Aankooptips

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
Ard1970
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2022, 09:50
Type auto: Audi A4 B9 - BMW i4

Aankooptips

Bericht door Ard1970 »

Goedemorgen kenners!

Voor mijn zoon ben ik op zoek naar een Golf 7 GTI, liefst FL.
Kunnen jullie mij, buiten de optische zaken, tips geven waar ik op moet letten? Bij welke kilometerstanden wordt er groot onderhoud verwacht bijvoorbeeld? Uiteraard worden er ook veel import-auto's aangeboden; het schijnt dat je aan het BPM-bedrag kan zien dat het een schade-auto was?
Bij een lage BPM? Maar wat is laag? :roll:

Andere tips?

Vandaag gaan we kijken bij Stunna in Wateringen. Iemand daar ervaringen mee?

Thanks!
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Aankooptips

Bericht door Vissa »

- Schakelt de DSG goed? (In geval van een DSG)
- Geen rare bijgeluiden tijdens rijden, bochten of oneven wegdek
- Check koelvloeistof niveau, een van de meest bekende kwalen is een lekkend thermostaathuis. Check tijdens de proefrit of er niks druppelt onder de auto. (Buiten de airco dan)


Ik ben altijd een beetje voorzichtig met dealers die geen kentekens op hun site zetten, dan heb je in mijn ogen al iets te verbergen. Vraag het kenteken en chassisnummer na en laat deze controleren op geregistreerde schade, BPM bedrag, eigenaren etc. Lage BPM auto's zou ik altijd vermijden. Wat is laag? Dat is afhankelijk van hoe oud de auto is en wanneer deze geïmporteerd is. Hoe ouder hoe minder BPM bij import. Als je op een vrij jonge GTI een BPM bedrag van <5000 ziet staan dan is er op een of andere manier korting verkregen op de BPM.

Indien je er mogelijkheid toe hebt, leen of koop een lakdikte meter. Alle metalen oppervlakken kun je zo controleren op dikte van de lak, spuitwerk wat gebeurd is nadat hij uit de fabriek is gekomen kan op die manier niet worden verdoezeld.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Gebruikersavatar
MARC V
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2020, 17:40
Type auto: Golf mk7 facelift
Locatie: Limburg (Belgie)

Re: Aankooptips

Bericht door MARC V »

Koop een jonge wagen met weinig km's in een vertrouwde/bekende garage waar je volledige garantie bij krijgt,
dan zit je meestal al redelijk safe in mijn ogen.
Ik heb mijn gti nu in juli 2 jaar,toen ik hem kocht had hij 35000km,was 2.5 jaar oud,had 1 jaar volledige garantie en heb er tot op heden geen enkel probleem mee gehad,nergens geen vloeistoffen moeten bijvullen,niets....
Hier in belgie heb je geen bpm ofzo wat je kan chekken.
Waar ik zeker vanaf zou blijven is bv een gti met 120000km op de teller,4 vorige eigenaren enz....
Best iets meer uitgeven voor de aankoop van een jongere wagen met weinig km's,
en er dan lekker van kunnen genieten,dan nadien telkens voor het 1 en ander weer terug naar de garage te moeten gaan.
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: Aankooptips

Bericht door iz75 »

ik denk inderdaad dat het super zou zijn als je een jong exemplaar met weinig km bij de dealer koopt met volledige garantie.
Normale BPM is echter geen garantie dat het geen schade auto is geweest. schade auto is niet altijd slecht. als het maar niet overdreven veel schade was en goed is hersteld.
Meest recente ervaring voor mij: probeer sunroof te vermijden. Ik heb nu een roestplek op mijn dak (7 r uit 2014). blijkt te horen bij sunroof.. wel weer paar honderd euro kwijt en ik moet het documenteren zodat ik later kan aantonen dat het spuitwerk niet komt omdat ik een salto deed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Aankooptips

Bericht door Vissa »

Een jong exemplaar, al is het bij een merkdealer, als nog zeer grondig je huiswerk doen. Ik kan meerdere voorbeelden noemen van bijna nieuwe auto's die bij merkdealers werden verkocht zonder de vermelding dat ze zeer veel schade hadden geleden.

Dan mag het nog zo goed gemaakt zijn, en dan mag je nog zoveel garantie hebben, de klap komt als jij de auto wilt gaan verkopen. Particulieren of dealers die lucht krijgen van een schade auto gaat jou veel geld kosten. De interesse in een schade auto is nihil, en dealers, als ze al interesse hebben, bieden ver onder de marktwaarde.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Ard1970
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2022, 09:50
Type auto: Audi A4 B9 - BMW i4

Re: Aankooptips

Bericht door Ard1970 »

Dank voor jullie reacties.

Mijn voorkeur gaat idd uiteraard ook uit naar een schadevrije auto, heb de tip voor de lakdiktemeter ter harte genomen.

Sunroof is wel een wens, net als lederen bekleding.
Zaterdag bij Stunna geweest, niet goed bevallen.
Auto kraakte (draagarmen?), stond op Nankang bandem met 1,5mm profiel.. zat geen achteruitrijcamera op (advertentie zegt van wel), etc. Hij deed een bod die alleen dát moment geldig was. Niet geaccepteerd, dan had hij hem ècht verkoopklaar moeten hebben staan. Niet op deze wijze.

Stunna zit in een loods, ondanks de goede reviews had ik niet zo'n goed gevoel daar, bij/door hen.

We kijken rustig verder, zoon heeft nog wel enig geduld 😄
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten