Pagina 1 van 1
Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI GTI
Geplaatst: 31 mei 2012, 14:12
door Renekesgti
Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.
Ik vind wisselende antwoorden op het net. 120nm schijnt prima te zijn.
Kan iemand dat bevestigen? Ik hoor graag wat jullie doen/cq de dealer.
Alvast bedankt,
René
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 14:24
door wehoo
Renekesgti schreef:Ik heb sinds kort een nieuwe Hazet momentsleutel. Aangezien ik binnenkort even de achterremmen wil spuiten moet ik mijn wielen demonteren en ze daarna met het juiste moment weer vastzetten.
Ik vind wisselende antwoorden op het net. 120nm schijnt prima te zijn.
Kan iemand dat bevestigen? Ik hoor graag wat jullie doen/cq de dealer.
Alvast bedankt,
René
120Nm is juist. Doet de dealer ook.
Zie je handleiding: 3.3 "Rat und Tat".

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 19:47
door Crokko
Als je kopervet aan je bouten doet voor je ze erin draait (dat is wel zo netjes btw), zou ik 110Nm aanhouden.
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 20:41
door Chris5gti
je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 20:56
door wehoo
Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 20:59
door Stoffn
Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

Bij ons alvast niet

Alles wordt op moment aangetrokken.
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 21:03
door Chris5gti
wehoo schreef:Chris5gti schreef:je zou denken dat de dealer ook met moment op 120nm vastzet maar in de praktijk worden ze meestal gewoon met de luchthamer aan gedraaid . wat natuurlijk niet ideaal is

Garagisten en bandenbedrijven zijn (voortaan) verplicht (wetgeving) om de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten.
dat zou mooi zijn ! Er zijn bedrijven waar die helemaal niet word gebruikt en ander gebruiken hem verkeerd , dus als volgt , wiel erop zetten schroeven erin en aandraaien met de luchthamer , en erna natrekken met de momentsleutel . Goed fout dus !

Het probleem is dat ze met de luchthamer al 160 nm draaien en dan zegt de momentsleutel altijd meteen KLIK

Ook zie ik heel vaak mensen wat de wielbouten 1 voor 1 naast elkaar vastdraaien wat ook niet goed is omdat dit overkruis moet gebeuren .
mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te breken

En niet op de anwb moeten wachten tot ze komen helpen .
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 21:23
door wehoo
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 31 mei 2012, 21:33
door Crokko
Chris5gti schreef:mja zou dus wel fijn zijn als ze dit eens verplicht maken zo kunnen ook de vrouwen met minder kracht in de armen eens een lekke band vervangen zonder een arm te breken

En niet op de anwb moeten wachten tot ze komen helpen .
En de levensduur van je bouten en draadgangen met alle (on)veiligheid erbij inberekend niet vergeten.
Je aandraaimoment wijzigt ook op het moment er smeermiddelen gebruikt worden tijdens het vastdraaien van de bouten. (Met het aandraaien altijd een bout overslaan)
160Nm is erg veel.
Bij mijn huidige dealer nog nooit extra zorg gezien. Ze doen het hoognodige en laten ook daar regelmatig steken vallen.
Re: Moment voor het vastdraaien van lichtmetaal op Golf VI G
Geplaatst: 01 jun 2012, 00:18
door MkVI Nmgn
Ik vet me bouten altijd in,
En zet de wielen altijd op 130Nm
En heb er zo al over de 100 auto's gedaan en doen het allemaal als nieuw
