Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Ron_VAG
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 mar 2012, 20:03
Type auto: Up GTI

Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Ron_VAG »

Ik sta op het punt om mijn MK5 GTI te voorzien van een tuningskuurtje. Ga hem op maat tunen waarbij de DSG aansturing uiteraard ook wordt aangepast. Maar wat is wijsheid? De DSG software zelf kan ook aangepast worden naar Stage 1, 2 of 3. Is bijvoorbeeld een koppelbegrenzing (bij Stage 1) nodig waarbij je begrenzing van 360Nm naar 500Nm gaat? Ik zoek de meest optimale setting rekening houdende dat mijn auto reeds is voorzien van een volledig Millteksysteem en ik wil de Carbonio airbox erin hebben. Waarschijnlijk moet ook mijn brandstofpomp geupgrade worden, dit had ik destijds bij mijn andere auto ook laten doen, was eveneens een 2.0 TFSI...
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Mackdennis »

Tja als je het geld heb zou ik dsg zeker doen en zelf ook de hpfp en de rail valve.

Maar goed ik rij zelf met 330pk 420nm en zelfs met bio ethanol met 350pk en 450nm
En dat zonder aanpasing van de dsg software en hij schakkeld er rijd als een zonnetje!
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

Is het niet beter om een zwaardere koppeling te monteren i.p.v. de oliedruk v/d DSG te verhogen?

Grt yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Spuugemmer »

Heb nog geen wonderen gezien van andere koppelingen. Sowieso niet zonder meer druk op de platen. Originele koppeling met software aanpassing blijft bij mij goed met 500 NM.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door HC1973 »

Ik heb bij het tunen van mijn GTI meteen de DSG mee laten nemen (stage 1). Dit eigenlijk puur uit voorzorg, omdat ik mijn bak wil beschermen voor het hogere koppel. Ik heb nog te weinig kilometers gereden met de aanpassingen om iets over betrouwbaarheid te zeggen.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Doohie »

ff dit topic van onder het stof halen.
Ook ik zal mij binnenkort wagen aan een stage 1 tuning...
Wat mij vooral bezighoud is in hoever de DSG en DV zich origineel gaat gedragen na tuning.
Daarmee bedoel ik bv..
-DSG die ff inhoud of later schakelt of ligt dit aan de DV ?
-Moet de limiet verhoogd worden van de DSG boven de 350Nm?
-Wat is het resultaat van het aanpassen van kortere schakeltijden op DSG..nodig of niet
Als er hier mensen zijn die ervaring of probleempjes hebben ondervonden..of hoe je het hebt kunnen oplossen,
alle feedback is welkom
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

Ik zou luisteren naar het advies v/d chiptuner , mijn ED 35 heeft standaard al 353nm dus zal er wat marge in het maximaal toelaatbare koppel dat de DSG aan kan zitten.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
geert dvx
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:05
Type auto: Polo 6R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door geert dvx »

Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door MkVI Nmgn »

Wat passen jullie dan aan bij de Dsg bij een Stage 1 tuning?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door bzb »

nee precies, van de afgelopen hans sloot/jd open kat en chip dag, hebben er aardig wat rond de 420 nm gehaald (zoals moi) en niemand een dsg chip nodig gehad. Mark kon dat zien of het nodig was of niet
Gebruikersavatar
Patrick B
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Drenthe

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Patrick B »

Ja wanneer is er weer zo'n dag, tijd om mijn auto te chippen.
Groetjes Patrick

--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.

VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Doohie »

geert dvx schreef:Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.
Dan veronderstel ik dat dit niet gratis word uitgevoerd..
Wat mij enorm boeit is hoeveel DSG-rijders hier die update hebben of niet na stage 1 tuning en vooral hoe de DSG met het koppel overweg kan.
Moet men bv zich zorgen maken als je een koppel vermogen hebt van +/-380Nm bij DSG..kwestie van op lage toeren puur koppel te vragen...gevaar voor slippende koppeling,
of komt er vertraging op het schakelen ?
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door bzb »

Patrick B schreef:Ja wanneer is er weer zo'n dag, tijd om mijn auto te chippen.
ik weet niet, hij was onlangs in november, maar ik zou zeker niet op de volgende wachten , op een jd chip kan je niet zo lang wachten :)
Gebruikersavatar
Gti-Mar
Berichten: 701
Lid geworden op: 31 dec 2011, 23:13
Type auto: Golf MK VI ABT
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Gti-Mar »

Zou er richting het voorjaar(Mei of zo) niet weer iets te organiseren zijn richting Lochem 8-)
Mvg Marco

Golf GTI MK VI:schuif-kanteldak/keyless entry/rns 510 met dynaudio/sportdemper/19 inch Talladega's/ABT gechipt 281pk-391 nm/Katmod./sportfilter
Gebruikersavatar
gerben302JD
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jan 2012, 15:09
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Overijssel

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door gerben302JD »

Gti-Mar schreef:Zou er richting het voorjaar(Mei of zo) niet weer iets te organiseren zijn richting Lochem 8-)
+1 :)

Gr. Gerben
Stage 2 JD 302 Pk / 426 Nm
xavier gti
Berichten: 314
Lid geworden op: 02 apr 2012, 17:49
Type auto: golf 6 gti dsg
Locatie: ghent

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door xavier gti »

geert dvx schreef:Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.

indd echt een aanrader , de bak schakelt een pak vlotter , en zit niet direct in 5 en 6 te schakelen , ook niet te sportief ,
en de launch control is indd ook een pak beter zo , en de kickdown weg in manueel is ook een aanrader !
en kan zo tot 500nm aan als ik me niet vergis ......
Golf Gti mk 6 // Carbon Steel // Dsg //Full Milltek // Carbonio // Stage 2 + By DVX @ 292 pk 444 NM // 18" detroit -yokohama //eibach sportsline //
Gebruikersavatar
Green Hornet
Berichten: 446
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:17
Type auto: Audi S3 Limousine

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Green Hornet »

Ik heb ook mijn DSG laten aanpassen , al bij mijn stage 1. Vooral de schakel momenten zijn prettig.

Schakelt in D iets eerder op waardoor ik niet zo sloom rij in stadsverkeer. Alternatief was nl iets meer gas geven waardoor hij terugschakelde en ik gelanceerd werd :-)

Ik heb 480 nm (en 372 pk) en een upgrade vond ik wel zo veilig.
Audi S3 Limousine JDE Powered 523pk - 615nm
TTE 525R | HGP DSG | LOBA HPFP | Full Milltek Turbo Back Exhaust | Wagner Intercooler | VWR 600 Intake | VWR 6 Piston BBK | Eibach Pro

Golf R DSG 378pk/500nm M.I.A. (16-04-2014)
"Money won't buy you happiness, but it will pay for the search"
geert dvx
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:05
Type auto: Polo 6R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door geert dvx »

yal schreef:Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.

Grt Yal
Bij u hoeft dit niet, want uw motorsturing is nog een MED9. Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel goed bij.
Bij MED17 lijkt het goed te werken, maar de praktijk wees anders uit.
Toch doen we dit liever op de DSG zelf uit voorzorg en dan heb je meteen alle andere leuke opties bij.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

@geert dvx Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel :mrgreen: , haha ben benieuwt!

Grt yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
geert dvx
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:05
Type auto: Polo 6R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door geert dvx »

yal schreef:@geert dvx Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel :mrgreen: , haha ben benieuwt!

Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....

PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.

Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

geert dvx schreef:
yal schreef:@geert dvx Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel :mrgreen: , haha ben benieuwt!

Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....

PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.

Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Mijn ED35 is nog helemaal origineel i.v.m. fabrieksgarantie. Truukjes zijn in mijn ogen altijd leuk en ik wil graag alles weten voordat ik een chip op maat laat neem. Auto is alleen op de rollenbank geweest voor een vermogensmeting.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
geert dvx
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:05
Type auto: Polo 6R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door geert dvx »

yal schreef:
geert dvx schreef:
yal schreef:@geert dvx Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel :mrgreen: , haha ben benieuwt!

Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....

PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.

Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Mijn ED35 is nog helemaal origineel i.v.m. fabrieksgarantie. Truukjes zijn in mijn ogen altijd leuk en ik wil graag alles weten voordat ik een chip op maat laat neem. Auto is alleen op de rollenbank geweest voor een vermogensmeting.

Grt Yal
Overweeg je hem te laten aanpassen? Mocht je het doen zou ik opteren voor dsg aanpassing ipv incalculatie in je programma. Rijdt veel aangenamer vind ik persoonlijk.
Maar meningen kunnen verschillen he. Persoonlijk vind ik de sportstand te brut en wij hebben toch enkel positieve reacties hierover. Je kan zelfs je schakelmomenten verlaten per hogere versnelling bevoorbeeld.
Jd biedt deze mogelijkheid ook aan, dus zeker eens over informeren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Doohie »

geert dvx schreef:
yal schreef:Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.

Grt Yal
Bij u hoeft dit niet, want uw motorsturing is nog een MED9. Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel goed bij.
Bij MED17 lijkt het goed te werken, maar de praktijk wees anders uit.
Toch doen we dit liever op de DSG zelf uit voorzorg en dan heb je meteen alle andere leuke opties bij.
Ik veronderstel dat de MED17 de Golf VI Gti is !!
Dit met de prijs incl. chiptuning = inderdaad mooi meegenomen...
Dus als ik het goed begrijp word de limiet van de DSG softwarematig verlegt
die standaard begrenst is op 350Nm..zo simpel !!
Dan begin ik te begrijpen waarom JimmyGTI z'n Gti bij iedere versnelling even inhield..waarschijnlijk door dat torque-reductie "trukje".
Met bv een koppel van 380Nm + dsg limiet verhogen zou geen probleem mogen geven op een Golf VI Gti ?
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door bzb »

nou ja nogmaals ik heb nergens last van met me 421 echt nm'tjes, maar ik kan net zo goed tegen de muur kletsen, als het niks extra;s kost is het wel mooi natuurlijk
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten