Pagina 3 van 9

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 06 apr 2014, 20:28
door ronald81
Ik snap je punt helemaal en als ik ook niet zeker ervan ben wat het juiste nummer is zal ik hem bij de dealer gaan halen.

De discussie over wel of geen (goede) VW onderdelen blijft altijd een leuke ;)

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 07 apr 2014, 20:10
door ronald81
Vandaag bij de dealer gehaald want was niet zeker over het juiste onderdeel nummer.
Heb deze nu gekregen: 06F 121 111 H, laatste letter is toch anders dan degene die ik op de onderdelen sites kon vinden.
Nu nog vervangen :x

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 20 apr 2014, 15:11
door Timvgti
Ondertussen heb ik helaas nog steeds mijn thermostaat niet weten te plaatsen (met forumlid spuugemmer). Dit door miin werk/geen vrije weekenden en deze week ook nog griep. Bah...

Baal er van, want wil alles graag weer goed hebben aan mijn gti.
Vorige week wel nog even bij de vw dealer een apk gedaan en een ashoes lagen vervangen (zat scheurtje in, kwam vieze olie prut uit wat in oa mijn velg kwam, etc). Die heb ik laten vervangen (ipv zelf doen) omdat ik geen zin/tijd had in zo'n vies klusje.
Prijs incl arbeid viel uiteindelijk nog mee bij de dealer.

Hierover gesproken: wat zou het nu eigenlijk all-in gaan kosten om de thermostaat toch te laten vervangen (thermostaat heb ik al gekocht, maar die kunnen zij natuurlijk gebruiken)?
Ik heb er nml gewoon zo verdomd weinig tijd voor...
Of iemand/een bedrijf(je) op dit forum die het betaald wil doen?

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 20 apr 2014, 15:19
door Crokko
Timvgti schreef: Prijs incl arbeid viel uiteindelijk nog mee bij de dealer.
Dan ben ik toch wel nieuwsgierig.... Hoeveel? :mrgreen:

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 20 apr 2014, 18:54
door feddomw
Bel gewoon wat dealers in jouw buurt, Tim, dan weet je het zo. Staat bij VW vast een standaard tarief voor van 3-4u of zo.

Ik weet i.i.g. een garage in Wassenaar die het (goed) doet. ;)

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 20 apr 2014, 22:06
door HeinGTI
@timvgti: heb je überhaupt de thread gelezen? In mijn 6e reactie vertel ik precies wat de vw dealer rekent voor deze klus.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 21 apr 2014, 10:12
door Golf88
Crokko schreef:
Timvgti schreef: Prijs incl arbeid viel uiteindelijk nog mee bij de dealer.
Dan ben ik toch wel nieuwsgierig.... Hoeveel? :mrgreen:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ben er toevallig afgelopen zaterdag achtergekomen dat die van mij ook gescheurd is :roll:

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 22 apr 2014, 11:07
door Timvgti
HeinGTI schreef:@timvgti: heb je überhaupt de thread gelezen? In mijn 6e reactie vertel ik precies wat de vw dealer rekent voor deze klus.

Excuus, ik zie het nu pas op de eerste pagina:

Ter info: mijn thermostaat is onder garantie vervangen door VW (Das Welt): op rekening staan echter wel de EUR bedragen EX BTW: thermostaat 50EUR + arbeid 172EUR + vloeistof 25EUR.

Die prijs valt mij mee.
Feddomw op het forum vertelt ook dat het bij hem 6 uur arbeid kostte omdt er bij hem een torx dol was. 6 uur arbeid zal vrees ik flink wT meer kosten.
Ik zal vw maar gaan bellen. Als ze het ook voor 172,- aan arbeid doen, dan laat ik het doen ipv zelf doen.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 22 apr 2014, 11:12
door Timvgti
Golf88 schreef:
Crokko schreef:
Timvgti schreef: Prijs incl arbeid viel uiteindelijk nog mee bij de dealer.
Dan ben ik toch wel nieuwsgierig.... Hoeveel? :mrgreen:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ben er toevallig afgelopen zaterdag achtergekomen dat die van mij ook gescheurd is :roll:
Ik zal de factuur mbt de ashoes (wielzijde r.v.) ff opzoeken. Ik laat 't weten.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 23 mei 2014, 23:03
door Timvgti
Mannen, kan de koelvloeistof t r temperatuur sensor trouwens ook stuk zijn in de zin van dat hij te lage waardes aan geeft? Of geeft hij altijd als hij stuk is gewoon niks, lees nul graden, aan?

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 24 mei 2014, 15:51
door Race Eend
Als hij stuk is gaat hij of erg afwijkende waarden geven of gaat hij snel heen en weer.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 24 mei 2014, 21:10
door Timvgti
Race Eend schreef:Als hij stuk is gaat hij of erg afwijkende waarden geven of gaat hij snel heen en weer.
Oké, dankjewel.
Ik vroeg dit omdat ik nog steeds mijn thermostaat niet heb vervangen. Hij ligt wel klaar samen met nieuwe flessen koelvloeistof enzo maar heb nog geen tijd gehad, en maand ziek geweest, etc.
Thermostaat vervangen is een flinke klus heb ik begrepen, en zou vervelend zijn als het dus uiteindelijk niet de hoofd thermostaat blijkt te zijn maar een (simpele) kapotte sensor.
Hij geeft nu nog steeds analoog net ff en piepklein stukje voor het midden/90 graden aan en op de climatronic 19.2 geeft hij dan rond 74 graden aan. Veel warmer wordt hij niet tijdens snelweg ritten.
Met vcds heb ik nog niks uit gelezen (omdat mijn vcds notebook uitgeleend is)

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 10 jun 2014, 09:54
door EJ5gti
Op zich valt het vervangen wel mee. ik heb het vrijdag gedaan. je bent er even mee bezig maar het is goed zelf te doen.
voor het vervangen kwam de olie op de snelweg niet boven de 72 graden. na het vervangen op 102.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 11 jun 2014, 12:03
door Timvgti
EJ5gti schreef:Op zich valt het vervangen wel mee. ik heb het vrijdag gedaan. je bent er even mee bezig maar het is goed zelf te doen.
voor het vervangen kwam de olie op de snelweg niet boven de 72 graden. na het vervangen op 102.
Joh heb jij het ook gehad EJ? Hoe zat het met jouw koelvloeistoftemp? Ik heb nml geen groot mfa (wel fiscon) dus zie de olietemp helaas niet (enkel met vcds voor mij zichtbaar). Heeft Chris je geholpen? Want ik ga het, als we tenminste nu eindelijk eens tijd vinden, samen met hem doen. Nog tips? Ook alleen de hoofd thermostaat vervangen?

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 11 jun 2014, 12:20
door NL_MK5 GTI
Ik zal eerst de kleine thermostaat vervangen. 4E0121113 deze zit precies achter de kleine koelfan. Dat was het probleem bij mij ook. Eerst de grote vervangen probleem niet opgelost daarna de kleine probleem opgelost. Gr.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 11 jun 2014, 13:40
door Timvgti
NL_MK5 GTI schreef:Ik zal eerst de kleine thermostaat vervangen. 4E0121113 deze zit precies achter de kleine koelfan. Dat was het probleem bij mij ook. Eerst de grote vervangen probleem niet opgelost daarna de kleine probleem opgelost. Gr.

En welke klachten had jij precies?
Hoe veel werk is die kleine thermostaat? En wat kost die?
Zou idd vervelend zijn als het de grote thermostaat niet blijkt te zijn na een aantal noeste uren arbeid.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 11 jun 2014, 16:08
door ronald81
EJ5gti schreef:Op zich valt het vervangen wel mee. ik heb het vrijdag gedaan. je bent er even mee bezig maar het is goed zelf te doen.
voor het vervangen kwam de olie op de snelweg niet boven de 72 graden. na het vervangen op 102.
Is die 102 graden niet een beetje aan de hoge kant? Op de snelweg is de mijne altijd tussen de 87 en 89 graden.
Dacht gelezen te hebben dat de thermostaat bij 87 graden open moet gaan, dan zou de temp. toch geen 102 graden moeten kunnen worden?

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 11 jun 2014, 16:44
door NL_MK5 GTI
Mijn klachten waren, dat als je op de snelweg 130 reed liep hij terug naar 80 graden het zelfde probleem als het winter en koud buiten is. Na dat ik de kleine thermostaat vervangen had was het probleem voorbij en hij kost 35€. Van onder de plaat loshalen dan kun je hem al zien zitten. Slang los maken van die veerklemmen boven en onder. Koel water eraf laten lopen en ertussen uit trekken. Zoek maar op het nummer op google dan weet je hoe hij eruit ziet. Gr.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 11:09
door Timvgti
ronald81 schreef:
EJ5gti schreef:Op zich valt het vervangen wel mee. ik heb het vrijdag gedaan. je bent er even mee bezig maar het is goed zelf te doen.
voor het vervangen kwam de olie op de snelweg niet boven de 72 graden. na het vervangen op 102.
Is die 102 graden niet een beetje aan de hoge kant? Op de snelweg is de mijne altijd tussen de 87 en 89 graden.
Dacht gelezen te hebben dat de thermostaat bij 87 graden open moet gaan, dan zou de temp. toch geen 102 graden moeten kunnen worden?
Hou rekening met het feit dat EJ het hier over olietemperatuur had en jij denk ik over koelvloeistoftemperatuur.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 11:19
door Timvgti
NL_MK5 GTI schreef:Mijn klachten waren, dat als je op de snelweg 130 reed liep hij terug naar 80 graden het zelfde probleem als het winter en koud buiten is. Na dat ik de kleine thermostaat vervangen had was het probleem voorbij en hij kost 35€. Van onder de plaat loshalen dan kun je hem al zien zitten. Slang los maken van die veerklemmen boven en onder. Koel water eraf laten lopen en ertussen uit trekken. Zoek maar op het nummer op google dan weet je hoe hij eruit ziet. Gr.
Dank voor je uitleg. Werd jouw koelvloeistof temp als je niet te veel rijwind pakte, dus niet op snelweg maar bijv bebouwde kom, wel netjes rond 90 graden dan???
En hoe zag je dat? Op de analoge meter op je dashboard of met vagcom/via climatronic 19.2?
Want daar zit dus het verschil: op de analoge meter loopt hij ook bij mij vrij vlot richting 90 graden. Of beter gezegd hij blijft er eigenlijk net ff vaak een milimeter voor hangen. Dat komt omdat die naald 'gestabiliseerd'is. Want die gaat dus al vanaf 75 echte graden in het midden staan (om mensen niet te laten schrikken van kleine fluctuaties)
Maar via vagcom of climatronic zie je dus dat hij dan in mijn geval maar zeg 74 graden is. Warmer wordt hij niet. Ja als je echt heel veel stil staat na een pittige rit. Dan loopt hij richting 90 digitaal. Maar zakt weer vlot als je iets rijdt.
Dus temp zakt bij mij niet op snelweg/rijwind. Hij loopt gewoon niet op tot 90 echte koelvloeistof graden.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 11:30
door Spuugemmer
102 graden dan wordt ie nog niet echt belast hoor. Als je hem goed gebruikt dan loopt de olie makkelijk op tot 120 graden.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 11:50
door EJ5gti
de 102 graden is idd de olie temp en niet de water temp, deze blijft rond de 93 graden.

mijn klachten waren, langzaam warm worden maar dan tot een graad of 72.... stads verkeer wel de meter op 90 (water) tijdens snelweg terug zakken naar 72 en de olie werd even snel warm als het water, nu wordt het koelwater sneller warm dan de olie.

als je een datum gevonden hebt laat het maar weten dan kom ik ook wel even langs

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 11:55
door EJ5gti
Timvgti schreef:Of beter gezegd hij blijft er eigenlijk net ff vaak een milimeter voor hangen. Dat komt omdat die naald 'gestabiliseerd'is. Want die gaat dus al vanaf 75 echte graden in het midden staan (om mensen niet te laten schrikken van kleine fluctuaties)
Maar via vagcom of climatronic zie je dus dat hij dan in mijn geval maar zeg 74 graden is. Warmer wordt hij niet. Ja als je echt heel veel stil staat na een pittige rit. Dan loopt hij richting 90 digitaal. Maar zakt weer vlot als je iets rijdt.
Dus temp zakt bij mij niet op snelweg/rijwind. Hij loopt gewoon niet op tot 90 echte koelvloeistof graden.
volgensmij is het de thermostaat op het blok, deze blijft gewoon open staan. aangezien je hem toch al hebt gewoon er in sleutelen.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 12:03
door ronald81
Timvgti schreef:
ronald81 schreef:
EJ5gti schreef:Op zich valt het vervangen wel mee. ik heb het vrijdag gedaan. je bent er even mee bezig maar het is goed zelf te doen.
voor het vervangen kwam de olie op de snelweg niet boven de 72 graden. na het vervangen op 102.
Is die 102 graden niet een beetje aan de hoge kant? Op de snelweg is de mijne altijd tussen de 87 en 89 graden.
Dacht gelezen te hebben dat de thermostaat bij 87 graden open moet gaan, dan zou de temp. toch geen 102 graden moeten kunnen worden?
Hou rekening met het feit dat EJ het hier over olietemperatuur had en jij denk ik over koelvloeistoftemperatuur.
Ik had het inderdaad over de koelvloeistoftemp, niet goed gelezen dus dat het om olie ging...

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Geplaatst: 12 jun 2014, 12:18
door NL_MK5 GTI
Bij heel rustig rijden stond de meter ook een millimeter onder de 90 graden bij veel rijwind liep hij terug na 80 graden via de analoge meter. Vervang gewoon allebei ben je klaar.