problemen bij TSI motoren

Volkswagen nieuws en forum nieuws.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door HC1973 »

Ik heb mijn onderhoudsinterval bij de laatste check-up al terug laten zetten naar de "standaard", dus elke 15.000 km. De longlife intervallen vond ik namelijk al veel te lang. Deze verhalen lezende, ga ik uit voorzorg bij de 15K beurt ook maar telkens laten kijken naar de ketting. Volgens mij kunnen ze hier ook softwarematig een analyse op uitvoeren. Ik betaal liever elk jaar bij deze beurt €50,- aan extra kosten voor arbeidsloon en analyse , dan € 2.500,- voor een blokrevisie.

Iemand ervaring met de software analyse op de ketting?
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

HC1973 schreef:Ik heb mijn onderhoudsinterval bij de laatste check-up al terug laten zetten naar de "standaard", dus elke 15.000 km. De longlife intervallen vond ik namelijk al veel te lang. Deze verhalen lezende, ga ik uit voorzorg bij de 15K beurt ook maar telkens laten kijken naar de ketting. Volgens mij kunnen ze hier ook softwarematig een analyse op uitvoeren. Ik betaal liever elk jaar bij deze beurt €50,- aan extra kosten voor arbeidsloon en analyse , dan € 2.500,- voor een blokrevisie.

Iemand ervaring met de software analyse op de ketting?
De ketting kan bij een tfsi worden gecontroleerd door te luisteren bij warme moter , Kun je gemakkelijk ook zelf doen .

-laat de moter warm draaien of rijd een stukje tot de olie goed warm is .
-zet de moter af en verwijder de afdekkap op de moter
-start de moter weer (dan wel zonder LMM) omdat de kap eraf is .
-zet een lange schroevendraaier op de behuizing wat over de ketting zit (als je ervoor staat helemaal rechts van de kleppendeksel)
-Houd je oor tegen het handvat van de schroevendraaier en luister of er een hard tikkend geluid vandaan komt
-Houd erna de schroevendraaier op de cilinderkop ter verglijking .

De punt van de schroevendraaier moet op het ijzer zitten (dus ijzer op ijzer) hierdoor kun je het ratelen / tikken van de ketting/kettingspanner / nokkenasverstelling horen .
Als je een duidelijk verschil hoord tussen het gedeelte van de ketting en de cilinderkop , dus bij de ketting een opvallen hard tikken , wil dat zeggen dat er al sprake is van slijtage .
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Spuugemmer schreef:Daar mijn enigzins eigen lompigheid net een hele post gedelete. Hierbij in de herkansing nogmaals de korte variant.

G5 gti = tfsi met riem
g5 ed30,g6 ed35 en 6R,cupra en s3 zijn tfsi en tsi motoren met riem (zijn dezelfde motoren, met minimale verschillen)
G6 gti 211 pk is tsi met ketting.
Ze gebruiken dus de termen volgas door elkaar en het is niet zo dat een tsi perse ketting heeft of een tfsi riem.

De ketting. Het heeft zijn voors en tegens. Mercedes gebruikt deze ook in het rolemodel uber degelijke kist de 190D/190E. Daar werd deze iedere beurt gecontroleerd (toen waren beurten nog iedere 10 a 15000 km). Hij was dan of goed of niet. Dit werd gecontroleerd door krukas in bdp of ot (bovenste dode punt) en dan de afwijking van het nokkenastandwiel te controleren was dit meer dan 4 graden dan moest er een nieuwe ketting op.
De schade door kettingen komt door de ketting maar de finale bang wordt doorgaans niet veroorzaakt door de ketting zelf maar door de zuiger die op ramkoers is met de kleppen. De zuiger is bijna in bdp terwijl de kleppen nog aan het opengaan zijn of wel kleppen naar beneden en zuiger naar boven. Het toerental van de nokkenas is de helft van de krukas. De massatraagheid en hogere snelheid van de krukas met alles wat hier aanvast zit zorgt ervoor dat de nokkenas eigenlijk direct de andere kant op wil (moet). Dit zorgt ervoor dat het nokkenastandwiel direct stilstaat terwijl de krukas gewoon vrolijk verder gaat. Het is dan een kwestie van de zwakste schakel en hoe fantastisch de woordspeling ook is dat is een schakel van de ketting met als gevolg dat deze breekt. De interne schade wordt bepaald door moment van botsing. Zo zijn ergevallen waarbij deze schade nihil is maar ook zoals bij onderstaande foto's uit mijn eigen collectie (helaas) waarbij totale vernietiging van de zuiger heeft plaats gevonden! Wat is hier gebeurd op dit plaats delict ( voor intimie PD)(voor zover mijn fbi/ncis/cia-kennis gaat) Zuiger heeft geknuffeld met de missende klep. Deze heeft besloten bij de steel af te breken waardoor deze in de verbrandingskamer is gekomen en daar zijn aanvaller de zuiger met zich heeft meegnomen naar de eeuwige jachtveld.

Maargoed kort samengevat dit kan met zowel een ketting als riem motor gebeuren. Maar het is wel zeer opvallend dat de laatste tijd zeer veel problemen de kop op steken met ketting motoren. Wat ook gelijk opvalt is dat dit kleine motoren zijn met doorgaan een hoge vermogensafgave. Lang leven downsizen!! Ik ben er persoonlijk helemaal klaar mee! Zie ook mijn topic over de Polo met zijn probleem(pjes) voor jullie idee daar staat nog geen 30000 km op en toen de problemen begonnen net 20000.

Afbeelding

Afbeelding
schokkende fotos zeg zo wil je niet je moter zien als je de kop eraf haald . Wel een goede uitleg trouwens ! En jammer van de polo .. men hoort alleen maar problemen bij die motoren . Vind het raar dat vw geen terugroep actie organiseerd om er eens wat dingen aan te verbeteren ..
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Spuugemmer »

Das opzich niet zo raar aangezien ze dan alle motoren moeten vervangen en de nieuwe motoren het probleem ook hebben. het enige wat ze doen is de symptonen bestrijden en niet het probleem.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

tja das waar , maar ik vraag me af hoe het met deze motoren uitziet bij 150 dkm , denk dat ze dan allemaal kapot zijn gelopen . Dat dit tegenwoordig zo maar kan .. neem nou een oude vw moter zon 1,6 uit de golf 2 ofzo die zijn bijna niet kapot te krijgen, een bekende van me die had er een met 600.000 km op de teller en was alleen de koppeling gemaakt en de normale slijtage dingen .. dat zal bij zon tsi nooit lukken ..
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Hier draait ook nog een oude vw 1.8 met 250000 op de teller. En die heeft met 150 km/u (oei Nederlandse snelweg) een retourtje airport Eindhoven afgelegd.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Chris5gti »

Weer een mooi voorbeeld van oude degelijke techniek van vw . Mijn oude golf 2 gti had ook voor ik hem verkocht rond de 240.000 km op de klok en reed nog goed :D En dat met de eerste ketting ;)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Inmiddels lijkt het alsof VW gaat reageren. 8-)

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sciroccofrank
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 mar 2012, 19:44
Type auto: Scirocco mk3 2.0

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Sciroccofrank »

Zal mij benieuwen of vw met een echte oplossing komt......
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door HC1973 »

Sciroccofrank schreef:Zal mij benieuwen of vw met een echte oplossing komt......
Ik neem aan dat ze o.b.v. serienummers van de geproduceerde kettingen kunnen bepalen welke auto's de slecht gefabriceerde kettingen bevatten. Die zullen, eventueel via een terugroepactie, toch wel vervangen worden? Anders laten ze het probleem bij de klant liggen. Gezien het imago dat vw hoog te houden heeft niet wenselijk.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Het vervolg: VW komt iets over de brug met een coulanceregeling. Er bestaat het vermoeden dat ook GTI motoren betroffen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Het duurde even, en duurt nog even voort, maar Autoweek gaat er ook mee komen.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door RobvR »

Groet RobvR
Konjo
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:29
Type auto: Golf GTI MK6

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Konjo »

Vind het dus ook wel schokkend dat de 2.0 TSI er iets mee te maken hebben.
Zou niet blij zijn als 2 jaar na de garantie de motor in de soep draait :S
Gebruikersavatar
Golf VI GTI Adidas
Berichten: 447
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:15
Type auto: Golf 6 GTI Adidas
Locatie: Randstad

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Ik neem aan dat iedereen het wel gelezen heeft op autoweek... Toch maar even het linkje posten met bijna 600 reacties van vooral NIET VW rijders

http://www.autoweek.nl/autonieuws/19288 ... herkenbaar
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door theo »

En weer aandacht in het Autoweekjournaal: http://www.autoweek.nl/video/2886/journ ... uwe-a4-tsi
Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 283
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:27
Type auto: MK6 GTI - MK7 TDI

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Luca »

Eerste symptomen zijn: ratel bij koude start omdat de ketting dan nog niet op spanning is..........
Dat sympthoom heb ik dus precies en dacht eigenlijk eerder aan de nokkenasverstelling brrrrrrrrr bezoekje dealer deze week heb gelukkig 2 jaar extra garantie.
GOLF VI GTI ABT
---18'' Detroits---
GOLF VII 2.0 TDI
---18" Durban----
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1107
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Tino »

Dus blij met mijn TDI met riem :oops:
Freddier
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2012, 08:55
Type auto: MK5 GTI

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Freddier »

Nogmaals 'die ratel' heb ik al 7 tal jaar...
soms maken mensen zich druk om iets wnn het echt niet nodig is...
mag toch wel zeggen dat mn motor redleijk 'tuned' is

natuurlijk zoals united grey dat moet je herstellen...
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door HC1973 »

Freddier schreef:Nogmaals 'die ratel' heb ik al 7 tal jaar...
soms maken mensen zich druk om iets wnn het echt niet nodig is...
De Golf 5 heeft een ander blok dan de Golf 6 (riem vs ketting). Het is bij een Golf 6 GTI wel degelijk iets om je zorgen over te maken en je dealer te bezoeken voor nader onderzoek.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Het Autoweekartikel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Konjo
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:29
Type auto: Golf GTI MK6

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Konjo »

Vind het toch wel vervelend dat mijn golf VI hier ook onder kan vallen. Mijn garantie loopt in oktober af en ik zit er toch aan te denken om met de dealer te gaan praten. Er zit nu 30.000 km op en heb nog geen issues gehad. Maar ik wil ook absoluut geen gezeur met betrekking tot dit probleem na 2 jaar en 35.000 km. Ga toch eens naar de optie's kijken.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door wehoo »

Het vervolg in Autoweek:

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Golf VI GTI Adidas
Berichten: 447
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:15
Type auto: Golf 6 GTI Adidas
Locatie: Randstad

Re: problemen bij TSI motoren

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Autoweek schrijft wel heel weinig over de 1.8 en nog belangrijker (voor ons), de 2.0 TSI's. Buiten dat geeft Pon dus geen coulance op de 2.0 TSI mocht er een kettingprobleem ontstaan. Lekker dan...

Weet iemand trouwens hoe dat met een auto gaat die uit het buitenland komt (import op NL kenteken)? Gelden daarvoor dezelfde regels? Of kan Pon zeggen:"Deze auto is niet van ons, dus wij vergoeden niets".
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten