Pagina 1 van 1

Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 17 feb 2020, 17:33
door johnnyS
Dag forumgebruikers,

Een vraagje m.b.t. een CAI (cold air intake) aka een open lucht filter (met cone) voor een Golf 5 GTI TFSI 2006.

Ik heb wat research hierover gedaan en de reacties hierover zijn zeer verdeeld, mensen praten over vermogenswinst door de pure koude lucht, en de ander praat over vermogensverlies i.v.m. warme lucht van de motor die naar de cone gaat. Ik heb verscheidene forumposts afgestruind en ik blijf met een soort 50/50 gevoel zitten van zou ik het doen of niet. Graag vraag ik om de expertise van kenners op dit forum die mij misschien wat meer wegwijs kunnen maken hierover.

Met de vraag: Als hier ook een heatshield om de cone heen zit voorin de motor, of dit niet tot vermogensverlies lijd. Vermogenswinst gaat het me niet om, het gaat me om het geluid en de looks ervan, maar als dit vermogensverlies oplevert zie ik er natuurlijk van af.

Waar ik nu naar zit te kijken zijn een K&N Typhoon en een Ram Air open air intake, links:

https://www.knfilters.com/69-9503tfk-pe ... ake-system

https://www.ramair-filters.co.uk/shop/a ... -scirocco/

Iemand die dus hierover mij wat meer kan vertellen dat als het op de manier die aangegeven staat (met het hitteschild etc.) geinstalleerd word, dat dit dan goed komt en geen vermogensverlies oplevert?



Sander

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 21 feb 2020, 16:05
door Mirage23
Lees mee...

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 21 feb 2020, 18:46
door John
Die luchtfilters zuigen idd de warme lucht van de motor aan wat dus vermogensverlies geeft.
Je kunt beter voor zoiets als dit gaan: http://goapr.jp/products/intake_carbonio_20tfsi.html
Dat zuigt altijd direct koude lucht aan wat dus weer vermogenswinst geeft.
Niet dat je veel zal merken kwa vermogenswinst maar je merkt wel dat de motor iets beter oppakt.

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 25 feb 2020, 17:25
door Edition30
Het beste kan je een systeem nemen die ook het filter vervangt. Standaard zit deze in de motorbehuizing en die zorgt voor een vernauwing. Dus een systeem van bijvoorbeeld HFI: https://www.24tuned.nl/catalogsearch/re ... ake+golf+v

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 16 mar 2020, 17:53
door Aadjoh
Ik heb een Ramair systeem. Bevalt prima.
Niet doordat het aantal PK's ineens enorm is toegenomen maar vooral door het geluid.
Buiten dat blijftie prima op temperatuur. Niks geen te warm.

Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 16 mar 2020, 19:11
door ferry
Jij kijkt naar je koelvloeistof meter en denkt dat het daar in zit. Uiteraard blijft je auto op temperatuur en word die niet te warm. Echter heeft het daar helemaal niets mee te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk


Re: Golf V GTI CAI open cold air intake vermogenswinst/verlies?

Geplaatst: 23 mar 2020, 16:51
door johnnyS
Bedankt voor de reacties in ieder geval, het duurde een paar dagen voordat er een antwoord op kwam en had ondertussen toch de gok genomen om een K&N Typhoon erop te zetten, so far so good, maar ik hou de reacties die ik hier las in acht, als ik wel vermogensverlies zou gaan merken, zou ik dit luchtfilter er gelijk afhalen en de stock variant er weer op zetten of misschien die carbonio uiteindelijk kiezen. Heb in ieder geval een hitteschild erbij besteld voor onder de buis (voor de downpipe hitte) en een heatshield om de cone zelf heen. Ik lees inderdaad van de ene persoon dat het verlies betekent, en van de ander dat het iets ''winst'' of geen verlies levert. Denk dat het em ook vooral in de installatie hiervan zit, gebruik van hitteschilden ofniet, het merk speelt ook een rol. Hoop dat het goed gaat

Dank voor ieders reactie in ieder geval

Mvg
Sander