Pagina 1 van 1
Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 01 dec 2016, 00:24
door Crocky
Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij
NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een
recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de
bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij

) in verband met het voorgaande?
Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 01 dec 2016, 00:40
door Famous1303
Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij
NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een
recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek, zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de
bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij

) in verband met het voorgaande?
Als hij met nat weer grip heeft met 350pk nam ik hem al niet meer serieus. Zelfs met droog weer zal je dit niet super op het wegdek krijgen (met flink gassen).
Een diff zorgt ervoor dat de wielen op verschillende snelheden kunnen draaien, wanneer jouw maat optrekt op een rechtstuk weg wil je juist dat de banden even hard draaien omdat ze dezelfde afstand moeten afleggen.
Het voordeel van een sperdiff is dat deze sowieso het wiel met het meeste grip laat mee draaien waar het bij een normale diff stil kan blijven staan..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 01 dec 2016, 10:51
door bluetiger
Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij
NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een
recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de
bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij

) in verband met het voorgaande?
Ik kan alleen maar mijn ervaring delen met 340pk en een sperdif. Op een recht stuk maakt het niets uit, je hebt tractie verlies op beide wielen. IN een bocht daarintegen is het een heel ander verhaal. Ik kan bij het insturen al meer gas geven en dan zorgt het sperdiff ervoor dat het binnenste wiel mij door de bocht heen trekt. Als het echter te nat/glad is glij ik gewoon op beide wielen uit de bocht, de traction control moet trouwens wel aan staan. Als ik die uitzet glij ik gewoon de bocht uit.
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 07 apr 2017, 20:31
door Flog itg
Crocky schreef:Beste forumleden,
Net een ellenlange discussie met iemand gehad in verband met het effect van een sperdifferentieel op tractie bij
NAT wegdek op een 6 en 7 GTI.
Mij lijkt een sperdiff. weinig voordeel te bieden bij het optrekken van bvb. 0-100 op een
recht stuk weg. Aangezien beide voorbanden geen tractie hebben door het nat wegdek (neem een getunede GTI), zal de diff toch weinig positieve invloed kunnen uitoefenen? Het zal wel wat helpen maar ik neem aan dat dit geen wereld van verschil is?
In de
bochten ben ik wel overtuigt van het voordeel van een diff aangezien deze het vermogen beter zal verdelen tussen beide wielen.
De andere persoon beweerde dat de diff een wondermiddel was op zijn gti en dat hij zelfs met 350 pk steeds volledige tractie heeft in het nat. Mij lijkt dit toch wat te mooi voorgesteld.
Wat is jullie mening (eventueel technisch onderbouwd, leer ook graag eens wat bij

) in verband met het voorgaande?
Kan mij beter scharen achter jouw opvatting idd.
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 11 apr 2017, 14:11
door Michiel.
Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 11 apr 2017, 19:45
door Golf88
Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 12 apr 2017, 07:49
door golf5gt
Golf88 schreef:Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Scherp, daar begint het al mee. Serieuze plak rubber....
Kan het verschil tussen dag en nacht maken
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 12 apr 2017, 10:36
door yal
Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.
Auto was niet getuned.
In de bochten was het sper differentieel een uitkomst
4 motion is de oplossing
Grt Yal
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 12 apr 2017, 12:26
door Tino
yal schreef:Met mijn mk7 GTI PP met michelin pilot sport 3 had ik ook alleen maar wielspin tijdens volgas in de eerste 3 versnellingen op nat wegdek.
Ook met continental 5 precies hetzelfde verhaal.
Auto was niet getuned.
In de bochten was het sper differentieel een uitkomst
4 motion is de oplossing
Grt Yal
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 12 apr 2017, 19:06
door bzb
toch zal voor alles behalve een profesionele coureur een R sneller veilig de baan rondgereden kunnen worden dan de clubsport lijkt me

dus voor de sterveling is een R vlotter te rijden, en daarnaast in het dagelijkse straatgebruik sowieso
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 12 apr 2017, 21:24
door Famous1303
Zit natuurlijk ook iets meer vermogen in de clubsport S en enig gewichtverschil
Maar voor rechte stukken is 4motion ideaal, nat wegdek kan je volgas wegrijden rijden enige spin
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 14 apr 2017, 13:01
door Michiel.
Golf88 schreef:Michiel. schreef:Ik heb op een nat wegdek pas in 3de versnelling de nodige grip zodat ik mijn vol vermogen kwijt kan.
Vanaf 1ste versnelling direct volgas geven is onmogelijk.
Zoals hiervoor al gezegd in een bocht is het wel een heel ander verhaal.
Welke banden heb je op de vooras?
Yokohama advan neova ad08r.
Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 15 apr 2017, 14:23
door yal
[/quote]
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]
Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken
Ringtijden interesseren mij vrij weinig
Grt Yal
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 15 apr 2017, 15:01
door Tino
yal schreef:
4 wiel aandrijving is niet voor alles de oplossing zie ring tijden
Rank Vehicle Driver Time PS / KG
98. VW Golf GTI Clubsport S unknown 7:49.21 310 / -
197. VW Golf R (Mk VII) unknown 8:14.00 300 / 1401[/quote]
Gaat ook niet om ringtijden maar om tractie al dan niet bij nat weer en tijdens optrekken
Ringtijden interesseren mij vrij weinig
Grt Yal[/quote]
Dacht al zo iets

ik ben inderdaad niet zo van de 0 tot 100 dan zou ik denk ik ook voor een TTRS gaan

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 17 apr 2017, 13:39
door Golf88
0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.
@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 18 apr 2017, 07:13
door Tino
Golf88 schreef:0 - 100 is zeker leuk om af en toe eens te doen, maar hard door de bochten de ideale lijn proberen te rijden dat is wat voor mij echt een kick geeft.
@Yal: heb je al eens een circuit bezocht?
Gelukkig

dacht al dat ik de enige was die van bochten houd

PS komt er nog een ring rit

Re: Effect van sperdifferentieel op tractie nat wegdek
Geplaatst: 18 apr 2017, 12:07
door yal
@Golf88 , jazeker
Ik ben opgegroeid in Spanje en heb daar leren rijden/sturen in de bergen.
Met mijn mk1 GTI destijds heel wat bochten verslonden op de berg weggetjes , dat mis ik wel hier in NL.
Al krijgt de mk1 GTI mede hier door wel wat meer rust
Karten vind ik ook helemaal geweldig , al is indoor wel ff wennen.
Ik ben ook geen 0-100km/h sprinter , anders had ik wel een DSG genomen met launch control.
Grt Yal