edit

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

edit

Bericht door Crocky »

edit
Laatst gewijzigd door Crocky op 05 sep 2019, 22:07, 6 keer totaal gewijzigd.
Godfried
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2015, 14:44
Type auto: Golf

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Godfried »

Crocky schreef:Beste forumleden,

Net ontdekte ik een kleine vlek vloeistof (olie) op de garagevloer. De olie is zo goed als doorzichtig en relatief lopend (niet stroperig). Textuur is dus bijna zoals water, de geur is echter overduidelijk olie en voelt ook vettig tussen de vingers.
Nu heeft er dit weekend ook een tijdje een andere auto op de plaats van de GTI gestaan. Ik ben dus niet 100% zeker of het van mijn GTI komt. Zit er voor elk type vloeistof een sensor in de motor, versnellingsbak, ..., zodat ik de boel niet onbewust stuk rij zonder een waarschuwing op het dashboard voor een laag vloeistofpeil?

Alvast bedankt.
Gewoon oliepeil in de gaten houden dan zie je het zo
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Godfried schreef:
Crocky schreef:Beste forumleden,

Net ontdekte ik een kleine vlek vloeistof (olie) op de garagevloer. De olie is zo goed als doorzichtig en relatief lopend (niet stroperig). Textuur is dus bijna zoals water, de geur is echter overduidelijk olie en voelt ook vettig tussen de vingers.
Nu heeft er dit weekend ook een tijdje een andere auto op de plaats van de GTI gestaan. Ik ben dus niet 100% zeker of het van mijn GTI komt. Zit er voor elk type vloeistof een sensor in de motor, versnellingsbak, ..., zodat ik de boel niet onbewust stuk rij zonder een waarschuwing op het dashboard voor een laag vloeistofpeil?

Alvast bedankt.
Gewoon oliepeil in de gaten houden dan zie je het zo
Ik denk niet dat het motorolie is aangezien het zo klaar als water is en weinig stroperig.
Godfried
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2015, 14:44
Type auto: Golf

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Godfried »

Crocky schreef:
Godfried schreef:
Crocky schreef:Beste forumleden,

Net ontdekte ik een kleine vlek vloeistof (olie) op de garagevloer. De olie is zo goed als doorzichtig en relatief lopend (niet stroperig). Textuur is dus bijna zoals water, de geur is echter overduidelijk olie en voelt ook vettig tussen de vingers.
Nu heeft er dit weekend ook een tijdje een andere auto op de plaats van de GTI gestaan. Ik ben dus niet 100% zeker of het van mijn GTI komt. Zit er voor elk type vloeistof een sensor in de motor, versnellingsbak, ..., zodat ik de boel niet onbewust stuk rij zonder een waarschuwing op het dashboard voor een laag vloeistofpeil?

Alvast bedankt.
Gewoon oliepeil in de gaten houden dan zie je het zo
Ik denk niet dat het motorolie is aangezien het zo klaar als water is en weinig stroperig.
Als je airco aan hebt gehad afgelopen tijd, dan kan het zijn dat het daar vanaf komt!
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Godfried schreef:Als je airco aan hebt gehad afgelopen tijd, dan kan het zijn dat het daar vanaf komt!
De airco heb ik dit jaar nog niet gebruikt. Het is 100% een olie.
Wordt elk vloeistofpeil gecontroleerd met sensoren en eventueel melding op dashboard? Wil de boel niet stuk rijden zonder waarschuwing.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door bzb »

remolie overloop wellicht?
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

bzb schreef:remolie overloop wellicht?
Volgens mij is het dit, vloeistof is identiek hetzelfde. Kan dit kwaad?
Buco
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2014, 18:21
Type auto: GTI 6
Locatie: Bourgondisch Nederland

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Buco »

Zolang je niet onder het minimum komt niet. Misschien met overdruk te maken vanwege hogere temperaturen. lag de olie onder de motor of bij de wielen? Uiteraard niveau van de remolie wel in de gaten houden.

Wellicht nog gekeken naar olie voor de stuurbekrachtiging, versnellingsbakolie, koelvloeistof?

Knap trouwens dat je de airco nog steeds niet hebt gebruikt bij de laatste zomerse te peraturen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Buco schreef:Zolang je niet onder het minimum komt niet. Misschien met overdruk te maken vanwege hogere temperaturen. lag de olie onder de motor of bij de wielen? Uiteraard niveau van de remolie wel in de gaten houden.

Wellicht nog gekeken naar olie voor de stuurbekrachtiging, versnellingsbakolie, koelvloeistof?

Knap trouwens dat je de airco nog steeds niet hebt gebruikt bij de laatste zomerse te peraturen :mrgreen:
Ik heb het weggeveegd maar ik denk onder de motor (meer naar de achterzijde van de motor toe).
Koelvloeistof is nog in orde, de overige vloeistoffen weet ik niet hoe te controleren.
Ideaal weertje om met de ramen open te rijden met de GTI-geluiden op de achtergrond :D. Eigenlijk ook maar de enige reden waarom ik open ramen boven de airco verkies. Voor de GTI reed ik zelfs nooit met mijn ramen open, gewoon de airco op.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Remolie overloop? Het remsysteem is een gesloten systeem. Remvloeistof is geen olieproduct en is hygroscopisch. M.a.w. dit middel trekt waterdamp aan. Zou niet goed zijn als er een open verbinding met lucht is.

Stuurbekrachtigingsolie? VW gebruikt al jaren een elektro-mechanische stuurbekrachtiging.

Airco is gevuld met gas.

Koelvloeistof verdampt maar laat een roze kleur achter.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door bzb »

bij mijn kundige garage kwam het er gewoon uitzetten via de deckel bij het vernieuwen van de blokken :mrgreen:
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Dat is het verschil tussen max en min. Bij nieuwe blokken is er meer ruimte voor de blokken en minder voor de vloeistof.
Tot boven max gevuld.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door KnuffelTurk »

Crocky schreef:
Godfried schreef:Als je airco aan hebt gehad afgelopen tijd, dan kan het zijn dat het daar vanaf komt!
De airco heb ik dit jaar nog niet gebruikt. Het is 100% een olie.
Wordt elk vloeistofpeil gecontroleerd met sensoren en eventueel melding op dashboard? Wil de boel niet stuk rijden zonder waarschuwing.
De airco zolang uit laten is toch niet goed voor de leidingen / pomp?
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Remolie staat op max. dus volgens mij is hier toch geen lek. Toch maar eens langs de dealer gaan :(. Hopelijk niets erg...

Edit: net een bakje onder de motor geplaatst. De vloeistof is roze, dus koelvloeistof neem ik aan? Lekt in het midden van de motor.
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door John »

Crocky schreef:Remolie staat op max. dus volgens mij is hier toch geen lek. Toch maar eens langs de dealer gaan :(. Hopelijk niets erg...

Edit: net een bakje onder de motor geplaatst. De vloeistof is roze, dus koelvloeistof neem ik aan? Lekt in het midden van de motor.
Dat is koelvloeistof. Klinkt als waterpomp lek.
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

John schreef:
Crocky schreef:Remolie staat op max. dus volgens mij is hier toch geen lek. Toch maar eens langs de dealer gaan :(. Hopelijk niets erg...

Edit: net een bakje onder de motor geplaatst. De vloeistof is roze, dus koelvloeistof neem ik aan? Lekt in het midden van de motor.
Dat is koelvloeistof. Klinkt als waterpomp lek.
Een idee aan welke rekening ik mij kan verwachten indien de waterpomp dient vervangen te worden?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Of radiator, slang, slangaansluiting (klem).
Kwestie van roze "spoortje" traceren. Koelvloeistofsysteem (koud) onder druk brengen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Waterpomp alleen 186 euro (Duitse prijs OEM artikel).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Zit de waterpomp niet links aan het motorblok (als je voor de motor staat) bij de distributieriem? Schiet me niet dood als ik domme dingen zeg, ken er (nog) niet veel van ;). Hier zie ik geen lekken. Lek komt van de achterkant van het motorblok.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
gixxer
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jan 2015, 11:32
Type auto: golf 6 gti ed35

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door gixxer »

ik heb een tijdje geleden een kleine waterlek gehad,bij mij was het een plastic t-stuk dat lekte.het stuk bevindt zich naast het blok aan de bestuurderskant,miss ook eens nakijken?kostprijs van dat stuk was +- 15euro.
greetz
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Vandaag een kennis mecanicien even laten kijken onder de motor. Geen lek aan de waterpomp. Hij kon moeilijk een lek vinden aangezien het enorm traag lekt (plasje iets groter dan 2 eurostuk op ganse nacht). Hij zag geen sporen van een lek hoger langs het blok of aan de zijkanten. Daarom even de verbindingen onderaan wat aangedraaid. Hopelijk is het nu opgelost. Iemand een idee welke kleur de DSG-olie heeft?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
Michel5gti
Berichten: 388
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:36
Type auto: MK6 Edition 35
Locatie: Veluwe

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Michel5gti »

KnuffelTurk schreef:
Crocky schreef:
Godfried schreef:Als je airco aan hebt gehad afgelopen tijd, dan kan het zijn dat het daar vanaf komt!
De airco heb ik dit jaar nog niet gebruikt. Het is 100% een olie.
Wordt elk vloeistofpeil gecontroleerd met sensoren en eventueel melding op dashboard? Wil de boel niet stuk rijden zonder waarschuwing.
De airco zolang uit laten is toch niet goed voor de leidingen / pomp?


Dat maakt niet uit, koudemiddel & olie van het aircosysteem circuleert altijd Door alle leidingen, pomp, condensor, verdamper etc. Ook al is het systeen uitgeschakeld(Golf 5 en nieuwer) Bij golf 4 bijvoorbeeld Schakelt de pomp wel helemaal uit als je de airco uit zet.

M.b.t. De vloeistof lekkage, als het ongeveer in het midden van de auto is is de kans groot dat het plastic watermondje aan de zijkant van je motor lek is (vlak boven je versn. bak) kwaliteit kosten valt dat reuze mee ;)
MK6 GTI Edition 35 DSG Candywhite/ JD 310PK / Full R20 Brakes/ OEM black 18" wheels

Ex-car:
MK5 GTI Laserblue (JD 275pk)
Gebruikersavatar
Crocky
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 aug 2014, 14:58
Type auto: Golf MK6 GTI Ed35
Locatie: België

Re: GTI Edition 35: lekkage?

Bericht door Crocky »

Even een update. Het is de flens waar het koelsysteem het blok ingaat. Deze lekt dus een beetje. Niks ernstig maar zal deze bij het volgende onderhoud toch maar even laten vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten