In de commerciele marketing vinden we dit een goed voorbeeld van cognitieve dissonantie.Ralf GTI ed30 schreef:Zo sportief weer (als in mijn Golf V GTI) dat ik best wel eens denk 'was dat nou nodig?'.
AW-test, nou ja "test", meer de bevindingen van een autoliefhebber.
(cognitieve dissonantie: Onderzoek wijst uit dat auto-advertenties het meest worden gelezen door mensen die kort geleden een auto gekocht hebben. Deze klanten lezen de advertenties louter om zichzelf ervan te overtuigen dat hun beslissing juist is geweest. Hun onbewuste gedachtengang is: Ik ben een verstandig denkend mens. Ik heb een Audi gekocht en dus moet een Audi beter zijn dan een BMW of een Ford. In het uiterste geval zien ze de eerste maanden opeens veel meer Audi's op de weg en beginnen ze gelijkgestemde Audi-rijders sympathieker te vinden als voorheen. -> Mensen willen dat hun opvattingen en handelingen met elkaar in overeenstemming zijn. De opvattingen of de handelingen worden net zolang veranderd, tot ze bij elkaar aansluiten.)