Haaienvin inplaats van een antenne

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door KlouxOne »

Ik zie op veel golf 5 modellen vaak een haaienvin zitten inplaats van een antenne. Ik heb zelf een antenne. Is dit makkelijk te vervangen voor zon vin? Heeft emancipatie misschien wat informatie hier over? En wat kost zoiets?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Vandaag nieuwe vin besteld koste 55 euro
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Jeffreyvdt
Berichten: 1743
Lid geworden op: 21 apr 2011, 16:09

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Jeffreyvdt »

Heb ik ook.
Laatst gewijzigd door Jeffreyvdt op 16 mar 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door GolfL »

Alleen dit is een "opplak" vind die over je bestaande aanslutiing heen plakt.

Volgens mij kan je niet zomaar je antenne vervangen door een haaienvin. De auto's met een haaienvin origineel hebben hun radio via hun achterruit. Een vin met een antenna, gaat de radio via; juist ja, de antenne.

(Toch? )
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Wat is dat dan voorn raar ding haha
Heb er zo één besteld

Afbeelding
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Kan wel maar dan krijg je deze,

Afbeelding

GolfL schreef:Alleen dit is een "opplak" vind die over je bestaande aanslutiing heen plakt.

Volgens mij kan je niet zomaar je antenne vervangen door een haaienvin. De auto's met een haaienvin origineel hebben hun radio via hun achterruit. Een vin met een antenna, gaat de radio via; juist ja, de antenne.

(Toch? )
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door KlouxOne »

tonnie024 wat jij besteld hebt wil ik ook graag. heb je onderdeel nummers? misschien kan je van de montage een paar foto;s maken. ben erg benieuwd hoe je zo iets monteerd.
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Wilcoos »

Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik zal Woensdag onderdeel nummer geven
Heb morgen papa dag
Hier kun je zien how to ;)

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=3508
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Wilcoos »

Ik was eerder :P
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Dat was je zeker ;) haha

Ojah als je andere aansluitingen heb hier een paar onderdeel nummers voor een aantal rns radio's

Antenne kabels van de antenne naar de radio:

Kabel 5 meter 000 098 656
Kabel 6 meter 000 098 657
Kabel 7 meter 000 098 658

Stekker voor achter-op rns510 voor radio 4E0 035 672 K
Stekker voor achter-op rns510 voor gps 4E0 035 610 K

Verloopkabel van antenne kabel naar stekker 000 098 691
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door KlouxOne »

@tonnie024

zit hij er al in bij jou? de antenne? en moet ik echt al de kabels opnieuw trekken? kan ik niet de bestaande kabels van mijn dak antenne gebruiken? ik heb wel een RNS510 maar het GPS etc werkt gewoon goed.

in de how to die hier boven staat gepost trekken ze ook geen nieuwe kabels maar gebruiken ze de bestaande kabels. Iemand een idee hoe of wat?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door MkVI Nmgn »

Voor mij was het alleen een Gps antenne kwam ik later achter...
Ik heb dus mijn radio ontvangst ergens anders vandaan
Maar heb het zelf niet gedaan want hij is naar schade herstel geweest voor het dat opnieuw spuiten
En het is wel te doen met bestaande kabels alleen de aansluiting even een verloop voor halen
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Timvgti »

Heren:

Op de Golf zijn 4 mogelijkheden qua gps/telefoon/radio ontvangst:

1: Je hebt enkel een los 'sprietje' op je dak: Dit is voor de radio ontvangst. Je hebt dan fabrieksaf geen navigatie in je golf geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
2: Je hebt een 'sprietje' en een 'haaienvinnetje' bij elkaar op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via je sprietje en fabrieksaf navigatie, welke zijn gps ontvanst via dat haaienvinnetje heeft
3: Je hebt helemaal niets op je dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je geen navigatie geleverd gekregen en er zit dus geen gps ontvanger in het voertuig.
4: Je hebt enkel de originele vw haaienvin op het dak: Je hebt dan radio ontvangst via een in de achterruit geïntegreerde antenne. Fabrieksaf heb je navigatie geleverd gekregen en de gps ontvangst gaat via de haaienvin op het dak.

Ik laat de telefoonontvangst hierin even buiten beschouwing. Als je fabrieksaf een telefoonvoorbereidingsset hebt, dan zijn er ook vw 'haaienvinnetjes' waar behalve de gps ontvanger ook een gsm antenne in verwerkt zit en de bekabeling hiervoor dus ook via de onderkant/dakhemel aangesloten kan worden.

Ikzelf heb NIETS op mijn dak en ben hier éééérg blij mee.
Waarom?
1: De looks. Het ziet er gewoon strak uit
2: De inbraakgevoeligheid! Ik heb nml weldegelijk een navigatiesysteem. Echter ligt de gps ontvanger hiervan in het dasbhboard. Ontvangst is perfect, maar je ziet niks. Inbrekers selecteren Audi's/Volkswagens/Seats/Skodas nml op hun haaienvinnetjes. Je kan daaraan makkelijk van een afstandje zien of er een origineel (mfd of rns) navigatiesysteem in zit en bewezen is dat deze voertuigen helaas vaker aan de beurt zijn qua inbraak/diefstal.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door wehoo »

En schematisch ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Ron_VAG »

Eventjes dit topic een nieuw leven inblazen...
Ik heb op dit moment een lange spriet, erg lelijk als je het aan mij vraagt... wil dus ook een haaienvinnetje. Iemand al ervaringen met de inbouw ervan?
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
Bennie
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 feb 2012, 17:03
Type auto: Golf MK6 Gti

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Bennie »

heb nog een vinnetje liggen origineel van mijn gti
die was namelijk kapot en heb ik vervangen voor een nieuwe
kabeltje van de gps door de midden valt wss nog wel te repareren

je mag hem van mij hebben mits je de verzendkosten betaald
Gebruikersavatar
RL1975
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 mei 2011, 22:34
Type auto: Golf mk5 GTI ED30

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door RL1975 »

Ik heb mijn antenne spriet vervangen door een orginele hoogglans zwarte gps-antenne! De orginele antennekabel heb ik verplaatst naar mijn de achterklep! Ik heb zelf een orginele donkere achterruit en dus een antenne aansluiting aan de rechterzijde zitten! Bij de dealer een antenne versterkertje besteld en deze aangesloten op de achterruit! Hierop de orginele antenne kabel van de antenne spriet aangesloten! Heb dus nu dubbele fm-antenne en orginele gps antenne op mijn achteraf ingebouwde rns 510! Werkt perfect!
Edition 30 united grey, full milltek, S3 intercooler, carbon airintake, Fiscon tel/boordcomputer.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door wehoo »

RL1975 schreef:Heb dus nu dubbele fm-antenne en orginele gps antenne op mijn achteraf ingebouwde rns 510!
En zelfs drie tuners in de RNS510 ;) :lol:

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door KlouxOne »

RL1975 schreef:Ik heb mijn antenne spriet vervangen door een orginele hoogglans zwarte gps-antenne! De orginele antennekabel heb ik verplaatst naar mijn de achterklep! Ik heb zelf een orginele donkere achterruit en dus een antenne aansluiting aan de rechterzijde zitten! Bij de dealer een antenne versterkertje besteld en deze aangesloten op de achterruit! Hierop de orginele antenne kabel van de antenne spriet aangesloten! Heb dus nu dubbele fm-antenne en orginele gps antenne op mijn achteraf ingebouwde rns 510! Werkt perfect!

Ik wil hem nog steeds een keer vervangen. maar heb echt nog geen idee hoe ik dit moet gaan doen. heb er al veel over gelezen.

ik heb ook gezien dat je vinnetjes heb waar je ook je FM singaal op aan kan sluiten plus dat van de GPS. mn RNS is achteraf ingebouwd en haalt dus ergens ander GPS vandaan. dus daar hoef ik geen kabels voor te trekken.

Heb ook nog niemand gevonden die er aan wil beginnen. en die ook echt zeker weet dat ik straks geen singaal verlies heb op de FM. anders is het ook zonde
Gebruikersavatar
RL1975
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 mei 2011, 22:34
Type auto: Golf mk5 GTI ED30

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door RL1975 »

Met het gps signaal klopt, je kan een losse sensor achter dashboard plaatsen, hoef je geen kabel naar de haaeienvin te trekken!

Alleen had ik een probleem met mijn RNS dat hij zeer slecht het juiste aantal satelieten kon vinden! Nu heb ik met de orginele antenne een goed gps ontvangst!
Alleen een beetje werk die kabel trekken, maar ja!
Edition 30 united grey, full milltek, S3 intercooler, carbon airintake, Fiscon tel/boordcomputer.
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door KlouxOne »

het gps signaal van mn RNS is prima! die werkt gewoon goed.

maar ja ik denk dat nu mn radio via de antenne gaat. en als ik een vin monteer moet de radio dus via mn achterruit. volgens mij krijg je dat nooit werkend ofwel? hoe heb jij dat gedaan dan?
Gebruikersavatar
EJ5gti
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:51
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door EJ5gti »

KlouxOne schreef:het gps signaal van mn RNS is prima! die werkt gewoon goed.

maar ja ik denk dat nu mn radio via de antenne gaat. en als ik een vin monteer moet de radio dus via mn achterruit. volgens mij krijg je dat nooit werkend ofwel? hoe heb jij dat gedaan dan?
De huidige antenne tussen je dak en de bekleding maken, de antenne stekkers achter in je RNS omwisselen. dan gebruik je de spriet antenne voor tmc en de achterruit antenne voor het geluid
MKV GTI DSG (Klik) | Black Magic Pearl | 5 Deurs | Leder | Schuifdak | Milltek Turbo-back Non-Resonated | Forge Twintake + Catch Can | Eibach sportsline | Brembo 17Z 330mm | 18" Golf R wielen / Denver | JD Stage 2
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door Ron_VAG »

Ben nu bezig om de antennespriet te vervangen. Ik heb nu een haaienvinnetje. Heb de C stijl nu los zitten, kan alleen moeilijk zien waar de huidige connector van de antennespriet in gemonteerd zit. Zie de gele airbagmodule waarvan ik zo'n klepje op dat ding heen en weer kan bewegen, maar wil niks forceren aangezien ik nogal indirect dingen stuk kan maken :lol: wie kan me helpen hoe ik de kabelconnector van de huidige spriet kan demonteren?
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Gebruikersavatar
EJ5gti
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 okt 2011, 13:51
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Haaienvin inplaats van een antenne

Bericht door EJ5gti »

Massari schreef:Ben nu bezig om de antennespriet te vervangen. Ik heb nu een haaienvinnetje. Heb de C stijl nu los zitten, kan alleen moeilijk zien waar de huidige connector van de antennespriet in gemonteerd zit. Zie de gele airbagmodule waarvan ik zo'n klepje op dat ding heen en weer kan bewegen, maar wil niks forceren aangezien ik nogal indirect dingen stuk kan maken :lol: wie kan me helpen hoe ik de kabelconnector van de huidige spriet kan demonteren?
als ik het goed heb loopt deze vanaf de voet van de antenne recht naar achter en zit de connector net achter de airbag (tussen het dak en de airbag)
de connector is volgensmij wit
ik neem aan dat je ook de hemelbekleding aan de achterkant los hebt......??
MKV GTI DSG (Klik) | Black Magic Pearl | 5 Deurs | Leder | Schuifdak | Milltek Turbo-back Non-Resonated | Forge Twintake + Catch Can | Eibach sportsline | Brembo 17Z 330mm | 18" Golf R wielen / Denver | JD Stage 2
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten