Pagina 1 van 1

Maastunnel 70 jaar

Geplaatst: 14 feb 2012, 21:18
door FredH
Vandaag is het precies 70 jaar geleden dat de Maastunnel werd geopend.

Burgemeester Droogleever Fortuijn gaf op 15 juni 1937 het startsein voor de bouw van deze hoogstnoodzakelijke oeververbinding. De oorlog zorgde voor twee maanden vertraging. Op 14 februari 1942 werd de tunnel zonder veel feestelijkheden ingewijd.

Rotterdamse trots
Al sinds de opening spreekt de tunnel tot de verbeelding van de Rotterdammers. In de jaren vijftig, toen de fiets nog het belangrijkste vervoermiddel was, stonden voor de tunnel dagelijks lange rijen fietsers op weg naar werk of huis. Politie te paard hield een oogje in het zeil. In die tijd was de Maastunnel ook een geliefde bestemming van schoolreisjes.

Het DNA van de stad
Dagelijks maken ongeveer 100.000 mensen gebruik van de tunnel. Iedere werkdag passeren er gemiddeld 75.000 auto’s en 4000 fietsers. De tunnel heeft de tand des tijds goed doorstaan, maar onderhoud is wel nodig. Naast het reguliere dagelijkse onderhoud is het nu tijd voor grootschalige onderhoudswerkzaamheden. De afgelopen jaren is gestart met het reinigen van de ventilatiekanalen. De tunnel wordt aangepast aan de nieuwe wetgeving op het gebied van veiligheid. Wethouder Alexandra van Huffelen: ‘We zijn er trots op dat de Maastunnel al 70 jaar deel uitmaakt van het DNA van Rotterdam. Veel Rotterdammers hebben verhalen over de Maastunnel. Daarnaast is het een vitale verbinding tussen noord en zuid. We moeten alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de tunnel nog vele jaren meegaat.’

Vooruitstrevend ontwerp
De Maastunnel is de eerste Europese afgezonken tunnel en is nog steeds de langste tunnel onder water in Europa. Drie ingenieurs van Gemeentewerken maakten voorafgaand aan het ontwerp van de tunnel een studiereis door de Verenigde Staten. Vooral de Hollandtunnel in New York diende als inspiratiebron voor de Maastunnel. De tunnel kostte destijds 18 miljoen gulden. Hij is ontworpen door A.J. van der Steur, die ook tekende voor het Oogziekenhuis en museum Boijmans van Beuningen. Naast de bijzondere vormgeving is de inrichting van de tunnel vooruitstrevend. Voetgangers, fietsers en autoverkeer zijn gescheiden. Dat is een van de succesfactoren van de tunnel. De tunnel is voorzien van een voor die tijd futuristisch ventilatiesysteem, dat tot op de dag van vandaag functioneert.

Leuk filmpje over de bouw: http://www.youtube.com/watch?v=juqrZfJFsrM