Advies aankoop Golf 7 GTE

Bespreek hier alles met betrekking tot de Golf GTE
Plaats reactie
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Hi allen,

Ik speel met de gedachten om over te stappen naar een Golf 7 GTE (en deze aan te passen). Uiteraard mits financieel haalbaar (met de verkoop van mijn huidige auto).

Reden
Ik zou graag nog zuiniger/enigszins sneller kunnen rijden dan met mijn huidige Seat Leon FR 1.4 (193 pk). Rij 100 km per dag woon/werk.
Betaal me nu scheel aan benzine (iedere week een volle tank). Tevens ben ik benieuwd naar de beleving van een GTE, met name hoe de elektrische motor werkt (in combinatie met de benzinemotor.

Aanpassingswensen
1. Golf GTI TCR (look) diffuser (die in de bestaande achterbumper past)
2. Dubbele (RVS) GTI TCR look uitlaat die dan in bovengenoemde diffuser past. Op maat? Alleen het laatste gedeelte met sierstukken?
3. DSG farts (goed hoorbaar). Middendemper delete? Ik wil echter geen extreme herrie/drone geluid, dit is heel irritant op de snelweg etc.
4. Andere voorbumper om de voorkant wat dikker te maken zoals bv. van een Golf 7 GTI (pre facelift?). Golf 7 GTE facelift voorbumper schijnt niet 1 op 1 te passen.
5. Virtual cockpit
6. Tuning en nog meer kleine aanpassingen maar punt 1 t/m 4 zijn het belangrijkste

Vragen
- Waar moet ik echt op letten bij aankoop?
- Wat is de actieradius? Hoeveel km is te halen bij een volle accu en een volle tank. Met andere woorden wat ben ik kwijt aan verbruik per week/maand (1 volle tank benzine en iedere dag accu volladen)? Met mijn huidige Leon FR 1.4 (193 pk) rij ik ongeveer 700 km op een volle tank. Ik rij 4x per week aan woon-/werkverkeer: 80% snelweg (100-120 km/u gemiddelde snelheid) en 20% stad (30-50 km/u gemiddelde snelheid). Dit is gemiddeld 100 km per dag woon-/woonverkeer.
- hebben jullie nog tips?
- Hoe zit het met de wegenbelasting etc.? Nu nog korting maar gaat ieder jaar omhoog?

Hopelijk kunnen/willen wij jullie mij hierin adviseren.

Alvast bedankt!

Mvg,
Marcel
Gebruikersavatar
Step-han
Beheerder
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 nov 2016, 23:16
Type auto: BMW F30 330e

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door Step-han »

Ik heb onlangs de overstap van gemaakt van een BMW m135i naar een BMW 330e.

Wegenbelasting is vooralsnog 50% korting als de auto niet meer uitstoot dan 50 gram per kilometer. De 330e zit op 49 dus dat komt precies goed uit. De GTE op 35.

Ik heb een aantal keer in een Golf GTE gereden alleen vond ik het samenspel van de benzine en elektro motor niet vloeiend. Het voelt een beetje alsof het niet van te voren bedacht is om samen te werken. De 330e voel je meer verfijning en is alles niet merkbaar, of je nou elektrisch rijdt of gecombineerd of dat het onder het rijden wisselt, het gaat vloeiend.

Verder bevalt het hybride rijden mijn enorm, de BMW rijdt elektrisch ongeveer 30km. Als ik op internet zoek naar GTE is dat ongeveer hetzelfde. Dat is prima voor de lokale boodschap.
BMW 330e '16 - Stage 2 - 400pk/600Nm
Opel Corsa C '06 - 1.2 16v - 80pk/110Nm


Ex: BMW M135i '13 - Stage 2+ - 430pk/630Nm - M-Performance LSD
Ex: Golf 6 GTD Deep Black Pearl '11 - JD Stage 2 - 222pk/490Nm - CobraSport Venom Performance Exhaust - VW Salvador 18"
Ex: Opel Astra G '02 - 1.8 16v - Stage 1 - 135pk/183Nm
Ex: Opel Astra G '98 - 1.6 8v - 75pk/128Nm
Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door PassatB8TDI »

Is 1 op 14 je huidige gemiddeld verbruik (gemeten aan de pomp)? Een bekende van me heeft een Golf 7 GTE, die over ruim 300pk beschikt. Hij haalt zo'n 1 op 17 gemiddeld.
Kan je thuis en op het werk ook laden? Een GTE is alleen gunstig om te hebben als je veel korte ritten doet waarbij je veel kunt laden. Zodra de accu leeg is, dan is het een zware Golf 7 met een 1.4 tsi, die minder zuinig is dan een normale 1.4 tsi. Je verbruik zal afhankelijk zijn van hoe vaak je puur elektrisch rijdt, dan verbruikt ie namelijk geen brandstof.
Trouwens, een GTE heeft een kleinere brandstoftank dan een normale Golf 7. Als ik het mij goed herinner is het 35 liter i.p.v. 50 liter.

Waar je op moet letten bij een GTE is de SOH (state of health) van het accupakket. Verder of de DSG (DSG6 DQ400e) niet rare mankementen vertoont. Het elektrische gedeelte van een GTE zit in de DSG bak verwerkt. Als die stuk is, dan ga je dat goed voelen in je portemonnee. Ook als er iets mis is met het accupakket overigens.

Korting op MRB loopt af in 2025 als ik het mij goed herinner.

Als je echt een goedkope/zuinige auto wilt hebben, dan moet je voor een Up/Citigo/Mii 1.0 MPI gaan.
Verzekering 3 a 4 tientjes per maand. MRB 20 euro per maand. Onderhoud eraan is stukken goedkoper dan bij een TSI of een TDI. Alleen tsja... het is niet vlot. Je kan wel makkelijk meekomen met het verkeer hier in Nederland.
Ik heb een Mii 1.0 MPI 60pk (misschien binnenkort 85pk) naast de Passat, die loopt in de stad 1 op 17 tot 18 (afhankelijk van 95 E10 of 98 E5 getankt) gemiddeld. Op de snelweg met 115-120km/h doet ie gemiddeld 1 op 21 a 22. Op een tank van 40 liter ruim 800km. :mrgreen:

Maar goed, je moet even goed gaan rekenen of het wel rendabel is om een duurdere GTE aan te schaffen om op een liter brandstof paar kilometer verder te kunnen komen.
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

PassatB8TDI schreef: 13 jul 2022, 02:09 Is 1 op 14 je huidige gemiddeld verbruik (gemeten aan de pomp)? Een bekende van me heeft een Golf 7 GTE, die over ruim 300pk beschikt. Hij haalt zo'n 1 op 17 gemiddeld.
Kan je thuis en op het werk ook laden? Een GTE is alleen gunstig om te hebben als je veel korte ritten doet waarbij je veel kunt laden. Zodra de accu leeg is, dan is het een zware Golf 7 met een 1.4 tsi, die minder zuinig is dan een normale 1.4 tsi. Je verbruik zal afhankelijk zijn van hoe vaak je puur elektrisch rijdt, dan verbruikt ie namelijk geen brandstof.
Trouwens, een GTE heeft een kleinere brandstoftank dan een normale Golf 7. Als ik het mij goed herinner is het 35 liter i.p.v. 50 liter.

Waar je op moet letten bij een GTE is de SOH (state of health) van het accupakket. Verder of de DSG (DSG6 DQ400e) niet rare mankementen vertoont. Het elektrische gedeelte van een GTE zit in de DSG bak verwerkt. Als die stuk is, dan ga je dat goed voelen in je portemonnee. Ook als er iets mis is met het accupakket overigens.

Korting op MRB loopt af in 2025 als ik het mij goed herinner.

Als je echt een goedkope/zuinige auto wilt hebben, dan moet je voor een Up/Citigo/Mii 1.0 MPI gaan.
Verzekering 3 a 4 tientjes per maand. MRB 20 euro per maand. Onderhoud eraan is stukken goedkoper dan bij een TSI of een TDI. Alleen tsja... het is niet vlot. Je kan wel makkelijk meekomen met het verkeer hier in Nederland.
Ik heb een Mii 1.0 MPI 60pk (misschien binnenkort 85pk) naast de Passat, die loopt in de stad 1 op 17 tot 18 (afhankelijk van 95 E10 of 98 E5 getankt) gemiddeld. Op de snelweg met 115-120km/h doet ie gemiddeld 1 op 21 a 22. Op een tank van 40 liter ruim 800km. :mrgreen:

Maar goed, je moet even goed gaan rekenen of het wel rendabel is om een duurdere GTE aan te schaffen om op een liter brandstof paar kilometer verder te kunnen komen.
Dus als ik het goed begrijp is het niet zo rendabel om over te stappen op een GTE. Ik had ergens online een test gelezen en daar deden ze een rit van 136 km met allerlei statistieken/verbruik. Als ik daarvan uit ga en doorreken zou ik per maand de helft goedkoper uit zijn t.o.v. mijn huidige auto. Uitgaande dat ik elke dag op werk kan laden.

Maar of dit ook klopt? Daarom hoop ik op reacties van GTE bezitters met hun ervaringen.

Het gaat er mij overigens niet om om het goedkoopste te rijden want dan zou ik idd een city go ofzo moeten rijden maar met alle respect is dat juist niet wat ik wil. Met een gezin is dat ook niet te doen overigens haha
Gebruikersavatar
Step-han
Beheerder
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 nov 2016, 23:16
Type auto: BMW F30 330e

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door Step-han »

Wat hier boven gezegd is hangt het verbruik van een hybride sterk af hoeveel je bij laad en hoe ver de afstand is die je moet overbruggen om weer te laden.

Ik heb ongeveer een praktijkverbruik met de 330e tussen de 1:22 en de 1:25 met veel laden, denk aan woon-werk en de lokale boodschappen.

Afgelopen weekend naar Oostenrijk geweest voor de Formule 1, niet bijgeladen, z'n 3000km gereden met een verbruik van 1:13,8. Dat verbruik komt ongeveer overeen met de 320i, wat het in feite is, want de 330e is een 320i motor (4 cilinder 2.0) met een elektromotor gekoppeld.
BMW 330e '16 - Stage 2 - 400pk/600Nm
Opel Corsa C '06 - 1.2 16v - 80pk/110Nm


Ex: BMW M135i '13 - Stage 2+ - 430pk/630Nm - M-Performance LSD
Ex: Golf 6 GTD Deep Black Pearl '11 - JD Stage 2 - 222pk/490Nm - CobraSport Venom Performance Exhaust - VW Salvador 18"
Ex: Opel Astra G '02 - 1.8 16v - Stage 1 - 135pk/183Nm
Ex: Opel Astra G '98 - 1.6 8v - 75pk/128Nm
Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 254
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door LL7R »

Ik lees eigenlijk altijd de reviews hier door:

https://www.autoweek.nl/reviews/volkswa ... d&zoek=gte

Zijn misschien geen journalisten, maar als iemand de moeite neemt om zn ervaringen op te schrijven, dan ga ik er maar een beetje vanuit dat hij/zij het autohart op de juiste plek heeft!

Hier nog de nodige verbruikservaringen. Helaas geen uitgebreide filter mogelijkheden, maar je haalt de GTE er zo uit:

https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/

Succes!
Flying K
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2023, 21:56
Type auto: Golf MK7 GTE

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door Flying K »

GTI_MaRsS-72 schreef: 12 jul 2022, 13:37 Hi allen,

Ik speel met de gedachten om over te stappen naar een Golf 7 GTE (en deze aan te passen). Uiteraard mits financieel haalbaar (met de verkoop van mijn huidige auto).

Reden
Ik zou graag nog zuiniger/enigszins sneller kunnen rijden dan met mijn huidige Seat Leon FR 1.4 (193 pk). Rij 100 km per dag woon/werk.
Betaal me nu scheel aan benzine (iedere week een volle tank). Tevens ben ik benieuwd naar de beleving van een GTE, met name hoe de elektrische motor werkt (in combinatie met de benzinemotor.

Aanpassingswensen
1. Golf GTI TCR (look) diffuser (die in de bestaande achterbumper past)
2. Dubbele (RVS) GTI TCR look uitlaat die dan in bovengenoemde diffuser past. Op maat? Alleen het laatste gedeelte met sierstukken?
3. DSG farts (goed hoorbaar). Middendemper delete? Ik wil echter geen extreme herrie/drone geluid, dit is heel irritant op de snelweg etc.
4. Andere voorbumper om de voorkant wat dikker te maken zoals bv. van een Golf 7 GTI (pre facelift?). Golf 7 GTE facelift voorbumper schijnt niet 1 op 1 te passen.
5. Virtual cockpit
6. Tuning en nog meer kleine aanpassingen maar punt 1 t/m 4 zijn het belangrijkste

Vragen
- Waar moet ik echt op letten bij aankoop?
- Wat is de actieradius? Hoeveel km is te halen bij een volle accu en een volle tank. Met andere woorden wat ben ik kwijt aan verbruik per week/maand (1 volle tank benzine en iedere dag accu volladen)? Met mijn huidige Leon FR 1.4 (193 pk) rij ik ongeveer 700 km op een volle tank. Ik rij 4x per week aan woon-/werkverkeer: 80% snelweg (100-120 km/u gemiddelde snelheid) en 20% stad (30-50 km/u gemiddelde snelheid). Dit is gemiddeld 100 km per dag woon-/woonverkeer.
- hebben jullie nog tips?
- Hoe zit het met de wegenbelasting etc.? Nu nog korting maar gaat ieder jaar omhoog?

Hopelijk kunnen/willen wij jullie mij hierin adviseren.

Alvast bedankt!8

Mvg,
Marcel
Nu enkele maanden een gte en ben er zeer tevreden over.
Kunnen nu ook volledig elektrisch woon-werk doen en dan wordt t echt interessant. Icm zonnepanelen rijden we eigenlijk voor niks woon-werk.

Actieradius is onggeveer 35 km. Beetje afhankelijk van de temperatuur. Je kan er wel meer uit halen merk ik, maar dan moet je wel heel tam rijden. Ga je sportief rijden dan ga je de 35 ook niet halen.

Wat je kwijt bent per week is heel situatie afhankelijk. Als je veel lange stukken rijdt dan ga je dus op benzine rijden. Max actieradius is 600km. Maar als je veelnkorte stukken rijdt dan sta je maar 1 a 2x p maand bij de pomp..

Als ik jouw situatie vergelijk is die redelijk vergelijkbaar met mijn oude situatie. Als je zelf kan laden thuis en evt goedkoop kan laden op de zaak, dan ga je zeker een stuk goedkoper rijden. Dan doe je een km of 20 op benzine (snwlweg) en de rest vol elektrisch.

Overigens verbaasde ik me dat rond de 90-100 kmh een verbruik van 1:25-1:20 respectievelijk wordt gehaald. Mss zelfa nog wel beter!
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Flying K schreef: 20 aug 2023, 09:40
GTI_MaRsS-72 schreef: 12 jul 2022, 13:37 Hi allen,

Ik speel met de gedachten om over te stappen naar een Golf 7 GTE (en deze aan te passen). Uiteraard mits financieel haalbaar (met de verkoop van mijn huidige auto).

Reden
Ik zou graag nog zuiniger/enigszins sneller kunnen rijden dan met mijn huidige Seat Leon FR 1.4 (193 pk). Rij 100 km per dag woon/werk.
Betaal me nu scheel aan benzine (iedere week een volle tank). Tevens ben ik benieuwd naar de beleving van een GTE, met name hoe de elektrische motor werkt (in combinatie met de benzinemotor.

Aanpassingswensen
1. Golf GTI TCR (look) diffuser (die in de bestaande achterbumper past)
2. Dubbele (RVS) GTI TCR look uitlaat die dan in bovengenoemde diffuser past. Op maat? Alleen het laatste gedeelte met sierstukken?
3. DSG farts (goed hoorbaar). Middendemper delete? Ik wil echter geen extreme herrie/drone geluid, dit is heel irritant op de snelweg etc.
4. Andere voorbumper om de voorkant wat dikker te maken zoals bv. van een Golf 7 GTI (pre facelift?). Golf 7 GTE facelift voorbumper schijnt niet 1 op 1 te passen.
5. Virtual cockpit
6. Tuning en nog meer kleine aanpassingen maar punt 1 t/m 4 zijn het belangrijkste

Vragen
- Waar moet ik echt op letten bij aankoop?
- Wat is de actieradius? Hoeveel km is te halen bij een volle accu en een volle tank. Met andere woorden wat ben ik kwijt aan verbruik per week/maand (1 volle tank benzine en iedere dag accu volladen)? Met mijn huidige Leon FR 1.4 (193 pk) rij ik ongeveer 700 km op een volle tank. Ik rij 4x per week aan woon-/werkverkeer: 80% snelweg (100-120 km/u gemiddelde snelheid) en 20% stad (30-50 km/u gemiddelde snelheid). Dit is gemiddeld 100 km per dag woon-/woonverkeer.
- hebben jullie nog tips?
- Hoe zit het met de wegenbelasting etc.? Nu nog korting maar gaat ieder jaar omhoog?

Hopelijk kunnen/willen wij jullie mij hierin adviseren.

Alvast bedankt!8

Mvg,
Marcel
Nu enkele maanden een gte en ben er zeer tevreden over.
Kunnen nu ook volledig elektrisch woon-werk doen en dan wordt t echt interessant. Icm zonnepanelen rijden we eigenlijk voor niks woon-werk.

Actieradius is onggeveer 35 km. Beetje afhankelijk van de temperatuur. Je kan er wel meer uit halen merk ik, maar dan moet je wel heel tam rijden. Ga je sportief rijden dan ga je de 35 ook niet halen.

Wat je kwijt bent per week is heel situatie afhankelijk. Als je veel lange stukken rijdt dan ga je dus op benzine rijden. Max actieradius is 600km. Maar als je veelnkorte stukken rijdt dan sta je maar 1 a 2x p maand bij de pomp..

Als ik jouw situatie vergelijk is die redelijk vergelijkbaar met mijn oude situatie. Als je zelf kan laden thuis en evt goedkoop kan laden op de zaak, dan ga je zeker een stuk goedkoper rijden. Dan doe je een km of 20 op benzine (snwlweg) en de rest vol elektrisch.

Overigens verbaasde ik me dat rond de 90-100 kmh een verbruik van 1:25-1:20 respectievelijk wordt gehaald. Mss zelfa nog wel beter!
Thx voor de reactie. Vermoedelijk zou ik op mijn werk kunnen laden maar dat zal denk ik niet (volledig) gratis zijn. Thuis heb ik geen laadmogelijkheid m.u.v. de openbare laadpalen in mijn straat.
Flying K
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2023, 21:56
Type auto: Golf MK7 GTE

Re: Advies aankoop Golf 7 GTE

Bericht door Flying K »

Ja dat moet je even nakijken. Ik laad ook op de zaak maar voor 90 cent heb ik de accu volledig vol zitten.. kan ik weer 35 km karren, dus dat is gewoon een prikkie. Als je dit dan combineert met evt commrrcieel laden in de wijk waar je woont ben je nog steeds goedkoper uit.

Prijzen varieren wel redelijk, in den bosch kostte het ongeveer 3 euro (voor 35 km) dus dat zit kort tegen de brandstofprijs aan. Nu woon ik in een dorp en is de commerciele paal 2 euro, dus dan is t weer zeer concurrend met brandstof.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF GTE”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten