Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Twee weken terug heb ik mijn Golf 5 GTI stage 2 laten tunen. De eerste test run zonder tuning gaf geen problemen. Na de installatie van de nieuwe software gaf de eerste test run foutcode P0299 - 002, zie de foto hieronder. De tweede test run verliep probleemloos met de nieuwe software. Op de terugrit naar huis geen problemen ondervonden. De twee dagen daarna ook niet. Vervolgens ben ik 10 dagen op vakantie geweest en heeft de auto stil gestaan.

Nadat ik terug ben gekomen van vakantie, hoorde ik een bijgeluid bij het accelereren. Het lijkt op een afblaasgeluid en het is niet altijd aanwezig. Soms houdt de auto in als hij schakeld van de 3 naar de 4 in de dsg, komt echter sporadisch voor. Verder merk ik eigenlijk geen vermogensverlies. Allereerst brandde het motormanagement lampje niet, maar dat doet het nu wel. Ik heb de auto niet kunnen uitlezen, aangezien ik de aparatuur daar niet voor heb, maar ik verwacht dat het om dezelfde foutcode gaat. Naar aanleiding van een aantal topics die ik hier gelezen heb, heb ik de Diverter Valve geupgrade met een GFB DV+, maar dit mocht niet baten en het geluid is er nog steeds. Ik had ook niet anders verwacht, want het membraan was niet gescheurd. Ik heb de GFB DV+ wel laten zitten.

Andere opties waarover ik heb gelezen:
- N75? Welk onderdeel nummer is dit en is hier een geupgrade versie van?
- Losse slang? Welke moet ik precies checken?
- Turbo gaar? Hoe kan ik checken of deze boost lekt?
- ...? Wat nog?

Ik heb een BWA motor, golf 5 GTI uit 2008 met DSG bak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MK5GTI08 »

Is de storingen toen deze voor het eerst voorkwam gewist? Voor het mooie zou je hem toch echt moeten uitlezen om 100% zeker te zijn dat het dezelfde storing is. Deze storing heeft met de turbo te maken, hij zegt eigenlijk dat de druk niet behaald wordt. Biedt de tuner geen oplossing, aangezien je het na de software aanpassing heb?
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

De storing is toen inderdaad gewist. De tuner heb ik hiervoor nog niet gecontacteerd, maar dat wilde ik doen als ik er zelf niet uit zou komen. Hij zei toen al dat het misschien de turbo was, maar heeft toen geen diagnose meer gestelt. Ze waren ook al dik 8 uur bezig aan mijn auto door nog andere reparaties, dus ik vond het ook wel goed geweest voor die dag. ;) Maargoed, op de terugweg en de dagen erna was er ook niets aan de hand. Daarna leek het gezien de symptomen op een diverter valve faal.

Misschien is er iemand in de buurt met een VAG-com die me zou willen helpen? Omgeving Zuid-Limburg. :D
Mzwanepolski
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2018, 07:07
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Ijsselmuiden

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Mzwanepolski »

Ik denk dat je pcv klep kapot is als ik dat zo lees, zit ook een membraam in wat wel eens wil scheuren. Ik had dezelfde klachten als jou, die van mij is stage 1 getuned door mtm (duitse auto geweest).
Sinds ik die pcv klep vervangen heb ben ik van het geluid af en de storing is nou ook al een hele tijd weg. De motor loopt ook mooier nu. Pcv is je postive crankcase ventilation valve. Voor jou motor code zijn er ook setjes verkrijgbaar welke de pcv afdoppen omdat deze vaker kapot gaan. Echter heb ik een golf 6 en daar zit een ander motorblok in (cczb) dus ik heb een nieuwe klep gemonteerd. Heb hier nog een link naar 2 youtube filmpje, dan kan je zien wat ik bedoel.

https://youtu.be/S8Zz3ergmJ8
(Pcv vervangen)

https://youtu.be/h6e11nOMwRM
(pcv delete)

MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Bedankt voor je reactie. De PCV is een tijd terug (september 2015) vervangen door de dealer. Ik weet echter niet of dit een geupgrade versie geweest is? Het onderdeel nummer van de toen vervangen PCV is 06F 129 101 R.

Ik heb ook geen problemen met onregelmatig lopen. Ik hoor het geluid alleen bij acceleratie en niet bij stationair lopen.

Maarrrr.... Ik lees inderdaad ook wat verhalen die klinken als mijn klachten. Iemand een onderdeel nummer van wellicht een geupgrade versie?
Mzwanepolski
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2018, 07:07
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Ijsselmuiden

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Mzwanepolski »

http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/GO ... /103080#18

Hier kan je het onderdeel nummer vinden
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Die link doet het niet bij mij. Bad Gateway. De hele website doet het niet overigens.
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Vissa »

Hier doet de site het, nu, wel. :)
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Ik denk dat ik een pcv delete kit bestel. Is nooit weg, gezien het veelvoorkomende probleem dat het membraan van dat ding scheurt. Verder ben ik bezig met het plannen van een afspraak om de storingscode uit te lezen. Dan laat ik meteen ook een paar andere opties vrijschakelen of uitschakelen (zoals de seatbelt warning).

De link doet het nu trouwens wel: is de F versie van de pcv dan weer een verbetering ten opzichte van de R versie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MK5GTI08 »

Je zegt er zijn nog meer werkzaamheden gedaan die dag, toevallig m.b.t turbo? Misschien zit er een turboslang niet vast of is deze bij het monteren kapot gegaan. Je kan kijken naar je intercooler slangen of deze allemaal goed vast zitten en heel zijn.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Niet m.b.t. de turbo.

Er is een 3” downpipe gemonteerd, maar daarvoor hoefde verder niets los. Verder hebben ze de hoofdthermostaat vervangen. Ik weet niet wat ze daar allemaal voor los hebben gehaald.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mzwanepolski
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2018, 07:07
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Ijsselmuiden

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Mzwanepolski »

Ik weet eigenlijk niet welke de nieuwste is. Heb de klep via de dealer besteld
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MK5GTI08 »

Je zou een PCV kunnen proberen, anders zou ik het toch echt in de software gaan zoeken helaas.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Ik heb vandaag een pcv delete van Vagnetics gekocht. Ik ga deze morgen monteren.

Het lijkt mij eerder een mechanisch probleem, met name door het afblaasgeluid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Pcv delete gemonteerd. Geen verschil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mzwanepolski
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2018, 07:07
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Ijsselmuiden

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Mzwanepolski »

Dan zal er denk ik ergens een slang lek zijn. Of de intercooler. Heb je helemaal geen diagnose aparatuur? Anders zou je nog in de meetwaarden kunnen checken hoeveel de turbo aangestuurt word en wat de gewenste druk is vergeleken met de actuele druk. Als dat verschil te groot is, dan heb je ergens een lek of de turbo is te ver heen, dat die de gewenste druk niet meer haalt. Maar als je een sissend geluid hoort tijdens de boost dan zal er ergens een lek zitten
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Ik heb zelf helemaal geen apparatuur, helaas.. Vandaar mijn vraag:
Misschien is er iemand in de buurt met een VAG-com die me zou willen helpen? Omgeving Zuid-Limburg.
Wel heb ik een bedrijf in de buurt aangeschreven die foutcodes uitlezen en functies vrijschakelen. Zij hebben echter pas op zijn vroegst 24 juli tijd... Naar de dealer ga ik liever niet in verband met de tuning, maar als ik zometeen niks bij die slangen vindt, dan is dat misschien nog mijn enige optie.
Mzwanepolski
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2018, 07:07
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Ijsselmuiden

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Mzwanepolski »

Ik woon helaas niet in de buurt, anders had ik de auto wel voor je kunben uitlezen. Heb de officiele vcds interface van de rosstech website en niet van die chinese meuk
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Ik kan helaas geen lek vinden. Er zitten geen slangen los en ik zie geen (grote) scheuren, op basis van visuele inspectie natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door Vissa »

Zo'n scheur kan echt overal zitten. Je moet echt ff naar iemand toe met de juiste apparatuur. Dit gaat hem niet worden zo.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MK5GTI08 »

Er kan ook een scheurtje in 1 van de slangen zitten die piep klein is, die vind je alleen met de juiste gereedschappen. Het kan ook nog eens zo zijn dat je turbo gewoon niet de juiste druk lever (ik hoop het echter niet voor je). Je moet inderdaad naar een garage gaan die er verstand van heeft.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Jullie hebben beide ook gelijk. Ookal zou ik het graag zelf oplossen.
Gebruikersavatar
MK5GTI08
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2016, 21:05
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Re: Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MK5GTI08 »

Begrijpelijk. Alleen moet het wel mogelijk zijn. Iig succes en laat even weten of het is opgelost! :D
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Underboost foutcode P0299 - 002 na stage 2 tuning

Bericht door MaartenGTI »

Vorige week de codes uitgelezen en gereset. Daarna een hele week zonder lampje gereden. Ik ben nu bij de tuner. Er stond ook een code in van de lambda sonde, die is waarschijnlijk het probleem van het stotteren, volgens hen. De lambda sonde aansluiting zit na de verbinding van het tweede gedeelte van de buis van de downpipe. Hij zegt dat deze verbinding nooit helemaal gas dicht is en er lucht ontsnapt, waardoor deze sonde verkeerde waardes meet. Het geluid dat ik hoorde, was volgens hem normaal omdat er nu meer druk opgebouwd wordt.

Verder heeft hij de wastegate aangepast zodat er iets minder druk opbouw is. Iets minder vermogen dus, maar ik merk wel verschil: minder inhouden bij het overschakelen als ik 60-70% gas geef. De turbo kan gewoon de gevraagde druk niet aan. Gek genoeg bij normaal gebruik en vol gas geen probleem, alleen bij 60-70% gas.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door MaartenGTI op 28 aug 2018, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten