Koude start ratelend geluid 2sec

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
DemirGTIMK7
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2019, 22:50
Type auto: MK7 GTI

Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door DemirGTIMK7 »

Beste forummers,

Ik heb een vraag, zelf ben ik er nog niet helemaal mee uit maar wellicht heeft iemand dit al een keer meegemaakt. Sinds kort ben ik in het bezit van een 7 GTI van 2015 met een CHHB motor. Mijn probleem op dit moment is als volgt:

Als ik de auto koud start dan ratelt de motor voor 2 seconden, klinkt een beetje als een diesel en dan draait het blok weer volkomen normaal. De motor trilt ook, alsof die geen olie of brandstof krijgt. Zal hiervan morgen een video maken. Als ik de auto meteen uitzet en weer aanzet dan treed het probleem niet meer op. De auto heeft geen foutcodes. Geen motormanagement lampje.

Als ik de auto de gehele dag door rijd, dan heb ik ook nergens last van. De auto start dan normaal en rijd normaal, vermogen is volledig aanwezig. Nu heb ik begrepen, als ik her en der info opvraag, dat dit te maken kan hebben met het feit dat de olie met nagenoeg te weinig druk naar de nokkenassen wordt gepompt oftewel een kapotte oliepomp of een verstopte zeef in de carter maar een ketting die gerekt is sluit ik ook niet uit.

Nu is mijn vraag, is dit een bekend probleem van de MK7 GTI 2015 en of heeft iemand dit ooit een keer meegemaakt? De auto heeft 89k km gelopen.

Alvast bedankt voor de info
Henniej
Berichten: 1364
Lid geworden op: 29 dec 2016, 10:32

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door Henniej »

Bij de sommigen is het fabrieksaf al zo. Alleen weet niet hoe die van jou klinkt.
Account niet in gebruik! 🤷🏼‍♂️
DemirGTIMK7
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2019, 22:50
Type auto: MK7 GTI

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door DemirGTIMK7 »

Ik zal morgen of overmorgen even een video maken voordat we alles demonteren. Ik ga wel wat preventief onderhoud uitvoeren (olie, filters, bougies). De auto heeft sowieso een beurt nodig iover 1000km, na aftappen van de olie gaan wij preventief de carter loshalen en de zeef controleren op verstopping of metaal deeltjes. De kop wordt ook gedemonteerd om te kijken in welke staat de nokkenassen zijn. Het is waarschijnlijk, volgens de dealer, de ketting. Indien het de oliepomp zou zijn, dan zou dit meteen gemerkt worden met een oliedruk probleem, gelukkig heb ik dat niet, heb er inmiddels 3000km op zitten maar naar mijn mening is dit te weinig om een concreet antworod te geven. Daarom gaat het blok ook uitelkaar. Update volgt volgende week.
Gebruikersavatar
FreaQ
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 apr 2018, 13:04
Type auto: Golf MK6 GTI ED35
Locatie: 072

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door FreaQ »

Ik heb momenteel het zelfde probleem,

Ben naar Hartog tuning te Alkmaar gereden , (auto moest ook voor onderhoud) en gevraagd wat dat zou kunnen wezen .

Hij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk de nokkenasketting was. ik breng hem daar binnenkort weer heen om het onderhoud uit te laten voeren.
VW Golf GTI ED35 Tornado red.
DemirGTIMK7
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2019, 22:50
Type auto: MK7 GTI

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door DemirGTIMK7 »

FreaQ schreef: 15 jun 2019, 14:02 Ik heb momenteel het zelfde probleem,

Ben naar Hartog tuning te Alkmaar gereden , (auto moest ook voor onderhoud) en gevraagd wat dat zou kunnen wezen .

Hij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk de nokkenasketting was. ik breng hem daar binnenkort weer heen om het onderhoud uit te laten voeren.
Van welke bouwjaar is die van jou?
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door yal »

Zijn het niet de hydraulische klepstoters , die leeg lopen en zich moeten vullen na de start?

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
FreaQ
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 apr 2018, 13:04
Type auto: Golf MK6 GTI ED35
Locatie: 072

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door FreaQ »

DemirGTIMK7 schreef: 15 jun 2019, 14:23
FreaQ schreef: 15 jun 2019, 14:02 Ik heb momenteel het zelfde probleem,

Ben naar Hartog tuning te Alkmaar gereden , (auto moest ook voor onderhoud) en gevraagd wat dat zou kunnen wezen .

Hij vertelde dat het hoogstwaarschijnlijk de nokkenasketting was. ik breng hem daar binnenkort weer heen om het onderhoud uit te laten voeren.
Van welke bouwjaar is die van jou?
2011.
VW Golf GTI ED35 Tornado red.
DemirGTIMK7
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2019, 22:50
Type auto: MK7 GTI

Re: Koude start ratelend geluid 2sec

Bericht door DemirGTIMK7 »

Het rare is wel dat de ratel weg is. Waar het aan heeft gelegen is nog even de vraag. Voor de rest heb ik nieuwe bobines en bougies nodig, auto start wel maar moet even bijkomen, draait ruw bij koude start voor 1 a 2 sec. Pleur er meteen een upgrade set in i.v.m. de aanwezige misfires. We zijn nog een aantal tests aan het uitvoeren omtrent oliedruk, timing etc. Ben benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten