Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Meik
Berichten: 423
Lid geworden op: 14 aug 2012, 11:23
Type auto: Golf MK6 GTI DSG
Locatie: Zuid Holland

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Meik »

Ok ik heb dezelfde ervaring als "bzb" 412 NM en geen aanpassing aan de DSG
Groet,
Meik

Golf MK6 GTI DSG 2.0 TSI 297 PK
Golf MK3/4 Cabrio 1.9 TDI 110 PK
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door KlouxOne »

Ik rij zelf met een DSG Stage III. Dit omdat ik sommige dingen irritant vind van de standaard DSG software. het overschakelen in manueel BV. mocht je de koppelbegrenzer niet willen verwijderen past JD het koppel zo aan dat het geleidelijk in komt. Misschien dat Mark van JD is 2 Dyno plots wil posten. eentje met DSG software en een zonder. zo kan je misschien goed zien wat jet verschil is.
Gebruikersavatar
Doohie
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jan 2012, 12:05
Type auto: Golf VII R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Doohie »

Inderdaad...dat lijkt mij een goed idee
geert dvx
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2013, 18:05
Type auto: Polo 6R

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door geert dvx »

Even een kleine opmerking.
DSG aanpassing is goed voor de koppelreductie die er normaal optreedt. Maar ook vooral voor het rijgedrag tijdens het schakelen.
Op en dyno wordt er tijdens de meting niet geschakeld.
Maar JD heeft vast wagens rondrijden met DSG aanpassing en zonder.
Ik weet niet of er iets kan georganiseerd worden om eens het verschil op de baan te voelen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WesleyGTI
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 apr 2011, 21:30
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door WesleyGTI »

wat is het maximale koppel dat een 6 traps DSG aan kan eigenlijk ? (volgens de fabrikant)
VW Golf GTI 6 Carbon Steel Grey
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

WesleyGTI schreef:wat is het maximale koppel dat een 6 traps DSG aan kan eigenlijk ? (volgens de fabrikant)
350nm
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door wehoo »

DQ250-6 tot 350Nm.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door KnuffelTurk »

wehoo schreef:DQ250-6 tot 350Nm.

Afbeelding

Maar hoe zit het dan met de jongens die meer dan 350nm hebben? Moet er iets vervangen worden dan? Want bij jd krijg je al 380nm koppel na de 1e tuning.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door wehoo »

De mogelijkheden van DSG-aanpassing:

1) Standaard kent de DSG een begrenzer die het koppel van de motor limiteert. Deze kunnen wij voor u verwijderen of verhogen waardoor de motor verder te tunen is.

2) Het maximaal over te brengen koppel van de DSG verhogen ZONDER mechanische aanpassingen. Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen. Wij kunnen de schakeldruk verhogen zodat er probleemloos 450~480 Nm koppel overgebracht kan worden.


(bron: :D )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door KnuffelTurk »

wehoo schreef:De mogelijkheden van DSG-aanpassing:

1) Standaard kent de DSG een begrenzer die het koppel van de motor limiteert. Deze kunnen wij voor u verwijderen of verhogen waardoor de motor verder te tunen is.

2) Het maximaal over te brengen koppel van de DSG verhogen ZONDER mechanische aanpassingen. Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen. Wij kunnen de schakeldruk verhogen zodat er probleemloos 450~480 Nm koppel overgebracht kan worden.


(bron: :D )
Bedankt voor de info :D
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door yal »

Er zal wel een veilige marge in die 350 nm ingecalculeerd zijn aangezien mijn ED35 standaard al 353 nm heeft zonder chip of luchtfilter etc.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door wehoo »

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door wehoo »

VW-China: Rückruf von 384.181 Autos wegen DSG Problemen - China wird zur Achilles-Ferse von VW

VW kämpft mit DSG-Problemen: Nach einem Bericht im chinesischen Fernsehen und der Drohung einer Behörde ruft VW China 384.181 Fahrzeuge mit Direktschaltgetriebe zurück.

Peking / Wolfsburg – Seit einem Jahr klagen chinesische VW-Fahrer über Schwierigkeiten mit den Doppelkupplungsgetrieben DSG. Nach Kundenbeschwerden über mangelnden Komfort hatte VW nach eigenen Angaben 90 Prozent aller Probleme gelöst. Jetzt bemängelten chinesische Medien mechanische Defekte an den Getrieben. VW startet den größten Rückruf in der chinesischen Firmengeschichte: 384.181 Fahrzeuge müssen in die Werkstatt. Grund sind Korrosionsprobleme im Getriebeinneren und eine daraus resultierende Unterbrechung der Stromversorgung.

Am vergangenen Freitag berichtete der staatliche Fernsehsender CCTV über Probleme mit den VW-Direktschaltgetrieben. Einen Tag später forderte die chinesische Behörde für Qualitätskontrolle (AQSIQ) VW China auf, die betroffenen Fahrzeuge umgehend zu reparieren. Anderenfalls würde die Behörde einen Rückruf anordnen. Ein harter Schlag für den zweitgrößten Fahrzeugbauer der Welt, der in China vom guten Ruf deutschen Automobilbaus profitiert. Eine solche Drohung ist hierzulande nicht üblich, China demonstriert damit die Machtverhältnisse.

Heute gab VW China einen „freiwilligen Rückruf“ („voluntary recall proposal“) bekannt. Betroffen seien 384.181 Fahrzeuge mit Siebengang-Doppelkupplungsgetriebe (DQ200) ab Baujahr 2009. Ab dem 2. April sollen die Halter der schadhaften Fahrzeuge angeschrieben werden. Ein VW-Sprecher beschrieb den Defekt in den Getrieben so: Durch das feuchte und warme Klima in Teilen von China und Hitzestabilisatoren in Kunststoffen entstehe Schwefel im Getriebeöl, das elektrolytische Korrosion verursache. Dadurch falle in einigen Fällen der Öldruck ab, es könne zu einer Unterbrechung der Stromversorgung kommen. Der Defekt mache sich durch Ruckeln während der Fahrt bemerkbar, die Fahrzeuge ließen sich trotzdem kontrollieren. Das Schadensbild trete ausschließlich in China auf.

Fast 400.000 Fahrzeuge sind betroffen

Die Reparatur umfasse einen Austausch der Mechatronik und ein Software-Update. Letzteres soll die seit März 2012 bekannten Komfortprobleme endgültig lösen. Nach eigenen Angaben hat VW bereits 90 Prozent aller Fahrzeuge mit Updates versehen, das mechanische Problem wurde noch nicht behandelt. Zurückgerufen werden Fahrzeuge vom Typ Passat, Touran, New Bora, Sagitar, Magotan, Lavida, Golf Variant, Cross Golf, Scirocco sowie Skoda Octavia Superb und Audi A3 aus chinesischer Produktion.

Im Juni 2012 verlängerte VW China die Garantie auf 10 Jahre bzw. 160.000 Kilometer, nachdem die Getriebe vieler Kunden dem Kurzstreckenverkehr in den chinesischen Großstädten nicht standhielten. Die Erweiterung der Service-Leistung bleibt trotz Problemen in Deutschland chinesischen Kunden vorbehalten.

Zensur durch VW?
Der Rückruf ist das Ergebnis eines einjährigen DSG-Streits. Am 1. September 2012 übernahm Jochem Heizmann die Leitung von VW China. Chinesische Blogger schrieben, dass sie Probleme mit den Doppelkupplungsgetrieben im ersten Gespräch mit Heizmann nicht ansprechen durften. Als sie sich weigerten, zog die VW-Kommunikationsabteilung laut diverser chinesischer Webseiten die vorher ausgesprochene Einladung zum Termin zurück – angeblich auf Anweisung der Presse-Abteilung aus Wolfsburg.

Daraufhin kritisierte der etablierte und VW-erfahrene Journalist Li Anding in seinem Blog die Pressearbeit von VW. Laut Anding kontrollierten der deutsche Pressesprecher und seine chinesische Freundin die gesamte Abteilung und versuchten die Berichterstattung zu beeinflußen. Durch Andings Blog gelangte VW in das Kreuzfeuer der chinesischen Medien. Mehrere Webseiten griffen das Problem auf.

Patzer mit möglicherweise schweren Folgen
China ist derzeit der wichtigste Markt für VW. Im vergangenen Jahr erreichten die Wolfsburger mit 2,8 Millionen verkauften Fahrzeugen einen Marktanteil von 14 Prozent. Ein Großteil der Fahrzeuge sei mit Direktschaltgetriebe ausgeliefert worden. Das DSG spielt in der Zukunftsstrategie von VW eine wichtige Rolle, ein schlechter Ruf in China könnte also schwere Folgen haben.

Über die Kosten der Aktion macht VW keine Angaben. Der letzte DSG-Rückruf in China soll den Konzern laut „Handelsblatt“ über 400 Millionen Euro gekostet haben.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door bzb »

zo dat zijn er nogal wat 8-) maarja moeten ze de boel maar goed voor elkaar hebben
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
JeffreyED30
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 mei 2012, 15:33

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door JeffreyED30 »

Dit topic ook maar weer eens omhoog gooien.

Ik zit eigenlijk met de vraag of het koppel wat ik heb niet te hoog is voor mijn dsg bak.

Mijn ED30 is stage 2 gechipt. Uit de uitdraai van de vorige eigenaar blijkt dat de auto 322 pk heeft met 488Nm(Op Aral102).

Vorige week ben ik opnieuw op de bank geweest, hieruit blijkt dat de auto 322 pk met 512Nm heeft (V-power + bio ethanol).

De schakeldruk zou zijn verhoogd zodat de bak het hoge koppel aankan. DSG-dokter vertelde mij dat de bak dit aankan mits de schakeldruk verhoogd is naar ca 16.5bar.

Is er een manier waarmee ik de schakeldruk kan controleren? Hoe weet ik of de koppeling aan het slippen is? Heb namelijk niet het idee dat de koppeling slipt.
Mikkel
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 mei 2014, 17:42
Locatie: Earth

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door Mikkel »

Denk dat als je koppeling slipt je het wel merkt. Mijne heeft ongeveer 485 Nm en zie ik niet slippen. De leon cupra handbak die ik had slipte wel en had ongeveer 440Nm. Dan zie je het toerental omhoog gaan en weer terug.

Je kunt even op je uitdraai kijken bij welk toerental je het hoogste koppel hebt. En dan bv in z'n 3 rond dit toerental volgas geven en goed kijken naar de toerenteller en of je hoort dat het toerental ineens veel sneller stijgt zonder dat je daarbij evenredig versnelt.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door ferry »

Ik heb in mijn edition 30, 425 nm en geen dsg aanpassing. Maar bij de eerste afstelling had ik 435nm en toen zei jd dat de koppeling wel een beetje ging slippen. Dus ik neem aan dat jou schakeldruk wel verhoogt is!
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
JeffreyED30
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 mei 2012, 15:33

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?

Bericht door JeffreyED30 »

ferry schreef:Ik heb in mijn edition 30, 425 nm en geen dsg aanpassing. Maar bij de eerste afstelling had ik 435nm en toen zei jd dat de koppeling wel een beetje ging slippen. Dus ik neem aan dat jou schakeldruk wel verhoogt is!
Mijn schakeldruk is zeker verhoogd, zonder die verhoging zou mn bak enorm gaan slippen wat deze naar mijn gevoel niet doet.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten