inlaat reinigen door walnootschil stralen

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Tondeo
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2014, 18:29
Type auto: Golf MK6 GTI
Locatie: Noord brabant

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Tondeo »

Voor het reinigen was 225 euro. Voor reiniging heeft Tom mij er wel op gewezen als er een injector loskomt dat er dan een nieuwe afdichting op moet wat 10 euro per injector kost.
Bij mij kwamen ze alle vier los. Dat komt er dus bij.
Ik kon wel zien in de vw dealer historie dat er 5000 km geleden een nieuw inlaatspruitstuk bij mijn auto is geplaatst kan zijn dat ze daarom allemaal loskwamen normaal is het 1 op 10 wat loskomt.
De auto pakt beter en sneller op maar er zit natuurlijk ook een andere downpipe op.
Met alle andere werkzaamheden erbij was het wel een lange dag. 6.15 weg en 20.30 terug.
Ben wel zeer tevreden over het resultaat en werkwijze van Tom van HBT.
Ben nu helemaal klaar voor volgende week.
Groeten Toon

MK 6 GTI- APR Carbonio-Downpipe Racekat 200cel JM Tuning-JD stage 2- 306,9 PK-414 Nm
Gebruikersavatar
ominous
Berichten: 236
Lid geworden op: 01 sep 2013, 19:57
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door ominous »

En is het verschil goed merkbaar?
Just asking :p
Tondeo
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2014, 18:29
Type auto: Golf MK6 GTI
Locatie: Noord brabant

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Tondeo »

De auto liep niet slecht maar voelde af en toe als je overschakelde dat ie een beetje in hield dat is nu weg. Maar moet er wel bij zeggen dat er ook een nieuwe dp gemonteerd is.
Ik weet nu dat het schoon is toch ook een stukje preventief onderhoud.
Groeten Toon

MK 6 GTI- APR Carbonio-Downpipe Racekat 200cel JM Tuning-JD stage 2- 306,9 PK-414 Nm
Mik
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 jan 2013, 13:24
Type auto: Golf 5 GTI

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Mik »

Ook ik ben bij HBT techniek langs geweest, en het resultaat is echt merkbaar.

Eenmaal vertrokken om 7 uur s'ochtends aangekomen om 9 uur in Swifterbant, na de nodige bak koffie en uitleg is Tom begonnen.
Ik had van te voren gevraagd of ik er bij kon zijn omdat het een eindje rijden was en dat vond Tom geen probleem, terwijl Tom bezig was heb ik zijn oren van zijn kop af gelult volgens mijn haha :lol:

Nadat de inlaat er af lag heeft hij mij de viezigheid laten zien, ik schrok er eigenlijk wel van want nog niet zo heel lang geleden heb ik een chemisch reiniging laten doen.

Je kon het zien omdat het losgeweekt en weer vastgeplakt zat weet niet hoe ik dat moet beschrijven, Tom vertelde als ik dit schoon wilde hebben met chemisch reinigen ik toch een stuk of 6 keer moest laten doen.

Daarna begon het schoonmaken een klein uurtje later was alles schoon, en vroeg hij of ik er tevreden mee was of ik nog opmerkingen had.
Hierna heeft hij alles weer netjes gemonteerd, een testrondje met de auto mocht natuurlijk niet missen om te kijken of alles na behoren werkte.

Kan alleen maar zeggen wat een verschil ik nu pas merk, auto lijkt vele male feller en loopt netjes stationair ook weet ik nu dat het echt schoon is.

Om en na bij ben ik tevreden met het resultaat, is aan alle aan te raden.

Mvg, Mik
Expect the Unexpected..
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door NL_MK5 GTI »

Mik schreef:Ook ik ben bij HBT techniek langs geweest, en het resultaat is echt merkbaar.

Eenmaal vertrokken om 7 uur s'ochtends aangekomen om 9 uur in Swifterbant, na de nodige bak koffie en uitleg is Tom begonnen.
Ik had van te voren gevraagd of ik er bij kon zijn omdat het een eindje rijden was en dat vond Tom geen probleem, terwijl Tom bezig was heb ik zijn oren van zijn kop af gelult volgens mijn haha :lol:

Nadat de inlaat er af lag heeft hij mij de viezigheid laten zien, ik schrok er eigenlijk wel van want nog niet zo heel lang geleden heb ik een chemisch reiniging laten doen.

Je kon het zien omdat het losgeweekt en weer vastgeplakt zat weet niet hoe ik dat moet beschrijven, Tom vertelde als ik dit schoon wilde hebben met chemisch reinigen ik toch een stuk of 6 keer moest laten doen.

Daarna begon het schoonmaken een klein uurtje later was alles schoon, en vroeg hij of ik er tevreden mee was of ik nog opmerkingen had.
Hierna heeft hij alles weer netjes gemonteerd, een testrondje met de auto mocht natuurlijk niet missen om te kijken of alles na behoren werkte.

Kan alleen maar zeggen wat een verschil ik nu pas merk, auto lijkt vele male feller en loopt netjes stationair ook weet ik nu dat het echt schoon is.

Om en na bij ben ik tevreden met het resultaat, is aan alle aan te raden.

Mvg, Mik
Mag ik vragen wat de kosten waren? heb zelf ook een mk5 nu met 134k gelopen en weet niet of er ooit iets gereinigd is.
mag ook via pb.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door ferry »

Tondeo schreef:Voor het reinigen was 225 euro. Voor reiniging heeft Tom mij er wel op gewezen als er een injector loskomt dat er dan een nieuwe afdichting op moet wat 10 euro per injector kost.
Bij mij kwamen ze alle vier los. Dat komt er dus bij.
Ik kon wel zien in de vw dealer historie dat er 5000 km geleden een nieuw inlaatspruitstuk bij mijn auto is geplaatst kan zijn dat ze daarom allemaal loskwamen normaal is het 1 op 10 wat loskomt.
De auto pakt beter en sneller op maar er zit natuurlijk ook een andere downpipe op.
Met alle andere werkzaamheden erbij was het wel een lange dag. 6.15 weg en 20.30 terug.
Ben wel zeer tevreden over het resultaat en werkwijze van Tom van HBT.
Ben nu helemaal klaar voor volgende week.
Staat gewoon in het topic!
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Chris5gti »

Worden de klepzittingen eigenlijk ook gereinigt ? Is namelijk niet mogelijk als de klep in gesloten stand gereinigt wordt .
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door NL_MK5 GTI »

ferry schreef:
Tondeo schreef:Voor het reinigen was 225 euro. Voor reiniging heeft Tom mij er wel op gewezen als er een injector loskomt dat er dan een nieuwe afdichting op moet wat 10 euro per injector kost.
Bij mij kwamen ze alle vier los. Dat komt er dus bij.
Ik kon wel zien in de vw dealer historie dat er 5000 km geleden een nieuw inlaatspruitstuk bij mijn auto is geplaatst kan zijn dat ze daarom allemaal loskwamen normaal is het 1 op 10 wat loskomt.
De auto pakt beter en sneller op maar er zit natuurlijk ook een andere downpipe op.
Met alle andere werkzaamheden erbij was het wel een lange dag. 6.15 weg en 20.30 terug.
Ben wel zeer tevreden over het resultaat en werkwijze van Tom van HBT.
Ben nu helemaal klaar voor volgende week.
Staat gewoon in het topic!
Ja had ik gezien het gaat mij erom of er nog verschil in de kosten zit ivm hoe erg de aanslag is. Maar volgens mij rekent hij 225€ voor het stralen en arbeid kosten. Excl. de overige kosten uiteraard.
TomHBT
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2015, 14:26
Type auto: Audi

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door TomHBT »

Goedemiddag, ten eerste bedankt voor alle aardige woorden die hier zijn geschreven!
Was al eerder door Danial en Toon op dit forumbericht gewezen en vanmiddag eens wezen kijken hier.

Ik weet niet of het voor mij als bedrijf toegestaan is hier zomaar te reageren op het forum indien dat niet mag hoor ik het graag.
Chris5gti schreef:Worden de klepzittingen eigenlijk ook gereinigt ? Is namelijk niet mogelijk als de klep in gesloten stand gereinigt wordt .
Hier zijn heel veel verschillende meningen over. Ik kan u enkel mijn ervaring en mening erover geven.
Ik ben nog geen motor tegengekomen waarbij er afzetting op de klepzitting of kleprand zit dit kan ik makkelijk zien tijdens het ronddraaien van de motor om van cilinder te wissen.
En om uw vraag te beantwoorden, nee de klepzittingen worden niet gereinigd bij walnut blasting wat chemisch reinigen in principe wel zou doen als er vervuiling zat.
Ik ben van mening dat dit bij een gezonde motor niet nodig is, want de verkoling heeft geen kans / tijd zich op de kleprand en klepzitting te hechten dit omdat de kleppen constant in beweging zijn en niet alleen op en neer gaan maar ook nog "roteren" wat inhoud dat de klep niet 2 maal op dezelfde plek sluit / inslaat.


Bij hele ernstige vervuilde motoren wil dat natuurlijk niet wegnemen dat dit wel kan gebeuren, zo erg verkolen dat de klepstelen vervuilen en de boel vast gaat zitten maar als het al zo ernstig vervuild is dan zal demontage van de cilinderkop ook nodig zijn.
Ikzelf heb dat nog niet meegemaakt, maar als je op internet wat rondkijkt zie je wel dat het gebeurd maar dan zal er ook wel meer aan de hand zijn en veel te lang mee doorgereden zijn.
ferry schreef: Ja had ik gezien het gaat mij erom of er nog verschil in de kosten zit ivm hoe erg de aanslag is. Maar volgens mij rekent hij 225€ voor het stralen en arbeid kosten. Excl. de overige kosten uiteraard.
225,- is een vast tarief inclusief btw ongeacht hoe erg de vervuiling is en inderdaad exclusief een eventuele injector pakkingset a 10 euro per stuk.
En mocht er bij demontage van de inlaat geen of amper sprake zijn van vervuiling dan vraag ik enkel een kleine vergoeding voor het de- en monteren van het spruitstuk dan hoeft u natuurlijk niet het volle bedrag te betalen.
Tondeo
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2014, 18:29
Type auto: Golf MK6 GTI
Locatie: Noord brabant

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Tondeo »

Hė Tom je hebt het forum gevonden welkom hier. Er is hier ook een voorsteltopic.
Maar volgens mij moet je dan eerst contact opnemen met beheerder Nico als je je als bedrijf wil voorstellen.
Groeten Toon

MK 6 GTI- APR Carbonio-Downpipe Racekat 200cel JM Tuning-JD stage 2- 306,9 PK-414 Nm
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 305
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:57
Type auto: Golf 7 GTI TCR
Locatie: N-H

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Raymond »

Hier nog foto's van mijn gti 6 bij 60.000 km, aardig vervuild:
Afbeelding
En weer schoon door H.B.T. techniek met behulp van walnut blasting:
Afbeelding
Resultaat: een stuk soepelere motor, en het voorkomen van problemen op langere termijn.
Gebruikersavatar
maRRRtinus
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jul 2013, 07:06
Type auto: Audi TTS comp 500

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door maRRRtinus »

Zijn er ook andere merken, dus buiten VAG die deze koolafzetting hebben?
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ja hoor, Eigelijk alles wat direct inspuit, en waar geen brandstof over de kleppen loopt, veel merken laten ook wat brandstof over de kleppen lopen om dit te voorkomen. Waaronder de mk7 gti.
MichelB!
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2013, 20:19
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door MichelB! »

Hallo allemaal, zat jullie topic is te lezen en was wel onder de indruk.
Heb zelf ook een mk5 gti.
Zat pas is rond te kijken op internet en kwam celtemp car equipment tegen.
Dit bedrijf reinigt dit inlaat & kleppen ook.
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Was er wel nieuwsgierig naar.

http://www.celtemp.nl/motor-reiniging-benzine-motoren
Gebruikersavatar
sanka2378
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 mar 2015, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI DSG
Locatie: B'wijk

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door sanka2378 »

Ziet er goed uit allemaal.

Ik heb toevallig afgelopen woensdag een chemische reiniging gedaan bij XT.
Om het helemaal goed te krijgen zou je het proces een paar x moeten herhalen.

Maar dit zou ook een goede optie zijn om er bij te doen, i.p.v. 5/6 x reinigen a 170.-
Gewoon omdat het meer vuil weg haalt.

I.M.O. de combinatie van de 2, lijkt me ook niet verkeerd.
Chemische reiniging gaat vanaf de inlaat, iets wat met het walnoot stralen niet meegenomen kan worden, en het stralen haalt het dieper en grondiger weg, dus dan ben je echt goed schoon.

Aangezien ik over 2 weken een catch tank laat plaatsen wil ik rond die tijd de motor zo schoon mogelijk hebben.

Ik denk er nog even over na, maar als ik het ga doen zal ik er ook foto's van maken.
Dan is namelijk goed te zien hoeveel er achterblijft na het chemisch reinigen en 166+K :!:

Niks ten nadele van de chemische reiniging de auto rijdt al relaxter, en reageert beter na deze behandeling.
> VAG*FORCE < DVX Stage 4 @ 377.8pk / 466nm
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Schippersss »

Dit zou wel een goede test zijn sanka2378. Ben ook wel benieuwd wat er nog achter blijft na een chemische reining beurt.
Gebruikersavatar
sanka2378
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 mar 2015, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI DSG
Locatie: B'wijk

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door sanka2378 »

Dat dacht ik dus ook schipperssss.

En als ik het zo een beetje lees denk ik dat als je je motor echt wilt reinigen en een combi van deze 2 doet, dat je dan het maximale qua reiniging eruit haalt. Zonder dat je je hele blok uit slkaar trekt...

Deze maand lukt het niet.. waarschijnlijk in April.

Ik houd jullie op de hoogte..
> VAG*FORCE < DVX Stage 4 @ 377.8pk / 466nm
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Race Eend »

Ik ga het ook testen met mijn A3 2.0 TSI (53.000km), eerst even chemisch reinigen, en daarna demonteren en handmatig reinigen (waar nodig), als ik de grotere injectoren plaats.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
BASK04
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 jun 2011, 16:39

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door BASK04 »

gaat de trouwe diesel dan toch het veld ruimen?

Grotere injectoren klinkt goed..............
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Schippersss »

Heb hem zelfs al gezien 8-)
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door bzb »

wat ik me ook afvraag is hoe snel is tie weer vuil? in 30.000 al zoiets?
TomHBT
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2015, 14:26
Type auto: Audi

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door TomHBT »

Verschilt heel erg per motor, de ene kan bij 120.000KM nog vrij weinig vervuiling hebben en de volgende kan bij 50.000KM al weer aardig vol gekoekt zijn.
Oorzaak kan verschillende dingen zijn, goed werkende carterventilatie, seals in je turbo (elke turbo motor zweet olie bij de turbo de inlaat in) type olie, hoe ermee gereden wordt (lange stukken korte stukken) noem het maar..
In het algemeen is bij 60.000KM toch wel een aardige vervuiling opgebouwd. die je met enkel chemisch reinigen niet weg krijgt.

Ik heb verschillende autos binnen gehad die kort daarvoor een chemische reiniging hebben gehad heb een paar foto's bijgevoegd.

50KM na Chemisch aardig schoon geworden maar de harde taaie afzetting rond de kleppen zit er nog steeds:
Afbeelding
Afbeelding

400KM, Auto heeft een week beter gevoeld niet meer inhouden en daarna merkte de klant weer dat hij minder ging lopen. deze was dan ook wel zwaar vervuild waarschijnlijk.
Afbeelding


1500KM.
Afbeelding

10.000KM na chemisch reinigen
Afbeelding


Chemisch reinigen haalt zeker wat uit. bovenstaande foto's laten zien dat het aardig schoon is.
Ik heb helaas nog geen foto's van 10.000KM na een walnut reiniging dus ook niet echt vergelijking materiaal.

De inlaat zelf wordt niet smerig deze is van kunstof en wordt lang niet warm genoeg om te kunnen verkolen. Er zit wel een lichte oliefilm in de inlaat maar dit geeft geen enkel effect op de motor, daarnaast hebben indirect ingespoten motoren dezelfde "vervuiling" in het inlaatspruitstuk zitten.

Als je toch een combi van beide wil doen zou ik eerst een reiniging doen dmv walnut blasting en daarna nog een chemische dan loop je geen kans dat er een hele hoop vervuiling in 1 keer los weekt en door je motor gaat. Niet dat er snel wat gebeurd maar als ik het zelf zou doen had ik deze volgorde gedaan.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door bzb »

gedoe :evil:
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Crokko »

Absolute aanrader! Zowel HBT techniek als het reinigen van je inlaattraject.

Bij een km-stand van 87.000, heb ik een chemische reiniging laten uitvoeren (door Hans Sloot).
Opzich een prima behandeling en het verschil was merkbaar.

Echter.....

Nu heb ik bij een km-stand van 112.000 een reiniging laten uitvoeren d.m.v. walnut blasting.
Dan pas merk je écht verschil!
De motor loopt rustiger, veel soepeler. Vanuit de lage toeren (dsg ;) ) pakt hij heerlijk soepel op.

Zodra Tom het inlaatspruitstuk erafhaalt, zie je waarvoor je naar HBT bent gegaan. :D

Afbeelding

En als het dan schoon is:

Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om gelijk alle injectoren te laten voorzien van nieuwe afdichtingen en veren:

Afbeelding

Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten. Uiteraard iets duurder dan een chemische reiniging, maar schoner dan dit wordt het niet.

Tom bedankt voor het vakwerk en je nette werkwijze!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 305
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:57
Type auto: Golf 7 GTI TCR
Locatie: N-H

Re: inlaat reinigen door walnootschil stralen

Bericht door Raymond »

Dat ziet er goed uit.
Ik heb ook goede ervaring met Tom, ook met andere werkzaamheden, een vakman.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten