GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Gebruikersavatar
eddiea
Berichten: 569
Lid geworden op: 27 feb 2013, 21:38
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door eddiea »

MkVI Nmgn schreef:Ed is het niet verstandig er 1 bij de Vw dealer te kopen met Das welt garantie en dan net zolang klagen dat ze deze vervangen ?
Als ze bestaande klanten al afschepen denk ik niet dat ze nieuwe klanten wel gaan helpen om het preventief te vervangen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een dealeroccasion maar er het beperkt de keuze wel.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door HC1973 »

ron1966 schreef:
Na een lange weg van Rechtsbijstand en jurist. Valt er niets tte verhalen. Ik heb inmiddels een motor van een jaar oud met 12.000km gelopen en deze gemonteerd in m'n auto.
Welke argumenten geeft de jurist om tot deze conclusie te komen?

(Overigens is mijn vertrouwen in de rechtsbijstand ook niet groot. Die mogen vanuit kostenoogpunt namelijk ook niet te veel zaken actief oppakken.)
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door ron1966 »

HC1973 schreef:
ron1966 schreef:
Na een lange weg van Rechtsbijstand en jurist. Valt er niets tte verhalen. Ik heb inmiddels een motor van een jaar oud met 12.000km gelopen en deze gemonteerd in m'n auto.
Welke argumenten geeft de jurist om tot deze conclusie te komen?

(Overigens is mijn vertrouwen in de rechtsbijstand ook niet groot. Die mogen vanuit kostenoogpunt namelijk ook niet te veel zaken actief oppakken.)

Klopt!
Mijn ervaring is bij deze dat in mijn geval niks aan rechtsbijstand heb gehad. In het kort, garantietermijn vervallen vervalt ook je rechten. Ondeugdelijk product of fabrieksfouten zijn moeilijk aan te tonen. Ondanks dat het bekend is. Geen actie vanuit DAS rechtsbijstand.
Zo gaat dat! Of je moet lid zijn van het koninklijk huis. Dan gaan alle deuren voor je open.

Druk maken? slecht voor je bloeddruk, al denk je in je recht te staan!
Afsluiten boek dicht en verder gaan met de orde van de dag..........
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Lukic
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mei 2012, 15:24
Type auto: Golf 6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Lukic »

Balen zeg Ron 1966! Wat een *&%@#$-streek van VW.

Heb naast een gang naar mijn plaatselijke dealer net ook de dealer opgebeld waar ik mijn 2e hands GTI iets meer dan een jaar geleden heb gekocht: Martin Schilder in Alkmaar. Kreeg daar te horen dat ze alleen tot vervanging onder coulance over gaan als er na het starten met koude moter ratelgeluiden te horen zijn. Uitgelegd dat er ook gevallen zijn waarbij het zich zo niet heeft aangekondigd dus dat dit niet alles zegt. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ook Martin Schilder niks wil doen en naar PON wijst. Als ik wil kan ik nog een klachtenbrief studeren naar ene meneer Schultstra bij PON, wat ik dan ook maar ga doen...
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door wehoo »

CarbonMK6 schreef:
WJ_GTI schreef:Ik hoor vandaag overigens of er sprake is van een coulanceregeling.
Er is een coulanceregeling, afhankelijk van leeftijd en kilometeraantal. Daar staat al het e.e.a. over geschreven op dit forum.

(citaat: woordvoerder van VW Wolfsburg AG):
6. Muss der Serviceplan wirklich lückenlos ausgefüllt sein? Ja, für Kulanzgewährung müssen die Inspektionen ordnungsgemäß durchgeführt sein.

7. Gibt es die Kulanz auch nach einer Inspektion in einer Fremdwerkstatt? Ja, die Kulanz kann im selben Umfang gewährt werden, sofern die in der Fremdwerkstatt durchgeführten Arbeiten ordnungsgemäß ausgeführt worden sind.

8. Die Reparatur wurde in einer Fremdwerkstatt durchgeführt. Wie sieht es mit der Kulanz aus? Kulanterweise erstattet Volkswagen auch den Kunden die Reparatur, die diese in einer Fremdwerkstatt durchführen ließen. Die Vertragswerkstätten werden für die Fremdrechnung einen Kulanzantrag stellen.

9. Was ist mit Kulanz bei einer Reparatur in einer Fremdwerkstatt ohne VW-Originalteile? Volkswagen-Originalteile sind genau auf das jeweilige Fahrzeug und den entsprechenden Typ abgestimmt. Dazu unterliegen die Teile auch den Qualitätskontrollen von Volkswagen. Deshalb erstatten wir in diesem Fall keine Kosten.

10. Gilt die Regelung nur für die Marke Volkswagen und nur in Deutschland? Die Kulanzregelung gilt weltweit und auch für die Konzernmarken Audi, Seat und Skoda.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick B
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Drenthe

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Patrick B »

Dat is heel mooi als VW duitsland dat heeft Weehoo

Maar daar hebben wij als nederlanders niets aan.

Je koopt namelijk je golf van PON en niet van VW Duitsland.

Pon koopt namelijk de auto's zonder garantie van VW en neemt zelf de garantie over.

Fabrieks garantie krijg je dus van PON met technische ondersteuning van VW.
Groetjes Patrick

--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.

VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door wehoo »

Zie o.a. punt 10. Als Nederlander heb je er net zoveel aan. De VW-dealer krijgt zijn bedrag terug (al dan niet via PON) van VW Wolfsburg AG. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met VW Wolfsburg AG, "Kundenbetreuung". Adres circuleert op dit forum.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
CarbonMK6
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2013, 10:03
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door CarbonMK6 »

CarbonMK6 schreef:
KlouxOne schreef:Ik vrees het ergste voor je. Er is namelijk nog nooit iemand hier geweest die alles 100% vergoed kreeg buiten de fabrieks garantie. dan zou je de eerste zijn.

ik hoop voor je op het beste. Als je al coulance krijgt. betaal je alleen de man uren en krijg je korting op onderdelen of worden onderdelen kompleet vergoed.

uiteraard kan je nog wel een rechtzaak aanspannen. ik vind het ook belachelijk dat een auto na 3 jaar in de soep loopt. ze zeggen dat de gemelde gevallen wel mee valt. maar volgens mij zitten wij alleen op dit forum al op de 15 stuks.
We wachten het even af. Ik heb hier en daar reacties van mensen gelezen die het wel volledig vergoed kregen. Ik ga er iig niet akkoord mee als ik moet betalen. Auto van 3.5 jaar oud, 42k nieuwprijs, slechts 76dkm mee gereden. Zelfs mijn eerste auto (Corrado VR6) deed het na 12 jaar nog. Maargoed, ze zullen de druk natuurlijk opvoeren. Als ik het blok niet laat vervangen heb ik sowieso geen auto. Als ik rechtsbijstand inschakel, heb ik de auto ook niet terug.

Bovendien vind ik het ongelooflijk dat VW er maar even vanuit gaat dat mensen zomaar 7000 eu kunnen ophoesten. Nou ja, we zien het wel. Ik weet wel dat ik alles op alles ga zetten voor 100% coulance, want:

- Ik heb totaal geen indicatie gehad op het euvel. Lampjes brandden niet, geen melding op boordcomputer, geen rare geluiden. Auto reed 's ochtends als een zonnetje.
- Altijd RON98 getankt (zit er nu ook nog in).
- Indien bekend probleem? Waarom geen terugroep-actie? De schade aan het blok had voorkomen kunnen worden. Nalatigheid van VW.
- Waarom niet gecontroleerd bij vorige grote onderhoudsbeurt (Februari 2012). De problemen waren toen al bekend.
- Rijdend bommetje vanaf eerste aflevering. Dit had ook binnen de garantieperiode kunnen gebeuren (zie topicstarter).

Voor iedereen hier met een GTI tussen 2009/2010 zou ik iig willen zeggen: haast je naar de dealer voor een check!
Kleine update van mijn kant. Stripmotor en kettingspanner (materialen) worden 100% vergoed. Ik krijg momenteel 30% korting op de arbeidskosten van zo'n 16 uur (a 95excl. btw per uur). Eerste prognose is dat dit geintje mij maximaal €2000,00 gaat kosten. Wel zou de dealer nog kijken of hij mij enigszins tegemoet kan komen. Of te wel, zij doen hun best.

Ook contact gehad met PON, was vrij boos aan de telefoon. Heb een naam doorgekregen en ga die persoon spoedig een e-mail sturen met een verzoek tot schadeloosstelling (nog even wachten wat de dealer voor mij kan doen).

Ik hou jullie op de hoogte.
Lukic
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mei 2012, 15:24
Type auto: Golf 6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Lukic »

Wordt het probleem met de ketting (breken of overslaan) nu altijd voorafgegaan door ratelend geluid bij starten? Dit is kennelijk het minimale criterium willen dealers/VW preventief iets doen.
Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door ron1966 »

Lukic schreef:Wordt het probleem met de ketting (breken of overslaan) nu altijd voorafgegaan door ratelend geluid bij starten? Dit is kennelijk het minimale criterium willen dealers/VW preventief iets doen.
Met de wetenschap die ik nu heb en met jullie gedeeld heb. Wanneer je ook maar even iets hoort ratelen, METEEN MOTOR UITZETTEN!!!!!!!
En niet meer starten. Mobiliteit service bellen en opladen die bak.
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Lukic
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mei 2012, 15:24
Type auto: Golf 6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Lukic »

Natuurlijk gelijk motor uitzetten, maar weet iemand of het probleem zich altijd aankondigd met het ratelen zodat je nog wat tijd hebt om te anticiperen of dat het ook onaangekondigd fout kan gaan zonder waarschuwing vooraf. In dat laatste geval vergroot dat de noodzaak om er preventief wat aan te laten doen...

ron1966 schreef:
Lukic schreef:Wordt het probleem met de ketting (breken of overslaan) nu altijd voorafgegaan door ratelend geluid bij starten? Dit is kennelijk het minimale criterium willen dealers/VW preventief iets doen.
Met de wetenschap die ik nu heb en met jullie gedeeld heb. Wanneer je ook maar even iets hoort ratelen, METEEN MOTOR UITZETTEN!!!!!!!
En niet meer starten. Mobiliteit service bellen en opladen die bak.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door HC1973 »

Ik laat elke keer bij dealerbezoek kijken naar ketting obv uitlezen computer. Na het lezen van dit topic vroeg ik me af of dat uitgelezen kan worden in welke stand de kettingspanner precies staat. En of die waarde bv gekoppeld kan worden aan het storingslampje.

Zijn er vagcom-ers die dit weten? Als bij bv bij eerste verspringen van de kettingspanner al meteen een waarschuwing komt ipv op een latere stand, zou je er eerder bij kunnen zijn en bouw je meer marge in. Of is dit een technisch onmogelijke/onzinnige oplossingsrichting?

Ik val zelf officieel niet in de risicogroep, maar hou toch mijn oren bij starten goed open. Ik vertrouw vw op dit punt namelijk niet helemaal. Vooral door het gedraai, ontken en ontwijkgedrag. Een slechte zaak voor het vertrouwen in het merk en daarmee het imago van Duitse degelijkheid. Ondanks dat ik echt vag liefhebber ben kijk ik bij een volgende auto toch ook zeker naar BMW, Japans (als ze weer eens iets moois maken), Volvo, ed.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 305
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:57
Type auto: Golf 7 GTI TCR
Locatie: N-H

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Raymond »

Hoe zou het zitten met daswelt garantie?
Zullen de kosten dan ook vergoed worden?
Na de zomer zou ik aanmerking komen voor een verlenging van de daswelt garantie, mocht het niet vergoed worden kan ik misschien mijn geld beter gebruiken voor een chip of misschien een andere auto :?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door MkVI Nmgn »

Bij mijn is het vervangen onder das welt garantie.
Maar bij mij was na 1 op de 10x starten een TIK hoorbaar.
Toen hebben ze de GTI los gehaald en alles vervangen.
Er zat een klein beetje rek op de ketting en de spanner was een beetje gaar.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
ron1966
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 nov 2011, 22:47
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door ron1966 »

HC1973 schreef:Ik laat elke keer bij dealerbezoek kijken naar ketting obv uitlezen computer. Na het lezen van dit topic vroeg ik me af of dat uitgelezen kan worden in welke stand de kettingspanner precies staat. En of die waarde bv gekoppeld kan worden aan het storingslampje.

Zijn er vagcom-ers die dit weten? Als bij bv bij eerste verspringen van de kettingspanner al meteen een waarschuwing komt ipv op een latere stand, zou je er eerder bij kunnen zijn en bouw je meer marge in. Of is dit een technisch onmogelijke/onzinnige oplossingsrichting?

Ik val zelf officieel niet in de risicogroep, maar hou toch mijn oren bij starten goed open. Ik vertrouw vw op dit punt namelijk niet helemaal. Vooral door het gedraai, ontken en ontwijkgedrag. Een slechte zaak voor het vertrouwen in het merk en daarmee het imago van Duitse degelijkheid. Ondanks dat ik echt vag liefhebber ben kijk ik bij een volgende auto toch ook zeker naar BMW, Japans (als ze weer eens iets moois maken), Volvo, ed.

Lees het begin van mijn topic, bij uitlezen gaf krukassensor foutcode. Achteraf is dit het signaal geweest dat op dat moment de motor al niet meer op tijd stond. Krukassensor en nokkenassensor zijn aan elkaar gekoppeld. Lang verhaal kort te maken stand van krukas (graden/BDP) en kleppen moeten op tijd staan.
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/
Lukic
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mei 2012, 15:24
Type auto: Golf 6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Lukic »

Ik ga de vraag toch nog een keer stellen: Laat de engine failure t.g.v. de distrubutieriem zich ALTIJD aankondigen met het ratelen? Oftewel, is er altijd een indicatie vooraf?
CarbonMK6
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2013, 10:03
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door CarbonMK6 »

Lukic schreef:Ik ga de vraag toch nog een keer stellen: Laat de engine failure t.g.v. de distrubutieriem zich ALTIJD aankondigen met het ratelen? Oftewel, is er altijd een indicatie vooraf?
Bij mij niet. Ik heb 's ochtends zonder problemen kunnen rijden. Totaal niets gemerkt. Geen geratel, geen lampjes, niets. 's Middags was de auto echter dood. Daarom had ik dit ook nooit verwacht. Dacht dat er iets was met mijn accu of iets dergelijks.
Lukic
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mei 2012, 15:24
Type auto: Golf 6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Lukic »

Vandaag dan eindelijk ook een reactie van PON VW. De 2.0 moter behoort zeker niet in het zelfde risicogroepje als de 1.2 en 1.4 waar de problemen veel vaker zijn. Dat werd mij verteld. Van het grotere risico van motoren met bouwjaar van voor week 22 2010 was bij degene die mij belde niets bekend. Al met al nu te weinig om preventief de ketting te vervangen. Moest gewoon ratelen en storingslampjes in de gaten houden. Heb ook aangegeven dat dit niet altijd een indicatie vooraf is. Maar tja, dat kon want er zijn altijd unieke gevallen want eens in de zoveel tijd heb je ook dat een auto weg rijdt uit de showroom en de hele moter in de soep draait. Ook omdat VW zo veel auto's verkoopt valt dat eerder op ook op internet... :|
Maar als ik gewoon netjes mijn auto bij de dealer zou laten onderhouden dan zou VW me niet in de kou laten staan mocht het ooit fout gaan was het bericht. Zeker niet nu ik correspondentie heb waarin ik vooraf heb gewezen op het risico werd tegen me gezegd. Of de auto moet 10 jaar oud zijn en 200k km hebben gelopen.
Punt is dat ik natuurlijk mijn auto wil laten chippen en dat wil doen als ik zeker ben dat ik niet grote problemen kan verwachten met de distributieketting, want dan moet ik de auto eerst laten unchippen en ben ik nog steeds niet zeker dat het niet gezien wordt met alle gevolgen van dien zoals ook in dit topic naar voren gekomen. Als ik dus nu wil laten chippen zal ik toch echt op eigen kosten eerst een andere distrubutieketting moeten laten monteren zegt mijn gevoel... :cry:
Golf88
Berichten: 2209
Lid geworden op: 05 nov 2012, 20:47

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Golf88 »

Lukic schreef:Vandaag dan eindelijk ook een reactie van PON VW. De 2.0 moter behoort zeker niet in het zelfde risicogroepje als de 1.2 en 1.4 waar de problemen veel vaker zijn. Dat werd mij verteld. Van het grotere risico van motoren met bouwjaar van voor week 22 2010 was bij degene die mij belde niets bekend. Al met al nu te weinig om preventief de ketting te vervangen. Moest gewoon ratelen en storingslampjes in de gaten houden. Heb ook aangegeven dat dit niet altijd een indicatie vooraf is. Maar tja, dat kon want er zijn altijd unieke gevallen want eens in de zoveel tijd heb je ook dat een auto weg rijdt uit de showroom en de hele moter in de soep draait. Ook omdat VW zo veel auto's verkoopt valt dat eerder op ook op internet... :|
Maar als ik gewoon netjes mijn auto bij de dealer zou laten onderhouden dan zou VW me niet in de kou laten staan mocht het ooit fout gaan was het bericht. Zeker niet nu ik correspondentie heb waarin ik vooraf heb gewezen op het risico werd tegen me gezegd. Of de auto moet 10 jaar oud zijn en 200k km hebben gelopen.
Punt is dat ik natuurlijk mijn auto wil laten chippen en dat wil doen als ik zeker ben dat ik niet grote problemen kan verwachten met de distributieketting, want dan moet ik de auto eerst laten unchippen en ben ik nog steeds niet zeker dat het niet gezien wordt met alle gevolgen van dien zoals ook in dit topic naar voren gekomen. Als ik dus nu wil laten chippen zal ik toch echt op eigen kosten eerst een andere distrubutieketting moeten laten monteren zegt mijn gevoel... :cry:
Het feit dat je wellicht niet uit coulance geholpen wordt als hij gechipt is kan ik wel begrijpen. Wat ik je wel wil aanraden is om de toezegging die ze je (telefonisch?) gedaan hebben te laten mailen. Als je dit zwart op wit hebt staan sta je natuurlijk veel sterken dan wanneer dit door iemand ooit telefonisch gezegd is geworden. Dit laatste zeg ik je uit eigen ervaring, dan wel niet met Pon, maar wel met onder andere verzekeringsmaatschappijen.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door wehoo »

Lukic schreef:De 2.0 moter behoort zeker niet in het zelfde risicogroepje als de 1.2 en 1.4 waar de problemen veel vaker zijn.
Dat er meer problemen in de 1.2 en 1.4 motorengroepen zijn is juist. Statistisch gezien tenminste, omdat er gewoonweg meer auto's met die motoren rijden. Statistieken zeggen in dit geval echter niets over het risico. Pon zegt ook niet alles wat ze weten. ;)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Stoffn
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:48
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Stoffn »

Ik heb een 6 GTI van febr 2010. Laat ik de ketting en spanner preventief vervangen of is dat wat overdreven?
Pieter S
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2012, 11:40
Type auto: GTI VI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Pieter S »

Hoi,
Ik volg dit topic reeds geruime tijd en ben een wat je noemt een minder actief forumlid maar hoop wel dat ik m.b.t. dit onderwerp wat kan bijdragen;
Alvorens ik mijn GTI V heb ingeruild voor mijn huidige VI heb ik mij uitvoerig ingelezen op het Duitse forum GOLFGTIVI.com. in Duitsland rijden heel wat meer exemplaren van de GTI VI rond en de rijders posten ijverig hun bevindingen op hun GTI forum.
Het probleem houdt ook daar de gemoederen reeds lange tijd bezig en heeft tot vandaag reeds 1085 posts opgeleverd en omvat veel, zo niet alles wat hier nu aan informatie m.b.t. dit kettingspannerprobleem gezocht wordt.
Ook het feit welk bouwjaar tot nog toe het meest betroffen is komt aan uitvoerig aan bod, de kettingspanner welke voor alle ellende verantwoordelijk is schijnt wel een aantal keren gewijzigd te zijn wat ik heb kunnen lezen.
Indien je de Duitse taal enigszins machtig bent is het goed mogelijk om op een redelijk evenwichtige wijze een beeld te vormen, kost wel wat tijd maar ik heb me eind vorig jaar uitvoerig ingelezen m.b.t. deze problematiek en toch besloten tot aankoop over te gaan van een nieuwe VI GTI.
Mijn research op betreffend forum heeft mij voor een aantal dingen wat meer inzichtelijk gemaakt een korte samenvatting;

De meeste "slachtoffers" van een kapitale motorschade aldaar zijn ook te vinden binnen het eerste jaar na de introductie, wat ook hier op ons forum wel gebleken is. Bij de eerste generatie kettingspanners blijkt vaak een aantal tandjes af te breken die ervoor zorgen dat de spanning op de D-ketting voorhanden blijft indien de motor is uitgezet.
Op het moment dat de motor gestart wordt bouwt de oliedruk zich op in de spanner en neemt de taak van de tandjes over. Loopt de motor is de druk op de D-ketting voldoende en is er ogenschijnlijk weinig aan de hand maar valt de oliedruk weg (afzetten motor) en zijn er inmiddels tandjes afgebroken is bij de volgende start ketting niet meer voldoende op spanning met de bekende gevolgen van dien.
Van een verlengde D-ketting is soms ook sprake maar schijnt wel minder vaak voor te komen wat overigens wel een hele discussie op gang gebracht m.b.t. het gebruik van de longlife olie die hierbij mogelijk een kwalijke rol zou kunnen spelen........
Waarschuwingen van naderend onheil door 2 seconden na het starten licht te ratelen,waren soms vooraf te horen en daardoor in staat om te handelen, maar ook was er regelmatig helemaal niets te horen of te merken .......
De constructie van deze spanner schijnt nu tot 2 keer toe gewijzigd te zijn in de daaropvolgende modeljaren, voor de laatste modificatie wordt eind kalenderjaar 2011 genoemd.
Naar enige zekerheid of deze gemodificeerde versies nu en in de toekomst geen problemen meer zullen veroorzaken zoekt men ook daar echter kan niemand die bieden.
Echter zijn er gelukkig weinig meldingen terug te vinden over motorschades van de recentere jaren maar een zeker risico zal toch niet uit te sluiten zijn.
Ook is het niet met 100% zekerheid te garanderen welke generatie/versie spanner er nu precies is verbouwd ongeacht bouwjaar of modeljaar.

Gr.

Pieter
Stoffn
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 apr 2012, 12:48
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Stoffn »

Bedankt voor je reactie, Pieter.
Echter, als ik het goed gelezen heb, maak ik nog steeds kans op een falende spanner. Ook al is deze van de nieuwe productiereeks? Ik zit er echt mee verveelt.
Gebruikersavatar
eddiea
Berichten: 569
Lid geworden op: 27 feb 2013, 21:38
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door eddiea »

Het is www.golfvigti.com

Gr

Ed
Pieter S
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2012, 11:40
Type auto: GTI VI

Re: GOLF MK6 GTI 211PK distributie kapot (21.000km)

Bericht door Pieter S »

Klopt, de kans op een falende kettingspanner loopt eenieder met een dergelijke constructie in zijn motor verbouwd maar die kans lijkt statistisch gezien af te nemen naar mate het bouwjaar vordert.
Als je zover wil gaan en op relatief zeker wil gaan kom je er niet aan voorbij om het hele spul periodiek te vervangen (spanner en ketting) wat een dure grap is of dat altijd nodig is is weer een discussie van een andere orde.
Een D-riem is ook niet altijd zalig makend en ik spreek uit eigen ervaring; bij mijn Caddy is na preventieve vervanging van de riem en spanrollen binnen 24 uur na montage een spanrol defect gegaan welke de riem dermate beschadigde dat deze knapte met als gevolg een kapitale motorschade.... hoe groot die kans is dat je dit overkomt; nihil maar het komt voor zoals je ziet....
Er rijden een aantal duizend GTI's VI in Duitsland rond en de meldingen van motorschades zijn relatief gering op dit grote aantal.
De rijders die het betreft melden het probleem in hun forum maar het overgrote deel rijders zonder problemen blijft voor ons onzichtbaar omdat men nu eenmaal weinig behoefte heeft om iets te melden dat er niets mis is....
Als het je treft heb je aan al die statistieken natuurlijk helemaal niets.....
Indien er een optie tot garantieverlenging bestaat is dat een mogelijkheid om je financieel enigzins in te dekken en zeker de moeite waard te overwegen.

Gr.

Pieter
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten