Pagina 1 van 1

P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 15 apr 2022, 20:10
door DeborahRR
Hallo, ik ben sinds 2,5 jaar eigenaar van een Beetle sport 2.0 TSI. In januari ging het Motormanagement lampje branden. Auto uitgelezen bank 1 gaf een storing P2188. Auto liep te rijk tijdens stationair. De lambdasonde zat er nog geen 30.000 km in. Aangezien de auto ook steeds meer olie verbruikte, heb ik 3 weken geleden de motor laten reviseren. Na dat de auto weer in elkaar is gezet, is er een proefrit gemaakt en gaf de auto geen storing aan. Echter binnen een paar dagen ging het lampje weer aan. Terug naar mijn eigen garage daar van de auto opnieuw laten uitlezen. Storing P2188 en p0130 kwam naar voren. Ze hebben opnieuw een nieuwe lambdasonde gemonteerd en ja hoor na 1 dag weer het lampje aan. Ik weet het nu even niet meer. De auto heeft 134.000 km gelopen en ik ben nu in 3 weken tijd € 4000,00 armer😔.

De symptomen die ik waar heb genomen zijn:
- bij warme motor slecht starten, tot verzuipen aan toe;
- bij warme motor benzine lucht;
- bij warme motor inhouden bij accelereren.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik dacht zelf aan de injectoren of de hogedruk brandstofpomp. Heb dit ook aangegeven, maar ik ben een vrouw en word waarschijnlijk niet serieus genomen. Help!!!!

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 16 apr 2022, 21:35
door DeborahRR
Vanmorgen geconstateerd dat er benzine bij de olie zit.

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 17 apr 2022, 02:30
door Vissa
Bijna 100% zeker de Injectoren of hogedruk pomp. Er komt dan benzine bij de olie waardoor deze via de cartercirculatie weer terug komt het inlaat tracject in, met als gevolg een veelste rijk mengsel.

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 17 apr 2022, 07:39
door DeborahRR
Bij het vervangen van de bougies waren er 2 zwart. Moet er dan eerder naar de injectoren worden gekeken?

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 17 apr 2022, 09:30
door Omtuning
waren de andere 2 bougies droog of nat ?

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 17 apr 2022, 09:43
door DeborahRR
Deze waren droog

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 18 apr 2022, 08:01
door DeborahRR
Omtuning schreef: 17 apr 2022, 09:30 waren de andere 2 bougies droog of nat ?
De andere 2 waren droog.

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 18 apr 2022, 09:13
door Omtuning
DeborahRR schreef: 18 apr 2022, 08:01
Omtuning schreef: 17 apr 2022, 09:30 waren de andere 2 bougies droog of nat ?
De andere 2 waren droog.
Dan zorgen de 2 bougies voor een slechte vonk(slechte vonk = niet optimale brandstofverhouding)

4 nieuwe bougies zou het probleem moeten oplossen :D

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 18 apr 2022, 13:23
door DeborahRR
Omtuning schreef: 18 apr 2022, 09:13
DeborahRR schreef: 18 apr 2022, 08:01
Omtuning schreef: 17 apr 2022, 09:30 waren de andere 2 bougies droog of nat ?
De andere 2 waren droog.
Dan zorgen de 2 bougies voor een slechte vonk(slechte vonk = niet optimale brandstofverhouding)

4 nieuwe bougies zou het probleem moeten oplossen :D
De bougies zitten er net 1700 km in.

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 21 apr 2022, 18:31
door DeborahRR
Oorzaak is bekend! Hpfp zat schreef gemonteerd waardoor er benzine bij de olie liep. Ook de vacuümpomp was niet goed bevestigd, bout er schreef in gedraaid. Dit is niet bij de revisie gebeurd. Pompen zijn op het blok blijven zitten.

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 23 apr 2022, 00:36
door LL7R
Toch benieuwd wie dan de (slechte)montage heeft gedaan….

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 28 apr 2022, 09:53
door Omtuning
LL7R schreef: 23 apr 2022, 00:36 Toch benieuwd wie dan de (slechte)montage heeft gedaan….
zal helaas alleen maar met de vingers naar een ander gewezen worden.... vraag me toch af hoe je niet eerder achterkomt dat de hogedrukpomp scheef is gemonteerd, hij zou echt als een malle benzine moeten lekken dan.....

Re: P2188 na nieuwe lambdasonde

Geplaatst: 06 jun 2022, 00:23
door ThimoV
Evaporative Emission (EVAP) canister purge regulator valve is faulty
Exhaust system components are damaged
Fuel injectors are faulty
Fuel pressure regulator and residual pressure have failed
Fuel Pump (FP) in fuel tank is faulty
Intake system has leaks (false air)
Secondary Air Injection (AIR) system has an improper seal
Intake Manifold Runner Position Sensor has failed
Motor for intake flap is faulty
Oxygen sensor (before catalytic converter) is faulty
Oxygen sensor (behind catalytic converter) is faulty
Oxygen sensor heater (before catalytic converter) is faulty
Oxygen sensor heater (behind catalytic converter) is faulty
Check circuits for shorts to each other, ground or power
ECM has failed