Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
AvelGTI
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2016, 14:45
Type auto: Golf Mk6 GTI

Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door AvelGTI »

Beste,

Ik ben in het bezit van een Golf GTI Mk6 DSG, uit het jaartal 2010 met 97000 km op de teller.
Op 1 Januari heb ik de ANWB moeten bellen, omdat er wat motor lampjes gingen branden en de auto wilde niet starten. Niets gemerkt de dagen ervoor.
ANWB gekomen en vertelde mij dat het de distributie ketting zou zijn. Ik dacht direct aan de verschillende topic die ik hier had gelezen en was ervan overtuigd dat ik nu de pineut zou zijn.
De VW dealer heeft de auto sindsdien gehad en onderzocht waarna vandaag de conclusie kwam. De distributieketting is nog heel, maar je motor is kapot. Kromgetrokken zuigers, cilinders verbogen etc. Hoe dit kwam wist de monteur niet.
Op de vraag wat er nu ging gebeuren zei de monteur, We kunnen de motor reviseren of een motor van een andere GTI inbouwen (Hij had er een paar ter beschikking, bijv. motor 2011 15000km.). De tweede optie was volgens hem het goedkoopst en best. Ik vroeg hem of hij dit vaker had gezien, zei hij nee, nog nooit. Het lijkt mij dat dit niet mag na gezien het jaartal en de km stand. Dat vond hij ook, maar gezien het jaartal kwam ik niet in aanmerking voor een garantie of coulance.

Vorig jaar oktober heeft de VW dealer nog gezegd dat het een heel mooie auto was, die er technisch perfect bij stond.

Wat kan ik nu doen? Zou het kunnen helpen om een brief naar VW Duitsland te sturen met mijn verhaal? Of naar iets anders? PON?
En wat heeft de voorkeur bij jullie betreft de huidige motor laten reviseren of een motor uit een andere GTI halen?

Graag verneem ik van jullie.

Met vriendelijke groeten,
Avel
Lorenzogti
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 sep 2013, 12:40
Type auto: F150 HD 6.2

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door Lorenzogti »

coulance kan soms via dealer als je de weg in gaat van heel veel zeuren, juridisch getouwtrek en eindeloos bellen en langsgaan.
sommige dealers doen wat voor je, maar het gros zal je wegsturen.

bij een dealer of anwb is het vrij duur, indien je het blok moet vervangen is mijn advies om iemand te zoeken met een werkplaats of een
klein bedrijf waarmee je een vaste prijs afspreekt en zoek zelf een blok via internet. Om het leuk te maken en als het dan toch moet.
zoek een R20 blok van een Golf R en ED35...... dan heb je een 260/270 pk basis

Zelf een brief naar duitsland sturen is kansloos, die doen niets voor je.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door yal »

Wat een ellende , maar krom getrokken zuigers en cilinders verbogen....dat is wel heel vreemd.

Ik zou een motor laten inbouwen uit een jonge schade auto.

Succes met afhandeling.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Green Hornet
Berichten: 446
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:17
Type auto: Audi S3 Limousine

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door Green Hornet »

het lijkt me dat en auto van 5/6 jaar oud geen kapotte motor mag hebben, tenzij deze eerder is getuned natuurlijk.
Aangezien dit onder normale omstandigheden niet mag gebeuren, ook niet na 6 jaar, is er zeker nog een mogelijkheid tot het verhalen op garantie.
Er bestaat nl ook zoiets als wettelijke garantie waarbij je er vanuit mag gaan dat een product een bepaalde levensduur heeft.
Een motor van en auto behoort langer mee te gaan....


Ik zou niet opgeven en verhaal halen.
Onderhoudshistorie er bij ( hoe niet per se en dealer te zijn) en gas erop.


Voor blokken zou ik eens bij vagcarparts kijken ..... die hebben veel liggen
Audi S3 Limousine JDE Powered 523pk - 615nm
TTE 525R | HGP DSG | LOBA HPFP | Full Milltek Turbo Back Exhaust | Wagner Intercooler | VWR 600 Intake | VWR 6 Piston BBK | Eibach Pro

Golf R DSG 378pk/500nm M.I.A. (16-04-2014)
"Money won't buy you happiness, but it will pay for the search"
Davy@DVX
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jan 2015, 19:00
Type auto: Golf MK6 R20

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door Davy@DVX »

Wat bedoeld die juist met krom getrokken zuigers?

Heb je foto's ?

Ketting kan er nog op liggen, maar ze kan wel versprongen zijn.

Wij hebben al een CDL blok in een golf 6 gti gelegd, hij past wel, maar je moet de draadboom aanpassen of die plaatsen van de ED35, aircoleidingen heb je ook nodig van de CDL, etc etc en je hebt ook de ECU nodig.
VW golf mk6 R20 DSG @ 460pk 515nm.
VW transporter T5 2.0TDI edition 25 @ 180pk 400nm.
VW golf 5 TDI endurance trackday tool.

Afbeelding
AvelGTI
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2016, 14:45
Type auto: Golf Mk6 GTI

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door AvelGTI »

Allereerst dank voor jullie reacties.

De officiële diagnose is dat de kleppen en cilinderkop krom is.
Daarop het advies een nieuwe motor in te bouwen.
Oog is gevallen op een motor uit 2011, die 15.000 km heeft gelopen en waar ze 2 jaar garantie opgeven.

Ik ben zelf druk bezig om er achter te komen of ik iets kan terug krijgen of een coulance kan krijgen etc. Ben het er nog niet helemaal mee eens dat ik het volle bedrag zelf moet betalen. Wie niet waagt, wie niet wint zullen we maar zeggen.
Turbo johan
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jan 2016, 18:31
Type auto: Golf 5 gti

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door Turbo johan »

Vaak is een cilinderkop wel te repareren.
Of desnoods andere kop er op.
Dat scheelt enorm in kosten als onderblok nog gewoon heel is.
Als je kleppen krom zijn is je distributie ketting versprongen.

Johan
Gebruikersavatar
LouisTfsi
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:44
Type auto: GTI VII R DSG

Re: Golf GTI 2010 97000km Motor kapot

Bericht door LouisTfsi »

Volgens mijn eigen ervaring zal coulance niet lukken, als de auto buiten de garantie is en je niet de eerste eigenaar bent. Je moet namelijk de dealer aansprakelijk stellen waar de auto vandaan komt, en daar heb je wellicht geen zaken mee gedaan als je hem 2e hands hebt gekocht. Als je wel de eerste eigenaar bent dient de auto volgens mij volledig dealer onderhouden te zijn om in aanmerking te komen voor coulance. Dat laatste is mijn inschatting, dat eerste is mij uitgelegd toen ik een half jaar geleden ook een soortgelijk probleem had bij 67.000 km (2009), waarna er een revisie blok in gezet is met gemodificeerde delen.

Mijn ouders hebben een 1.4 waar de distributie ketting tot 2 keer toe is vervangen (zonder verder motorschade), beide malen buiten de garantie, hun zijn wel eerste eigenaar en hebben de auto volledig door de leverende dealer laten onderhouden, het is bij hun in beide gevallen volledig vergoed.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 120 gasten