[MK V] Oil Catch Tank

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

[MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Eric H »

Veel verhalen over gehoord, doel snap ik ook, maar de laatste keer dat ik mijn motorkap openhad zag ik dit zitten......

Wasditdan ???
Afbeelding

En dan gaat het natuurlijk om het zwarte "tankje" voor de vulopening van het ruitenwisservloeistofreservoir ( 3x woordwaarde )
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

carbon canister Slangetje gaat van de de brandstofretour naar de overloopretour van de tank
Golf MK1 GTI
funracer
Berichten: 136
Lid geworden op: 04 jul 2011, 13:58

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door funracer »

Is dat een belangrijk onderdeel??
Ik heb uhm namelijk niet
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

funracer schreef:Is dat een belangrijk onderdeel??
Ik heb uhm namelijk niet
Heb je een import auto?
Golf MK1 GTI
funracer
Berichten: 136
Lid geworden op: 04 jul 2011, 13:58

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door funracer »

USA BABY!!!!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door wehoo »

activated charcoal filter system (engine codes AXX, BWA).

Volkswagen Golf, GTI, Jetta Evaporative Emissions System. Evaporative emissions system. Function description of EVAP canister system. Depending upon the air pressure and ambient temperature, fuel vapor will form above the level of fuel in the tank. The Evaporative Emissions system prevents these HC emissions escaping to the atmosphere.
In limited quantities, fuel vapors pass through a gravity valve (which closes at an angle of 45 ) located at the highest point in the tank and through a pressure retention valve into the evaporative emissions (EVAP) canister.
The EVAP canister stores these vapors like a sponge.
When the oxygen sensor control is active when driving (engine warm), the EVAP canister purge regulator valve -N80-, is activated (pulsed) from the engine control module depending upon load and engine speed. The opening period is dependent on the input signals.
Intake manifold vacuum draws fresh air through the ventopening on the underside of the EVAP canister during the purging procedure (regenerating the activated charcoal in the canister). The fuel vapors stored in the activated charcoal and fresh air are pulse-fed for combustion. The pressure retention valve prevents fuel vapors from being drawn from the tank when the solenoid valve is open and intake manifold vacuum is present. It therefore ensures that the evacuation of the EVAP canister has priority.
No voltage (e.g. wiring open circuit) the solenoid valve is closed and the EVAP canister will not be purged. The vacuum line from the throttle valve control part to the EVAP canister has an additional by-pass which is connected with the cylinder block breather valve. The non-return valve integrated in the cylinder block breather valve prevents the intake air gassing into the cylinder block during some partial load ranges. This improves the overall cylinder block breathing. The by-pass guarantees the cylinder block breathing.
Functional description of leak diagnosis. The evaporative emissions system (including fuel tank) is equipped with a leak diagnosis, the leak diagnosis will detect whether the system is leaking. The diagnosis operates by pressurizing the system and should detect leaks where the damage exceeds 1 mm in diameter.
During the diagnosis the Leak Detection Pump (LDP) – V144- builds up a pressure of approx. 30 mbar in the evaporative emissions system. The pump will switch off when the pressure is attained. When the pressure falls to below a certain figure, the pump will switch on again. The On Board Diagnostic (OBD) monitors the time between the switched on periods and if it is too short it will register a code in the DTC memory


Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

funracer schreef:USA BABY!!!!

Dan heb je dat niet...
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Heb verschillende merken van deze zo geheten oil catch tanks gezien..
Waar moet je op letten.. Wat zijn de verschillen?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door wehoo »

Mackdennis schreef:Heb verschillende merken van deze zo geheten oil catch tanks gezien..
Waar moet je op letten.. Wat zijn de verschillen?
Bovenstaand verhaal, openingsfoto etc... is geen oil catch tank. ;)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

@ wehoo

Nee dat weet ik! Maar er zijn heel veel merken die deze wel leveren.
Deze bv
http://www.simota-filters.eu/c-771625/oil-catch-tank/

Deze is een stuk goedkoper dan de meeste.. Maar is die dan ook slechter?
Ik snap wel wat de bedoeling is van een oil catch tank..
Alleen niet het verschil in werking van diverse merken.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Dit is alleen het tankje niet zo zeer een complete kit voor bij voorbeeld de golf mk5 of 6 GTI.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Mackdennis schreef:Heb verschillende merken van deze zo geheten oil catch tanks gezien..
Waar moet je op letten.. Wat zijn de verschillen?
Mackdennis bedoelt deze:

Afbeelding

Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Inderdaad die bedoel ik.. Die simota is volgens mij kompleet toch?
Wat heb je nog meer nodig dan op de eerste foto?

2de foto is er 1 van stroevemotorsport, dat is volgens mij wel alleen een tankje.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Afbeelding

Het adapterplaatje wat op het kleppendeksel zit is wel handig. Aangezien deze origineel nogal anders is...
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Oke dus zeg dat je deze besteld
http://store.42draftdesigns.com/Mk5-20T ... p_296.html
Zou het wel werken?

Of zie ik nog meer over het hoofd?
Is het zonder die adapter plaat niet werkend te krijgen?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Heb nog ff zitten zoeken op internet.
Hier een how to

http://www.034motorsport.com/images/B7_ ... lation.pdf
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Edition30 »

Hoorde van een forumlid dat de VW dealer de catch tank weer had verwijderd (hoort er niet in!).

Blijkbaar is niet iedereen overtuigd van het nut.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Floppie »

Edition30 schreef:Hoorde van een forumlid dat de VW dealer de catch tank weer had verwijderd (hoort er niet in!).
Blijkbaar is niet iedereen overtuigd van het nut.
Dat zou ff lekker zijn!
Doet ie dat ook met mijn Twintake Air, rode slangenset, JVC-radio, subwoofer, Milltek-uitlaat, rommel in dashboardkastje enz. enz. ? :evil: :evil: :evil:
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Edition30 »

Floppie schreef:
Edition30 schreef:Hoorde van een forumlid dat de VW dealer de catch tank weer had verwijderd (hoort er niet in!).
Blijkbaar is niet iedereen overtuigd van het nut.
Dat zou ff lekker zijn!
Doet ie dat ook met mijn Twintake Air, rode slangenset, JVC-radio, subwoofer, Milltek-uitlaat, rommel in dashboardkastje enz. enz. ? :evil: :evil: :evil:
Als jij je auto brengt voor wat problemen naar de bewuste dealer zou dat best eens kunnen :shock:

Ja meneer, we hebben het probleem opgelost, qua snelheid voldoet de auto nu helemaal weer aan de fabrieksspecificaties :lol: :lol: .
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Floppie »

Edition30 schreef:Als jij je auto brengt voor wat problemen naar de bewuste dealer zou dat best eens kunnen :shock:
Dan mag hij wat mij betreft met naam en toenaam genoemd worden in het topic "(slechte) ervaringen dealers/garage" of hoe het dan ook heet!
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Edition30 »

Floppie schreef:
Edition30 schreef:Als jij je auto brengt voor wat problemen naar de bewuste dealer zou dat best eens kunnen :shock:
Dan mag hij wat mij betreft met naam en toenaam genoemd worden in het topic "(slechte) ervaringen dealers/garage" of hoe het dan ook heet!
Ja, maar dat mag degene zelf hier posten. Ik weet dat de auto poblemen had en dat ze (tot volle tevredenheid van de eigenaar) aardig bezig zijn geweest om het weer goed te krijgen. Een van die zaken was het verwijderen van het onderhavige onderdeel. Weet uit ervaring dat die garage wel vaker vreemd aankijkt tegen zaken die er niet vanuit de fabriek opzitten.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Maar ff buiten het feid, of de dealer vind Dat het wel of niet werkt.

Zit er verschil in werking tussen 1 van 3 a 400 euro.
Of dus 1 van met losse "adapter" voor 150 a 200 euro?

En heb ze ook gezien zonder retour leiding.. Dus catch tank,
Met 1 ingang en de uitgang was een open "sport" filltertje.
Is dat dan niet nog beter?

En kan je carter met een gesloten catch can.
Zijn druk nog wel kwijt? Normaal zit dit toch op je inlaat traject vast?
Zodat ie zijn druk kwijt kan?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Vraag voor de techneuten onder ons..
Zo'n catch can met 1 ingang en op de uitgang een klein filtertje lijkt me wel wat..
Maar zou je de slang die van de pcv, naar je inlaatspruitsuk loopt.
Kunnen vervangen.

En dan de inlaatspruitstuk af doppen.
En de carter(pcv) kant kunnen aansluiten op een (open) catch can?

Heeft dit dan ook de zelfde reslultaten als bv een forge catch tank.
Dus inderdaad olie opvangen en geen warme viese damp lucht meer in je inlaat.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Edition30 »

Mackdennis schreef:Vraag voor de techneuten onder ons..
Zo'n catch can met 1 ingang en op de uitgang een klein filtertje lijkt me wel wat..
Maar zou je de slang die van de pcv, naar je inlaatspruitsuk loopt.
Kunnen vervangen.

En dan de inlaatspruitstuk af doppen.
En de carter(pcv) kant kunnen aansluiten op een (open) catch can?

Heeft dit dan ook de zelfde reslultaten als bv een forge catch tank.
Dus inderdaad olie opvangen en geen warme viese damp lucht meer in je inlaat.
Eigenlijk is dat een nog beter idee. Krijg je die troep helemaal niet meer in je motor. Gaat het motormanagement dan niet protesteren op de een of andere manier. En wat komt er dan uit dat filter?
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten