problemen bij TSI motoren

Volkswagen nieuws en forum nieuws.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Steuerketten in VW-TSI-Motoren leiern aus.
08.03.2012.

Immer mehr Steuerketten in bestimmten VW-Motoren machen viel zu früh schlapp. Nach Informationen von "Auto Bild" kommt es bei bestimmten VW-Motoren vermehrt zu Problemen mit ausgeleierten Steuerketten.
VW Touran mit 1,4 TSI-Motor: Probleme mit der Steuerkette. (Quelle: Hersteller)

TSI-Motoren in Touran, Golf und Tiguan betroffen

Betroffen ist der 1,4-Liter-TSI-Motor. "Auto Bild" liegen 61 sich ähnelnde Schadensmeldungen bei Touran, Golf und Tiguan vor. Die Ausfälle betreffen Steuerketten, Kettenspanner und Nockenwellensteller. Die Folge sind teure Motorschäden.

Am häufigsten Schäden beim Touran

Die Auswertung des "Auto Bild"-Kummerkastens ergab, dass die meisten Defekte beim Kompaktvan Touran der Baujahre 2006 und 2007 aufgetreten sind (1,4 TSI mit 140 PS, Motorkennbuchstabe BMY) - typischerweise bei Kilometerständen zwischen 40.000 und 70.000. Die Schäden kündigen sich oft durch Rasseln nach dem Kaltstart oder eine brennende Motorkontrollleuchte an.

Spekulationen über Ursachen

Normalerweise sollte die Steuerkette ein Autoleben lang halten. Das bestätigt auch VW auf Anfrage von "Auto Bild". Die Kette sei auf "die Nutzungsdauer des Motors ausgelegt". Zu möglichen Schadensursachen will sich VW aber nicht äußern. Bleiben nur Spekulationen: Motorenexperte Fritz Indra von der Universität Wien: "Zunächst würde ich an Materialprobleme eines Zulieferers denken. Kann man diese ausschließen, kommen beispielsweise Drehschwingungen des Motors in bestimmten Drehzahlbereichen infrage, welche die Steuerkette auf Dauer überlasten. Das würde auch erklären, warum die Schäden bei bestimmten Modellen gehäuft auftreten."

VW spricht von Einzelfällen

Trotz der großen Zahl von Kummerkasten-Beschwerden spricht Volkswagen von einzelnen Fällen in unterschiedlichen Versionen dieses Motors. Volle Kulanz gibt es daher nur bis zu einem Fahrzeugalter von drei Jahren, also ein Jahr nach Ablauf der Werksgarantie, bei maximal 100.000 Kilometern. Bei bis zu sechsjährigen Autos mit höchstens 200.000 Kilometern gewährt VW nach Prüfung des Einzelfalls dann anteilige Kostenerstattungen,
wenn der Halter lückenlose Serviceintervallarbeiten nach Herstellervorgaben nachweisen kann.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansR32
Berichten: 510
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:51
Type auto: Golf mk5 R32
Locatie: Friesland

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door HansR32 »

Ik begrijp dat het stukje gaat over problemen met de distributie ketting.
Volgens mij ook een voorkomend probleem bij de 3.2 V6 motoren.
Wat staat er verder in het stuk ?
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door theo »

Vooral dat VW het afdoet als incidenten...
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Ja als ik eerlijk ben ik zou geen tsi moter willen hebben !! Me volgende auto zal ook de tfsi hebben naar mijn weten hebben dat alleen de ed35 en de R , je hoort veel van golf 6 en rocco dat ze moterproblemen hebben en zelfs ook veel erge gevallen van drijfstangen verbogen zuigers beschadigd enz . Complete moterblokken wat in de soep lopen onder de 40.000 km ! naja We kunnen alleen maar hopen dat VW inziet dat er fouten aan gemaakt is en ze alles vergoeden als er iets aankomt , in ieder geval 90 & ofzo ..Hier op het forum waren ook al 2 mensen volgens mij wat het blok helemaal kapot hadden .. echt teleurstellend zoiets bij zulke jonge autos .
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Bij de online enquete van Autobild, merkoverstijgend gezien, wordt 36% motorschade gemeld.
Ga je dit per merk bekijken, is het VW aandeel t.a.v. motorschade 42%.
Bekijk je de motorschade die te wijten is aan de distibutieketting, blijkt dat 39% van de schade bij VW zit.
Terwijl VW in het grootste gedeelte van hun motoren geen distributieketting maar een distributieriem gebruikt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Ik vind zowiezo dat vw van die antieke ketting moet afstappen dat ontwerp hadden ze al in de Golf 2 gti 16 v van 1986 ! Word toch eens tijd dat ze gaan inzien dat als je 2 nokkenas poelies gebruikt dat je die hele zooi met ketting en spanner enz kan weg laten . Kom ik echt niet bij hoezo ze dit gebruiken :roll:
Gebruikersavatar
Golf VI GTI Adidas
Berichten: 447
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:15
Type auto: Golf 6 GTI Adidas
Locatie: Randstad

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Ik heb de stukjes een beetje doorgelezen, maar volgens mij liggen de grote problemen toch echt bij de kleinere krachtcentrales van VW; de 1.2 TSI en de 1.4 TSI. De 2.0 TSI's hebben volgens mij niet zo veel problemen... Of zit ik er nou naast?
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Golf VI GTI Adidas schreef:Ik heb de stukjes een beetje doorgelezen, maar volgens mij liggen de grote problemen toch echt bij de kleinere krachtcentrales van VW; de 1.2 TSI en de 1.4 TSI. De 2.0 TSI's hebben volgens mij niet zo veel problemen... Of zit ik er nou naast?
In de 2.0 TSI's zit een distributieriem. ;) :lol:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door HC1973 »

Chris5gti schreef:je hoort veel van golf 6 en rocco dat ze moterproblemen hebben en zelfs ook veel erge gevallen van drijfstangen verbogen zuigers beschadigd enz . Complete moterblokken wat in de soep lopen onder de 40.000 km !
Hier op het forum waren ook al 2 mensen volgens mij wat het blok helemaal kapot hadden .. echt teleurstellend zoiets bij zulke jonge autos .
Wat is veel? En waar hoor je dit dan? Mij is niet bekend dat de 2.0 TSI motoren van de GTI 6 bovengemiddeld veel problemen hebben.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van onze Golf 6 GTI rijders.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

HC1973 schreef:
Chris5gti schreef:je hoort veel van golf 6 en rocco dat ze moterproblemen hebben en zelfs ook veel erge gevallen van drijfstangen verbogen zuigers beschadigd enz . Complete moterblokken wat in de soep lopen onder de 40.000 km !
Hier op het forum waren ook al 2 mensen volgens mij wat het blok helemaal kapot hadden .. echt teleurstellend zoiets bij zulke jonge autos .
Wat is veel? En waar hoor je dit dan? Mij is niet bekend dat de 2.0 TSI motoren van de GTI 6 bovengemiddeld veel problemen hebben.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van onze Golf 6 GTI rijders.
Heb net gezocht maar kan de 2 topics niet meer vinden .. als ik ze een dezer dagen nog zou vinden zet ik ze hier wel erbij .

edit : dit is er eentje dan niet helemaal kapot moterblok maartoch http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... nce#p24451 . Die andere topic ging over 2 mensen die een ernstige moterschade hadden en geen coulance meer kregen van vw .

@wehoo Ik weet het niet zeker maar had de golf 6 gti niet toch een ketting ? Zie ook bovenstaand topic .
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:....
Heb net gezocht maar kan de 2 topics niet meer vinden .. als ik ze een dezer dagen nog zou vinden zet ik ze hier wel erbij .
...
Misschien bedoel je deze. Maar het is hier de bedieningsketting die tussen de 2 nokkenassen loopt en niet de getande riem (= distributieriem).
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=14&t=765

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Afbeelding
deze bedoelde ik ... en 1 topic hierboven staat weer een moterschade van golf 6 gti .. toevallig toch ?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:@wehoo Ik weet het niet zeker maar had de golf 6 gti niet toch een ketting ? Zie ook bovenstaand topic .
Ja, zo te zien wel:

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Autobild voert ook een duurzaamheidstest (100.000km) uit. En wat staat daar op de 6de plaats :?: :o :o

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Race Eend »

wehoo schreef:
Golf VI GTI Adidas schreef:Ik heb de stukjes een beetje doorgelezen, maar volgens mij liggen de grote problemen toch echt bij de kleinere krachtcentrales van VW; de 1.2 TSI en de 1.4 TSI. De 2.0 TSI's hebben volgens mij niet zo veel problemen... Of zit ik er nou naast?
In de 2.0 TSI's zit een distributieriem. ;) :lol:
De 2.0 TFSI G5 / G5 ED30 / G6 ED35 / G6 R20 hebben een riem.

De 2.0 TSI golf 6 gti heeft een distributieketting.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door KlouxOne »

De 2.0 TFSI G5 / G5 ED30 / G6 ED35 / G6 R20 hebben een riem.

De 2.0 TSI golf 6 gti heeft een distributieketting.
Typisch! nooit geweten dat daar verschil in zit.

is een r20 en een ed35 dat wel een TSI? of is het een TFSI?

ik dacht overigens dat alleen de internals, turbo, injectoren etc verschilde.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Edition30 »

Het is maar wat voor naam je erop plakt.

VW hanteert tegenwoordig de naam TSI en voor Audi wordt TFSI aangehouden.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Edition30 schreef:Het is maar wat voor naam je erop plakt.

VW hanteert tegenwoordig de naam TSI en voor Audi wordt TFSI aangehouden.
Dat zijn dus ook 2 verschillende motoren , niet alleen type plaatjes ;)
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

KlouxOne schreef:
De 2.0 TFSI G5 / G5 ED30 / G6 ED35 / G6 R20 hebben een riem.

De 2.0 TSI golf 6 gti heeft een distributieketting.
Typisch! nooit geweten dat daar verschil in zit.

is een r20 en een ed35 dat wel een TSI? of is het een TFSI?

ik dacht overigens dat alleen de internals, turbo, injectoren etc verschilde.
r20 en ed35 zijn tfsi ( dus leuk om in je golf 5 gti in te bouwen ;) ) En na mijn mening ook betrouwbaarder , ( waarscheinlijk omdat vw deze motoren al sinds 2004 heeft en de kinderziektes er een beetje uit zijn en bij een tsi nog niet )
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Edition30 »

Ja kan natuurlijk een R20 / Ed35 motor in je Golf V GTI inbouwen, maar je kan ook een Ed30 kopen. Heeft dezelfde motor ;)

Audi noemt de 211 pk versie TFSI (b.v. A4 of A6) en VW noemt deze motor in de Golf VI een TSI waarbij het om dezelfde motor gaat. Zou vreemd zijn als er twee typen van zouden zijn (kosten plaatje). Er is natuurlijk wel verschil tussen de motoren uit de V en die uit de VI en VW heeft dit aangegrepen om toen alle motoren in de VW als TSI door het leven te laten gaan.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Edition30 schreef:Ja kan natuurlijk een R20 / Ed35 motor in je Golf V GTI inbouwen, maar je kan ook een Ed30 kopen. Heeft dezelfde motor ;)

Audi noemt de 211 pk versie TFSI (b.v. A4 of A6) en VW noemt deze motor in de Golf VI een TSI waarbij het om dezelfde motor gaat. Zou vreemd zijn als er twee typen van zouden zijn (kosten plaatje). Er is natuurlijk wel verschil tussen de motoren uit de V en die uit de VI en VW heeft dit aangegrepen om toen alle motoren in de VW als TSI door het leven te laten gaan.

Ik kan me eerlijk gezecht niet voorstellen dat het de zelfde moter is .. bij TSI staat de T voor Twin charged en bij TFSI staat de T gewoon voor Turbo .. Naar mijn weten tenminste .. Dus dan kan het toch niet de zelfde moter zijn toch ??
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Chris5gti schreef:
Edition30 schreef:Ja kan natuurlijk een R20 / Ed35 motor in je Golf V GTI inbouwen, maar je kan ook een Ed30 kopen. Heeft dezelfde motor ;)

Audi noemt de 211 pk versie TFSI (b.v. A4 of A6) en VW noemt deze motor in de Golf VI een TSI waarbij het om dezelfde motor gaat. Zou vreemd zijn als er twee typen van zouden zijn (kosten plaatje). Er is natuurlijk wel verschil tussen de motoren uit de V en die uit de VI en VW heeft dit aangegrepen om toen alle motoren in de VW als TSI door het leven te laten gaan.

Ik kan me eerlijk gezecht niet voorstellen dat het de zelfde moter is .. bij TSI staat de T voor Twin charged en bij TFSI staat de T gewoon voor Turbo .. Naar mijn weten tenminste .. Dus dan kan het toch niet de zelfde moter zijn toch ??
Verwarring alom en dat doet het VAG-concern bewust.
Volkswagen gebruikt sinds modeljaar 2008 het begrip TFSI niet meer. Maar gebruikt de term TSI voor zowel de Twincharged Stratified Injection motoren als bij de Turbocharged Stratified Injection motoren. :lol:

Audi daarentegen is de term TFSI blijven gebruiken. Hierbij maken ze onderscheid tussen FSI motoren (zonder turbo) en TFSI motoren (met turbo). Alhoewel zo ook voor de kompressor aangedreven motoren de term TFSI gebruiken. 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Spuugemmer »

Daar mijn enigzins eigen lompigheid net een hele post gedelete. Hierbij in de herkansing nogmaals de korte variant.

G5 gti = tfsi met riem
g5 ed30,g6 ed35 en 6R,cupra en s3 zijn tfsi en tsi motoren met riem (zijn dezelfde motoren, met minimale verschillen)
G6 gti 211 pk is tsi met ketting.
Ze gebruiken dus de termen volgas door elkaar en het is niet zo dat een tsi perse ketting heeft of een tfsi riem.

De ketting. Het heeft zijn voors en tegens. Mercedes gebruikt deze ook in het rolemodel uber degelijke kist de 190D/190E. Daar werd deze iedere beurt gecontroleerd (toen waren beurten nog iedere 10 a 15000 km). Hij was dan of goed of niet. Dit werd gecontroleerd door krukas in bdp of ot (bovenste dode punt) en dan de afwijking van het nokkenastandwiel te controleren was dit meer dan 4 graden dan moest er een nieuwe ketting op.
De schade door kettingen komt door de ketting maar de finale bang wordt doorgaans niet veroorzaakt door de ketting zelf maar door de zuiger die op ramkoers is met de kleppen. De zuiger is bijna in bdp terwijl de kleppen nog aan het opengaan zijn of wel kleppen naar beneden en zuiger naar boven. Het toerental van de nokkenas is de helft van de krukas. De massatraagheid en hogere snelheid van de krukas met alles wat hier aanvast zit zorgt ervoor dat de nokkenas eigenlijk direct de andere kant op wil (moet). Dit zorgt ervoor dat het nokkenastandwiel direct stilstaat terwijl de krukas gewoon vrolijk verder gaat. Het is dan een kwestie van de zwakste schakel en hoe fantastisch de woordspeling ook is dat is een schakel van de ketting met als gevolg dat deze breekt. De interne schade wordt bepaald door moment van botsing. Zo zijn ergevallen waarbij deze schade nihil is maar ook zoals bij onderstaande foto's uit mijn eigen collectie (helaas) waarbij totale vernietiging van de zuiger heeft plaats gevonden! Wat is hier gebeurd op dit plaats delict ( voor intimie PD)(voor zover mijn fbi/ncis/cia-kennis gaat) Zuiger heeft geknuffeld met de missende klep. Deze heeft besloten bij de steel af te breken waardoor deze in de verbrandingskamer is gekomen en daar zijn aanvaller de zuiger met zich heeft meegnomen naar de eeuwige jachtveld.

Maargoed kort samengevat dit kan met zowel een ketting als riem motor gebeuren. Maar het is wel zeer opvallend dat de laatste tijd zeer veel problemen de kop op steken met ketting motoren. Wat ook gelijk opvalt is dat dit kleine motoren zijn met doorgaan een hoge vermogensafgave. Lang leven downsizen!! Ik ben er persoonlijk helemaal klaar mee! Zie ook mijn topic over de Polo met zijn probleem(pjes) voor jullie idee daar staat nog geen 30000 km op en toen de problemen begonnen net 20000.

Afbeelding

Afbeelding
Golf MK1 GTI
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten