Draaicirkel

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 254
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Draaicirkel

Bericht door LL7R »

Ok vraag; ik heb een diverse Golf 7's gereden (t/m 18") en een Golf 8 op 16". Nu dus een Golf 7R (op 19"). Als ik de boekjes erop nalees, hebben ze allemaal een draaicirckel van 10,9m.... Maar de parkeergarage waar ik voorheen in 1x uit kon rijden... daar moet ik nu dus gewoon voor steken!

De enige conclusie is dus dat dit ligt aan het formaat velgen. Maar is dat ook zo? Klinkt plausibel, want de beweging uitslag zou hiermee beperkter moeten zijn.
Maar dan ook de vervolgvraag; stel dat ik er nu 15" onder zet... Moet er dan ook iets ingesteld worden waardoor de uitslag weer groter wordt? Neem aan dat ie niet uit zichzelf voorkomt dat de banden tegen de wielkasten lopen bij een groter maat, dus omgekeerd ook niet....
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Draaicirkel

Bericht door iz75 »

Ik ben geen technisch expert, maar heb ook 8 verschillende Golfmodellen in bezit gehad.
Het heeft m.i. niet direct met formaat velgen te maken maar ook met het model dat je hebt. Mijn Golf 6 tdi had bijvoorbeeld een kleinere draaicirkel dan mijn golf 6 gti. maar dit was ook het geval bij velgen van gelijke grootte. De gti leek anders ingesteld te zijn. Mijn vermoeden is dat er rekening wordt gehouden met mogelijk grotere/bredere velgmogeljjkheden. In mijn Golf 7 R is het zelfs erger dan in de GTI en ik ben er wel blij mee want ook nu heb ik het gevoel dat mn banden te weinig ruimte hebben bij scherpe bochten ( bijv. bij inparkeren).

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 254
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Re: Draaicirkel

Bericht door LL7R »

Ok ok, dus als het een kwestie van instelling is.... wat zou dan de marge zijn? M.a.w., als er rekening gehouden wordt tot een maat 20" (ofzo), kan het dan teruggesteld worden naar de maat die er werkelijk onder zit (met hopelijk een kleinere draaicirkel als gevolg)? Ik voel me nu net een olietanker als ik ga parkeren.....
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Draaicirkel

Bericht door iz75 »

heheh.. Mijn kennis is zeer beperkt. Weet zeker dat er hier op de forum een aantal oudgedienden zijn die antwoord kunnen geven. Maar wat let je om eens langs een garage te rijden die ook veel met banden/velgen doet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 29 gasten