Pagina 4 van 9
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 15:43
door Wilcoos
Maar hoe moet ik dit zien ten opzichte van een catch tank, onder de zelfde categorie wordt hij namelijk verkocht, of is het compleet iets anders?
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 15:56
door Spuugemmer
Enige wat ik mis is een telefoontje van jouw!!! Aaah krijg nu sms......
Volgens mij is de retour naar de inlaat afgedopt. Dus heb je alleen ventilatie van oliefilter naar kop.
Dit zorgt ervoor dat idd de zooi niet in je inlaat komt maar het wordt nergens opgevangen. Dus zeg maar een catchtank systeem zonder catch!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 18:19
door Mackdennis
Volgens mij krijg je nu met dit kitje nog steeds troep in je inlaat traject.
Je sluit weleens waar je pcv compleet af en je dopt je inlaatspruitstuknippel (leuk woord voor wordfeud) af.
Maar dan gaat je motor/carter zijn druk en dus ook olie toch via de turbo inlaat kant
Je motor in blazen?!
Die kit is meer bedoeld om de steeds stuk gaande pcv verhaal uit te sluiten..
Waardoor je onder andere turbo druk verlies door krijgt
Correct me if i'am wrong
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 20:09
door MkVI Nmgn
Lijkt mij als je op dat tuitje een slang aansluit en deze onder de auto ( in de uitlaat ) laat komen is toch het idee waar jullie nu zo over discusheren
Dan komt er toch niets in de inlaat systeem alleen de olie blijft dan op zijn plek en kan de lucht via een slang eruit?
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 20:46
door Mackdennis
Nou volgens mij zal je ook de andere kant (uitlaat kant)carter om moeten leggen.. Dus de pijp richting turbo inlaat afdoppen. En dan of ook een slang op het carter maken of dicht maken.
Voordeel van aan je uitlaat aansluiten is dat je daarmee een vacum creeerd.
Die dan de gassen als het waren uit je carter zuigt..
En je heb geen stank in je auto van de ontluchting
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 21:07
door Gies
Ik snap er al een tijdje niks meer van ..............

Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 21:11
door Mackdennis
@gies
Wat snap je niet?
Dan zal ik het je proberen uit te leggen.
Begrijp wel dat het verwarrend is.. Maar dat komt omdat er een paar vErschillende optie's
Door elkaar heen gaan.
Stel je vraag, en dan zal ik proberen hem zo simpel mogelijk uit te leggen!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 21:31
door Verlengsnoer
@Gies: Ik lees het wel maar snap niet precies waar over gepraat wordt! het zal wel denk ik

De grote mannen die dit blok hebben uitgetekend en bedacht zullen wel weten wat ze gemaakt hebben denk ik dan (blok moet dus een hele tijd mee kunnen mits goed onderhouden)
Ik las het volgende in het draadje over de rollerbank uitdraai:
quote="Race Eend"]De reden dat veel hele jonge TFSI's erg makkelijk hun vermogen halen, heeft grotendeels met de hoeveelheid koolaanslag te maken, een gti die veel korte stukjes gereden heeft in zijn leven, zit een stuk voller met troep.
Van de week nog een Leon 2.0 TFSI 185pk (met k04 kit) langs gehad, die nog maar 280pk over had van zijn 330pk een 1.5 jaar geleden. Geen lekkages niets. Koolaanslag verwijderd, vermogen en soepelheid terug.
[/quote]
1. Moet een Oil Catch Tank het verkolen tegengaan of zelf zorgen dat deze niet kan ontstaan (hangt van de gekozen oplossing af denk ik)
2. Koolaanslag verwijderd. Aan hoeveel man uur moet ik dan denken? Gaat dan alles uit elkaar en wordt alles schoongemaakt waar koolaanslag zit en kan voorkomen?
3. Komt het vaak voor dat lui koolaanslag laten verwijderen? Doe je dit dan alleen als je ziet dat je wagen het vermogen niet haalt? Is meer correctief dan preventief als er steeds koolaanslag bij komt lijkt mij.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 21:51
door Mackdennis
Eigelijk is het vrij simpel wat de grootste carbon/0lie troep in je gehele inlaat traject geeft.
Is je carter ontluchting.
Haal je die met welke optie dan ook kompleet uit je inlaat traject.( dus de voor kant en de achterkant)
Zal deze dus ook geen aanslag meer geven!
De aanslag die er reeds zit zal je weg moeten halen/schoonmaken.
Dat de mannen van vw er voor kiezen om de dampen in je inlaat te dumpen..
Is om de milieu eissen te halen..
Hoop dat ik het zo simpel en begrijpelijker heb uitgelegt?!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 21:59
door Verlengsnoer
Het wordt dus zo "opgelost" om de emissie eisen te halen. Duidelijk, niet het best voor de motor maar om de eisen te halen. Geeft de carter onluchting anders af te voeren dan geen problemen bij APK etc?

Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 22:42
door Mackdennis
Het enigste wat zou kunnen.. Maar dat weet ik niet eens zeker.
Is als je (daar gaan We weer) de optie neemt om de ontluchting op je uitkaat te maken..
Je dan op die manier niet door de apk komt..
Maar dat weet ik dus niet... Iemand??
Als je het gewoon met slangen onder je auto laat ontluchten lijkt het mijn geen probleem.
Maar inderdaad snap je het goed..emmissie/milieu eissen.
Vroeger hadden meer auto's gewoon carter ontluchting onder de auto!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:00
door Wilcoos
Ik heb de ontluchting weleens onder mijn auto gehad, met zo een klein filtertje. Kan inderdaad stinken in de auto dan.
Wat ik vooral lees op de fora is dat een catch tank niet direct veel nut heeft/resultaat geeft als je bijvoorbeeld om de 40.000km je valves ofzo schoonmaakt. En dan is zo een PCv fix weer een goede update. Dus de vraag voor mij is dan ook, hoe maak je dit schoon? Is het inderdaad makkelijk? Want dat lijkt zo een PCv fix wel ideaal, tegen een aantrekkelijkere prijs ook.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:00
door Verlengsnoer
Voor de kenners misschien achterhaald maar voor mij een verrijking
http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:06
door Wilcoos
Goed verhaal!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:19
door Mackdennis
Ik krijg steeds een error als ik de link wil openen
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:24
door Verlengsnoer
Kun je geen pdf openen op je iphone? Misschien dat het hieraan ligt!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:47
door Mackdennis
Denkt het:( kan je het niet kopieren en hier plaatsen? Ben wel nieuwsgierig
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 05 okt 2011, 23:56
door Wilcoos
Is het wel een groot artikel voor. Beter even computer opzoeken dan

Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 00:15
door Spuugemmer
Er zijn wel een aantal goedjes en verschillende varianten voor het schoonmaken. Ik zou zelf niet de variant nemen met draaiende motoren en zo dan moet het vuil door de motor via de turbo tegen de kat aan. Wat wel kan is gewoon schoon maken maar het is echt heeeeeel taai spul. Dus inlaat spruitstuk eraf die van binnen schoonmaken. Dan kan je bij de inlaat porten van de kop en een deel van de klepstelen. Dan kan je het redelijk schoonmaken. Je mist alleen de klepranden en bovenste deel van de steel. Kleprand zorgt voor de afsluiting dus dat is wel essentieel.
Verder catchtank verminderd het behoorlijk maar verkomt het niet geheel.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 00:56
door Mackdennis
Het is me eindelijk gelukt om het te lezen.. Zeker intressante info.
Gewoon de orginele olie aan houden.. En max na 15000km vervangen lijkt me.
Maar dan nog zou het beter zijn om niet je carter ontluchting in je inlaat te laten uitkomen.
Want daar slaat het tegen de wanden en er komt geen nieuwe olie het vuil mee nemen.
Wat dus wel gebeurt in het carter en met een tijdig olie wissel.. Het vuil mee neemt.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 01:04
door Mackdennis
@ chris
Zou dan het ideale senario niet zijn forge catch can set.
En op de carterventielatie van de turbokant..
Een slang onder je auto of met een One way chek valve op je uitlaat?
Dan heb je dus echt geen olie damp meer in je inlaat toch?
Als je het dan schoon maakt blijft het ook schoon toch?
Dat verhaal van die link van verlengsnoer gaat over het inwendige van de motor..
Ook al gooi je een reiniger bij je olie.. Zal die nooit het inlaat traject schoon maken.
Het zelfde geld voor als je je inlaat traject met de hand schoonmaakt.
Je je motor intern niet schoonmaakt.
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 03:31
door Mackdennis
Nog een rede om je carter ontluchting uit je hele inlaat traject te halen...
Je inlaat tempratuur?!
Heb dit stukje uit een link die ik van verlengsnoer kreeg.
De oliedamp heeft nog een flinke temperatuur hoor! Reken al snel op een graad of 90 - 100.
Eerst ben je met veel moeite je inlaatlucht zo koud mogelijk aan het maken, dikke intercooler, luchtfilter zo vermogelijk naar buiten en weetik het al niet meer. Vervolgens gooi je vlak voor de gasklep hete lucht naar binnen....... weg al je moeite..
En ook daar zit wel een kern van waarheid in!
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 08:15
door Wilcoos
Ik twijfel nog steeds waar ik goed aan doe, wil hem eigenlijk laten schoonmaken, en misschien toch die forge catch tank of toch maar zo een PCV fix. :s
(en dan gelijk maar, powerflex motorsteun inserts, andere remleidingen, anti roll kit, misschien andere remschijven en blokken, en wie weet ook metertjes

)
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 08:34
door Wilcoos
Weer wat anders
Wat is/doet een boost tap dan precies?
http://www.goapr.com/products/boost_tap_20t.html
Re: [MK V] Oil Catch Tank
Geplaatst: 06 okt 2011, 08:43
door Mackdennis
Zo wanneer heb jij de lotrij gewonnen lol..
Met alleen de pcv fix los je eigelijk niks op.
Je verlegt het probleem.
Schoonmaken lijkt me wel een hele goede optie.. Maar als je het laat doen zal het ook wel wat centen kosten.
Motorsteun iserts.. Had eerst zo iets van ach zal wel.
Maar die gaan er toch wel een keer opkomen bij mij..
Maar een catch can is al iets beter dan pcv fix..