standaard is op alle uitvoeringen, tot de instapper aan toe. En er is wat leuks met dat scherm. Normaal gesproken heb je het volle beeld, afhankelijk van welke functie voor staat. Maar zodra je met je hand het scherm nadert, springen de verschillende menu’s op. Het werkt met een infraroodsensor achter het scherm. Benader je het met een voorwerp, gebeurt er niets. We zijn dan ook heel benieuwd hoe goed het op een koude winterochtend werkt. Maar leuk en handig is het beslist.

Wat minder enthousiast zijn we over de interface van de diverse functies binnen het systeem. Met name de navigatie is vaak niet logisch en dat is jammer, want de rest van het dashboard is juist zo logisch en intuitief.

Ook aan het meubilair heeft Volkswagen veel aandacht besteed. De stoelen zijn lekker stevig, bieden veel steun en de zitpositie is erg goed. Het stuur kan ver naar je toe worden getrokken. Dee grootste kracht van de nieuwe Golf is wellicht de ruimte achterin. Ondergetekende kan met zijn 1,86 meter zeer riant achter zichzelf zitten. Beenruimte te over en ook de hoofdruimte is uitstekend. Dit zou zelfs een klasse hoger niet misstaan en mensen met lange kinderen moeten alleen hierom de Golf al op de shortlist zetten. De kofferruimte heeft een relatief lage tildrempel en de rugleuning kan in twee ongelijke delen bijna helemaal plat. In zulke gevallen blijf je altijd met die verrekte hoedenplank zitten, maar dat probleem heeft Volkswagen heel slim doch eenvoudig opgelost. De plank past precies (na enig oefenen en passen) onder de vloer, boven het reservewiel.

Sper

Ooit ontwikkelde Volkswagen speciaal en exclusief voor de GTI XDS, een soort elektronisch sperdifferentieel dat samenwerkt met het ESP en er voor moet zorgen dat stuur- en aandrijfkrachten elkaar minder in de weg zitten en onderstuur bij gas in de bochten gereduceerd wordt. Met ingang van deze nieuwe generatie is dat standaard op alle uitvoeringen. We rijden op Sardinië en dat betekent glooiende wegen met doorgaans goed asfalt. Omstandigheden waaronder een dergelijk systeem zich goed kan bewijzen en dat doet het ook. We rijden de tweeliter TDI en dat betekent 320 Nm die de voorwielen moeten delen met de besturing. Dat gaat hem goed af, de nieuwe Golf stuurt behoorlijk scherp, duidelijk minder wollig dan de huidige. En in bochten kun je flink het gas erop houden zonder dat de voortrein veel naar buiten dribbelt. De achterkant voelt zelfs lekker los aan als je even van het gas af gaat. Afhankelijk van de uitvoering is de Golf tot honderd kilo lichter dan zijn voorganger en zo voelt hij ook aan. Ons exemplaar is ook nog eens voorzien van het uit duurdere modellen van de groep bekende systeem waarmee je de afstemming van diverse parameters naar eigen smaak in kunt stellen. De mate van stuurbekrachtiging, gasrespons, het elektronische sperdifferentieel, de dynamische cruise control en de demping; je zet de hele boel met een knop op Comfort, Normal, Sport of Eco. Maar je kunt ook elke parameter apart instellen inder Individual. Met name in de sportstand voelt de Golf duidelijk dynamischer aan dan zijn voorganger. De tweeliter TDI levert 150 pk en 320 Nm. Hij voelt lekker soepel aan, maar helemaal onderin vergt het samenspel tussen gas en koppeling enige gewenning. Je merkt dat de boel zuinig is afgesteld.

Cilinderuitschakeling

De nieuwe Golf begint zijn carrière met keus uit een zestal motoren. De instapper is een 1,2 liter TSI met 85 pk. Als enige is deze uitsluitend leverbaar met een vijftraps handbak. Alle andere kunnen optioneel worden uitgerust met een zeventraps DSG, op de 2.0 TDI na, die een zestraps versie krijgt. Hetzelfde blok is er ook met 105 pk. Dan is er een 1,4 liter TSI die naar keuze 122 of 140 pk levert. Die versie krijgt standaard zes verzetten vooruit mee en de 140 pk versie heeft op de Nederlandse markt standaard cilinderuitschakeling (ACT), waarmee het gemiddeld verbruik van 5,2 naar 4,7 liter per 100 km zakt. Natuurlijk zijn er ook dieselmotoren, twee om precies te zijn. De 1,6-liter TDI levert 105 pk en heeft standaard een handbediende vijfbak, de tweeliter die wij reden levert 150 pk en heeft zes versnellingen. Dan zijn er uiteraard nog diverse uitvoeringniveaus. De instapper is de Easyline, die uitsluitend kan worden gecombineerd met de lichtste benzinemotor. Dan ben je voor E 18.790 klaar en kom je er allerminst berooid af, met het kleurenscherm, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische raambediening voor, elektrisch verstelbare spiegels, handbediende airconditioning, radio en elektronische sper. Ook het Multi Collision Brake is standaard op alle uitvoeringen. De Trendline is gelijk uitgerust, maar is leverbaar met meerdere verschillende motoren. De Comfortline heeft cruise control, automatische klimaatregeling, vijftien inch lichtmetalen wielen, betere stoelen, middenarmsteun voor en achter, Pre Crash veiligheidsysteem en een uitgebreidere boordcomputer. Echte levensgenieters kiezen de Highline en dan heb je zestyien inch wielen, vermoeidheidsherkenning, multifunctioneel stuur met leren bekleding, mistlampen voor met bochtverlichting, sportstoelen, half alcantara bekleding, sfeerverlichting, betere audio met acht speakers en een lichtpakket. De Highline is er vanaf E 23.790. Vanaf zaterdag 3 november staat de nieuwe Golf bij de Nederlandse dealers. Bijna alle uitvoeringen komen in aanmerking voor twintig procent bijtelling, maar een Golf met veertien procent hoeven de Focus en Mégane vooralsnog niet naast zich te dulden.

Bron: Autoweek.nl
Groeten, Nico

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:27
Type auto: MK6 GTI - MK7 TDI

Re: Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door Luca » 31 okt 2012, 15:10

Best stukje typewerk Nico ;)
GOLF VI GTI ABT
---18'' Detroits---
GOLF VII 2.0 TDI
---18" Durban----

Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 10:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door Crokko » 31 okt 2012, 19:46

Luca schreef:Best stukje typewerk Nico ;)
Ctrl+C
Ctrl+V

Gok ik :mrgreen:
Afbeelding

bzb
Berichten: 3142
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door bzb » 31 okt 2012, 19:53

" maar helemaal onderin vergt het samenspel tussen gas en koppeling enige gewenning. Je merkt dat de boel zuinig is afgesteld."

JD kom der maar in :D

Gebruikersavatar
Gti-Mar
Berichten: 701
Lid geworden op: 01 jan 2012, 00:13
Type auto: Golf MK VI ABT
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door Gti-Mar » 31 okt 2012, 20:30

Zaterdagochtend om 11:00 uur....showtime,proefrit maken :)
Mvg Marco

Golf GTI MK VI:schuif-kanteldak/keyless entry/rns 510 met dynaudio/sportdemper/19 inch Talladega's/ABT gechipt 281pk-391 nm/Katmod./sportfilter

Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3489
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Locatie: Randstad
Contacteer:

Re: Rij-impressies Volkswagen Golf 7 Autoweek.nl

Bericht door NICO! » 31 okt 2012, 22:37

Luca schreef:Best stukje typewerk Nico ;)
Lol, schrijver staat er boven en de bron staat onderaan de tekst. Inderdaad cmd+c cmd+v (Apple).
Groeten, Nico

Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 60 gasten