Pagina 3 van 52

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 18 jul 2011, 18:41
door funracer
Nee sprintscooter waarschijnlijk

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 18 jul 2011, 19:28
door NICO!
BASK04 schreef:Kan zo snel niet een mp4 filmpje hier neer zetten
maar daar is een andere hobby te zien van mij op de rollenbank
23,9 pk, maar wel bij 13840 tpm
Voor 77cc klinkt dat wel errug lekker

Hoe krijg ik een mp4 filmpje ( speel het zelf met vlc player )
hier gepost
Kan niet, je zal het filmpje eerst op youtube moeten zetten. Dan kan het wel.

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:02
door Dodge (R)
ik snap iets niet..

ik zie twee uitdraaien van een VI R
PK op de wielen beide 270....
dat klopt toch niet?

had zelf ook een VGTI met 272pk of dat op de motor was of op de wielen dat weet ik niet meer uitdraai zou ik misschien nog kunnen navragen bij JD

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:13
door theo
Zijn dit trouwens roll on of all gear uitdraaien die hier worden geplaatst??

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:15
door Race Eend
Uitdraaien zijn bij JD altijd in de 3e of de 4e versnelling gemaakt. zegmaar 1500rpm tot de toerenbegrenzer in 1 meting. Het is een acceleratietest (net als op de weg)
Je noemt dit ook wel een Inertia dyno test.

http://wotid.com/dyno/content/view/19/38/

Dodge (R) schreef:ik snap iets niet..

ik zie twee uitdraaien van een VI R
PK op de wielen beide 270....
dat klopt toch niet?

had zelf ook een VGTI met 272pk of dat op de motor was of op de wielen dat weet ik niet meer uitdraai zou ik misschien nog kunnen navragen bij JD

Waarom klopt dat niet?

270pk af fabriek zijn opgegeven op de motor/krukas. Aan de wielen verlies je zeker 10% bij een 4wd (+dsg!).

Jou gti zal ongeveer 245-250pk aan de wielen gehad hebben. 272pk aan de motor. (af fabriek 200pk aan de motor!)

Een fabriek kan alleen motorvermogen opgeven, als de motor in de auto ligt zijn allerlei dingen nl bepalend voor het wielvermogen. Neem uitlijning/bandenspanning/wielmaat/type versnellingsbak/4wd of niet. Een golf 5 GTI met DSG bak, verliest meer in de aandrijflijn dan een handgeschakelde bak. Toch geeft de fabriek voor beide types 200pk op... de motor levert nl in beide gevallen 200pk... wat er op de weg komt, is echter bij de handbak hoger.

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:20
door theo
Ah, roll on. Daar kunnen aanzienlijke verschillen ontstaan als anderen een roll on in een andere versnelling pakken.
All gear runs (dus vanuit de 1 of 2 door naar de 6 in 1 run) geven vrijwel altijd het hoogste vermogen/koppel.

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:23
door Race Eend
theo schreef:Ah, roll on. Daar kunnen aanzienlijke verschillen ontstaan als anderen een roll on in een andere versnelling pakken.
All gear runs (dus vanuit de 1 of 2 door naar de 6 in 1 run) geven vrijwel altijd het hoogste vermogen/koppel.
Wielvermogen moet echter altijd vergeleken kunnen worden.

Als ik een 310pk ED30 op de rollenbank run in de 4e versnelling, zal ik ergens tussen 270pk en 290 WHP uit moeten komen.

Als ik op een andere dyno 239whp vertaald zie worden als 310 krukas pk's... dan wordt er bullshit verkocht.

Zie hier de abt uitdraai van een 310 leon:

233pk gemeten, gecorrigeerd naar 309pk... dat koop ik niet, zeker niet bij 20 graden buiten temp.
Afbeelding


Als ik dezelfde tuning meet in de 4e versnelling krijg ik 244pk... en 282nm... stuk realistischer hè...
Afbeelding

Meet ik hem in de 3e:
Afbeelding

vag-com log:
Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 21 jul 2011, 23:48
door theo
Race Eend schreef: [....Als ik op een andere dyno 239whp vertaald zie worden als 310 krukas pk's... dan wordt er bullshit verkocht.
....
Ja, bij koppel hetzelfde verhaal. Zoals je weet moet je om het krukaskoppel te berekenen:
maximaal gemeten wielkoppel*belastbarestraal wiel/(eindreductie*versnelling)

Je ziet het al, een aantal parameters die je zelf moet invoeren en daarmee de berekening kan beinvloeden. Voor elke auto in die omstandigheid moet je al je juiste belastbare straal van het wiel invoeren op dat moment (en bij lage spanning en/of meer belasting wordt die straal kleiner en dat heeft dikke invloed).

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 22 jul 2011, 00:48
door Dodge (R)
Race Eend schreef:Uitdraaien zijn bij JD altijd in de 3e of de 4e versnelling gemaakt. zegmaar 1500rpm tot de toerenbegrenzer in 1 meting. Het is een acceleratietest (net als op de weg)
Je noemt dit ook wel een Inertia dyno test.

http://wotid.com/dyno/content/view/19/38/

Dodge (R) schreef:ik snap iets niet..

ik zie twee uitdraaien van een VI R
PK op de wielen beide 270....
dat klopt toch niet?

had zelf ook een VGTI met 272pk of dat op de motor was of op de wielen dat weet ik niet meer uitdraai zou ik misschien nog kunnen navragen bij JD

Waarom klopt dat niet?

270pk af fabriek zijn opgegeven op de motor/krukas. Aan de wielen verlies je zeker 10% bij een 4wd (+dsg!).

Jou gti zal ongeveer 245-250pk aan de wielen gehad hebben. 272pk aan de motor. (af fabriek 200pk aan de motor!)

Een fabriek kan alleen motorvermogen opgeven, als de motor in de auto ligt zijn allerlei dingen nl bepalend voor het wielvermogen. Neem uitlijning/bandenspanning/wielmaat/type versnellingsbak/4wd of niet. Een golf 5 GTI met DSG bak, verliest meer in de aandrijflijn dan een handgeschakelde bak. Toch geeft de fabriek voor beide types 200pk op... de motor levert nl in beide gevallen 200pk... wat er op de weg komt, is echter bij de handbak hoger.

Ik snap je.

Weet het trouwens weer. Bij de gti had ik 253 op de wielen dat was niet alleen een chip, dat was ook het uitlaatsysteem, sportcat en chip op maat van JD.

Denk dat je wel iets hoger uitkomt bij Compleet milltec uitlaat systeem en carbonio airintake inbouw. Chipje op maat en klaar!

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 22 jul 2011, 07:55
door Race Eend
theo schreef:
Race Eend schreef: [....Als ik op een andere dyno 239whp vertaald zie worden als 310 krukas pk's... dan wordt er bullshit verkocht.
....
Ja, bij koppel hetzelfde verhaal. Zoals je weet moet je om het krukaskoppel te berekenen:
maximaal gemeten wielkoppel*belastbarestraal wiel/(eindreductie*versnelling)

Je ziet het al, een aantal parameters die je zelf moet invoeren en daarmee de berekening kan beinvloeden. Voor elke auto in die omstandigheid moet je al je juiste belastbare straal van het wiel invoeren op dat moment (en bij lage spanning en/of meer belasting wordt die straal kleiner en dat heeft dikke invloed).
Tja.. als je wil kan je iedere rollenbank beinvloeden, hang je temperatuur sensor maar eens in een glas kokend water... dan heb je ook meer vermogen op je uitdraai (DIN correctie etc). Als je eerlijk meet, dan komt het altijd eerlijk uit. Als ik mijn eigen auto meet, zomer of winter, kom ik binnen 1 pk exact uit.
Zo ook met het toerental (dat is belangrijk om je koppel te bepalen), echter cheaten met je toerental zie je net zo hard terug op de uitdraai, max toerental wordt dan lager/hoger (afhankelijk wat je instelt). Kortom, je valt toch altijd door de mand als je gaat klooien met je dyno.

Ik heb wel 15 abt 310's op de rollenbank gemeten, geen enkele kwam op de beloofde 310pk en veel belangrijker nog, de koppelkrommes waren niet strak en dat bevestigd de vag-com grafiek ook van hierboven..

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 22 jul 2011, 08:15
door Mackdennis
@ race eend

Ik lees net dat een dsg meer aandrijflijn verlies heeft dan een handbak.
Maar een standaard dsg gti is wel een sneller van 0-100

Hoe zit dit met een gechipte
Dus een dsg en een handbak met het Zelfde vermogen.
Wat is dan sneller van 0-100 en tussen acceleraties?

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 22 jul 2011, 14:12
door Race Eend
Mackdennis schreef:@ race eend

Ik lees net dat een dsg meer aandrijflijn verlies heeft dan een handbak.
Maar een standaard dsg gti is wel een sneller van 0-100

Hoe zit dit met een gechipte
Dus een dsg en een handbak met het Zelfde vermogen.
Wat is dan sneller van 0-100 en tussen acceleraties?
De DSG auto is zwaarder, en heeft meer verliezen in de bak.
ECHTER is de DSG zoveel sneller met schakelen (een blow-off valve hoor je niet eens bij een DSG auto), dat hij dat verlies goed maakt met schakelen.

Zou je in 1 versnelling van 100 naar 200 rijden, zal de handbak winnen....

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 23 jul 2011, 10:18
door jarno1979
Helemaal standaard.


Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 19 aug 2011, 18:39
door sitechris
Heb bij JD twee modificaties aan mijn auto laten doorvoeren:
1) Carbonio air intake
2) Modificatie downpipe (Voorste katalysator verwijderd)

Resultaat is nu een nette 281 pk/410 nm. Winst van 15 pk/10 nm. In het tweede plaatje vind je de vergelijking met mijn eerdere rollerbank test (266 pk/402 nm). Met name in hoger toerental zie je verschil.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitsdraai!

Geplaatst: 19 aug 2011, 21:08
door RobvR
Toch ook vanaf 2500 toeren al wat koppel winst. Netjes hoor..

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 20 aug 2011, 08:17
door RonnyR20
Ziet er netjes uit chris, is het ook merkbaar me rijden ?

Greetz

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 20 aug 2011, 12:17
door Race Eend
Dan wel geen GTI, maar wel een uitdraai ;)
Afbeelding


En het dieseltje (van de vrouw)
Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 20 aug 2011, 13:14
door BASK04
Keurig mark

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 20 aug 2011, 14:26
door Back@GTI
Wow.... Wat is dat voor een monster ibiza?

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 20 aug 2011, 22:59
door sitechris
RonnyR20 schreef:Ziet er netjes uit chris, is het ook merkbaar me rijden ?

Greetz
Marginaal. Hij was heel snel en is dat uiteraard nog steeds ;). Hij klinkt wel iets beter. Net wat luider zo lijkt het. Nice!

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 21 aug 2011, 01:13
door Renekesgti
@Chris, hoe zit met de downpipe mod, hebben ze je kat eruit geslagen? Bij APK over een aantal jaar andere downpipe erop?
Mooie strakke grafiek met ABT software, of heeft Mark nog wat bijgesteld? ;)


Gr. Rene

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 21 aug 2011, 09:11
door sitechris
Aan de software is niet gesleuteld. Volgens mark is de apk geen probleem omdat ze dan meer kijken naar de achterste katalysator. Ze heben hem denk ik inderdaad eruit geslagen. Heb er overigens al weer 600 km mee gereden. Zonder problemen. En bij hoge toeren net wat meer noise :). @race-eend. Jij kunt deze vraag wellicht beter beantwoorden?

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 28 aug 2011, 11:42
door GTI_6
Gister bij JD langs geweest voor stage 1.. resultaat mag er zijn ;)
Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 28 aug 2011, 13:40
door NielsED30
Afbeelding

Re: Plaats hier je rollenbank uitdraai!

Geplaatst: 28 aug 2011, 15:25
door superdave
GTI_6 schreef:Gister bij JD langs geweest voor stage 1.. resultaat mag er zijn ;)
Afbeelding
Nice, op welke brandstof?