Golf MK5 TSI 1.4 (140pk) motorproblemen?

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF in alle uitvoeringen, behalve de uitvoeringen die een eigen subforum hebben zoals de GTI.
Denk aan de cabrio, de GTD, etc.....
Plaats reactie
Michiel26.
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2020, 11:39
Type auto: Golf MK5

Golf MK5 TSI 1.4 (140pk) motorproblemen?

Bericht door Michiel26. »

Beste allen,

Even voorstellen;
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Golf MK5 uit 2007 met een 1.4 TSI - benzine motor (140pk).
Op de teller staat 210.000 km waarbij het onderhoud altijd netjes is bijgehouden in de onderhoudsboekjes.
In het onderhoudsboekje staat dat de distributieketting en toebehoren zijn vervangen bij ±190.000 (even uit het hoofd, plus/min 5.000km).

Situatie:
De eerste twee maanden dat ik in het bezit was van deze auto was er niets aan de hand. Rijd goed en vertoonde geen vreemde zaken.
Na een maand of wat, kwam ik tijdens het oliepeilen erachter dat hij wat olie verbruikte. Volgens de boekjes de juiste olie bijgevuld en verder.
Vervolgens moest ik in een korte tijd (laten we zeggen ± een maand) opnieuw olie bij vullen. Dit vond ik toch wel wat vreemd maar verder vertoonde de auto geen rare dingen.
Omdat ik vanwege de turbo de auto een ±minuut laat draaien als ik ermee gereden heb, kwam ik er achter dat hij iets begon te roken (uit de uitlaat) bij dit moment van stationair draaien. Ik heb het idee dat dit roken met de dag erger begint te worden, wat mij behoorlijk zorgen baart.
Het is een blauwige rook en het ruikt inderdaad naar olie. Het is dan ook alleen wanneer de motor warm is en de olie dunner is.
Toen de auto op dit soort momenten erger begon te roken heb ik door een kennis de speling op de turbo laten controleren en een compressietest laten doen (hij heeft er net iets meer verstand van dan ik). Bij beide zaken geen rare dingen.
Omdat de rookvorming steeds erger begint te worden; En wanneer je met een warme motor even stil hebt gestaan, de auto echt een rookwolk van 10 meter door de straat kan trekken (daarna is het over), leek het mij toch wel zo verstandig de auto naar de garage te brengen.
Verder rijdt de auto overigens prima en merk je er verder niets aan.

Autogarage:
Afgelopen week de auto naar de garage gebracht en de situatie uitgelegd. Ze hebben de oliefilters e.d. vervangen (kleine beurt) en vervolgens een goedje bij de olie ingegooid en de auto een uur laten draaien om het spul van binnen te reinigen. Vervolgens deze olie eraf laten lopen en een iets dikkere olie erop (15 w40 ipv 15 w35). Als dit niet hielp moest de motor uit elkaar zei hij en zal er mogelijk een probleem zijn met de zuigerveren e.d. (Voor mij mega kut omdat ik nog student ben).

U raadt het al: Net gereden met een motor op temperatuur. Bij thuiskomst; geen verbetering en behoorlijke rookvorming.
Mijn vraag is nu of iemand hier deze problemen bij dit soort motoren herkent en wat de mogelijke problemen zullen zijn? Uiteraard moet en gaat de auto naar de garage. Maar ik ben toch benieuwd naar de reactie van jullie kenners hier op dit forum!

Tot slot heb ik het idee dat wanneer je buiten de auto staat je een soort tikkend geluid begint te horen. Dit vind ik wat vreemd omdat dit naar zeggen meestal duidt op problemen met de distributieketting etc. en deze dus vervangen is 20.000 km geleden.

Mocht je het herkennen, hoor ik graag!

Groet,
Michiel
Gebruikersavatar
FreaQ
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 apr 2018, 13:04
Type auto: Golf MK6 GTI ED35
Locatie: 072

Re: Golf MK5 TSI 1.4 (140pk) motorproblemen?

Bericht door FreaQ »

Ik weet niet wat het probleem bij jou is,
maar wat ik wel weet is dat de 1.4 tsi blokken van de golf 5 en 6 ( en alle andere vw's van zelfde bouwjaren ) probleem blokken zijn.

en dan met name met de 160 pk varianten. komt door de turbo en mechanische compressor. volgens mij hebben die 140 pk varianten dat ook.
ze staan bekend met problemen aan de distributieketting en slokje olie zijn ze ook niet vies van. (olieschraapveer)


De 122pk varianten hebben daar minder last van omdat die geen compressor hebben .
VW Golf GTI ED35 Tornado red.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten