Pagina 1 van 2

Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:11
door sandertjah1988
hoihoi,

ik heb een golf 6 gti edition,

nu lees ik veel verhalen dat wanneer je euro 98 tankt ipv euro 95, de motor sneller, en beter loopt ?
hoe zit dit nu precies ?
bedankt!

gr.

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:24
door Vince82
Om het heel simpel te houden: Met Euro 98 (BP Ultimate en geen Shell Vpower, dat is gewoon Euro 95 met additieven erin) heb je gewoon meer vermogen.

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:35
door Chris5gti
v power is hier 100 octaan .. of bedoel je de 95 van shell ? De 98/100/102 octaan is ook klopvaster heeft dus een hogere verbrandings temperatuur waardoor je moter veel soepeler en beter rijdt .

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:38
door sandertjah1988
hoi,

kan ik gewoon euro 98 tanken ipv 95 ?
is er de mogelijkheid dat wanneer ik een keer 98 tank, de motor hiervan problemen gaat ondervinden ?
bedankt alvast!

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:40
door Vince82
Chris5gti schreef:v power is hier 100 octaan .. of bedoel je de 95 van shell ? De 98/100/102 octaan is ook klopvaster heeft dus een hogere verbrandings temperatuur waardoor je moter veel soepeler en beter rijdt .
V-power in Nederland zou 97 octaan moeten zijn. In Duitsland is het 100. Daar heet het dan ook v-power racing. Ultimate in Nederland is altijd 98 (meestal rond de 99) octaan.

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:41
door Vince82
sandertjah1988 schreef:hoi,

kan ik gewoon euro 98 tanken ipv 95 ?
is er de mogelijkheid dat wanneer ik een keer 98 tank, de motor hiervan problemen gaat ondervinden ?
bedankt alvast!
Juist helemaal geen problemen. Je motor gaat er alleen maar beter en mooier van lopen!

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 18:54
door yal
Ik tank altijd BP 98 maar een enkele keer ook bij de Tango , daar hebben ze ook 98 en merk met beide GTI's geen verschil.
Op Aral 102 loopt de ED35 mooier en veel zuiniger voor de BC :?:

In het tankklepje staat dat je 98 moet tanken.

Grt yal

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 19:03
door wehoo
sandertjah1988 schreef:hoihoi,

ik heb een golf 6 gti edition,

nu lees ik veel verhalen dat wanneer je euro 98 tankt ipv euro 95, de motor sneller, en beter loopt ?
hoe zit dit nu precies ?
bedankt!

gr.
Het motormanagement past zich aan de brandstof aan.

In Germany, all Shell stations offer two varieties of petrol V-Power: Super V-Power, rated at 95 RON, and V-Power Racing 100, rated at 100 RON.

Aral Ultimate 102:
Aral Ultimate 102 ist einzigartig auf dem deutschen Markt. Im Vergleich zum marktüblichen Superkraftstoff ermöglicht Aral Ultimate 102 bis zu 10% mehr Leistung – was in einer höheren Beschleunigung von durchschnittlich 2,5 %, bei einigen Fahrzeugen sogar bis zu 8,5 %, resultiert. Trotz dieser hohen Leistungsfähigkeit reduziert Aral Ultimate 102 zusätzlich den Kraftstoffverbrauch im Schnitt um bis zu 3% und senkt gleichzeitig den Schadstoffausstoß um bis zu 3%.
Link: http://www.aral.de/aral/iframe.do?categ ... Id=7065416

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 19:22
door yal
Paar wkn geleden de ED35 ff schoongebrand op de autobahn , daarna tank volgegooid met Aral 102 gaf de BC op terugweg 1:12,9 aan :shock: dat was de laatste tijd steeds 1;10 a 1;10,5....

Wehoo , ook al is m'n Duits slecht dit verklaard wel e.e.a..

Grt yal

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 19:25
door RobvR
Met aral 102 krijg je ook meer vermogen. Kijk naar mijn cijfers met alleen (toen nog) stage 1. Maar helaas alleen in Duitsland te verkrijgen. Vooral bij een gechipt motorblok is het beter om geen octaan 95 meer te tanken. Vergelijk het met een polstokhoogspringer die het met een bamboestok moet doen (kon ff geen beter voorbeeld bedenken).

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 20:25
door wehoo
yal schreef:Wehoo , ook al is m'n Duits slecht dit verklaard wel e.e.a..
Grt yal
Hier dan ook alleen maar Aral Ultimate 102 voor de prijs van.......... (NL 98). De pomp staat dan ook (zowat) om de hoek. :D

Verwirrung an der Zapfsäule: "Premiumqualität für mehr Leistung und Drehmoment", "leiserer Motorlauf, sauberere Verbrennung und geringerer Verbrauch“. Recht vollmundig werden hier neue Kraftstoffsorten angepriesen. Für jedermann leicht erkennbar: Das Preisniveau liegt deutlich höher. Doch nur mit aufwändigen Tests ist feststellbar, ob die Werbeaussagen stimmen. Der ADAC hat es untersucht.
Benzin: Shell "V-Power" im Test
Alles Super! – Diese Werbebotschaft einer Mineralölgesellschaft war spätestens seit der Einführung von Super Plus mit 98 Oktan hinfällig. Für mehr Oktan läst sich der Kunde – ob freiwillig oder nicht – häufig etwas mehr Geld aus Tasche ziehen, was zumindest für den 98er Sprit bei einigen speziellen Automodellen nicht völlig umsonst ist. Doch eifrige Kaufleute haben dem Kunden schon immer mehr verkauft, als dieser eigentlich braucht.
Mehr Oktan und Additive nützen nicht immer
Teure Säfte mit den schwungvollen Namen „Aral Ultimate 100“ oder „Shell V-Power 100“ bieten statt 98 volle 100 Oktan – eine Klopffestigkeit, die normale Motoren freilich nicht ausnutzen können und deshalb nutzlos verpufft.
Zudem sollen im Premiumsprit neue Additive motorreinigend wirken und ein »Friction Reducer« die leistungshemmende Reibung zwischen Kolbenring und Zylinder gezielt verringern. Jetzt sollen neue Additive auch beim neuen Shell V-Power 95 für mehr Leistung und weniger Verbrauch sorgen.
Wunsch oder Wirklichkeit? Der ADAC hat V-Power 100 bereits 2003 unter die Lupe genommen.
Die Ergebnisse
Ernüchterung macht sich breit – lediglich beim VW und dem Porsche konnte mit V-Power 100 eine geringfügige Leistungssteigerung festgestellt werden – doch die lag deutlich unter zwei Prozent und damit innerhalb der Messtoleranz.
Und fünf Prozent mehr Drehmoment? Wieder Fehlanzeige: Alle Prüflinge lagen – teilweise sogar mit schlechteren Fahrleistungen – im nicht statistisch verwertbaren Toleranzbereich. Aufgrund der Messergebnisse in der Tabelle hat sich der saftige Aufpreis in puncto Leistung für keines unserer Testfahrzeuge rentiert.


Bron: ADAC. link: http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... tabid=tab2

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 20:51
door yal
Aral 102 betaalde ik 169,9 voor , BP98 190,9 :shock:

Grt yal

Re: Benzine

Geplaatst: 03 jun 2012, 21:03
door wehoo
yal schreef:Aral 102 betaalde ik 169,9 voor , BP98 190,9 :shock:

Grt yal
Afbeelding

(aral app)

Re: Benzine

Geplaatst: 14 jun 2012, 22:26
door GTI_MaRsS-72
Dus als ik het goed begrijp is het beter als ik zelfs met mijn standaard GTI super/euro 98 benzine erin gooi i.p.v. euro 95 (wat ik tot nu toe altijd gedaan (binnenin tankklepje staat volgens mij 95 ROn?). Of heeft dit alleen nut als je een speciale editie hebt of de auto gechipt hebt (meer vermogen)?

Als mijn "standaard" GTI hierdoor echt soepeler en zelfs iets zuiniger gaat rijden (en niet schadelijk voor de motor is) wil ik best wel eens bv. BP Ultimate gaan tanken (ondanks de hoge prijs).

Re: Benzine

Geplaatst: 14 jun 2012, 23:11
door Chris5gti
vandaag was die super goedkoop (nouwja voor deze tijd dan ;) ) , ik heb hem meteen helemaal volgegooid de 102 bij aral voor 1,59 !!! :D

Re: Benzine

Geplaatst: 14 jun 2012, 23:38
door HC1973
Hoi Sander,

In dit (http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =20&t=1002) topic kun je ook een en ander lezen over 95/98/102 octaan.

Samenvatting: hoe meer octaan hoe beter/leuker :D.

Re: Benzine

Geplaatst: 15 jun 2012, 15:08
door bzb
kan je gechipped 95 blijven rijden? anders streep ik die modificatie gelijk al door op de bzb lijst, bijna nergens meer te krijgen hier in de buurt, ze gaan allemaal over op 1 of andere 95 ron maar dan schoner voor je motor blabla milieu p.s. 6 cent duurder, groetjes total/bp.

Re: Benzine

Geplaatst: 15 jun 2012, 15:15
door Verlengsnoer
Natuurlijk kan je 95 blijven tanken. Je kunt ook gewoon naar een onbemande tank (grijze brandstof) en een paar cent per liter goedkoper tanken, is en blijft jouw wagen :oops:

Ik heb toen ik de wagen kocht 2 x 95 getankt. Ben hierna over gegaan op 98 en merkte meteen verschil. Wagen was op dat moment voorzien van een ABT chip. Hoe beter (hoger octaan gehalte) de benzine hoe meer power je motor eruit kan halen. Mij lijkt het verkeerde zuinigheid om wel geld aan chippen uit te geven maar dan 95 te blijven tanken. Ik heb nu ook een turbo boost meter en heb de keer dat ik noodgedwongen 95 heb getankt gemerkt dat de auto minder lekker rijdt en ik ook niet boven de 1.0 bar boost uitkom.

Re: Benzine

Geplaatst: 15 jun 2012, 15:21
door bzb
Verlengsnoer schreef:Natuurlijk kan je 95 blijven tanken. Je kunt ook gewoon naar een onbemande tank (grijze brandstof) en een paar cent per liter goedkoper tanken, is en blijft jouw wagen :oops:

Ik heb toen ik de wagen kocht 2 x 95 getankt. Ben hierna over gegaan op 98 en merkte meteen verschil. Wagen was op dat moment voorzien van een ABT chip. Hoe beter (hoger octaan gehalte) de benzine hoe meer power je motor eruit kan halen. Mij lijkt het verkeerde zuinigheid om wel geld aan chippen uit te geven maar dan 95 te blijven tanken. Ik heb nu ook een turbo boost meter en heb de keer dat ik noodgedwongen 95 heb getankt gemerkt dat de auto minder lekker rijdt en ik ook niet boven de 1.0 bar boost uitkom.
zo dat scheelt best ja, tank altijd onbemand eigenlijk, bp, maar meestal tango of tinq, zal het is proberen al vind hem tot nu toe nog goed vlot :)

Re: Benzine

Geplaatst: 15 jun 2012, 16:00
door Gti-Mar
Ik heb het na 4 maanden 95 getankt te hebben 2 weken geleden ook geprobeerd met 98 van BP,en inderdaad de auto rijdt veel lekkerder,minder schokkerig maar kwam op een verbruik van bijna 1:11 uit....en dat met puur woon-werk verkeer wat bestaat uit 15 km binnen de bebouwde kom en 10 er buiten....

Moet wel bekennen dat ik van de week weer 95 heb getankt,dit om het verbruik goed te kunnen vergelijken :)

Re: Benzine

Geplaatst: 21 jun 2012, 21:45
door baasonur
wehoo schreef:Het motormanagement past zich aan de brandstof aan.
Juist ja, wat u dus veronderstelt, is dat er ook prima diesel in kan?

Klinkklare onzin wat hier wordt verteld over euro 98.
De auto rijdt er zuiniger op, ge merkt het in de portemonnee.
Vermogen wordt alleen opgeschroefd bij "super"sportauto's, daar valt een Golf GTI echter niet onder.

Re: Benzine

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:05
door HC1973
baasonur schreef:Juist ja, wat u dus veronderstelt, is dat er ook prima diesel in kan?

Klinkklare onzin wat hier wordt verteld over euro 98.
De auto rijdt er zuiniger op, ge merkt het in de portemonnee.
Vermogen wordt alleen opgeschroefd bij "super"sportauto's, daar valt een Golf GTI echter niet onder.
Beetje kort door de bocht en feitelijk onjuist. Tests m.b.v. rollerbanken tonen aan dat er wel degelijk een verschil is qua vermogensopbrengst bij hogere octaan gehaltes. Dit vooral bij turbo motoren. Bij een atmosferische moter heb je een punt, echter de gti heeft een turbo.

Je opmerking m.b.t. diesel zal ik maar negeren (voor zover dat eigenlijk niet voor het gehele bericht van toepassing is, want volgens mij is je doel voornamelijk om te provoceren).

Re: Benzine

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:12
door wehoo
baasonur schreef:
wehoo schreef:Het motormanagement past zich aan de brandstof aan.
Juist ja, wat u dus veronderstelt, is dat er ook prima diesel in kan?

Klinkklare onzin wat hier wordt verteld over euro 98.
De auto rijdt er zuiniger op, ge merkt het in de portemonnee.
Vermogen wordt alleen opgeschroefd bij "super"sportauto's, daar valt een Golf GTI echter niet onder.
Een "goed" onderbouwd verhaal. Misschien dat Uw chauffeur eens diesel in Uw Maybach 62S Landaulet, V12, 5.5L met 612 pk kan (mag) gooien. En wellicht dat U hem toestaat om zijn bevindingen met Uw Maybach 62S Landaulet, V12, 5.5L met 612 pk te berichten. Mocht dit gegeven: 0-100 in 5.1s veranderen, blijven we uiteraard met volledige interesse Uw reacties volgen.

Das elektronische Motormanagement erkennt den verwendeten Kraftstoff per Klopfsensor sowieso und stellt sich auf veränderte Qualitäten kontinuierlich ein. Beim Audi: Dessen Leistung fiel beim Einsatz von Normalbenzin statt Super um rund acht PS. In der Praxis machte sich das aber nur unter Volllast bemerkbar. Deutlicher spürbar war in unserem Vergleich der Verlust an Drehmomentfülle. Im Bereich von 2000 bis 4000 Touren holte der Motor aus Superkraftstoff fünf bis 20 Nm mehr Antrittsstärke - mit Super Plus oder Aral Ultimate im Tank ist mit dem Audi also schaltfauleres Fahren als mit Normalbenzin möglich. Im Kraftstoffverbrauch waren dagegen fast keine Differenzen messbar.

Re: Benzine

Geplaatst: 22 jun 2012, 07:07
door MkVI Nmgn
Er rijden hier op het forum Gti's rond waar je in je Maybach 62S Landaulet ~ V12 5.5L 612 pk ~ 0-100 in 5.1s raar staat te kijken als die het gas even opentrekken,denk zelfs dat je er wat moeite mee heb, en wellicht is er een duidelijk verschilt tussen tinq euro95 en aral102 benzine
Dat is uit ervaring van heel wat gebruikers duidelijk verteld en te zien op rollebank uitdraaien misschien word het tijd om met die Maybach 62S Landaulet ~ V12 5.5L 612 pk ~ 0-100 in 5.1s er een keer 98 of aral102 te tanken ipv euro95 waarschijnlijk merk je chaufeur dan ook een verschil.

Re: Benzine

Geplaatst: 22 jun 2012, 20:17
door baasonur
Kijk, dat zijn antwoorden die ik op doelde.
Voor zo ver mijn kennis reikt, staat Aral hier net over de grens in Duitsland.
Ik zal mijn chauffeur eens opdracht geven Euro 98 te tanken en zal uiteraard de resultaten naar U sturen.