Koppeling problemen! Advies gewenst!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarino
Berichten: 156
Lid geworden op: 12 dec 2016, 15:45
Type auto: Golf MK5 GTI

Koppeling problemen! Advies gewenst!

Bericht door Jarino »

Heren,

Bij deze heb ik gelijk meerdere vragen, zal eerst even uitleggen wat er aan de hand is!

Ik zit met een probleem! Waarschijnlijk is het m’n (hoofd) koppeling cylinder maar dat weet ik dus niet zeker.. het gebeurd al een hele tijd. Maar vaker niet dan wel. Als ik dan koppel en m’n pedaal intrap, blijft hij halverwege hangen met omhoog komen, op het aangrijppunt. Moet hem dan met m’n voet weer omhoog helpen om daarna weer door te schakelen, dan gebeurd het weer. Kan ook direct schakelen als die halverwege hangt, maar dan zit hij dus als op z’n koppel/aangrijppunt en als ik hem dan intrap dan schokt hij een beetje.

Maar dit gebeurde dus heel soms en was dan weer weg. Soms paar dagen achter elkaar last van. Soms weken of maanden niet. Soms even wel en even later weer niet (op 1 dag). Van de week de koppeling laten ontluchten, hier zat troebele olie in (dot4). En er kwam dus ook lucht uit. Hierna deed hij het weer super! Helaas begon het na zo’n 800 km weer, weer laten ontluchten, door een maat van me die monteur is. We reden namelijk in Duitsland, maar het werd alleen maar erger toen hij hem ging ontluchten. Zo erg zelfs dat als ik m’n pedaal aanraakte hij gelijk naar de bodem schoot en daar bleef hangen.

Helaas m’n auto dus op moeten laten halen door ADAC, de Duitse ANWB. Lang verhaal kort m’n wagen komt morgen weer naar NL. Daar gaat een vriend van me met een eigen garage een diagnose doen. Nou was mijn vraag: komt dit iemand bekend voor? Is het dus de koppeling cylinder of misschien iets anders? Is het makkelijk te fixen of moet heel de bak eraf? En als heel m’n bak eraf moet kan ik dan voor de zekerheid niet meer laten vervangen zoals bijvoorbeeld de gehele (standaard) koppelingset?

Vriend raadde me aan op gelijk een upgrade koppeling erin te zetten bijvoorbeeld Sachs. Ik las dat die bijvoorbeeld 550 Nm aan kan maar m’n GTI draait maar 380 Nm. Heb je ook een Sachs koppeling die 450 Nm aan kan bijvoorbeeld? Zoiets las ik hier op t forum maar kon t zelf niet vinden. Hoeveel Nm kan de originele koppeling aan? Heb heel veel vragen haha. Dus wou weten wat het beste is als toch de bak eraf moet eventueel.

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Jarino
Golf MK5 GTI, 247pk / 377 Nm, Forge PCV Delete Plate, GFB DV+

Serviced by EM Services
Gebruikersavatar
ominous
Berichten: 236
Lid geworden op: 01 sep 2013, 19:57
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Koppeling problemen! Advies gewenst!

Bericht door ominous »

Het kan inderdaad je master zijn (bij het pendaal) of je slave ( in je versnellingsbak, dus bak moet eraf om er bij te kunnen).

BIj het ontluchten.... word dit gedaan onder druk? Dit is voor zover ik weet namelijk wel noodzakelijk.
Just asking :p
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten