Chip tuning/brandstof besparen

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF in alle uitvoeringen, behalve de uitvoeringen die een eigen subforum hebben zoals de GTI.
Denk aan de cabrio, de GTD, etc.....
Plaats reactie
rein
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 okt 2016, 10:56
Type auto: golf mk 7 1.4 tsi

Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door rein »

Goedenavond

Ik was benieuwd of er hier ook mensen zijn met ervaring mbt chip tuning en brandstof besparing.

Ik ben namelijk geïnteresseerd in de brandstof besparing, maar ook zou ik graag wat meer vermogen hebben.

Klopt het of Is het een fabeltje? Mbt het besparen van brandstof? En wat zou ik mij hier bij voor moeten stellen?

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
MK5GTI
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 aug 2015, 19:24
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door MK5GTI »

Je hoeft het gas minder in te trappen om het zelfde vermogen als voorheen te krijgen. Dus in theorie is hij dan zuiniger.
De praktijk wijst echter uit, dat als je meer vermogen hebt, dat ook wil gebruiken..
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
Gebruikersavatar
golf5gt
Berichten: 851
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Type auto: Golf 6R

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door golf5gt »

Klopt, de auto word wel wat zuiniger.
Maar als je een keertje plankgas geeft benje t weer kwijt ook.
groetjes, Danny.


HFseries carbon air intake / pipercross filter.
Golf 6R DSG - schalensitze - DCC - JDSTAGE 3 - 395 PK / 516 NM
3"downpipe sportcat / GFB dv+ / loba HPFP / JD-stage 3
Sold: golf 5 GT 1.4 tsi DVX stage 1 210pk / 300nm
tolunay
Berichten: 226
Lid geworden op: 22 aug 2015, 16:17
Type auto: MK6 GTI

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door tolunay »

Je kunt eventueel aan je tuner vragen om de "driver wish" kenveld zo aan te passen dat je bijv. onder 75% gaspedaal stand minder vermogen hebt, en na 75% gaspedaal stand de vermogen juist hoger wordt.

zo kun je mooi zuinig rijden, en wanneer nodig flink gas geven voor vermogen.

Als je zuinig wilt rijden koop je maar een slowmotion. Je rijdt een GTI en houd dan gewoon rekening mee met het feit dat je 500 kilometer op een tank kunt rijden.
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door John »

Zo ie zo nooit aan chippen beginnen. Maar dat heeft met mijn slechte ervaring er mee te maken.
Maar ik zal je niet tegen houden ;)
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
papejojo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2016, 11:15
Type auto: Golf 5 gti

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door papejojo »

John schreef:Zo ie zo nooit aan chippen beginnen. Maar dat heeft met mijn slechte ervaring er mee te maken.
Maar ik zal je niet tegen houden ;)

Waarom deze reactie? Is dit door een sneller kapotte koppeling/turbo of waarop baseert u zich? Want heb nu mijn 4e wagen die gechipt is (nu golf V GTI met 363 pk) en heb nog nooit problemen gehad hierdoor. Kameraden wel al problemen gehad bij van die goedkope 'chiptuners' waardat je wagen voor 200 euro hermapt wordt zonder verslag of met powerbox, maar dit weet je dat dit goedkoop-->duurkoop is.

mvg
Golf 5 GTI -edition 30 blok- stage 3
Gebruikersavatar
MK5GTI
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 aug 2015, 19:24
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door MK5GTI »

Het is ook net wat je er zelf van verwacht.

Tuurlijk slijt alles wat sneller, meer vermogen = meer slijtage, heel kort door de bocht.

Als jij elke dag als een gek bij de stoplichten weg spuit, dan kan inderdaad best je koppeling het een keer begeven.

Echter als je de 'normale' extra slijtage bekijkt...
Als bij een originele GTI de koppeling bijv 200.000 km mee gaat, gaat hij bij een gechipte misschien 180.000 mee?

En zo zou het met de turbo net zo zijn, de levensduur zal iets korter worden.. Maar dat (goede) chiptuning, gelijk staat aan; auto gaat snel kapot, is onzin.
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door Tino »

Hij wordt iets zuiniger maar dan moet je wel rustig rijden 8-) maar omdat het makkelijker gaat wordt dat moeilijk maar niet onmogelijk ;)
Gebruik het alleen om makkelijker in te halen dus slijtage valt dan mee :mrgreen:
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door bzb »

ja je rijd verder altijd super rustig :mrgreen: ik heb inmiddels ruim een ton met jd chiptuning op me mk6 gti (totaal 125.000 chip vanaf 22.000) en geen centje kwijt aan kapotte onderdelen dan wel olie verbruik, ik rij dagelijks te hard en af en toe op t circuit

als je blok in orde is en netjes om 30.000 de beurten doet en een hoop geluk heb blijkbaar kan het lang goedgaan
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door John »

papejojo schreef:
John schreef:Zo ie zo nooit aan chippen beginnen. Maar dat heeft met mijn slechte ervaring er mee te maken.
Maar ik zal je niet tegen houden ;)

Waarom deze reactie? Is dit door een sneller kapotte koppeling/turbo of waarop baseert u zich? Want heb nu mijn 4e wagen die gechipt is (nu golf V GTI met 363 pk) en heb nog nooit problemen gehad hierdoor. Kameraden wel al problemen gehad bij van die goedkope 'chiptuners' waardat je wagen voor 200 euro hermapt wordt zonder verslag of met powerbox, maar dit weet je dat dit goedkoop-->duurkoop is.

mvg
Ik gaf deze reactie omdat dit mijn 2de achtereenvolgende auto is waarbij de koppeling het vermogen (stage 1) niet aankan in zeer korte tijd.
En ik praat over een handbak.

De chiptuning is niet bij JD gedaan maar door Beek Autoracing en dat is ook een goede tuner als ik het om mij heen hoor en lees.
Ik ben geen wilde stoplichtsprinter en loop ook niet continue te trappen want ik ben zuinig op mijn materiaal.
Zowel bij mijn vorige auto als bij mijn huidige 6 GTI voelde ik bij het overschakelen en op laten komen van de koppeling het aangrijpingspunt niet meer.
En bij mijn 6 GTI begon hij bij 5000 toeren ineens door te slippen.
Mijn auto heeft 60k gelopen waarvan de laatste 7000km gechipt.
De originele koppeling zou 450nm aan moeten kunnen word er gezegd maar ik ben van mening dat dit niet klopt en dat sommige puur geluk hebben.
Ik heb er nu een sachs versterkte koppeling in zitten die het tot op heden wel aankan maar het zwaardere koppelingspedaal maakt het rijden er niet altijd fijner op.
Ik heb gewoon tot 2x toe pech gehad en zal daardoor volgende auto's nooit meer laten chippen (zeg ik nu).
Verder elk jaar (10.000km) zijn beurten gehad en ook een inlaatreiniging laten doen dus goed onderhoud krijgt hij wel.

En over het zuinig rijden dat ligt er maar net aan.
Op korte stukken niet maar op lange stukken is hij best zuinig, zelfs als je hard rijd.
Heb dit jaar terug vanuit Oostenrijk op de Duitse wegen soms hele stukken 200km/h gereden met een verbruik van 1:12,2
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
Ruben1988
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jul 2019, 22:27
Type auto: Audi TT 8j

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door Ruben1988 »

1ste eigenaar? Heb nog nooit van problemen met koppeling gehoord bij stage 1 :shock:
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Chip tuning/brandstof besparen

Bericht door Vissa »

Ruben1988 schreef: 07 aug 2019, 21:49 1ste eigenaar? Heb nog nooit van problemen met koppeling gehoord bij stage 1 :shock:
Anders reageer je even op een topic van 3 jaar oud :roll:
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Plaats reactie

Terug naar “GOLF”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten