Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bespreek hier alles met betrekking tot de Polo in alle uitvoeringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bericht door MartijnGTI »

Mijn vriendin rijd in een Polo TDI uit 2008. Afgelopen vrijdag is deze voor een beurt geweest en nieuwe olie gekregen etc. Vanmorgen kreeg ik een belletje dat de auto zo stonk en ik schrok helemaal toen ze belde toen ze bij huis stond dat de auto zo rookte. De motorkap open gedaan en er ligt allemaal olie over de rechterkant van het blokje en naar achter richting het hitteschild. Ook ligt er binnen een half uur flink wat oliesporen op de oprit.

Nu staat het oliepeil een paar millimeter boven maximum, opzich niets verontrustends lijkt me. Koelvloeistofpijl is normaal, warme motor iets boven max en keurig heldere vloeistof, auto gaf ook geen hogere temperatuur aan dan 90. Druk op het systeem was ook niet anders, heb dopje eraf gedraaid (misschien wel dom) maar gebeurde verder weinig. Oliedop eraf gedraaid en ook heldere olie, geen witte smurrie of iets dergelijks.

Wat kan dit wezen? Koppakking? Carterpakking? Vind wel dat het op/onder het kleppendeksel aan de rechterkant wel veel olie zit, links is helemaal keurig droog.
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bericht door KnuffelTurk »

MartijnGTI schreef:Mijn vriendin rijd in een Polo TDI uit 2008. Afgelopen vrijdag is deze voor een beurt geweest en nieuwe olie gekregen etc. Vanmorgen kreeg ik een belletje dat de auto zo stonk en ik schrok helemaal toen ze belde toen ze bij huis stond dat de auto zo rookte. De motorkap open gedaan en er ligt allemaal olie over de rechterkant van het blokje en naar achter richting het hitteschild. Ook ligt er binnen een half uur flink wat oliesporen op de oprit.

Nu staat het oliepeil een paar millimeter boven maximum, opzich niets verontrustends lijkt me. Koelvloeistofpijl is normaal, warme motor iets boven max en keurig heldere vloeistof, auto gaf ook geen hogere temperatuur aan dan 90. Druk op het systeem was ook niet anders, heb dopje eraf gedraaid (misschien wel dom) maar gebeurde verder weinig. Oliedop eraf gedraaid en ook heldere olie, geen witte smurrie of iets dergelijks.

Wat kan dit wezen? Koppakking? Carterpakking? Vind wel dat het op/onder het kleppendeksel aan de rechterkant wel veel olie zit, links is helemaal keurig droog.
Ik zou gewoon terug naar de garage gaan, neem aan dat de fout daar ligt?
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bericht door MartijnGTI »

Ga al 10 jaar naar dezelfde en wacht er altijd op, enige wat is gebeurd is nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en remvloeistof. Opzich niets bijzonders....
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bericht door wehoo »

Oliepeil boven max. Lekkage bij kleppendekselpakking. Kleppendekselpakking kan gescheurd zijn.
Oliepeil zou niet op max. c.q. boven max. moeten staan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Jerommeke
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 mei 2012, 08:13
Type auto: Golf v Gti

Re: Polo TDI - olie op het blok, koppakking?

Bericht door Jerommeke »

Het lijkt erop alsof ze er gewoon teveel olie hebben ingedaan

Groeten Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “POLO”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten