Mackdennis schreef:@ chris
Ik wil jd ook zeker niet met alles en iedereen vergelijken.
Denk dat ze zeker 1 van de allerbeste zijn.. Dit ook uit eigen ervaring!
Maar vind een chip en zeker een chip op maat dat ze de dsg bak mee moeten nemen.
En dan niet nog eens 990e extra boven op de chip omdat je dsg rijd.
En een vermogens uitdraai zou ik persoonlijk bij een handbak, en dsg willen.
Zou zelf niet weten wat daar het verschil in moet wezen?
BRRR, mijn nekharen gaan overeind staan van sommige opmerkingen hier, misschien dat ik maar niet moet reageren, maar kan het toch niet laten....
Dennis: Je gaat wel aan een hele hoop punten voorbij...
1. Bij vrijwel elke andere tuner is een DSG tuning niet eens mogelijk, de apparatuur/kennis etc die daar weer voor nodig is, kost ook geld en investering? Waarom mogen deze kosten niet op een DSG tuning verrekend worden? Het is een hele andere ECU, dus een geheel andere tuning.
2. DSG tuning is totaal niet noodzakelijk bij een motortuning, als je niet tevreden bent over je huidige schakelmomenten/rijeigenschappen van je DSG bak, dán doe je een dsg tuning. Als je niet tevreden bent over je bak, dan moet je geen DSG bak kopen, of voor lief nemen dat het geld kost om dit aan te passen.
3. Welke tuner steekt, week in week uit, vele uren in het afstellen/ontwikkelen van software voor nieuwe modellen, zo ook van de door ons geliefde gti's. Bij vele tuners zijn ze allang blij als de wagen sneller is dan origineel, terwijl er bij JD gigantisch veel tijd gestoken wordt in de rijbaarheid van de wagens, strakke koppelkrommes, aangepast tractiecontrole systeem, vermogen beperken in de 1e en 2e versnelling etc etc. Vele tuners kijken een kwartier naar een file en zijn klaar, of liever gezegd, ze kijken een kwartier naar een file van een ander (gerenomeerde tuner) en kopiëren de helft. Kortom, als tuner die alles eigenhandig ontwikkeld en jarenlang 70-80 uur per week werkt om je tuningen zo goed mogelijk te maken. Slurpt een andere tuner in 10 minuten uit de door jou wagen, om vervolgens als zijn software voor de helft te gaan verkopen. Leuk hè.. OBD tuning.... Dus ja, ook om die reden moet je geld verdienen aan je tuning, als de modellen wat ouder worden, is alles inmiddels al gekopiëerd en loopt Jan met de Pet naar de 'obd-tuning voor een knaak' om een immitatie JD chip te kopen voor een derde van het geld.
Gelukkig zijn er inmiddels (schrikbarend dure) beveiligingstools, om ook je software weer te kunnen beveiligen tegen OBD uitlezing...
Het mooie van al deze obd-chipschuivers is dat ze graag software van ABT in handen krijgen om te kopiëren, nadeel is alleen dat ABT ook hele slechte tuningen maakt (ik noem een golf R20 die 20pk VERLIEST na de tuning, men kopiëert het klakkeloos van ABT en wij zien dit weer terug als we de wagen alsnog moeten tunen omdat de eigenaar niet tevreden is...).
3+
welke tuner koopt vele van de VAG modellen zelf, om nog beter door te ontwikkelen (denk aan een golf 5 gti motor kopen en binnen de korste keren kijken wat de grenzen van de drijfstangen zijn (350pk en 440Nm) was voldoende om de drijfstangen er krom in te hebben zitten. Kortom grens voor klanten op een standaard GTI 200pk motor 335pk-430Nm. Om vervolgens op de nieuwe versterkte motor deze setup door te ontwikkelen tot een 555pk sterke golf 5.
Zo ook weer met de golf 6 GTD 2.0 TDI CR die we nieuw kochten als racewagen om mee te doen in de toerwagendieselcup om daar in het 1e seizoen tot een 2e overall te schoppen. 1 punt achter de golf 5 van ronald morien die ook door JD geprept was.
En niet te vergeten de Audi RS4 V8, (jd is de enige die de uitlaatkleppen/gaskleppen/koudstart etc van de RS4 V8 dmv software aanpassingen geheel goed krijgt). (en daarvoor Leon20VT - A3 2.0 TDI PD 140 etc etc etc
4. Rollenbank... nog zoiets.
De helft van de tuners heeft geen rollenbank (inmiddels beginnen de chipschuivers ook in te zien dat ze hun marketing niet kloppend kunnen krijgen zonder dyno en zodoende schafte ziptuning/tunex etc afgelopen jaren toch maar een dyno aan). Ziptuning koopt de goedkoopste superflow en zet deze in belgië neer, terwijl ze 3 vestigingen in NL hebben en hun 'ontwikkelingscentrum' in Utrecht zit. Logisch

De uitdraaien van een Golf 6 GTD die een gigantische dip vertoonde, werd onder de tafel geschoven met als argument: de koeling was tijdens de meting uitgevallen, yeah right

(al zet je de koeling geheel uit, de meting wordt er niet anders van).
bij JD staat er al een flink aantal jaarjes (inmiddels 23.000 runs), een superflow 4wd bank, de grootste versie, 310kph mogelijk, 1500pk per as mogelijk...
Samen met 2 hele grote compressors die koude lucht vanuit het dak van het gebouw aanzuigen om koude rijwind door de voorkant van de radiatoren heen te drukken.
Een investering van een goede 2 ton.....
Abt en vele anderen gebruiken de rollenbank veelal alleen voor de speciale projecten en probleemwagens, maar de standaard wagens worden er te weinig op getest, daardoor krijg je resultaten die niet kloppen. Een A4 2.0 TFSI 211pk die 275pk moet doen volgens ABT. Doet op euro 98 benzine echt maar 250pk... de golf R20, verliest zoals gezegd zelfs 20pk door de ABT tuning, je kunt mij niet vertellen dat je deze wagens dan echt op je dyno gehad hebt. Je hebt simpelweg een regelapparaat/ecu getuned, uit theorie, in de praktijk werkt het vaak niet zo.
5. Prijzen bij JD zijn niet anders dan anders, niet duurder dan anders. Nieuwe modellen komen de eerste jaren voor € 790,- op de markt, naar mate ze ouder worden, neemt de prijs af, de ontwikkelingskosten (denk hierbij ook aan nieuwe apparatuur om de boot-mode protected ecu's uit te lezen etc, sommige tools kosten € 20,000 euro per stuk), daar moet je al 25 gti's voor tunen om dat terug te verdienen. En dan heb je nog geen cent verdiend.
Via acties op een forum zijn er vaak leuke kortingen van 15% te behalen etc. Als je voor ruim 30.000 euro aan een auto uitgeeft, kan er dan geen 700 euro af voor een goed stukje software? Dan ga je een paar tientjes besparen en zet je er een tuningsfiletje in van een programmeur die de helft af kijkt en alleen verstand heeft van software, maar niet weet hoe een motor werkt. (regelmatig zien wij tuningfiles waar voor 200pk aan diesel ingespoten wordt, maar door een te laat of te vroeg inspuitmoment, 30pk overboord gegooid wordt (met verbrandde zuigers tot gevolg).
6. Ik krijg regelmatig de opmerking: 700 euro voor een stukje software, dat is belachelijk veel geld. Terwijl men 700 euro voor een fysieke chip wel normaal vindt, omdat de ecu dan uitgebouwd wordt en er daadwerkelijk iets vervangen wordt.
Grote nadeel van OBD tuning van tegenwoordig, is dat de chip simpelweg niet te verwijderen is. De data staat in de processor zelf. Op de rollenbank kun je dus geen simulator meer in de ecu plaatsen en alle velden aanpassen tijdens het rijden. Een moderne ECU heeft bv wel 25 ontstekingskernvelden. Koudstart/kat-verwarming/EGR/vollast etc etc etc. Zoek maar even uit welk veld waar voor is en in welke situatie (klakkeloos alles gelijk maken zorgt ervoor dat de motor na de koudstart bv gaat jo-jo-en. 9 van de 10 tuners laat zodoende het hele ontstekingskernveld origineel staan. Net als de brandstofmap. Onderin veel te arm voor de turbodruk die ze draaien, en hoog op toeren veeeeel te rijk, waardoor vermogen verloren gaat.
Kortom, tijdens de ontwikkeling van de software ben je uren en uren bezig met bitjes en veldjes aanpassen, auto uitzetten, opnieuw flashen, meten op de dyno (en loggen met bv vag-com), aan de hand van je dyno en logs weer verdern aanpassen etc.
Dan is een standaard auto nog makkelijk, maar ga vervolgens eens een wagen met sportkat doen, waardoor de 2e lambda gaat protesteren dat de werking van de kat te gering is. Geen tuner die dit op kan lossen, ja APR etc leveren een kastje om je 2e lambda sonde dan maar te verdraaien, zodat de ecu geen storing geeft. JD zoekt net zo lang bitjes en bytjes tot hij de storing gevonden heeft en deze geheel uit het geheugen van de ecu verwijderd. (zie het zo: je hebt een boekenkast, in 1 van de boeken staat 1 woord wat je door moet krassen, zoek het woord maar eens, zonder enige legenda).
Kortom, je kunt een goedkopere tuning echt niet met een JD tuning vergelijken.. turbodruk alleen omhoog zetten is geen tuning. Dat is een truukje uitvoeren, wat je zelfs een aap kunt leren (of de tuners niet gehinderd door enige vorm van kennis en alleen een grote + op hun toetsenbord hebben zitten en elk mapje klakkeloos 20% verhogen).
Dit zie je overigens ook aan alle sites van de tunexen/ziptuningen etc, een A4 1.8 TSI 120pk krijgt een goede 145pk en de 1.8 TSI 160pk gaat wel naar 210pk.. dit terwijl de motoren exact gelijk zijn, alleen de standaard software is anders. Ze hebben echter nooit onder de kap gekeken, alleen een regelapparaat getuned.
Overigens slaat bovenstaand verhaal niet zozeer op APR tuning, maar veel meer op de tunex/ziptuning etc etc tuningen.