Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Nee, kan geen verschil vinden ik heb de kwaliteit bekeken er staat alleen geen Vw Audi op zijn verder exact het zelfde. En Topran is een Duits bedrijf dus dat lijkt mij goed. Ze werken prima.
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door yelti »

Ik heb het volgende voor:
Vorige maand werd mijn hoofdthermostaat vervangen.
In eerste instantie lijkt alles beter.

De afgelopen dagen viel me het volgende op:

Telkens als ik me laat uitbollen over een afstand van een 500-tal meter(afrit) zakt de temperatuur een 5-tal graden.
Als ik moet stoppen aan de lichten zakt de temperatuur ook.

Ergens begrijp ik het niet echt.
Ik zou denken dat de temperatuur zou moeten blijven oplopen.
Thermostaat staat dicht, dus geen water door de radiator en geen afkoeling.
Aangezien de belasting afneemt zal ook de hitteontwikkeling afnemen, echter zou ik denken dat het koelwater de hitte nog moet opnemen, dus zou de temperatuur op zijn minst constant mogen blijven.
Wijst dit op de een probleem met de bijthermostaten?

Misschien is het een idee om ergens een poll/excel document bij te houden waar iedereen bij houd hoelang het duur voordat de auto opgewarmd is. Op deze manier is het misschien mogelijk om te bepalen wanneer welke thermostaat mogelijks defect is.

Ik dacht aan volgende velden:
gemiddelde snelheid;type weg;afstand(km);tijd(min);buitentemp;watertemp;type thermostaat(85/95)
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Zou ook je tempsensor kunnen zijn even aan vcds hangen. Echter weten veel garages niet dat een mk5 gti 3 thermostaten heeft en wordt alleen de hooft thermostaat vervangen. Ik heb meerdere info hier op gezet waar ze zitten en waar je ze goedkoop kunt aanschaffen.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Ik heb iig mijn 3e thermostaat zien zitten bij de dsg koeler.
Dus ik heb één hoofdthermostaat en twee kleine bijthermostaten.
Deze twee dus besteld en worden maandag geleverd.
Dan zsm vervangen. Die bij de dsg kan ik makkelijk zo bij.
Die andere moet van onderen af benaderd worden toch?
Dus even op bokjes zetten en aan de slag.

@NL_MK5 GTI: bedankt voor je hulp en link naar de thermostaten voor weinig geld.
Jij hebt het over dat het ook nog een temp sensor kan zijn? Hoe zie je dit in vcds? Foutcode? Zou vervelend zijn als ik deze twee thermostaten ook heb vervangen, nadat ik dus ook al de hoofdthermostaat heb vervangen, en dan nog steeds mijn motor niet vlot op warmt (+30min duurt tot 90 graden)
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:Ik heb iig mijn 3e thermostaat zien zitten bij de dsg koeler.
Dus ik heb één hoofdthermostaat en twee kleine bijthermostaten.
Deze twee dus besteld en worden maandag geleverd.
Dan zsm vervangen. Die bij de dsg kan ik makkelijk zo bij.
Die andere moet van onderen af benaderd worden toch?
Dus even op bokjes zetten en aan de slag.

@NL_MK5 GTI: bedankt voor je hulp en link naar de thermostaten voor weinig geld.
Jij hebt het over dat het ook nog een temp sensor kan zijn? Hoe zie je dit in vcds? Foutcode? Zou vervelend zijn als ik deze twee thermostaten ook heb vervangen, nadat ik dus ook al de hoofdthermostaat heb vervangen, en dan nog steeds mijn motor niet vlot op warmt (+30min duurt tot 90 graden)
Ja andere zit vlak bij je oliefilter. Vcds engine en dan kijken naar fault codes. Maar hoogstwaarschijnlijk is het de inlet thermostaat vlak bij je oliefilter als je toch bezig bent pak ook die van de dsg koeler. Zoals eerder aangegeven zijn de klemmen lastig los te maken. Advies laat het koelwater er even aflopen werkt zoveel makkelijker.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef:Ik heb iig mijn 3e thermostaat zien zitten bij de dsg koeler.
Dus ik heb één hoofdthermostaat en twee kleine bijthermostaten.
Deze twee dus besteld en worden maandag geleverd.
Dan zsm vervangen. Die bij de dsg kan ik makkelijk zo bij.
Die andere moet van onderen af benaderd worden toch?
Dus even op bokjes zetten en aan de slag.

@NL_MK5 GTI: bedankt voor je hulp en link naar de thermostaten voor weinig geld.
Jij hebt het over dat het ook nog een temp sensor kan zijn? Hoe zie je dit in vcds? Foutcode? Zou vervelend zijn als ik deze twee thermostaten ook heb vervangen, nadat ik dus ook al de hoofdthermostaat heb vervangen, en dan nog steeds mijn motor niet vlot op warmt (+30min duurt tot 90 graden)
Ja andere zit vlak bij je oliefilter. Vcds engine en dan kijken naar fault codes. Maar hoogstwaarschijnlijk is het de inlet thermostaat vlak bij je oliefilter als je toch bezig bent pak ook die van de dsg koeler. Zoals eerder aangegeven zijn de klemmen lastig los te maken. Advies laat het koelwater er even aflopen werkt zoveel makkelijker.
Fautcodes heb ik niet. Dus we gaan voor de twee thermostaatjes. Ik laat zsm weten of het vervangen gelukt is.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Oké, succes.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:Oké, succes.
Net de twee nieuwe binnen gekomen thermostaten eens even uit hun doosjes gehaald en bekeken.
Toen ik er op blies merkte ik dat ik er doorheen kon blazen. Dus de thermostaat staat een klein stukje open.
Is dat wel goed???
Hij hoort toch pas open te schieten bij een bepaalde temp? (In de in-lijn thermostaatjes kijkende zie ik 80c staan. Dus zal wel bij 80graden open horen te gaan?)
Nu staan ze dus al tikkie open bij huiskamertemperatuur!?..
Dan flowed dus ook al koude koelvloeistof er door, dus dan helpt vervangen toch nog niet om mijn motor dus sneller (lees zoals vroeger, toen motor nog keurig binnen zeg 10 minuutjes op temp kwam) op te warmen?
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Dat klopt, pak maar een waterkoker en laat er maar heet water door heen lopen dan zul je zien dat hij helemaal open gaat en als je dan koud water erin laat lopen dan sluit hij weer. Dit is normaal dat doet de originele exact het zelfde.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Nog tips hoe je die slangenklemmen makkelijk los kan krijgen (zonder de originele vag slangenklemmentang)?
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ik heb het zelf met een waterpomptang en een grip tang allemaal los en weer vast gekregen, maar de klemmen er weer op dat is het lastigste. Bij mij zaten de lipjes van de klemmen op de dsg koeler naar beneden en met een grip tang kon ik er net bij om de klemmen eraf te krijgen. Als je het makkelijker wilt maken dan koelwater eraf en de slangen gewoon compleet verwijderen. kun je ze heel makkelijk vervangen.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Ondertussen alweer even geleden de beide kleine thermostaten zelf vervangen.
Makkelijke klus, behalve de slangenklemmen. Die waren lastig.
Uiteindelijk binnen uurtje gelukt en beide oude thermostaatjes open gemaakt en intern bekeken.
Allebei bleken ze volledig open (!) te blijven staan bij kamertemperatuur. Zelfs met een waterpomptang kreeg ik de pin, die uit het thermostaatje komt en zodoende dus intern het thermostaathuisje open drukt, niet ingedrukt. Zaten dus helemaal vast in de open stand.
Vervangen en nu dus beiden dicht onder de 85 graden, zoals het hoort.

Binnen luttele minuutjes is mijn GTI nu weer op bedrijfstemp.
Ook digitaal loopt hij keurig naar 90/93 graden.
Zelfs met temperaturen onder nul, zoals nu, komt hij onder de 10 minuten volledig op bedrijfstemp.

Kort om, dit was het euvel.
Gefixed.
Bedankt voor een ieder die tips had.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Mooi dat het is opgelost.
whokilled
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:08
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door whokilled »

Hier identiek hetzelfde probleem. Het duurde bijna 1u voor temperatuur 90 graden bereikt had. Beide bypass thermostaten stonden ook volledig open. Beide vervangen en probleem opgelost. Diegene die achter de radiator zit was wel geen makkelijke klus. Toch wel even mee bezig geweest.
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door dangerpaki »

Beste leden,

Ik heb een Golf V GTI LE 240, met motorcode BWA, handgeschakeld. Zelfde probleem als hier beschreven wordt. Dus zaterdag wordt mijn hoofdthermostaat vervangen. Echter volgens de dealer had ik maar 1 thermostaat (namelijk de hoofdthermostaat). Alleen dit kwam nou niet heel zelfverzekerd uit toen hij dit vertelde, en hij moest dit allemaal opzoeken.

Iemand die mij kan vertellen of dit klopt? Waar zou ik eventuele andere thermostaten kunnen vinden? Kan dat gewoon vanaf boven als je de motorkap open doet? Wil ze namelijk allemaal gelijk vervangen hebben om dit eufel op te lossen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

De (VW) dealer kan het zonder problemen vinden a.h.v. het VIN-nummer van je auto. (artikelnummer, uit- en inbouwgegevens).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door dangerpaki »

Vandaag hele thermostaathuis laten vervangen. Was even een klus. Moest veel ruimte gemaakt worden. Uiteindelijk geregeld en auto meteen netjes op temperatuur. Analoog strak op de 90 graden en digitaal 93 graden
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Wil dit topic toch weer omhoog halen, Hans Sloot heeft vorig jaar Juni mijn thermostaten vervangen. Maar na 20 min rijden schommelt hij tussen de 50 en 90 graden digitaal komt hij niet boven de 72, ik krijg het vermoeden dat hij de hooft thermostaat niet heeft meegenomen en de hoop heeft gelegd dat het aan de kleintjes lag maar wel alles gefactureerd heeft. Ben uiteraard bij hem langs gegaan en volgens hem is het normaal maar gaat er bii mij niet in nu de temperatuur weer omlaag gaat doet het probleem zich weer voor.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door ferry »

Gisteren keek ik er ook naar aangezien het weer koud is. Analoog gaf hij na 12 minuten 90 graden aan.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ja bij mij ook na 12 min alleen bij 13 min zakt hij weer terug na 70 en bij 15 min staat hij weer op 90 enz. Als ik echt flink heb door gereden dan blijft hij op 90 staan.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

Laat hem maar eens stationair warm draaien en meet de watertemperatuur digitaal. (niet met het dashboardmetertje).
Voel aan de radiatorslangen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Digitaal 77 graden slangen zijn lauw niet echt heet.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

Na hoeveel minuten? (in stilstand). Dashboardmetertje wel op 90 graden?
Ventilatoren gaan niet aan?
Op deze redelijk eenvoudige wijze ontdek je of de thermostaat bij koude motor sluit, c.q. bij warmdraaiende motor vanuit gesloten stand opent.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Na 20 min rijden auto stil gezet, stationair laten draaien dash meter op 90 digitaal 80 temp liep digitaal niet verder op en fan sloeg niet aan.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

Het lijkt erop dat je thermostaat niet volledig sluit waardoor de motor zijn bedrijfstemperatuur niet haalt. Na 15-20 minuten stationair draaien zou de temperatuur boven de 90 moeten komen en de ventilatoren moeten gaan draaien. De thermostaat is volledig geopend bij 87 graden. Je dasboardmetertje geeft dit overigens niet aan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten