Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF in alle uitvoeringen, behalve de uitvoeringen die een eigen subforum hebben zoals de GTI.
Denk aan de cabrio, de GTD, etc.....
Plaats reactie
jan874
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:21
Type auto: -

Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door jan874 »

Hey forumleden,

Een aantal van jullie zullen mij vast weleens langs hebben zien komen, recentelijk ben ik trouwens geslaagd voor mijn rijbewijs. Dus nu kan de zoektoch naar een GTI pas echt beginnen :P :P (maar dat even ter zijde).

Mijn vader heeft een mk7 1.4TSI 2014 (als dit mss uitmaakt). Bij het starten is het verplicht om de koppeling in te trappen, ook al staat deze in zijn vrij.
Waarom is dit eigenlijk? Het is niet dat ik het niet wil doen (want anders kom ik niet weg :lol: :lol: ), maar ik vraag me af waarom :geek:

Oja, nog een (vreemde vraag). Wat gebeurd er als je tijdens start-stop de auto in een versnelling zet zonder met je voet te ontkoppelen? Slaat de motor dan aan (en vervolgens weer af)? Of blijft ie gewoon uit, totdat je de koppeling gebruikt?

Alvast bedankt en tot horens
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door ferry »

Koppeling in drukken bij starten is gewoon een veiligheid.

Het tweede is een beetje vreemd. Waarom zou je de auto in zijn 1 zetten als hij uitgeschakeld is door het st/st systeem. Daar zit uiteraard ook een veiligheid ingebouwt. De auto zal nooit automatisch aan slaan. Stel het gebeurd wel gaat de auto gewoon rijden. Hij hikt 2 keer en dan rolt de auto gewoon.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
jan874
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:21
Type auto: -

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door jan874 »

ferry schreef:Koppeling in drukken bij starten is gewoon een veiligheid.

Het tweede is een beetje vreemd. Waarom zou je de auto in zijn 1 zetten als hij uitgeschakeld is door het st/st systeem. Daar zit uiteraard ook een veiligheid ingebouwt. De auto zal nooit automatisch aan slaan. Stel het gebeurd wel gaat de auto gewoon rijden. Hij hikt 2 keer en dan rolt de auto gewoon.
Ik begrijp het niet echt, waarom zou je de auto niet kunnen starten als deze op de parkeerrem staat? Wat is het risico? (misschien ben ik een zeur en maak ik er een groot punt van, maar dat terzijde :lol: )
Ik heb ook weleens gehoord dat in het geval van een kapotte motor midden op een spoor oid je de auto weg kan krijgen m.b.v. de startmotor. Dit zou dus nooit kunnen met een nieuwer type golf? :?

M.b.t. het tweede punt, ik was gewoon benieuwd wat er zou gebeuren :) Ik had het niet geprobeerd, omdat ik denk dat afslaan niet heel goed voor de motor en/of transmissie is :roll: (of is dit helemaal niet zo?)
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door ferry »

Jij zegt in jou eerste verhaal niets over een parkeerrem! Dus snap je reactie niet helemaal.

En er zijn in het verleden en nu dus nog meerdere auto s die zo werken. Je kan de auto dus ook niet aanduwen bij een slechte accu.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
jan874
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:21
Type auto: -

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door jan874 »

ferry schreef:Jij zegt in jou eerste verhaal niets over een parkeerrem! Dus snap je reactie niet helemaal.

En er zijn in het verleden en nu dus nog meerdere auto s die zo werken. Je kan de auto dus ook niet aanduwen bij een slechte accu.
Mijn excuses, dit was ik vergeten te vertellen. Toch bedankt voor je reactie :)
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Gebruikersavatar
Mr_krikri
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 mar 2016, 11:17
Type auto: Golf VII Tdi
Locatie: België

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door Mr_krikri »

Wanneer je uw auto in versnelling zet wanneer de motor door het start/stop is stilgevallen zonder te ontkoppelen, dan wordt het start/stop programma onderbroken en moet je de motor opnieuw starten dmv de sleutel of indien aanwezig de startknop. Wel uw koppelingspedaal niet vergeten in te drukken :P dacht me te herinneren dat starten zonder te ontkoppelen belastend was voor de startmotor, vandaar wss dat dit nu niet meer kan, mss heeft dit ook te maken door het start/stopsysteem maar dit weet ik niet zeker.
EX Golf III VR6, EX Golf IV Tdi, EX Golf V Gti
jan874
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:21
Type auto: -

Re: Starten Golf 7 handgeschakeld koppeling verplicht?

Bericht door jan874 »

Mr_krikri schreef:Wanneer je uw auto in versnelling zet wanneer de motor door het start/stop is stilgevallen zonder te ontkoppelen, dan wordt het start/stop programma onderbroken en moet je de motor opnieuw starten dmv de sleutel of indien aanwezig de startknop. Wel uw koppelingspedaal niet vergeten in te drukken :P dacht me te herinneren dat starten zonder te ontkoppelen belastend was voor de startmotor, vandaar wss dat dit nu niet meer kan, mss heeft dit ook te maken door het start/stopsysteem maar dit weet ik niet zeker.
Bij afslaan is het voldoende om deze even in z'n vrij te zetten en vervolgens weer in versnelling & koppeling op laten komen dacht ik ;)
Je hoeft dus niet opnieuw te sleutel om te draaien
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Plaats reactie

Terug naar “GOLF”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten