Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Na mezelf even (kort) voor te hebben gesteld, hier het topic over mijn project en daily:
Volkswagen Golf mk1 GTS uit 1983.
Zo gekocht:
- OEM BBS ombouwkit
- GTI interieur
- Borbet 5-spaaks velgen met Toyo Proxes T1R (195-65-15)
- Ford Focus RS-blauw metallic gespoten (2008)
- maximaal opgeboord YP-blok (van 1600 naar 1921cc)
- Catcams nokkenas (erg scherp)
- 40mm dubbele Weber carburateurs (DCOM)
- Spaghettispruitstuk
- Group N uitlaat met middendemper en Remus einddemper
- meegespoten bumpers, spoilers, lijsten en spiegels
- Koni verlaagd vast onderstel
- Oliekoeler
- Grotere schijfremmen voor
Plaatjes bij de praatjes:
Sinds ik hem heb (10-2011) toch een en ander aan vervangen (best veel eigenlijk), daar ik hem weer zoveel mogelijk OEM wilde maken, maar toch met een eigen tintje (de + ).
Vervangen sinds oktober 2011:
- Accu, startmotor, oliedruksensor
- Nieuw spaghettispruitstuk, gewrapt met heatwrap
- Supersprint einddemper
- Rem0tec 15" 7J ET28 (afkomstig van BMW 1986)
- OEM GTS grill met nieuw embleem, en geel gefoliede koplampen
- GTI pookknop (oude was niet zo mooi meer)
- OEM sierstrips (zwart breed)
- OEM zwarte bumpers
En nog thuis liggen, wachtend tot ik het monteer:
- Spucknapf stuur in zeer goede staat
- OEM oranje knippers in nieuwstaat
- Nieuwe OEM handgrepen binnen
- Nieuwe OEM deurbakken
- WOB vloermattenset
- 260W speakers (100W RMS)
- Nieuwe OEM mistlampschakelaar (zit er nog niet in, dus dan kunnen eindelijk m'n mistlampjes branden)
- "Volkswagen" embleem voor op achterklep (nieuw en OEM)
- OEM GTS embleem (moet nog opgeknapt worden)
- Quartet-velgenset 14" , moeten nog geschuurd en gespoten worden (als winterset, en tijdelijke set om m'n Rem0's op te kunnen knappen)
En komende updates/plannen voor dit voorjaar:
- Powersprint retro group N uitlaat zonder middendemper, vanaf spruitstuk
- Supersport schroefset
- Bridgestone Potenza's 165-50-15 bandjes om de Rem0's
- Volledige revisie van de Webers met wellicht een nieuw inlaatspruitstuk (zal misschien wat verderop dit jaar gebeuren)
Ook hier horen natuurlijk weer een aantal plaatjes bij :
Het vermogen ligt nu op zo'n 130PK en 180NM, dit is gemeten bij Speedcentre na afstellen van de Webers.
Uiteindelijk wil ik zo tussen de 160 en 180PK gaan komen (verstelbaar nokkenastandwiel, grotere kop etc), wat dan aan trekkracht zal leiden tot ongeveer een ruime 300NM
Ik zal vast nog wel een en ander vergeten zijn, maar daar komen we vanzelf wel achter haha!
Volkswagen Golf mk1 GTS uit 1983.
Zo gekocht:
- OEM BBS ombouwkit
- GTI interieur
- Borbet 5-spaaks velgen met Toyo Proxes T1R (195-65-15)
- Ford Focus RS-blauw metallic gespoten (2008)
- maximaal opgeboord YP-blok (van 1600 naar 1921cc)
- Catcams nokkenas (erg scherp)
- 40mm dubbele Weber carburateurs (DCOM)
- Spaghettispruitstuk
- Group N uitlaat met middendemper en Remus einddemper
- meegespoten bumpers, spoilers, lijsten en spiegels
- Koni verlaagd vast onderstel
- Oliekoeler
- Grotere schijfremmen voor
Plaatjes bij de praatjes:
Sinds ik hem heb (10-2011) toch een en ander aan vervangen (best veel eigenlijk), daar ik hem weer zoveel mogelijk OEM wilde maken, maar toch met een eigen tintje (de + ).
Vervangen sinds oktober 2011:
- Accu, startmotor, oliedruksensor
- Nieuw spaghettispruitstuk, gewrapt met heatwrap
- Supersprint einddemper
- Rem0tec 15" 7J ET28 (afkomstig van BMW 1986)
- OEM GTS grill met nieuw embleem, en geel gefoliede koplampen
- GTI pookknop (oude was niet zo mooi meer)
- OEM sierstrips (zwart breed)
- OEM zwarte bumpers
En nog thuis liggen, wachtend tot ik het monteer:
- Spucknapf stuur in zeer goede staat
- OEM oranje knippers in nieuwstaat
- Nieuwe OEM handgrepen binnen
- Nieuwe OEM deurbakken
- WOB vloermattenset
- 260W speakers (100W RMS)
- Nieuwe OEM mistlampschakelaar (zit er nog niet in, dus dan kunnen eindelijk m'n mistlampjes branden)
- "Volkswagen" embleem voor op achterklep (nieuw en OEM)
- OEM GTS embleem (moet nog opgeknapt worden)
- Quartet-velgenset 14" , moeten nog geschuurd en gespoten worden (als winterset, en tijdelijke set om m'n Rem0's op te kunnen knappen)
En komende updates/plannen voor dit voorjaar:
- Powersprint retro group N uitlaat zonder middendemper, vanaf spruitstuk
- Supersport schroefset
- Bridgestone Potenza's 165-50-15 bandjes om de Rem0's
- Volledige revisie van de Webers met wellicht een nieuw inlaatspruitstuk (zal misschien wat verderop dit jaar gebeuren)
Ook hier horen natuurlijk weer een aantal plaatjes bij :
Het vermogen ligt nu op zo'n 130PK en 180NM, dit is gemeten bij Speedcentre na afstellen van de Webers.
Uiteindelijk wil ik zo tussen de 160 en 180PK gaan komen (verstelbaar nokkenastandwiel, grotere kop etc), wat dan aan trekkracht zal leiden tot ongeveer een ruime 300NM
Ik zal vast nog wel een en ander vergeten zijn, maar daar komen we vanzelf wel achter haha!
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Mooie project hoor
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
De velgen die nu onder de auto zitten (Rem0tecs) zullen als ze eronder vandaan zijn eerst grondig worden gereinigd, de randen zullen zo hoogglans mogelijk gepolijst worden en de harten zullen wit geplastidipt worden.
Ik heb bewust gekozen voor plastidip, omdat de velgen hun originele lak nog hebben die voor zo'n 90-95% nog in zeer goede staat is, en zo de originaliteit van de velg niet aantasten.
Daarnaast kan ik sneller en gemakkelijker van kleur veranderen, en geeft de laag een goede bescherming tegen steenslag etc.
Ik heb bewust gekozen voor plastidip, omdat de velgen hun originele lak nog hebben die voor zo'n 90-95% nog in zeer goede staat is, en zo de originaliteit van de velg niet aantasten.
Daarnaast kan ik sneller en gemakkelijker van kleur veranderen, en geeft de laag een goede bescherming tegen steenslag etc.
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Afgelopen dagen flink geklust.
De quartetvelgen zijn opgeschuurd en gespoten, en liggen nu lekker warm te drogen. Morgen of woensdag wat bandjes fixen en dan die hoepels tijdelijk onder de auto knallen.
Verder gedaan:
- deurbakken vervangen (nieuwe speakers passen niet in de deur vanwege de te grote magneet)
- nieuwe speakers achterin geplaatst onder hoedenplankdragers (OEM locatie voor achterspeakers)
- oranje knipperlichten gemonteerd
- deurgreep binnen passagierszijde gemonteerd
- nieuwe raamslinger aan mijn kant gemonteerd
- en het spucknapfstuurtje geplaatst.
Van het laatste even een snelle foto:
Verder gaat ie deze week weer eens goed gewassen worden, en laat ik de garage woensdag even kijken onder de kap, 1 tapeinde van mn uitlaatspruitstuk trilt steeds los, dus of even met loctite oid vastzetten, of een helicoil laten plaatsen (en in het ergste geval overmaats laten tappen...).
Verder rijdt ie als een zonnetje! en begint ie echt steeds weer meer naar mijn straatje te worden
De quartetvelgen zijn opgeschuurd en gespoten, en liggen nu lekker warm te drogen. Morgen of woensdag wat bandjes fixen en dan die hoepels tijdelijk onder de auto knallen.
Verder gedaan:
- deurbakken vervangen (nieuwe speakers passen niet in de deur vanwege de te grote magneet)
- nieuwe speakers achterin geplaatst onder hoedenplankdragers (OEM locatie voor achterspeakers)
- oranje knipperlichten gemonteerd
- deurgreep binnen passagierszijde gemonteerd
- nieuwe raamslinger aan mijn kant gemonteerd
- en het spucknapfstuurtje geplaatst.
Van het laatste even een snelle foto:
Verder gaat ie deze week weer eens goed gewassen worden, en laat ik de garage woensdag even kijken onder de kap, 1 tapeinde van mn uitlaatspruitstuk trilt steeds los, dus of even met loctite oid vastzetten, of een helicoil laten plaatsen (en in het ergste geval overmaats laten tappen...).
Verder rijdt ie als een zonnetje! en begint ie echt steeds weer meer naar mijn straatje te worden
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Tijdelijke stance
Ik weet het, hij is vies, ook dat komt goed
Vandaag wel nog achter wat kleine aandachtspunten gekomen:
- inlaatspruitstuk heeft een scheurtje (wordt straks een ander gehaald)
- volgende week nieuwe draagarmen inclusief fuseekogels en rubbers bestellen
- volgende week verse remblokken rondom bestellen
Daarnaast de Rem0tecs opknappen en Brudgestone Potenza's onder knallen (165-50-15).
Die zullen tzt ook klaar zijn, voorzien van gepolijste randen en wit geplastidipte harten
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Update:
De auto staat voorlopig stil.
Webers gaan er weer af, inlaatspruitstuk gaat er af, en het uitlaatspruitstuk los.
Dan hopen dat ik het missende tapeinde er nog inkrijg zonder overmaats te hoeven (laten) tappen, of een helicoil te moeten (laten) plaatsen...
De auto staat voorlopig stil.
Webers gaan er weer af, inlaatspruitstuk gaat er af, en het uitlaatspruitstuk los.
Dan hopen dat ik het missende tapeinde er nog inkrijg zonder overmaats te hoeven (laten) tappen, of een helicoil te moeten (laten) plaatsen...
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Webers liggen eraf, inlaatspruitstuk zit bijna helemaal los.
Morgen ga ik weer verder, met de wind van vandaag waarbij een gevoelstemperatuur van zo'n -9 graden aanwezig was is niet echt prettig klussen op straat...
Maar het gaat al wel wat sneller dan de vorige keer, ik weet nu precies waar alles zit en wat ik nodig heb enzo.
Morgen ga ik weer verder, met de wind van vandaag waarbij een gevoelstemperatuur van zo'n -9 graden aanwezig was is niet echt prettig klussen op straat...
Maar het gaat al wel wat sneller dan de vorige keer, ik weet nu precies waar alles zit en wat ik nodig heb enzo.
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Vandaag ook maar even besteld:
- haakse boorkop, voor als ik toch een helicoil moet gaan plaatsen
- en dan dus ook een revisiesetje helicoils m8.
Kan ik er makkelijk bij als alles los is en kan ik zonder overmaats te hoeven tappen de boel toch weer netjes en stevig fixen
- haakse boorkop, voor als ik toch een helicoil moet gaan plaatsen
- en dan dus ook een revisiesetje helicoils m8.
Kan ik er makkelijk bij als alles los is en kan ik zonder overmaats te hoeven tappen de boel toch weer netjes en stevig fixen
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Nieuwe draagarmen, draagarmrubbers en fuseekogels zijn onderweg.
Werd toch wel tijd om die aan weerszijden even te vernieuwen om zeker te zijn van een goed onderstel
Meteen nieuwe remschoenen voor de achterremmen besteld, en inlaatspruitstuk en remblokken voor aan de voorkant worden ook snel besteld.
Werd toch wel tijd om die aan weerszijden even te vernieuwen om zeker te zijn van een goed onderstel
Meteen nieuwe remschoenen voor de achterremmen besteld, en inlaatspruitstuk en remblokken voor aan de voorkant worden ook snel besteld.
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
En het inlaatspruitstuk is besteld
Het is er eentje geworden die ook bijna dezelfde kleur heeft als de lak, om ook de motorruimte langzamerhand een beetje netjes te maken
Waarschijnlijk vrijdag binnen, heb ik weer wat te doen van het weekend, en zal hij dus zeer waarschijnlijk dan ook weer rijden
Het is er eentje geworden die ook bijna dezelfde kleur heeft als de lak, om ook de motorruimte langzamerhand een beetje netjes te maken
Waarschijnlijk vrijdag binnen, heb ik weer wat te doen van het weekend, en zal hij dus zeer waarschijnlijk dan ook weer rijden
-
- Berichten: 760
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Mooie bak....
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Dankje
En zojuist binnengekregen:
Alvast voor het weekend
Morgen dan mn inlaatspruitstukkie binnen en ik kan weer beginnen
En zojuist binnengekregen:
Alvast voor het weekend
Morgen dan mn inlaatspruitstukkie binnen en ik kan weer beginnen
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
niet zo'n fan van de dubbele gele lichten
voor de rest is het een mooie wagen, waar al aardig wat werk in gestoken is
props
was dat geen bbs bodykit die erop zat?
voor de rest is het een mooie wagen, waar al aardig wat werk in gestoken is
props
was dat geen bbs bodykit die erop zat?
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Is ook een kwestie van smaak natuurlijk
Ik had het als test gedaan maar het beviel me boven verwachting, dus laat ik het lekker zitten
Is inderdaad de BBS kit, is origineel op deze auto geleverd
Ik had het als test gedaan maar het beviel me boven verwachting, dus laat ik het lekker zitten
Is inderdaad de BBS kit, is origineel op deze auto geleverd
- jwbakkenes
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
- Type auto: BMW 550i
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Thnx JW!!
En vanmiddag binnen gekregen:
- Dbilas inlaatspruitstuk voor 40-45mm carbs
- tapeinden voorgemonteerd en incl alle zelfborgende moertjes en ringetjes erbij
- 4stuks Misabringen (pakkingen voor de Webers). Deze pakkingen hebben een rubberen afdichtring die met lucht gevuld is om de trillingen van de Webers op te vangen.
Van het weekend dus genoeg te klussen
En vanmiddag binnen gekregen:
- Dbilas inlaatspruitstuk voor 40-45mm carbs
- tapeinden voorgemonteerd en incl alle zelfborgende moertjes en ringetjes erbij
- 4stuks Misabringen (pakkingen voor de Webers). Deze pakkingen hebben een rubberen afdichtring die met lucht gevuld is om de trillingen van de Webers op te vangen.
Van het weekend dus genoeg te klussen
- gerben302JD
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 20 jan 2012, 15:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: Overijssel
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Jij laat geen gras over je updates groeien
Volgens mij sta je elke zaterdag in de garage
Je maakt er wel wat moois van!
veel succes en plezier
Gr. Gerben
Volgens mij sta je elke zaterdag in de garage
Je maakt er wel wat moois van!
veel succes en plezier
Gr. Gerben
Stage 2 JD 302 Pk / 426 Nm
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Ik heb liever kwaliteit, en geef dus liever iets meer uit zodat de auto met de update weer beter en mooier wordt
En in de garage? Neee, helaas niet, ik ben een die hard beunhaas en klus gewoon op straat voor m'n deur. Soms, zoals bij bijvoorbeeld het monteren van het spaghettispruitstuk, moet ik wel even naar een garage om hem op de brug te zetten, omdat ik er anders niet bij kan.
Maar verder gewoon buiten
Ben ook met een koophuis bezig met grote garage, en dan kan ik meer en beter klussen.
Zit er dan aan te denken een bandenbrug of een put in te maken....
Sowieso voor m'n andere autohobby die uit de hand gelopen is, het detailen, is een eigen ruime garage dan perfect!!
En in de garage? Neee, helaas niet, ik ben een die hard beunhaas en klus gewoon op straat voor m'n deur. Soms, zoals bij bijvoorbeeld het monteren van het spaghettispruitstuk, moet ik wel even naar een garage om hem op de brug te zetten, omdat ik er anders niet bij kan.
Maar verder gewoon buiten
Ben ook met een koophuis bezig met grote garage, en dan kan ik meer en beter klussen.
Zit er dan aan te denken een bandenbrug of een put in te maken....
Sowieso voor m'n andere autohobby die uit de hand gelopen is, het detailen, is een eigen ruime garage dan perfect!!
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Vandaag in de regen weer geklust.
Inlaatspruitstuk ligt er weer af, en morgen de nieuwe erop.
Dan zou de boel weer netjes moeten draaien, en kan ik me richten op de remmen en draagarmen
Inlaatspruitstuk ligt er weer af, en morgen de nieuwe erop.
Dan zou de boel weer netjes moeten draaien, en kan ik me richten op de remmen en draagarmen
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
De motor draait weer, en is valse-lucht-loos
Al voor een deel de carbs weer afgesteld, eerst even wat eten en dan een ritje maken om te kijken of hij weer netjes draait, en anders weer een en ander afstellen.
Finetuning laat ik doen als ik ze volledig laat reviseren, als ik tot die tijd een heel klein beetje rijker rij vind ik dat nie zo erg.
Al voor een deel de carbs weer afgesteld, eerst even wat eten en dan een ritje maken om te kijken of hij weer netjes draait, en anders weer een en ander afstellen.
Finetuning laat ik doen als ik ze volledig laat reviseren, als ik tot die tijd een heel klein beetje rijker rij vind ik dat nie zo erg.
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Heel mooi project Dennys! Ik moest in het begin even wennen aan de koplampen, maar nu ik ze een paar keer gezien heb begin ik ze toch steeds mooier te vinden.
Is het niet een idee om dit topic te verplaatsen naar het "Voorstel" gedeelte? Daar heb ik laatst wel al iets over deze schoonheid gezien, maar helaas nog niet zo uitgebreid als nu.
Keep up the good work
Is het niet een idee om dit topic te verplaatsen naar het "Voorstel" gedeelte? Daar heb ik laatst wel al iets over deze schoonheid gezien, maar helaas nog niet zo uitgebreid als nu.
Keep up the good work
- Spuugemmer
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
- Type auto: MK1 GTI
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Leuke auto en lekker eraan bezig! Maar uuuhm 300 NM?? zonder vuldruk gaat dat echt niet gebeuren.
Golf MK1 GTI
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
We zien wel op welke waardes we eindigen....
Maar ben gek op vermogen, en wil er uit halen wat er ongeblazen uit te halen valt
Maar ben gek op vermogen, en wil er uit halen wat er ongeblazen uit te halen valt
Re: Golf 1 GTS OEM+ van Dennys
Kleine update mbt de GTS:
Vanochtend weer paar uur in de regen geklust, en vervolgens even een aantal kilometers gereden.
Hij liep nog weleens op in de toeren, mar dat is verholpen!
De link tussen de twee carbs goed aangedraaid, chokekabel beter vastgezet (stonden een mm of 2 open na dichtdrukken choke), vacuumslang van rembekrachtiger goed en echt luchtdicht vastgedraaid en de boel even nagelopen.
Hij liep ook best wel arm, hij zat meer lucht dan benzine te verbranden... Dus even zo goed mogelijk afgesteld (meng schroeven een flink stuk meer open moeten draaien) maar hij loopt soepel en reageert erg netjes op mn gaspedaal.
Stationair blijft ie nog wat schokkerig, daar gaat dit jaar echt nog een veratelbaar nokkenastandwiel voor aangeschaft worden, maar tot die tijd 100toeren boven stationair laten draaien zodat ik niet de auto uitgeschud word tijdens het stilstaan.
Al met al dus weer een prima auto onder mn kont, ik kan weer even vooruit!
Alleen komende weken/maand nog rondom remblokken en -schoenen vervangen, en de nieuwe draagarmen monteren.
Vanochtend weer paar uur in de regen geklust, en vervolgens even een aantal kilometers gereden.
Hij liep nog weleens op in de toeren, mar dat is verholpen!
De link tussen de twee carbs goed aangedraaid, chokekabel beter vastgezet (stonden een mm of 2 open na dichtdrukken choke), vacuumslang van rembekrachtiger goed en echt luchtdicht vastgedraaid en de boel even nagelopen.
Hij liep ook best wel arm, hij zat meer lucht dan benzine te verbranden... Dus even zo goed mogelijk afgesteld (meng schroeven een flink stuk meer open moeten draaien) maar hij loopt soepel en reageert erg netjes op mn gaspedaal.
Stationair blijft ie nog wat schokkerig, daar gaat dit jaar echt nog een veratelbaar nokkenastandwiel voor aangeschaft worden, maar tot die tijd 100toeren boven stationair laten draaien zodat ik niet de auto uitgeschud word tijdens het stilstaan.
Al met al dus weer een prima auto onder mn kont, ik kan weer even vooruit!
Alleen komende weken/maand nog rondom remblokken en -schoenen vervangen, en de nieuwe draagarmen monteren.
- jwbakkenes
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
- Type auto: BMW 550i
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten