1800I pittiger maken ?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
_GTICruizer_
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2012, 12:53
Type auto: MK1 GTI
Locatie: Torhout

1800I pittiger maken ?

Bericht door _GTICruizer_ »

Zoals de titel zegt, wat kan een mens allemaal doen om een 1800 8V van een mk1 pittiger te maken ?

Wat zijn de courantste aanpassingen ? en hoeveel winst krijgde daar zo bij ?

Ik heb al horen over turbo praten enzo maar dan moet ik toch een hééle hoop aanpassen, en dan zal het waarschijnlijk ook niet zolang meegaan ?

grtz
Das Original.

Current Moneypit: 1983 Golf mk1 GTI 1800cc restoproject
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Chris5gti »

Bij een oud blok is het altijd de vraag of het blok het nog aankan om meer vermogen eruit te halen . Je zou natuurlijk dingen als dubbele webers, lichter vliegwiel , nokkenassen enz kunnen gaan doen . Maar ik zou eerder een 20v turbo moter inbouwen dan heb je veel mogelijkheden .
Gebruikersavatar
_GTICruizer_
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2012, 12:53
Type auto: MK1 GTI
Locatie: Torhout

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door _GTICruizer_ »

een geheel nieuw blok bedoelt u dan ?

Heb al eens gekeken voor een 16v erin te steken, maar dan zou ik een hele donor auto moeten hebben heb ik gehoord,omdat je zoveel moet aanpassen ...

Of wat moet je juist allemaal veranderen ?

kabelboom, boite, kardans ... ?
Das Original.

Current Moneypit: 1983 Golf mk1 GTI 1800cc restoproject
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Chris5gti »

_GTICruizer_ schreef:een geheel nieuw blok bedoelt u dan ?

Heb al eens gekeken voor een 16v erin te steken, maar dan zou ik een hele donor auto moeten hebben heb ik gehoord,omdat je zoveel moet aanpassen ...

Of wat moet je juist allemaal veranderen ?

kabelboom, boite, kardans ... ?
Ja ik bedoelde dus het blok van een audi tt of golf 4 de 20v turbo word wel vaker ingebouwd in golf 1 en 2 en is niet zo ingewikkeld als bij een tfsi ombouw . Je hebt er wel aardig wat voor nodig ja zoals moter , versnellingsbak , subframe , aandrijfassen ,wielophanging gedeeltelijk , kabelboom , diverse adapters , motersteunen en een handige monteur die verstand heeft van elektronika en goed lassen kan .

Het is dus niet zomaar effe gedaan maar ik weet ook niet hoeveel pk je naar opzoek bent . Als je zegt het is net dat beetje wat ik mis dan maak de gti moter , en als je zegt het is tijd voor serieus aantal pk meer in de auto te krijgen (die je ook zelf merkt en niet alleen op een testbank) dan zou ik voor een andere moter gaan . En een 20v turbo weet JD ook wel raad mee dus dan komt het helemaal goed !
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door yal »

Dan moet je sowieso je remmen aanpassen , die zijn zelf voor een standaard mk1 GTI maar net aan.
Een originele mk1 GTI zou ik niet verzieken met een andere motor , koop dan een golf met 1,5 motor en verbouw die dan.

Dat is mijn bescheiden mening.
Een G60 of 20vt motor geeft wel een mooie vermogenswinst!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Arno »

Ik zou inderdaad ook het originele blok er in laten, zoals eerder gezegd zullen je remmen denk ik niet goed met de kracht van een 20v turbo kunnen omgaan. Ook voor je verzekering is het het beste om de originele er in te laten, tenzij je een deal kan sluiten. Alhoewel ik denk dat als je die auto met een 20v blok wil laten verzekeren je wel wat zal mogen neertellen.

Ik denk voor meer pk'tjes en meer torque dat een nieuw uitlaatsysteem het beste is. Bredere pijp en betere einddemper zorgen voor ene betere 'flow' van de gassen zodat ze sneller de motor uitzijn en de motor meer kracht krijgt.
Hiervoor zou ik bij een garagist gaan horen om te zien wat de opties zijn voor je auto, je moet ook zien dat het legaal blijft en dus niet té luid is.

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, moeten oldtimertjes daar gekeurd worden of niet? Zo ja moet je zien dat die door de keuring geraakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Chris5gti »

Arno schreef: Ik denk voor meer pk'tjes en meer torque dat een nieuw uitlaatsysteem het beste is. Bredere pijp en betere einddemper zorgen voor ene betere 'flow' van de gassen zodat ze sneller de motor uitzijn en de motor meer kracht krijgt.
Hiervoor zou ik bij een garagist gaan horen om te zien wat de opties zijn voor je auto, je moet ook zien dat het legaal blijft en dus niet té luid is.
Bij een moter zonder turbo heeft het geen effect om er een andere uitlaat onder te zetten , geloof me maar ik heb onder me golf 2 gti 16v 7 verschillende uitlaten gehad (van voor tot achter ) en het enige wat verandere was het geluid . En voor de apk is er geen DB norm , hier telt alleen of de uitlaat gasdicht is en goed opgehangen in de rubbers enz . Het kan alleen als je een lullige agent tegen komt een probleem worden . Als je echt de originele moter wil houden zou ik eerst eens beginnen met reviseren anders loopt het in meestal in de soep . Een moter wat 20 jaar oud is bijv is niet aan te bevelen om hier veel aan te gaan tunen , is namelijk weggegooid geld omdat de moter door al die jaren heen zowiezo al enige pk's onderweg is verloren .
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Arno »

Chris5gti schreef:
Arno schreef: Ik denk voor meer pk'tjes en meer torque dat een nieuw uitlaatsysteem het beste is. Bredere pijp en betere einddemper zorgen voor ene betere 'flow' van de gassen zodat ze sneller de motor uitzijn en de motor meer kracht krijgt.
Hiervoor zou ik bij een garagist gaan horen om te zien wat de opties zijn voor je auto, je moet ook zien dat het legaal blijft en dus niet té luid is.
Bij een moter zonder turbo heeft het geen effect om er een andere uitlaat onder te zetten , geloof me maar ik heb onder me golf 2 gti 16v 7 verschillende uitlaten gehad (van voor tot achter ) en het enige wat verandere was het geluid . En voor de apk is er geen DB norm , hier telt alleen of de uitlaat gasdicht is en goed opgehangen in de rubbers enz . Het kan alleen als je een lullige agent tegen komt een probleem worden . Als je echt de originele moter wil houden zou ik eerst eens beginnen met reviseren anders loopt het in meestal in de soep . Een moter wat 20 jaar oud is bijv is niet aan te bevelen om hier veel aan te gaan tunen , is namelijk weggegooid geld omdat de moter door al die jaren heen zowiezo al enige pk's onderweg is verloren .
Ah ok wist ik niet, mijn fout. Goed dat je het zegt trouwens, want was van plan op mijn Golf 2 16 projectwagen ook een nieuwe uitlaat te zetten. Bedankt dus! :)
En ah hier in België denk ik wel dat ze dB meten als ze een vermoeden hebben dat die te luid is.

Inderdaad is het beste om de motor terug goed te maken als die het niet meer is. Reviseren zal ook wat oude pk'tjes terugbrengen als het goed gedaan wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Chris5gti »

Ook hier in nederland kan het een probleem worden zoals ik zei als je een lullige agent tegen komt wat een slecht dag heeft gehad ofzo kan hij je ook een boete geven voor een uitlaat die te luid is . In sommige gevallen zelfs verplichten om naderhand terug op het bureau te komen en te bewijzen dat je er iets aan hebt gedaan dat het aantal db verminderd is . Maar ik heb ook al met me golf met een compleet open uitlaat (alleen eindemper ) mee gemaakt dat ik werd aangehouden en een compliment over de auto kreeg . Moet je net geluk mee hebben ..
Gebruikersavatar
_GTICruizer_
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2012, 12:53
Type auto: MK1 GTI
Locatie: Torhout

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door _GTICruizer_ »

Ik ben van België gasten, en de wagen is nu oldtimer dus moet niemeer gekeurd worden normaal (als ze de wetgeving niet veranderen) .

Heb es wat gekeken en rondgevraagd en ik denk dat die 20vt mij gewoon teveel geld en tijd zou koste,het is natuurlijk wel een droom motor voor in zulk wagentje :o !

Wat ik evt wel kan doen, maar best eerst reviseren dan... zijn deze aanpassingen:

scherpere nokkenas, spaghetti uitlaat, de cilinderkoppen vlakken voor hogere compressiedruk, isolatie rond men inlaat doen omdat de uitlaat op dit moment redelijk wat warmte afgeeft op de inlaat zodat er altijd cold air flow is,

weet iemand een adresje om een 8V te laten reviseren ? en waar ik zo'n nokkenassen kan verkrijgen ?

grtz
Das Original.

Current Moneypit: 1983 Golf mk1 GTI 1800cc restoproject
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Arno »

_GTICruizer_ schreef:Ik ben van België gasten, en de wagen is nu oldtimer dus moet niemeer gekeurd worden normaal (als ze de wetgeving niet veranderen) .

Heb es wat gekeken en rondgevraagd en ik denk dat die 20vt mij gewoon teveel geld en tijd zou koste,het is natuurlijk wel een droom motor voor in zulk wagentje :o !

Wat ik evt wel kan doen, maar best eerst reviseren dan... zijn deze aanpassingen:

scherpere nokkenas, spaghetti uitlaat, de cilinderkoppen vlakken voor hogere compressiedruk, isolatie rond men inlaat doen omdat de uitlaat op dit moment redelijk wat warmte afgeeft op de inlaat zodat er altijd cold air flow is,

weet iemand een adresje om een 8V te laten reviseren ? en waar ik zo'n nokkenassen kan verkrijgen ?

grtz
Moet een oldtimer ook niet voor inschrijving gekeurd worden? Had dat ergens gehoord. Of is em al ingeschreven?

Als je het niet zelf gaat doen die revisie zou ik eens op goudengids.be kijken en dan zoeken op 'revisie van motoren' in de buurt van waar je woont.

Voor onderdelen zoals de nokkenas zou ik eens gaan horen bij een goede onafhankelijke garagist, zijn moeilijk te vinden maar ze bestaan :mrgreen: Die zullen je wel kunnen vertellen wat mogelijk is met jouw auto en blok.

En die hogere compressiedruk, moet je zeker zijn dat je motor het aan kan natuurlijk. Zou maar stom zijn als je je motor opblaast. Ik denk dat als je gewoon de revisie doet hij al heel wat krachtiger zal aanvoelen.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door yal »

[/quote]

Bij een moter zonder turbo heeft het geen effect om er een andere uitlaat onder te zetten , geloof me maar ik heb onder me golf 2 gti 16v 7 verschillende uitlaten gehad (van voor tot achter ) en het enige wat verandere was het geluid . En voor de apk is er geen DB norm , hier telt alleen of de uitlaat gasdicht is en goed opgehangen in de rubbers enz . Het kan alleen als je een lullige agent tegen komt een probleem worden . Als je echt de originele moter wil houden zou ik eerst eens beginnen met reviseren anders loopt het in meestal in de soep . Een moter wat 20 jaar oud is bijv is niet aan te bevelen om hier veel aan te gaan tunen , is namelijk weggegooid geld omdat de moter door al die jaren heen zowiezo al enige pk's onderweg is verloren .[/quote]


Bij mijn mk1 GTI zat er een scheur in het uitlaatspruitstuk , niet meer nieuw leverbaar en toen bij EPS een volledige RVS uitlaat van 63mm diameter gekocht met spaghetti spruitstuk met 2 dempers. De GTI trekt veel beter en klinkt ook super , heb achteraan een vernauwing laten aanbrengen voor geluidsreductie en meer koppel onderin.

Had ook niet gedacht dat de auto er sneller van werd , maar dat was een prettige bijkomstigheid :mrgreen:

Vliegwiel afdraaien,scherpere nokkenas, en dan heb je er nog een paar pk's bij.
Ik zou het liefst een Oettinger 16s blok in mijn mk1 bouwen.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Jako
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:00
Type auto: Golf mk1 GTI
Locatie: Irgendwo

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Jako »

yal schreef: Ik zou het liefst een Oettinger 16s blok in mijn mk1 bouwen.

Grt Yal
Dat zouden we allemaal wel willen 8-) Schijnt nog vrij lastig te zijn omdat de onderdelen daarvan lastig (niet?) te verkrijgen zijn.

Volgens mij kun je een gewone 8v ook wat extra's geven door de spinnenkop van een 1.6EG of een 16vKR toe te passen. Dit in combinatie met een gasklephuis van een 1.9i (audi). Precieze details weet ik niet maar zijn denk ik wel te vinden op het volksforum.
Mogelijk dat je dit soort truukjes ook kunt uithalen met onderdelen uit een Porsche 924 omdat deze ook een K-Jetronic heeft en dat blok (2 liter) volgens mij is afgeleid van een 1.9 audi blok.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door yal »

Audi 5 cilinder gasklephuis schijnt nog beter te zijn , die van een 2H motor is ook groter.
De warmdraairegelaar van een 16v heeft een extra aansluiting dat er meer benzine wordt ingespoten tijdens volgas.
Kortom , mogelijkheden zat.

Een goede DX motor is echt niet traag , zuinig en erg betrouwbaar.
Ik ben erg tevreden over hoe mijn motor het doet maar die heeft pas 141.000km gereden.
Daarom kloot ik er niet aan.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Arno »

Mijn visie hierop is dat je sowieso die revisie zal moeten (laten) doen.
Tenzij het een fun-wagen is en die meer bedoelt is om een beetje mee te klooien.
Als je blok oud is, met versleten lagers en onderdelen en je begint dan aan performance tuning riskeer je het op te blazen.
Dingen zoals seals, zuigerlagers, zuigerringen, kleppen, koppakking etc verslijten relatief snel (t.o.v het cylinderblok bijv.) en moeten dus sowieso vervangen worden. En als je de motor dan toch uit elkaar hebt kan je best even goed alles is van roest en vet ontdoen en de onderdelen die niet meer top zijn vervangen.
Als na de revisie de motor nog steeds niet krachtig genoeg is kan je misschien wel wat performance tuning doen, zoals nieuwe nokkenas ofzo. Wel goed opletten dat je het niet 'overdoet', niet te veel tunen. Ik zou alle onderdelen bij een garagist kopen, niets van internet (wat wel goedkoper is)
Afbeelding
Gebruikersavatar
_GTICruizer_
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2012, 12:53
Type auto: MK1 GTI
Locatie: Torhout

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door _GTICruizer_ »

De auto is reeds gekeurd voor inschrijving en heb mijn oldtimerplaten al binne gekregen, dus nou moet ik niet meer letten op al die regeltjes, hoef hem namelijk nooit meer gaan keuren ;)

Ik heb wel een avondcursusje automechanica op zak, maar is dit wel voldoende om zelf een revisie te doen ? heb namelijk nog nooit zo'n groot werk aan een wagen gedaan, zou niet eens deftig wete waar te beginne gaste :)

Als je enkel een andere uitlaat steekt zal dit niet veel effect hebbe op het vermogen, als je een ander uitlaatspruitstuk steekt zal dit echter wel helpen omdat er dan meer airflow door je motor is, dus hij krijgt meer lucht zogezegd. Maar het probleem bij dit type GTI is ook dat de inlaat heel warm komt te staan waardoor de dichtheid van de lucht die hij binnentrekt enorm laag is, dit zou simpelweg kunnen verholpen worden met wat isolatie aan de intake ? of is dit een fabeltje ?

Ik heb al ergens iemand horen praten over een 'blower' of 'cold air intake' waardoor er zeer veel extra koude lucht door het inlaatspruitstuk wordt geblaze.


Zal wss eens beginnen met rondbellen voor een revisie ofzo ... en dan op de Dyno :)

toch reeds bedankt voor alle reacties he gasten.

Grtz
Das Original.

Current Moneypit: 1983 Golf mk1 GTI 1800cc restoproject
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32
Type auto: Golf 2 GTI 16v PL

Re: 1800I pittiger maken ?

Bericht door Arno »

_GTICruizer_ schreef:De auto is reeds gekeurd voor inschrijving en heb mijn oldtimerplaten al binne gekregen, dus nou moet ik niet meer letten op al die regeltjes, hoef hem namelijk nooit meer gaan keuren ;)

Ik heb wel een avondcursusje automechanica op zak, maar is dit wel voldoende om zelf een revisie te doen ? heb namelijk nog nooit zo'n groot werk aan een wagen gedaan, zou niet eens deftig wete waar te beginne gaste :)

Als je enkel een andere uitlaat steekt zal dit niet veel effect hebbe op het vermogen, als je een ander uitlaatspruitstuk steekt zal dit echter wel helpen omdat er dan meer airflow door je motor is, dus hij krijgt meer lucht zogezegd. Maar het probleem bij dit type GTI is ook dat de inlaat heel warm komt te staan waardoor de dichtheid van de lucht die hij binnentrekt enorm laag is, dit zou simpelweg kunnen verholpen worden met wat isolatie aan de intake ? of is dit een fabeltje ?

Ik heb al ergens iemand horen praten over een 'blower' of 'cold air intake' waardoor er zeer veel extra koude lucht door het inlaatspruitstuk wordt geblaze.


Zal wss eens beginnen met rondbellen voor een revisie ofzo ... en dan op de Dyno :)

toch reeds bedankt voor alle reacties he gasten.

Grtz
Cold air intakes werken niet, zou er niet mee beginnen. Ik praat wel niet uit ervaring, maar kijk dit eens:



Die revisie kan je zelf doen, ben zelf ook nog niet aan de motor van van mijn golf2 gti begonnen maar ik heb al van iedereen die met auto's bezig is gehoord dat het eigenlijk zoals met lego's spelen is. Is ook al oud he, da's geen computer gedoe.
Je kan een restauratieboek kopen voor jouw type Golf, en daar staan alle afstelgegevens in enz.
Check dat zoekertje eens, misschien staat er wel iets tussen voor u. Ik zie daar toch iets van Golf 1 staan.

Ah ik raad ook aan om eens te zoeken op youtube naar 'an mgb is born' en 'a 4x4 is born' en 'a car is reborn'.
En daarna ga je naar streetfire.net en zoek je daar naar 'a car is born'. Echt zeer goede series en handig om wat meer te weten te komen van wat er allemaal in een motor zit.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten