Plots verlies turbodruk
Geplaatst: 20 aug 2018, 13:21
Mannen, ik heb een raar fenomeen.
Ik had al het gevoel dat de auto af en toe inhield, en heb nu de bevestiging gevonden. Het zit als volgt:
Als ik vol op het gas ga levert de turbo ongeveer tussen de 1.6 en 1.8 bar. Dit blijft prima binnen die range, de auto versnelt hard, maar dan plotseling wil de auto blijven hangen. Dit gebeurd niet altijd, maar af en toe, en vooral op hogere snelheid.
Wat ik zie gebeuren is dat de turbodruk plotseling van maximaal afzwakt met zomaar 1 bar. Dat is echt flink, en ook zo plots. Niet tijdens het overschakelen maar tijdens het versnellen.
Ik kan even niet plaatsen hoe dit fenomeen veroorzaakt kan worden. Ik verdenk zelf de stock diverter valve, dat deze soms de druk niet kan behouden? Ze staan erom bekend te falen.
Een lek lijkt me onwaarschijnlijk, dan had ik er continu last van gehad en niet zo plotseling, en ook niet af en toe. Turbo lijkt me verder ook gewoon prima, die levert de benodigde druk. Zou het kunnen dat de ECU ingrijpt op de turbodruk vanwege misschien ergens een te hoge temperatuur? Of is dat onzin?
Ik tast voor nu even in het donker.
Auto is gechipt, verder op dit moment stock. Probleem lijkt al aanwezig te zijn vanaf het moment dat deze gechipt is.
Geen foutcodes, verder rijdt de auto prima. Iemand die dit fenomeen ook mee gemaakt heeft of kan verklaren?
Ik had al het gevoel dat de auto af en toe inhield, en heb nu de bevestiging gevonden. Het zit als volgt:
Als ik vol op het gas ga levert de turbo ongeveer tussen de 1.6 en 1.8 bar. Dit blijft prima binnen die range, de auto versnelt hard, maar dan plotseling wil de auto blijven hangen. Dit gebeurd niet altijd, maar af en toe, en vooral op hogere snelheid.
Wat ik zie gebeuren is dat de turbodruk plotseling van maximaal afzwakt met zomaar 1 bar. Dat is echt flink, en ook zo plots. Niet tijdens het overschakelen maar tijdens het versnellen.
Ik kan even niet plaatsen hoe dit fenomeen veroorzaakt kan worden. Ik verdenk zelf de stock diverter valve, dat deze soms de druk niet kan behouden? Ze staan erom bekend te falen.
Een lek lijkt me onwaarschijnlijk, dan had ik er continu last van gehad en niet zo plotseling, en ook niet af en toe. Turbo lijkt me verder ook gewoon prima, die levert de benodigde druk. Zou het kunnen dat de ECU ingrijpt op de turbodruk vanwege misschien ergens een te hoge temperatuur? Of is dat onzin?
Ik tast voor nu even in het donker.
Auto is gechipt, verder op dit moment stock. Probleem lijkt al aanwezig te zijn vanaf het moment dat deze gechipt is.
Geen foutcodes, verder rijdt de auto prima. Iemand die dit fenomeen ook mee gemaakt heeft of kan verklaren?