vreemd geluid bij accelereren

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF R in alle uitvoeringen.
Plaats reactie
binair
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2021, 19:15
Type auto: MK7-5 R Variant

vreemd geluid bij accelereren

Bericht door binair »

Hey all,

Please help me out.

Ik heb onlangs m'n voorbanden laten vervangen ivm iets te progressief versleten profiel. Rijstijldingetje. Ik heb meteen de hele auto even laten uitlijnen, niet heel veel bijzonders aan bijstellingen overigens. Vanaf het moment dat ik de auto terug heb, hoor ik, met name als ik 100+ km/u rij, een geluid wat ik alleen maar kan omschrijven als een wat huilende, of fluitende 'toon'. Alsof er lucht over een hele grote fles geblazen wordt, zeg maar. Het lijkt vanuit de achterzijde te komen, maar dat is altijd lastig vast te stellen.

Omdat het geluid optreedt bij wat hogere snelheden, dacht ik dat er wellicht een paneeltje/randje of wat dan ook net niet goed vast zit, waardoor zo'n wind-effect kan optreden. Ik kan dat lastig zien, heb geen brug oid.

Echter heb ik dat gister weer los gelaten, aangezien het geluid actief aanzwelt op het moment dat ik gas geef en accelereer (vanaf/rond die 100km/u). Het volume van het geluid, maar ook de 'toonhoogte' ervan gaan dus iets omhoog als ik (gewoon rustig) het gas intrap (DSG schakelt dan ook iets terug) maar nog voordat ik daadwerkelijk versnel zeg maar.

Ik heb op zich ook wel aan de uitlaat gedacht, maar ook al kan ik die niet goed beoordelen, die lijkt nog prima te zijn, mag ook wel voor een 2019 Mk7.5 R.

Voor de duidelijkheid: 100% uitsluiten kan ik het niet, maar ik ben nogal sensitief in het rijden en het is zeer onwaarschijnlijk dat dit geluid er al was vóór ik de banden en uitlijning heb laten doen. En vooral door die combi met het uitlijnen (dus ook aan de achterzijde gesleuteld) kan ik het geluid moeilijk duiden.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, want ook al is het niet heel erg luid, als je het eenmaal hoort, BLIJF je het horen en ik trek dat toch vrij slecht :mrgreen:

Bedankt alvast !
...one life, live it...

Octavia II RS JD Stage-1
...toen paar saaie auto's
Golf R 7.5 Variant 2019 JD stage-1 + DSG st-2
binair
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 feb 2021, 19:15
Type auto: MK7-5 R Variant

Re: vreemd geluid bij accelereren

Bericht door binair »

UPDATE:
Monteur is even meegereden. Omdat ik alleen de voorbanden had gewisseld, maar wel alle wielen heb laten uitlijnen, blijkt dat de kleine correctie in uitlijning op de achterwielen ervoor heeft gezorgd dat het reeds op de oude wielstand ingesleten profiel van de achterbanden nu dit geluid veroorzaakt. Zou met een x-aantal K km weer weg moeten trekken.

Doe er je voordeel mee.
...one life, live it...

Octavia II RS JD Stage-1
...toen paar saaie auto's
Golf R 7.5 Variant 2019 JD stage-1 + DSG st-2
Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 254
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Re: vreemd geluid bij accelereren

Bericht door LL7R »

Huh? Toch de banden? Benieuwd hoeveel km's dat inslijten nodig heeft, maar in ieder geval hoop ik dat dat de oplossing was!
Plaats reactie

Terug naar “GOLF "R"”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten