Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

De kogel is door de kerk…

Ik liet mijn vrouw een paar mooie plaatjes zien van een mooie GTI mk1 en het sentiment kwam direct bij haar naar boven. Gisteren vroeg ze mij of het leuk zou zijn om samen met mijn twee jongens (19 en 15) een Golf GTi mk1 op te knappen en zo de jongens "mede-eigenaar" te maken van een GTI project.

We hebben eind jaren 80 een groene Pirelli GTI gehad. Nu gaat het hart uit naar een witte.

Ik ben me al aan het oriënteren en zal de jongens aan het werk zetten om te helpen zoeken en informatie te verzamelen waar we onderdelen kunnen krijgen en hoe het projectplan er uit moet zien.

Betekent wel dat ik dadelijk meer op het andere deel van dit forum te vinden zal zijn…


PS
mochten jullie mij op weg kunnen helpen, heel graag, ik ben altijd geïnteresseerd naar jullie ervaringen, kennis etc...
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door RobvR »

Wat een topwijf!

Ik begrijp uit je onderwerpstitel dat je de mk7 GTI inruilt/verkoopt?
Wat ga je tussentijds rijden of wordt de mk7 pas ingeruild op het moment dat de mk1 klaar is?

In ieder geval veel succes bij jullie zoektocht naar een geschikte mk1 GTI. Hou ons op de hoogte...
Groet RobvR
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door yal »

Dat soort vrouwen bestaan nog , hier ook zo!
I.v.m. tijdgebrek overwoog ik mijn mk1 GTI te koop te zetten , dat moest ik maar gauw uit mijn hoofd zetten :shock:

Afijn , succes met de zoektocht! Wees geduldig en koop je de beste die je kunt vinden.
Een goedkope restaureren kost altijd meer.

Mijn mk1 heb ik geheel eigenhandig gerestaureerd ca. 10 jaar geleden dus ik weet er wel iets vanaf ;)

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

RobvR schreef:Wat een topwijf!

Ik begrijp uit je onderwerpstitel dat je de mk7 GTI inruilt/verkoopt?
Wat ga je tussentijds rijden of wordt de mk7 pas ingeruild op het moment dat de mk1 klaar is?

In ieder geval veel succes bij jullie zoektocht naar een geschikte mk1 GTI. Hou ons op de hoogte...

de '7' blijft hoor, daarmee rijden wij privé/zakelijk… kan m niet missen.

De '1' is voor de jongens en ik vermoed mijn vrouw straks.
Laatst gewijzigd door Erics op 27 feb 2014, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

yal schreef:Dat soort vrouwen bestaan nog , hier ook zo!
I.v.m. tijdgebrek overwoog ik mijn mk1 GTI te koop te zetten , dat moest ik maar gauw uit mijn hoofd zetten :shock:

Afijn , succes met de zoektocht! Wees geduldig en koop je de beste die je kunt vinden.
Een goedkope restaureren kost altijd meer.

Mijn mk1 heb ik geheel eigenhandig gerestaureerd ca. 10 jaar geleden dus ik weet er wel iets vanaf ;)

Grt Yal
leuk Yal!

Ik weet je te vinden, zal je kennis en ervaring straks goed kunnen gebruiken :D
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Spuugemmer »

Voor je iets koopt is het belangrijk om de keuzes te maken wat je wil.
Onderdelen in zijn algemeen en helemaal originele onderdelen worden heel snel schaars of ze kosten meer dan de hoofdprijs.

Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?

Uit je verhaal maak ik op dat het een project moet worden. Als het dan een project moet worden zorgen dan dat de koets helemaal goed is. Goede plaatdelen en spuiten gaat heel snel in de papieren lopen.

Veel succes en plezier met je project. Hoop dat het sneller gaat dan die van mij.
Golf MK1 GTI
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

Spuugemmer schreef:
Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?
100% origineel zal niet geheel lukken vrees ik. Maar in ieder geval een uit de laatste twee jaren van de productie met een 1800 cc. Volgens mij past daar ook een 16v kop op van de mk2 en zou een 2000cc 16v uit een mk3 ook passen aan de versnellingsbak.

ik zag deze staan… is weliswaar een 1600cc 1982, dus niet helemaal het uitgangspunt, maar goed.
Zie veel roest op achterklep, en vooral de dorpels. Ik ga er van uit dat de auto geheel gerestaureerd zal moeten worden, maar is dat haalbaar met een slechte bodem en/of balken?

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... tml?origin
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:
Spuugemmer schreef:
Belangrijkste keuzes zijn:
- Moet het een oer oer gti worden dus kleine lichten, 1.6 motor kleine bumpers of wordt het een 83 gti. Eigenlijk zijn de 79-82 modellen het minst interessant.

- Moet hij 100% origineel zijn of wil je details naar eigen wens invullen?
100% origineel zal niet geheel lukken vrees ik. Maar in ieder geval een uit de laatste twee jaren van de productie met een 1800 cc. Volgens mij past daar ook een 16v kop op van de mk2 en zou een 2000cc 16v uit een mk3 ook passen aan de versnellingsbak.

ik zag deze staan… is weliswaar een 1600cc 1982, dus niet helemaal het uitgangspunt, maar goed.
Zie veel roest op achterklep, en vooral de dorpels. Ik ga er van uit dat de auto geheel gerestaureerd zal moeten worden, maar is dat haalbaar met een slechte bodem en/of balken?

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... tml?origin
Als je goed kunt lassen is dorpel of bodemplaat vervangen geen probleem , zoals Spuugemmer al zei is origineel plaatwerk duur en laten vervangen zal al gauw fors in de papieren lopen.

Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door RobvR »

yal schreef: ............
Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal
En de vraagprijs is echt veel te hoog!!
Groet RobvR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

RobvR schreef:
yal schreef: ............
Naar mijn mening is de auto uit de advertentie 10x nix...

Ik zou doorzoeken naar een harde '83 er GTI , die hebben de beste corrosiewering gehad af fabriek en hebben plastic wielkuipen.

Groet Yal
En de vraagprijs is echt veel te hoog!!

Hartstikke helder, en bedankt Yal, dit bedoel ik nou, ervaring en kennis, stuwt mij in de juiste richting.
Mijn doel: een '83 .
Ben benieuwd wat er te koop is en waar ik moet zoeken, buiten de bekende sites…

Groetjes, Eric
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door yal »

RobvR heeft ervaring met mk1's zoeken en die heeft blijkbaar ook een mooie gevonden.

Mijn mk1 was niet mooi maar niet rot , nog nooit pekel gezien en dat scheelt enorm..
Verder was er een hoop aan verprutst , draadboom onder dashboard in z'n geheel vervangen en alles was af : motor , versnellingsbak , remmen , wielophanging en alle rubbers.

Ik weet niet hoe handig je bent en of je goed gereedschap en een sleutel ruimte hebt?
Weinig garages hebben kennis van deze oudere auto's dus beter en leuker om het zelf te doen.

Na mijn project ca. 10 jaar geleden heb ik weinig omkijken naar de auto gehad alleen onderhoud en een paar x de versnellingsbak omdat het blijkbaar moeilijk is deze te reviseren.......4 pogingen verder en 1x 9A versnellingsbak verdwenen :cry:

Succes met de zoektocht.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

Zo, hij staat er! 1983 met 1800cc
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erics op 27 feb 2014, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Tino »

leuke combo succes met de klus ;)
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door yal »

Erics schreef:Zo, hij staat er!
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.

Afbeelding
Zo dan , leuk hoor.
Diamant zilver metallic LA97A zo te zien.....

Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Ik heb nog een supersprint spaghetti spruitstuk liggen , amper gebruikt i.v.m. aanschaf volledige RVS uitlaat.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door RobvR »

yal schreef: ..
Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Grt Yal
Daar is Eric al naar op zoek ;)

Gefeliciteerd met de aankoop van deze mk1... 83-er?
Mooie aankoop zo te zien maar die mk2 velgen er snel onder vandaan .. :D
Groet RobvR
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

yal schreef:
Erics schreef:Zo, hij staat er!
Ze zeggen wel eens: "wat goed is, komt snel".

Nou, dat klopt wel in dit geval.

Vanmiddag voor een 1,8 16V motorblok kijken en dan kunnen we een leuk klusje klaren:
kop flowen, verbrandingskamer uitliteren, onderblok blueprinten, 276 nokkenassen en dan 40'er webers.

Afbeelding
Zo dan , leuk hoor.
Diamant zilver metallic LA97A zo te zien.....

Mooi laag de mk1 , paar andere wielen eronder.

Ik heb nog een supersprint spaghetti spruitstuk liggen , amper gebruikt i.v.m. aanschaf volledige RVS uitlaat.

Grt Yal
past het spaghetti op de KR 16v motor?

die wielen, shhhht, niks zeggen, wat niet weet wat niet deert, maar dit zijn rock proof (stoeprand proof) wielen….. als ik er zelf mee rijd straks, dan heb ik vast wel een paar 15" BBS RS'en eronder, hèhè
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

zo, net de pangang achter de kiezen na Nederland door te crossen. Heb zelfs vandaag een KR motor gescoord… voor mijn jongens dan….

Nu mogen ze zelf uitvogelen hoe ze het motortje willen hebben, zelf googlen dus, heynes raadplagen, dit forum raadplegen etc etc. Ik ga achteroverleunen en zie wel wanneer ze komen, en waarmee... 8-)..heerlijk

Afbeelding
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door bluetiger »

Haha laat ze maar mooi zweten. Leuk project!
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Ralf GTI ed30
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2011, 13:44
Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
Locatie: In Randstad
Contacteer:

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Ralf GTI ed30 »

He Eric, leuk initiatief. Wat is nostalgie soms lekker he? Gaaf zo'n MK1-GTI. Heb ik toen zelf ook paar stuks van gereden long ago. Een zilveren, rode en kort een groene metallic. Daarna kwamen de kids en een aantal jaren gewone auto's.
Va 2006 kwam er weer een knalrode V-GTI die ik 5 jaar heb gereden en in 2011/2012 een kristal witte (heel fraai) V-GTI edition 30 in black & white. Nu heb ik zoals jij weet - tot grote tevredenheid en met een rustige nachtrust ivm geen diefstalgevaar - geen GTI meer maar een Polo GT die veel - maar zeker niet alle - GTI-elementen heeft.
Groet, Ralf

Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1

Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

Ha Ralf,
leuk dat je reageert.

Ja die Mk1'tjes waren leuk, vanochtend reed ik m naar de stalling in afwachting van een getunede motor die (naar ik hoop) mijn jongens leveren. :D

Maar tjonge jonge, met mijn 2 meter in die auto, iets meer massa dan vroeger toen moeder zo'n ding had, voelde ik mij net een sardientje. En wat een dun plaatwerk zeg, Als je de motorkap omhoog doet, moet je m wel aan beide kanten omhoog duwen, anders vouw je de motorkap zo in een driehoek :lol:

Maar schakelen doet ie geweldig… en leuk dat ie is :D

…wordt vervolgd (de motor staat inmiddels in de garage, ben benieuwd wanneer ze het aandurven)
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door jwbakkenes »

Hoi Eric,

Leuk project met zo een oerbommetje. Ook ik heb er verschillende gehad, de eerste een 78'er 1600 cc 4 bak, zelfde kleur als die van jou nu.
Goed dat je kiest voor een 83'er.
Vraagje, waarom wil je er webers op monteren ipv de inspuiting.
Ik heb een maatje die had dat ook, had er veel ellende van met name bij het afstellen en onderhoud.
Succes in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Gebruikersavatar
g-loudertje
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jun 2013, 22:51
Type auto: Porsche Boxster S
Locatie: Sommelsdijk

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door g-loudertje »

Ben benieuwd waar ze mee gaan komen! Setje wilde nokkenassen met een geflowde kop doet al een hoop :D
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

jwbakkenes schreef:Hoi Eric,

Leuk project met zo een oerbommetje. Ook ik heb er verschillende gehad, de eerste een 78'er 1600 cc 4 bak, zelfde kleur als die van jou nu.
Goed dat je kiest voor een 83'er.
Vraagje, waarom wil je er webers op monteren ipv de inspuiting.
Ik heb een maatje die had dat ook, had er veel ellende van met name bij het afstellen en onderhoud.
Succes in ieder geval.

Hoi Jan Willem,
tja webers is gewoon een heel simpele oplossing eigenlijk voor als je de motor giftiger maakt met nokkenassen. En het geluid is natuurlijk een stuk leuker. Nostalgie telt ook….
Het moet allemaal wel een initieel allemaal goed worden afgesteld met de juiste sproeierbezetting, maar daarna eigenlijk toch wel probleemloos. Althans, dat is mijn ervaring ( van vroeger….) :D
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 aug 2013, 00:14
Type auto: Golf mk7 GTI

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Erics »

g-loudertje schreef:Ben benieuwd waar ze mee gaan komen! Setje wilde nokkenassen met een geflowde kop doet al een hoop :D

Ik laat ze in ieder geval al het nodige lezen, opzoeken en uitvinden. Van de week willen ze van start met sleutelen….
en ik wacht af ;)
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Van GTI mk7 naar Project GTI mk1

Bericht door Edition30 »

Leuk project voor je jongens ( en voor jezelf ;) ).

Je had overigens snel een mooie I GTI gevonden. Ben benieuwd naar het verloop van het project. Heb je trouwens een leuke klusruimte, of moet je dat voor de deur doen. Heb zelf geen beschikking over een garage of een ruimte waar je ook kan klussen aan de auto en daardoor zie ik zo'n leuk project niet zitten.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten