DSG schakelt raar na chip

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Beste mensen,

Om het probleem voort te zetten die ik beschreef in mijn voorsteltopic, hierbij een aparte topic.
Ik heb 2 weken geleden mijn auto laten chippen bij Unlimitedtuning incl. testbank.

Origineel kwam er 190PK/270NM~ uit (vaag). Na een eerste chippoging, kwam er 217PK uitgerold. Hij heeft verder nog wat waardes zitten veranderen en na een half uur kwam er 230PK/380NM uitgerold (maximale waardes uit 3 runs).
Er is toen een samen een testritje gedaan en alles leek in orde. Ik was natuurlijk wel teleurgesteld in het lage vermogen, maar er werd vertelt dat dit wel hoger zou uitvallen na het inleercyclus van het ECU en met oct 98 (had noodgedwongen 95 getankt). Er werd vertelt dat dit het vermogen is wat hij eruit kon halen en ik was (teleurgesteld) vertrokken. Ik had namelijk gehoopt dat het zelfs hoger zou uitvallen dan de geadverteerde 245PK/375NM; in het (overvolle) gastenboek zaten namelijk veel mensen (met een andere auto) bij waarbij de waardes wel hoger waren dan geadverteerd.

Op de snelweg testte ik wat en al gauw viel mij op dat de DSG bak raar schakelde van 5 naar 6 in lage toeren. Wat mij wel opviel is dat wanneer ik volgas rond de 2,5k toeren (trekkracht piekpunt) van 5 naar 6 schakel (DSG), dat hij raar deed; hij klimt eerst hoger in toeren en zakt dan verder, alsof hij slipt.
Heb ze gebelt met het verhaal en mocht even terugkomen. Hij heeft toen even nogmaals getest, maar heeft dit keer elke keer geschakeld tussen 2000 en 3000t/pm. Van 5 naar 6 was duidelijk dat er iets niet klopte, en bij de andere versnellingen zag je dit ook licht voorkomen als je het vaak genoeg herhaalde.

De tuner heeft mij vertelt dat hij hier niets mee kon doen, behalve het vermogen wat verminderen. Dit zie ik natuurlijk niet als oplossing en ben niet akkoord gegaan. Hij was stellig dat het niet aan de chip, maar aan de DSG software lag. Hij wist wel een adres waar ik dit kon laten fixen d.m.v. een software upgrade van de DSG. Hier ben ik ook niet mee akkoord gegaan.
Ik zit dus uiteindelijk met een vermogen wat niet geadverteerd was (oké, origineel was hij wel 190PK) en met een DSG wat niet correct functioneert.

Kort samengevat:
- Gebeurt alleen op volgas schakelen
- Tussen 2000 en 2500t/pm merk je dit het beste (volgens de uitdraai het NM piekmoment)
- Schakelt dus niet strak zoals in andere versnellingen, je voelt echt even een "loos" moment

Uitdraai:

Afbeelding

Video's:

http://youtu.be/gIFgKMIdBPs
http://youtu.be/G8SFnU5mqqs
http://youtu.be/6iS3FAILwkQ

Kan iemand dit onderbouwen? Ik zou graag met argumenten naar de tuner terug willen gaan om het eventueel te laten maken, maar zou het liefst mijn geld terug willen. Weet nu wel waar ik heen moet !!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door wehoo »

De juiste benzine erin en nogmaals testen. Wordt het beloofde vermogen niet gehaald, koop ongedaan maken. Zie je daarna meteen welke invloed dit op je DSG heeft gehad.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Owja, om misschien de standaard vermogen te verklaren; ik kan me niet herinneren dat ik in de eerste paar maanden met de auto duidelijk de DV kon horen blazen op volgas. Hij klinkt een beetje zoals in dit video:
http://www.youtube.com/watch?v=Q1GCci5l9JM

Het "blow off" wanneer je gas loslaat klinkt tikkeltje zachter bij mij. Verder merk ik geen rare power loss o.i.d. Had dit overigens al voor het chippen.
Waard om te checken?

//Edit: Heb ook 1x na het chippen meegemaakt dat de turbo was uitgevallen. Totaal geen vermogen. Opnieuw starten van de auto verhielp dit.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

Zal toch even de auto uitlezen op fouten de kans is groot dat je DV kapot is maar dat had een goede tuner kunnen zien met chippen.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door NICO! »

Was zeker wel lekker goedkoop?
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

Dat had ik al gevraagd nico ;)
MKV Nmgn schreef:Welkom op het forum,
en 230pk is niet veel voor een Chiptuning :roll: zal ook wel niet veel gekost hebben dan denk ik,
En als dat wel het geval is had je beter naar wat meer kwaliteit tuner kunnen zoeken en slippen van een koppeling van de 5 naar de 6 is niet echt goed. Er rijden hier jongens met 300+ pks zonder slippende koppelingen van de 5 naar de 6
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
NICO!
Forumeigenaar
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
Type auto: BMW iX3
Locatie: Flevoland

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door NICO! »

Oh sorry, had ik overheen gelezen,oops.
Groeten, Nico
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Heb hem zelf een keer uitgelezen. Hij gaf toen toen 1 fout:

Fault Found:
001089 - EVAP Emission Control Sys
P0441 - 002 - Incorrect Flow - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 4
Mileage: 104736 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 21:21:10
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

Dit kan het probleem zijn van die foutmelding http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 441/001089

en zo kun je het oplossen. http://golfmkv.com/forums/showthread.php?t=119267

Heeft alleen totaal niks met de DSG te maken.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

MKV Nmgn schreef:Dit kan het probleem zijn van die foutmelding http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 441/001089

en zo kun je het oplossen. http://golfmkv.com/forums/showthread.php?t=119267

Heeft alleen totaal niks met de DSG te maken.
Nee inderdaad, heb er geen last van dus heeft een lage prio..
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Race Eend »

Nou het is wel iets om wat mee te doen, maar het heeft inderdaad geen prio.

Hoe lang geleden is de dsg olie ververst geweest?
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Niet dat ik het weet. Heb hem sinds 94dkm.
Staat geloof ik niks over genoteerd in het onderhoudsboekje.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door yal »

DSG olie moet iedere 60k ververst worden , dus dat zou ik zsm laten doen.
Als er ooit een chip in mijn ED35 komt dan is het 100% zeker een JD-chip.

Grt yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

S3. weet niet waar je woont maar de prijzen verschillen heel erg met DSG olie vervangen.
Deze hanteren wel nette prijzen.
http://www.vagtechniek.nl/index.php?mai ... c1ev60d276
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Ja de prijzen zijn idd niet mals. Zag net ook een diy video, lijkt opzich niet arbeidsintensief.
Woon in Tilburg.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

Vagtechniek zit ongeveer een half uurtje rijden van jou vandaan in Nuenen,
en zoals de prijzenlijst laat zien kost het €185,- dat is zeker geld maar bij de Dealer kost het bijna het dubbelen en ze leveren erg goed werk.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Joey
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 mei 2011, 19:19

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Joey »

Diverter valve staat niet altijd in de lijst met foutmeldingen. Stond er bij mij ook niet in. Ik had ook merkbaar vermogensverlies, maar volgens de Volkswagen garage was er niks aan de hand want er stond niks in het storingsgeheugen. Ik zal je DV voor de zekerheid dus ook maar demonteren!
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Kga ook ff controleren of ik onder de coulance regeling val voor de bobines. In het boek stond wel iets over "Aktion" met een code, even kijken wat dat precies is.
Ook even bougies en dsg olie vervangen. DV ook gelijk checken.

Belangrijkste nu is hoe ik dit ga aanpakken/onderbouwen bij de tuner. Hij leek zeker van zijn zaak. Het liefst zou ik het ongedaan maken en het bedrag besteden bij JD.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Crokko »

s3. schreef:Het liefst zou ik het ongedaan maken en het bedrag besteden bij JD.
Ik zeg DOEN! Het product van Unlimited Tuning is niet goed afgeleverd. Ze hadden je zo nooit weg mogen laten gaan.

Chip ongedaan maken, geld terug, de auto in zo goed mogelijke conditie brengen (DV check, olie verversen, oliefilter, DGS olie, bougies, luchtfilter, benzinefilter, uitlezen op evt foutmeldingen enz)
BP ultimate 98 tanken en lekker naar Lochem (JD).

Krijg je een heel ander verhaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Heb het boek en de facturen nogmaals nagekeken:
- 62099KM: DSG olie en filter wissel
- 75000KM: Bougies
- 103000KM: Olie en filter wissel

De volgende zaken zijn nu DV check, luchtfilter, benzinefilter en evt. bougies. Ik zal alsnog langsgaan bij de dealer om te kijken of ik in aanmerking kom voor de bobines.
Ik denk dat het roepen dat je je chip ongedaan wilt hebben niet zo makkelijk is als het lijkt..

Wellicht dat iemand van JD mij met argumenten kan helpen m.b.v. eerder genoemde constateringen (turbo uitval, DSG etc, weinig vermogen etc.)?

Maandag even snel een VCDS 11.11 kabeltje bestellen. Kan ik wellicht het e.e.a. loggen?
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Crokko »

s3. schreef:Ik denk dat het roepen dat je je chip ongedaan wilt hebben niet zo makkelijk is als het lijkt.
Voor het behoud van je auto zou ik het (persoonlijk) wel eisen.
Buiten het feit dat de tuning niet het gewenste resultaat heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door MkVI Nmgn »

Wat ik zal doen als dit mijn auto was,
Na de tuner gaan met het verhaal dat de Tuning niet correct is en niet de pk's haalt die ervoor geschreven stonden, en dat het je auto aan het slopen is dus geld terug eisen en standaard software,
Daarna een nieuwe type dv plaatsen nieuwe pcv plaatsen nieuwe bougies en dsg olie bp98 tanken en een afspraak maken bij Jd ik denk dat je heel anders te spreken bent hierna over chiptuning.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Timvgti »

In de grafiek zie ik WIELPK's. Klopt dat? Want dan is je 190 pk als beginwaarde niet gek?!
Gebruikersavatar
s3.
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2012, 21:14
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Tilburg

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door s3. »

Ja dat is whp idd, had ik naar gevraagt.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: DSG schakelt raar na chip

Bericht door Timvgti »

Een standaard gti heeft toch 200 motor pk's?! Weet niet precies hoeveel procent aandrijfverlies er is, maar is toch altijd minstens 10% bij een fwd.
Dus als jij standaard al 190 wielpk's had, dan is dat toch keurig? Dat is dan omgerekend minstens 210 motorpk's wat jij voor het chippen al had.
Dus waarom was je daar teleur gesteld mee? Want na chippen 230 wielpk's dus omgerekend 255 keurige motorpk's.
Uitgaande van 10% aandrijf verlies dan tenminste...
Of zie ik het nou helemaal verkeerd?!
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten