Pagina 1 van 2
Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 jun 2012, 21:13
door Ron_VAG
Ik sta op het punt om mijn MK5 GTI te voorzien van een tuningskuurtje. Ga hem op maat tunen waarbij de DSG aansturing uiteraard ook wordt aangepast. Maar wat is wijsheid? De DSG software zelf kan ook aangepast worden naar Stage 1, 2 of 3. Is bijvoorbeeld een koppelbegrenzing (bij Stage 1) nodig waarbij je begrenzing van 360Nm naar 500Nm gaat? Ik zoek de meest optimale setting rekening houdende dat mijn auto reeds is voorzien van een volledig Millteksysteem en ik wil de Carbonio airbox erin hebben. Waarschijnlijk moet ook mijn brandstofpomp geupgrade worden, dit had ik destijds bij mijn andere auto ook laten doen, was eveneens een 2.0 TFSI...
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 jun 2012, 21:21
door Mackdennis
Tja als je het geld heb zou ik dsg zeker doen en zelf ook de hpfp en de rail valve.
Maar goed ik rij zelf met 330pk 420nm en zelfs met bio ethanol met 350pk en 450nm
En dat zonder aanpasing van de dsg software en hij schakkeld er rijd als een zonnetje!
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 jun 2012, 22:47
door yal
Is het niet beter om een zwaardere koppeling te monteren i.p.v. de oliedruk v/d DSG te verhogen?
Grt yal
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 13 jun 2012, 00:50
door Spuugemmer
Heb nog geen wonderen gezien van andere koppelingen. Sowieso niet zonder meer druk op de platen. Originele koppeling met software aanpassing blijft bij mij goed met 500 NM.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 14 jun 2012, 23:20
door HC1973
Ik heb bij het tunen van mijn GTI meteen de DSG mee laten nemen (stage 1). Dit eigenlijk puur uit voorzorg, omdat ik mijn bak wil beschermen voor het hogere koppel. Ik heb nog te weinig kilometers gereden met de aanpassingen om iets over betrouwbaarheid te zeggen.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 11:21
door Doohie
ff dit topic van onder het stof halen.
Ook ik zal mij binnenkort wagen aan een stage 1 tuning...
Wat mij vooral bezighoud is in hoever de DSG en DV zich origineel gaat gedragen na tuning.
Daarmee bedoel ik bv..
-DSG die ff inhoud of later schakelt of ligt dit aan de DV ?
-Moet de limiet verhoogd worden van de DSG boven de 350Nm?
-Wat is het resultaat van het aanpassen van kortere schakeltijden op DSG..nodig of niet
Als er hier mensen zijn die ervaring of probleempjes hebben ondervonden..of hoe je het hebt kunnen oplossen,
alle feedback is welkom
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 16:11
door yal
Ik zou luisteren naar het advies v/d chiptuner , mijn ED 35 heeft standaard al 353nm dus zal er wat marge in het maximaal toelaatbare koppel dat de DSG aan kan zitten.
Grt Yal
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 18:53
door geert dvx
Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 19:07
door MkVI Nmgn
Wat passen jullie dan aan bij de Dsg bij een Stage 1 tuning?
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 20:09
door yal
Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.
Grt Yal
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 20:16
door bzb
nee precies, van de afgelopen hans sloot/jd open kat en chip dag, hebben er aardig wat rond de 420 nm gehaald (zoals moi) en niemand een dsg chip nodig gehad. Mark kon dat zien of het nodig was of niet
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 11 mar 2013, 20:24
door Patrick B
Ja wanneer is er weer zo'n dag, tijd om mijn auto te chippen.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 10:09
door Doohie
geert dvx schreef:Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.
Dan veronderstel ik dat dit niet gratis word uitgevoerd..
Wat mij enorm boeit is hoeveel DSG-rijders hier die update hebben of niet na stage 1 tuning en vooral hoe de DSG met het koppel overweg kan.
Moet men bv zich zorgen maken als je een koppel vermogen hebt van +/-380Nm bij DSG..kwestie van op lage toeren puur koppel te vragen...gevaar voor slippende koppeling,
of komt er vertraging op het schakelen ?
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 10:13
door bzb
Patrick B schreef:Ja wanneer is er weer zo'n dag, tijd om mijn auto te chippen.
ik weet niet, hij was onlangs in november, maar ik zou zeker niet op de volgende wachten , op een jd chip kan je niet zo lang wachten

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 10:39
door Gti-Mar
Zou er richting het voorjaar(Mei of zo) niet weer iets te organiseren zijn richting Lochem

Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 10:41
door gerben302JD
Gti-Mar schreef:Zou er richting het voorjaar(Mei of zo) niet weer iets te organiseren zijn richting Lochem

+1
Gr. Gerben
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 10:46
door xavier gti
geert dvx schreef:Wij passen zoizo de DSG aan vanaf we een stage 1 uitvoeren.
Op korte termijn geen problemen, maar ik vrees op lange termijn.
Niet alleen het koppel kan hoger, maar activatie launche control, uitschakelen kickdown, kortere schakelsnelheden, schakelmomenten,... worden ook aangepast.
Sportstand wordt iets minder agressief afgesteld.
indd echt een aanrader , de bak schakelt een pak vlotter , en zit niet direct in 5 en 6 te schakelen , ook niet te sportief ,
en de launch control is indd ook een pak beter zo , en de kickdown weg in manueel is ook een aanrader !
en kan zo tot 500nm aan als ik me niet vergis ......
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 11:32
door Green Hornet
Ik heb ook mijn DSG laten aanpassen , al bij mijn stage 1. Vooral de schakel momenten zijn prettig.
Schakelt in D iets eerder op waardoor ik niet zo sloom rij in stadsverkeer. Alternatief was nl iets meer gas geven waardoor hij terugschakelde en ik gelanceerd werd
Ik heb 480 nm (en 372 pk) en een upgrade vond ik wel zo veilig.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 14:15
door geert dvx
yal schreef:Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.
Grt Yal
Bij u hoeft dit niet, want uw motorsturing is nog een MED9. Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel goed bij.
Bij MED17 lijkt het goed te werken, maar de praktijk wees anders uit.
Toch doen we dit liever op de DSG zelf uit voorzorg en dan heb je meteen alle andere leuke opties bij.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 19:13
door yal
@geert dvx
Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel 
, haha ben benieuwt!
Grt yal
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 19:46
door geert dvx
yal schreef:@geert dvx
Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel 
, haha ben benieuwt!
Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....
PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.
Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 20:02
door yal
geert dvx schreef:yal schreef:@geert dvx
Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel 
, haha ben benieuwt!
Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....
PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.
Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Mijn ED35 is nog helemaal origineel i.v.m. fabrieksgarantie. Truukjes zijn in mijn ogen altijd leuk en ik wil graag alles weten voordat ik een chip op maat laat neem. Auto is alleen op de rollenbank geweest voor een vermogensmeting.
Grt Yal
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 12 mar 2013, 21:24
door geert dvx
yal schreef:geert dvx schreef:yal schreef:@geert dvx
Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel 
, haha ben benieuwt!
Grt yal
Snap je reactie niet goed.
Wij passen DSG aan, en bij MED9 kan je een trukje toepassen in uw motorsoftware, wat wij niet doen.
Wat is het dan bij u? DSG heb je niet laten doen, maar het software matige in uw motormanegement ook niet?
Hoe ga je de torque reduction dan tegen boven de 380Nm?
Het is wel zoizo 1 van de 2 he....
PS, er staat een ED30 op onze oprit die elders getuned was zonder DSG aanpassing met slippende koppelingen na x-tijd.
Ik wil hier geen discussie starten, maar onze manier van werken is DSG aanpassing bij motortuning.
Mijn ED35 is nog helemaal origineel i.v.m. fabrieksgarantie. Truukjes zijn in mijn ogen altijd leuk en ik wil graag alles weten voordat ik een chip op maat laat neem. Auto is alleen op de rollenbank geweest voor een vermogensmeting.
Grt Yal
Overweeg je hem te laten aanpassen? Mocht je het doen zou ik opteren voor dsg aanpassing ipv incalculatie in je programma. Rijdt veel aangenamer vind ik persoonlijk.
Maar meningen kunnen verschillen he. Persoonlijk vind ik de sportstand te brut en wij hebben toch enkel positieve reacties hierover. Je kan zelfs je schakelmomenten verlaten per hogere versnelling bevoorbeeld.
Jd biedt deze mogelijkheid ook aan, dus zeker eens over informeren.
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 13 mar 2013, 07:44
door Doohie
geert dvx schreef:yal schreef:Niet iedere GTI heeft toch 'sowieso' een DSG aanpassing nodig bij een Stage I tuning?
Al dat gedoe met launch control en kortere schakeltijden zou ik niet hoeven.
Grt Yal
Bij u hoeft dit niet, want uw motorsturing is nog een MED9. Hier werkt het torque-reductie "trukje" wel goed bij.
Bij MED17 lijkt het goed te werken, maar de praktijk wees anders uit.
Toch doen we dit liever op de DSG zelf uit voorzorg en dan heb je meteen alle andere leuke opties bij.
Ik veronderstel dat de MED17 de Golf VI Gti is !!
Dit met de prijs incl. chiptuning = inderdaad mooi meegenomen...
Dus als ik het goed begrijp word de limiet van de DSG softwarematig verlegt
die standaard begrenst is op 350Nm..zo simpel !!
Dan begin ik te begrijpen waarom JimmyGTI z'n Gti bij iedere versnelling even inhield..waarschijnlijk door dat torque-reductie "trukje".
Met bv een koppel van 380Nm + dsg limiet verhogen zou geen probleem mogen geven op een Golf VI Gti ?
Re: Chiptuning; DSG aanpassen ja of nee?
Geplaatst: 13 mar 2013, 08:57
door bzb
nou ja nogmaals ik heb nergens last van met me 421 echt nm'tjes, maar ik kan net zo goed tegen de muur kletsen, als het niks extra;s kost is het wel mooi natuurlijk