Motor in de soep, vette rekening aan je broek!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Motor in de soep, vette rekening aan je broek!

Bericht door MaartenGTI »

Beste forumleden,

Een heel actief lid ben ik niet, maar ik las vaak het e.e.a. op het forum: tips & tricks, en af en toe wat research naar relatief kleine probleempjes. Nu heb ik echter een groot probleem: de BWA motor van mijn geliefde Golf 5 GTI (2008) is in de soep gedraaid. Ik heb deze auto al bijna 8 jaar, en ik ben er eigenlijk wel erg aan gehecht. De complete onderhoudshistorie is bekend, hij is altijd dealer onderhouden en de kilometerstand is momenteel net geen 195dkm. Desalniettemin lijkt hij nu economisch total loss.

Wat is er gebeurd: ik reed 100km/h cruisecontrol op de snelweg (je mag tegenwoordig niet vaak meer harder), en opeens een ratelend geluid vanuit de motorruimte. Motormanagementlampje aan, snel aan de kant, maar het was al te laat. Lang verhaal kort: auto af laten slepen en uit laten lezen bij de dichtstbijzijnde VW dealer. Zij hebben geconstateerd dat de nokkenasketting vastgelopen is. Hierdoor is een van de twee nokkenassen gebroken, en hebben de zuigers de kleppen geraakt. Einde verhaal voor de motor, aldus de dealer.

Nu sta ik voor een dilemma: ga ik een ruilmotor laten plaatsen, of ga ik de auto in onderdelen verkopen. De auto is 5 jaar geleden Stage 2 getuned (270pk, door IS Racing in Duitsland), en dit lijkt vooralsnog een probleem te zijn om bij revisiebedrijven een revisiemotor in te laten bouwen. Zij willen geen garantie geven, of willen er uberhaupt niet aan beginnen. De offerte van de dealer is 11.400 Euro voor een fabrieksmotor, een ruilmotor gereviseerd voor 6.500 Euro. Met hen heb ik de tuning nog niet besproken overigens. Aangezien de dagwaarde maar 7.000 Euro is, lijken deze opties niet interessant meer.

Ik hoop dat er iemand tips heeft waar ik terecht zou kunnen met dit probleem, en wellicht deze vragen kan beantwoorden:
1) welke bedrijven staan goed aangeschreven, en hebben geen moeite met een getunede auto?
2) wat gebeurd er met de Stage 2 software bij het plaatsen van een gereviseerd ruilmotor? Moet de motor worden ingeleerd, waardoor software overschreven wordt?
3) wellicht andere opties? Ik heb ook gelezen dat een motorswap naar een CDL blok ook vaak gedaan wordt. Ik vermoed alleen dat dit kwa kosten ook te gek wordt.

Ik zou het jammer vinden om de auto op te geven vanwege de stuk gelopen motor, maar om de dagwaarde uit te geven aan een revisie gaat me misschien wat te ver. Alvast bedankt voor jullie tips!

(fotootje van de auto, de velgen op de afbeelding zijn vervangen voor antraciete BBS CK)
Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Motor in de soep, vette rekening aan je broek!

Bericht door NielsED30 »

Wat vervelend dat zoiets je moet overkomen zeg.. Dit zijn altijd kut dingen die veel geld kosten en waar je uiteraard nooit op zit te wachten.

Met alle respect, maar voor zo'n relatief oudere oude een ruilmotor bij een dealer kopen zou ik al niet doen, puur qua kosten. Uurloon is natuurlijk erg hoog en de ruilmotoren kosten ook genoeg geld. Wat je eventueel kan doen is kijken bij Ronald Morien (https://www.ronald-morien.nl/) om te kijken of hun een goede gebruike/gereviseerde BWA en/of CDL motor hebben. Let wel op dat je de motor dan met aanbouwdelen neemt, anders moet je ook nog losse turbo en dat soort zaken kopen of overzetten (BWA heeft K03 en CDL heeft K04, injectoren zijn anders etc).

Wat betreft de tuning; zover ik weet kun jij gewoon je huidige ECU gebruiken, daar staat tenslotte de tuning op en deze is ook ingeleerd op jou huidige auto. Het enige wat ik wel zou doen is de tuning opnieuw laten checken met een nieuwe motor, die zal altijd net even wat anders reageren (minder vervuiling/slijtage etc) dan je oude motor. Vermoedelijk HOEFT niet niet maar is wel aan te raden (Dit geldt uiteraard alleen als je een BWA terugplaatst, als je een CDL terugplaatst zal je de tuning helemaal moeten laten aanpassen. Dit kan zover ik weet ook gewoon met je huidige ECU).
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
MaartenGTI
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:07
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Motor in de soep, vette rekening aan je broek!

Bericht door MaartenGTI »

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb inderdaad al eens geinformeerd bij Ronald Morien, dit zou ook de BWA motor zijn die ze bij de dealer zouden inbouwen (alleen dan een stuk duurder aangeboden dan bij Ronald Morien zelf uiteraard). Ronald Morien heeft geen probleem met het leveren van de motor, maar inbouwen willen ze niet doen i.v.m. de tuning. Daar hebben ze in het verleden slechte ervaring mee. Dan houdt het voor mij helaas al op, want ik ben niet dusdanig handig dat ik zelf een motor (+bak) uit de auto haal en weer een nieuwe motor er in lepel. Ik ben eigenlijk dus op zoek naar een totaaloplossing.

Wat betreft de software: zoiets had ik al in gedachte, maar ik wilde het graag zeker weten. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het met een nieuwe motor anders is, dus wellicht geen gek idee om de tune dan opnieuw te laten reviewen of helemaal opnieuw te laten doen.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten