Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bouten?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bouten?

Bericht door Timvgti »

Toen ik in oktober 2010 mijn Golf mk5 gti bij de VW dealer kocht had ik wat last van wat 'krakende' geluiden uit het vooronder bij het nemen van verkeersdrempels/etc.
De VW dealer heeft toen beide draagarmen (1K0407151BC & 1K0407152BC) vervangen, waarna het keurig verholpen was.

Sinds een tijdje hoor ik echter weer een nieuw 'geluid' uit het vooronder. Het volgende:
Als ik een bocht neem, voornamelijk hoorbaar als ik deze bocht wat sportiever neem of op rotondes, etc. dan hoor ik per stuurbeurt éénmalig een 'tik/clunk' uit het vooronder komen.
Ik voel deze 'tik' dan ook een beetje in mijn pedaal/op de voetsteunplaat waar mijn linkervoet op staat.
Dit is zowel met sturen naar links als naar rechts en zoals ik al zei altijd éénmalig per keer sturen op te wekken.
Soms voel/hoor ik het ook bij een voor/achterwaartse beweging, als ik bijvoorbeeld ineens wat vlot rem.
Het is absoluut niet altijd voelbaar/hoorbaar/merkbaar, soms heb ik er een gehele rit geen een keer last van en het is ook niet altijd 'express' op te wekken.

Nu kunnen we met zijn allen gaan roepen: vervang al je rubbers (en kies dan gelijk powerflex), maar ik weet niet of dit de oplossing is en verder meen ik dat dit ook nog al wat kost (rubbers in mijn draagarmen zijn natuurlijk nog vrij nieuw, daar deze begin 2011 vervangen zijn).

In mijn eigen zoektocht las ik op oa het Engelse forum veel over 4 stuks subrame bouten. Dit zou een kwaal bij de mk5/mk6 zijn. De bouten zouden teveel rekken en op den duur los zitten.
Hierdoor kan het subframe ietsje bewegen en dit zorgt dus voor die ene beweging/tik/clunk-geluid per stuurbeurt.

Er zouden door VW zogenaamde 'spacertjes' en iets andere bouten ontwikkeld zijn, welke dit euvel verhelpen.
Bouten: N90823501
Spacers: 7M3499349A

Wie heeft hier ervaring mee en zou dit mijn euvel verhelpen?

Youtube filmpje:



Afbeelding

Afbeelding
(De binnenste bouten aan beide kanten worden vervangen en de buitenste moeten met het juiste aanhaalmoment weer correct vast gedraaid worden, zie filmpje.
Gebruikersavatar
Dumdum_Edition30
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
Type auto: Golf 7R

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Dumdum_Edition30 »

Ik heb hetzelfde probleem. Meestal bij het nemen van rondpunten.

Zal deze ook eens aanpassen. Kijken of het weg is. Want gezond is het niet, denk ik.

Op hun website staat er "Use these replacement bolts to tighten everything in the front end back up."

http://www.ecstuning.com/Search/7M3499349A/ES2102460/
Bedoelen ze dan, vooraan de wagen en achteraan. Wil zeggen dat ik 8 bouten nodig heb dan?
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Nee het gaat echt om 2 bouten. Bekijk het duidelijke filmpje maar.
De anderen kunnen blijven zitten en nagetrokken worden.

Het kost natuurlijk sowieso maar een 'paar' euro om de nieuwe bouten en spacers erin te zetten
Eens kijken of ik ze bij VW kan bestellen en op de brug bij mijn schoonvader kan vervangen.
Kan ik gelijk de rest van de onderzijde eens inspecteren en alle rubbers enzo invetten.
Gebruikersavatar
Dumdum_Edition30
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
Type auto: Golf 7R

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Dumdum_Edition30 »

Oke, dus 4 bouten. Zal ze bestellen, hopelijk is dit weg dan.

Moeten er plaatjes tussen de buitenste bouten? Zie dit niet in het filmpje.
Laatst gewijzigd door Dumdum_Edition30 op 18 jun 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Dumdum_Edition30 schreef:Oke, dus 4 bouten. Zal ze bestellen, hopelijk is dit weg dan.
4? Nee 2! Per kant moet er ééntje vervangen worden en een spacer toegevoegd worden. De rest van de bouten enkel aandraaien/bijdraaien.
Gebruikersavatar
Dumdum_Edition30
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
Type auto: Golf 7R

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Dumdum_Edition30 »

Ahzo, bedankt voor de info. Ben eindelijk mee :D
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door GolfL »

Bij mij heeft het even geholpen door de bouten even lost te draaien. En vervolgens weer op juiste moment zetten.

Maar het is nu weer terug (logisch). Als je de klipjes gaat bestellen, dan ben ik ook geinteresseerd!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

GolfL schreef:Bij mij heeft het even geholpen door de bouten even lost te draaien. En vervolgens weer op juiste moment zetten.

Maar het is nu weer terug (logisch). Als je de klipjes gaat bestellen, dan ben ik ook geinteresseerd!
Ik heb op diverse fora gelezen dat het opnieuw vastzetten op de juiste specs (dit is dus 70Nm + 1/4 draai toch?!) eventjes kan helpen maar dat het dan idd snel weer terug komt.
Dit komt door het type rekbout dat er standaard is gebruikt.
Vandaar dat die dus vervangen worden voor deze andere bouten en daar gelijk twee spacertjes bij.

Op het filmpje van ECS zie ik dat ze een brug gebruiken waarbij de wielen vrij van de grond zijn.
Ikzelf heb alleen de beschikking over een brug waar ik dit auto op rij, dus dan hangen die wielen niet vrij (kolombrug).
Kan ik het dan wel op dezelfde manier doen??
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

@Dumdum_Edition30:
De rede dat er oa bij jou wat verwarring was ontstaan in het aantal bouten dat vervangen moet worden (2 of 4) komt denk ik door het volgende:
Standaard moeten de twee binnenste bouten vervangen worden en daar spacers bij gedaan worden, precies zoals dus in het filmpje.
Bij 90% van de gevallen is het 'clunk' geluid dan over en zit het subframe weer helemaal vast.
Er zijn echter personen die ondanks de modificatie toch nog last houden van een geluidje. Je kan er dan voor kiezen om ook de buitenste buiten voor hetzelfde nieuwe type bouten te vervangen. Dit zou ook baat kunnen hebben. Zie:
http://forums.motivemag.com/showthread.php?4572064

Vandaar de verwarring.
Ik ga zelf eerst voor het vervangen van de binnenste bouten + spacers, zoals in het ECS filmpje.
Blijft alleen mijn bovenstaande vraag nog staan, alvorens ik ga bestellen! (de vraag mbt de kolombrug)
Gebruikersavatar
Dumdum_Edition30
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:16
Type auto: Golf 7R

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Dumdum_Edition30 »

Goeie vraag, zal waarschijnlijk ook niet lukken met een zware krik?

De 2 wielen moeten van de grond waarschijnlijk om geen spanning meer op het onderstel te hebben.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Race Eend »

opzich vreemd dat de auto los van de grond moet, ik zou verwachten dat hij op zijn wielen moet staan, dat is de natuurlijke houding, als je hem los hangt staat de bout op spanning als hij weer op de grond/wielen komt.

Zelf had ik het exact andersom, bij het vervangen van de aandrijfashoes heb ik ook het eea los moeten halen, maar gezien we geen 4 koloms brug hebben bij JD hebben de wielen toen 'los gehangen'. Ik bemerkte wat geknak over drempels etc. Ben terug gegaan naar de zaak, heb toen nogmaals de bouten die ik los gehad had, losgedraaid en toen de bouten opnieuw vast gezet met de wielen in de 'natuurlijke positie (baksteun onder de wielen gezet zodat hij weer in zijn veren ging), sindsdien is het geknak weggebleven.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Ondertussen is de 'clunk' bij mij permanenter/vaker voorkomend geworden.
Vandaag getest door precies hetzelfde heen en weer te sturen als in het filmpje.
Ik hoor dan zo goed als elke keer die eenmalige 'clunk'.
Ergens prettig om te horen, daar ik zeker weet dat ik identiek hetzelfde geluid heb als in het filmpje en het dus ook bij mij 99% zeker de subframe bouten zijn.
Een relatief goedkoop/makkelijk te verhelpen probleem en denk ik beter dan defecte toplagers/rubbers/stuurstangen/kogels/etc, waar ik natuurlijk ook al aan zat te denken...

Sprak Chris ook nog even telefonisch gisteren erover. Hij heeft hier (uiteraard, waar niet op Golf gebied) ook zeker verstand van.
Hij gaf aan dat het subframe eigenlijk met vier bouten vast zit, maar dat de buitenste bouten een andere maat hebben dan de binnenste.
In dat geval zou je dus niet vier dezelfde vernieuwde bouten kunnen bestellen (de N90823501), maar moeten er nog twee andere bij. Welke?
Ikzelf tel overigens wel 8 bouten per kant, dus totaal 16 stuks. Zie foto in mijn startpost. Zijn die bouten ergens anders voor?
Chris gaf ook aan dat indien je het geheel pér bout vervangd, dat je dan niet opnieuw hoeft uit te lijnen. Dus niet in één keer alles losschroeven, dan verschuift het subframe.

In het verhaal van Race Eend zit denk ik ook zeker logica.
Als je het subframe dus per bout loshaalt en op die manier voorziet van nieuwe bouten en deze stuk voor stuk op 70Nm aanhaalt, dan zou het dus ook moeten lukken?
Echter twijfel ik dan of je de 'spacertjes 7M3499349A' er wel tussen kan krijgen, daar het gewicht er dan op blijft leunen?
Ik heb geen 2 koloms brug, enkel 4 koloms dus hoop dat het daarmee kan. Voel er weinig voor om hem op assteuntjes op straat te zetten en er moeilijk onder te liggen.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Spuugemmer »

Andere bouten die jij ziet daar zitten de delen van het subframe mee vast aan elkaar niet aan de auto....

Let wel ff op de graden die je na de nm nog moet na trekken. Is dit het geval dan is het een rekbout. staat er bv 70nm + 90 graden dan is het een rekbout. dat er 70nm en verder niets dan is het geen rekbout.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Chris,

Dankjewel voor de uitleg en duidelijke ETKA uitdraaien.
Als ik je dus goed begrijp dien ik 2x de bouten nummer 34 (M12x1.5x90) (in de 2 steunplaten) en 2x de bouten nummer 35 (M12x1.5x100) (binnenste in het subframe) te bestellen?
Alle vier de bouten staan vervolgens genoemd als 70Nm + 90 graden, dus alle vier rekbouten?!

Verder zie ik in Etka/reparatiebrochure natuurlijk niets genoemd over de 'modificatie' met de twee extra spacertjes ertussen.
Zouden deze wel nodig zijn/bijdragen aan het vastzetten van het subframe?
Hoe kijk jij nu aan tegen het (de)monteren met de wielen vast of van de grond?
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Spuugemmer »

Nog steeds hetzelfde. Ik rij zonder de spacers en met mij nog uch mensen dus ja het vast leuk zijn maar het hoeft niet!
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Spuugemmer schreef:Nog steeds hetzelfde. Ik rij zonder de spacers en met mij nog uch mensen dus ja het vast leuk zijn maar het hoeft niet!
Ok dus spacertjes 'kunnen' erbij maar 'hoeven' niet volgens jou?
Het gaat er dus meer om dat er nieuwe (rek)bouten inkomen en die weer correct vastgezet worden, waardoor de speling op het subframe (en dus het 'clunk' geluid) weer verdwijnt en dat kan volgens jou net zo stevig/goed zonder de spacertjes?
Hoe kan het eigenlijk dat de huidige bouten 'los' zitten en er dus speling is ontstaan?

Voor welke bouten zou ik nu dus moeten kiezen? Ik 'snap' vijf opties:

1) De 2 bouten die geadviseerd en gemonteerd worden in het ECS filmpje? ->2x N90823501 met spacers 2x 7M3499349A?
2) De 2 door ECS geadviseerde bouten (binnenste bouten subframe) vervangen en de twee buitenste bouten (in die 2 steunplaten) ook vervangen voor dezelfde ECS bouten, dus 4x N90823501 en 2x spacers 7M3499349A?
3) De bouten die er nu ook volgens ETKA standaard inzitten vervangen voor nieuwe zelfde soort, dus 2x de bouten nummer 35 (M12x1.5x100) (binnenste in het subframe)?
4) De bouten die er nu ook volgens ETKA standaard inzitten, maar dan ook degene in de 2 steunplaten, dus 2x de bouten nummer 34 (M12x1.5x90) (in de 2 steunplaten) en 2x de bouten nummer 35 (M12x1.5x100) (binnenste in het subframe)?
5) Kijkend naar het fotootje van het subframe tel ik 8 bouten per kant, welke houden nou het subframe op zijn plaats en waar zijn die anderen er vlakbij dan voor? Alle 8 vervangen? Dus 16 totaal?


(waarom moet überhaupt mogelijk die bout in de steunplaat (eentje links en eentje rechts) vervangen worden? Beweegt die steunplaat (waar de draagarm middels een rubber dus weer in hangt) mee met het subframe/zorgt dit ook voor de speling/clunk geluid?)
Lees veel over dat de origineel gebruikte bouten vrij snel weer kunnen rekken en je dan weer hetzelfde probleem hebt. Hier benoemd en de 'betere' bouten besproken:http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... g-subframe......

Ik snap het niet meer en hoor graag advies van degene die er gewoon meer verstand van heeft (Chris!?)
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Ok Chris heeft mij superaardig even gebeld.
Misschien dat hij mijn bovenstaande post nog niet gelezen had, maar telefonisch uitleggen is natuurlijk altijd makkelijker.
Chris gaf aan dat gewoon de bouten waar het subframe mee vast zit vervangen moeten worden voor nieuwe bouten welke correct aangetrokken moeten worden.
Dit zouden dan de voorste en de achterste bouten moeten zijn.
In mijn beleving bouten nummer 5 en 35, zie ETKA tekening in dit topic.
Bout 5 (2x) : N 10528602 M12x1.50x75
Bout 35 (2x): N 10141801 M12x1.50x100

Waarom men ook spreekt over de bout welke in de steunplaten zit (bout 33), weet Chris niet. Die zouden niet vervangen hoeven te worden.
Het vervangen voor originele nieuwe bouten zou gewoon afdoende moeten zijn, dus niet perse 'sterkere bouten en spacertjes' zoals bij ECS benodigd...
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door KlouxOne »

wat is precies het verschil met de bouten die je wil bestellen en de bouten die nu onder de auto zitten? is het een geupdate artikel?
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Spuugemmer »

Zoals ik het verhaal door de telefoon heb gehoord zit er speling op het subframe tenopzichten van de auto. Heb tegen Tim ook gezegd kijk ff onder de auto dan weet je meer. Ik ga weer verder op Defqon zwaai!!!
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Ik heb hier last van.
Dealer zou de bouten hebben vervangen voor die van een Passat, probleem is identiek.

Het is wel weerafhankelijk. Hoe warmer hoe vaker.
En ook soms als ik achteruit een stoep afrij.

Ik hou het in de gaten.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Dave: bij jou zijn ze dus vervangen maar je hebt het probleem nog steeds?
Woensdag wordt er naar mijn subframe gekeken en waar nodig de bouten vervangen.
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door superdave »

Ze zeggen van wel, maar ik was er niet bij :)
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Timvgti »

Omdat ik zelf de komende tijd niet over een brug kan beschikken en niet op straat wil tobben, vandaag bij mijn garage om de hoek (Seat) ernaar laten kijken.
Natuurlijk hoorden ze bij een proefrit niks. Dat is altijd zo... Kak.
Is nml ook niet altijd maar gisteren hoorde ik het nog.
Was niks mis met rubbers/stabilisatiestang/etc, dus moet subframe toch haast wel zijn.
Bouten niet op voorraad.
Aanstaande maandag gaan ze de bouten vervangen en spacertjes ertussen zetten.
Ze vervangen gelijk maar alle acht (8) de bouten.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Hoor eenmalig 'clunk' geluid als ik stuur > subframe bou

Bericht door Spuugemmer »

Waarom vervangen ze dan niet alle alle bouten??? Raar verhaal....
Golf MK1 GTI
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google Adsense [Bot] en 142 gasten