probleem met climate controle

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

probleem met climate controle

Bericht door martin »

Hey jongens hulp gevraagt,
Mijn climate cotrole blaast alleen nog maar warme lucht van de ene op andere dag. Iemand suggesties zit nu wel in het buitenland miss iets wat ik zelf kan controleren. Alvast bedankt.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Niemand enig idee wat het is,komt vaker voor heb ik gelezen maar zie nergens enig antwoord.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: probleem met climate controle

Bericht door wehoo »

Er zijn problemen met de compressor in de modellen van voor juni 2007.
Als het de compressor is, is het een dure aangelegenheid. VW heeft daar een coulance-regeling voor. In je voorsteltopic lees ik dat je GTI van 2005 is. Dan is de coulance-regeling vanwege de leeftijd vervallen.

Klimaprobleme bei VW
Ein Produktionsfehler in Kompressoren kann zu ungewolltem Klimawandel in bestimmten VW Golf und Caddy führen. Bei abgelaufener Garantie gewährt Volkswagen den Fahrzeughaltern Kulanz.
Bei Volkswagen der Baureihen Golf V und Caddy III können die Klimakompressoren frühzeitig ausfallen. Betroffen sind die bis Juni 2007 eingebauten Kompressoren des Zulieferers Zexel Valeo. Erhöhter Materialabrieb im Innern des Kompressors führt zu Kolbenfressern und dann zum Bruch der Kompressorwelle. VW gewährt Kulanz, wenn die Autos keine Garantie mehr haben, weil es sich um einen Produktionsfehler handelt. AUTO BILD liegen Fälle vor, in denen Caddy-Fahrer eine geringere Kulanzleistung von VW erhielten als Golf-Besitzer. Ein VW-Sprecher erklärte dagegen auf Nachfrage, dass Kunden der Sparten Pkw und Nutzfahrzeuge nicht unterschiedlich behandelt würden (der Caddy wird von VW Nutzfahrzeuge vertrieben).

Die Einzelheiten der Kulanzregelung: • Ersatzteilkosten werden bis zu einem Fahrzeugalter von fünf Jahren voll übernommen, vorausgesetzt, der Wagen hat weniger als 150.000 Kilometer gelaufen. • Beim Arbeitslohn beteiligt sich Volkswagen bis drei Jahre nach Erstzulassung mit 100 Prozent, im vierten Jahr noch mit 50 Prozent. • Kunden, die in der Vergangenheit eine geringere Kostenbeteiligung erhielten, können einen neuen Kulanzantrag bei VW stellen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Bedankt wehoo, gelijk bij terugkomst naar de garage,gaan we zien wat het is en wat dit geintje gaat kosten. Wordt vervolgt.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Wil toch hier(Tsjechie) naar de skoda/vw dealer gaan het zweet komt me naad uit. Verstandig of niet ?
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: probleem met climate controle

Bericht door Crokko »

Als het een officiele dealer is, moet dat geen probleem zijn.

Mochten ze je de (belachelijke) hoofdprijs rekenen, is mij verteld, dat je dit bij pon moet melden.
Verliest het bedrijf het recht als VW dealer, en wordt je gecompenseert.

Dit is mij ooit verteld door een verkoper van een PON-dealer. (Liegt hij, dan lieg ik nu ook) :mrgreen:

Los daar van.......als je de keuze hebt tussen in 35 graden zonder airco of met airo, zou ik persoonlijk het gokkie wagen.
Wel offerte laten maken , alvorens tot reparatie over te gaan.
Dan weet je in ieder geval een beetje waar je aan toe bent.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Het is een officiële dealer van skoda, vw, seat. Vrouw van de receptie heeft een afspraak voor me gemaakt. btw we wilden toch deze stad bezoeken dan gelijk maar de gti repareren.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: probleem met climate controle

Bericht door wehoo »

@martin. Je kunt natuurlijk eerst even laten kijken, voordat je meteen de reparatie laat uitvoeren. Uiteraard afhankelijk van hetgeen er wordt geconstateerd. Vermoedelijk liggen de arbeidsloonkosten in Tsjechië lager dan in Nederland.

Pon zal de te hoge rekening (subjectief begrip) niet vergoeden en de VW dealer raakt ook zijn dealerschap niet kwijt. Pon heeft geen invloed op VW dealers in het buitenland. Zelfs Pon's invloed op de VW dealers in Nederland is zeer beperkt. De VW dealer die dit gezegd heeft, verkoopt graag luchtkastelen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: probleem met climate controle

Bericht door Crokko »

:shock:
Zij hebben mij destijds dit prachtexemplaar praktisch cadeau gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Lagguh ,altijd leuk een zo'n lucht kasteel. Zal wel zo goed als het kan afspraken maken met die lui (me beste duits en engels).
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: probleem met climate controle

Bericht door Crokko »

Succes, ik hoop dat je weer snel "gekoeld" je vakantie kunt voortzetten! ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Wehoo je heb gelijk, krompresor,condensator en expansie ventiel kapot kosten rond de 1100 euro, is dit een redelijke prijs.arbeidsloon 30 euro p.u
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Kompressor 360, 00
Condensator 217, 00
Expansie ventiel 105, 00
Arbeidsloon 9 uur 250, 00 +btw
Totaal ongeveer 1100, 00
Man kwam betrouwbaar over,miss niet alles vernieuwen hangt af van metaal deeltjes in de vloeistof de 1 heeft te maken met het ander. Hoor graag of dit een redelijke prijs is. Arbeidsloon is minder dan de helft in nederland.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: probleem met climate controle

Bericht door wehoo »

Heb je onderdeelnummers gekregen bij de opgave? Ik ga er vanuit dat je originele VW onderdelen krijgt. Zal zo meteen Etka eens raadplegen. Was toch een MKV van 2005? Over arbeidsloon mag je niets zeggen, is zelfs 1/3 van de NL prijs. De totaalprijs met originele onderdelen is dan stukken voordeliger. Let erop dat je een originele VW factuur krijgt. Daarmee heb je 2 jaar garantie op de vervangen onderdelen en kun je ermee naar elke VW dealer indien nodig.

Tip:
Stuur een kopie van je originele factuur, waarop duidelijk de onderdeelnummers staan rechtstreeks met een begeleidende brief (kan in het Engels of Duits) naar onderstaand adres. Het liefst per brief en niet per email. Niet via Pon, maar rechtstreeks naar Wolfsburg. Nee... heb je, ja kun je krijgen voor wat betreft een coulanceregeling, ook al is de termijn verstreken. (Kundenbetreuung = klantenservice).

Volkswagen AG
Kundenbetreuung
38436 Wolfsburg
Tel +49 (0) 1805 865579 *
Fax +49 (0) 1805 329865*
Mail to kundenbetreuung@volkswagen.de
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Hoi wehoo, heb factuur van de etka
Nr.kompresor 1ko820 859 sx prijs 9024 kr =360 euro
Kondensator climate nr. 1 ko 820 411q
Prijs= 5428 kr.=217 euro

Ventil nr. 1ko 820 679
Prijs 2629 kr.=105 euro

Klein mat.40 euro

Arbeidsloon 9×699 kr. =250 euro
Heb ik dus gewoon garantie voor 2 jaar in de nl wehoo.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: probleem met climate controle

Bericht door wehoo »

Op originele onderdelen geeft VW 2 jaar garantie en je hebt het laten uitvoeren bij een officieel erkende VW dealer (toch?).
Op factuur staat het VW logo en de stempel van de VW dealer (+ handtekening).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoedde eigenlijk dat er een AXX-motor in jouw GTI zit. Dan zou er een Sanden i.p.v. een Denso zijn gemonteerd. Maar die worden ook door elkaar verwisseld. Bij modelkeuze staat het motortype aangegeven (zie Etka afbeelding). Terug te vinden op de sticker in je service-handleiding of op dezelfde sticker in je kofferbak.

p.s. heb je mobiliteitsgarantie (alle stempels in serviceboek en mobiliteitsgarantie aangevinkt), krijg je een vervangende auto gratis. (ex. brandstofkosten uiteraard).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Nog even gebeld naar mijn eigen garage, baas was op vakantie en gezegd dat ik er niet blij mee ben en zou overleggen met de baas. Hij zei wel dat het duur was, zeker geen idee wat wel gaat kosten. Ik had geen garantie, bij grote kosten zou hij het arbeidsloon grote deels voor rekening nemen (9 maanden in bezit)maar ondertussen portier p zijde en remmen vervangen,zeur ik niet over zelf betaald, maar dit is serieus geld. Als ik dit in de NLmoet vervangen zit ik bijna op het dubbele.
Omdat ik op vakantie was wilde hij orginele spullen gebruiken, bij imi kon hij geen garantie geven.
Maar ik zie alleen al de compressor scheelt 160 euro, hier 9 uur aan je auto sleutelen 250 euro, even voor de duidelijkheid dit is een officiële dealer. Maar weet nog steeds niet wat ik ga doen :cry:
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

Auto weg gebracht naar me eigen garage, hij verzekerde mij geen metaal deeltjes in het verdere systeem dus alleen kompressor pffff. Orginele Kompressor kost € 670 maar heb nu gekozen voor imitatie €360. Betaal nu alleen inkoop prijs kompressor en het opnieuw afvullen, reparatie neemt hij voor zijn rekening. Toch nog redelijk goed vanaf gekomen denk ik.
Gr. Martin.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: probleem met climate controle

Bericht door wehoo »

Dit was toch het verhaal van Tsjechië? Begreep het niet meer helemaal. Dus toch niet in Tsjechië gerepareerd?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: probleem met climate controle

Bericht door jwbakkenes »

Mijn airco reparatie was onlangs bij de dealer met originele onderdelen en met doorspoelen van het systeem bijna 1400 euro.

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 351
Lid geworden op: 15 dec 2012, 22:22
Type auto: Golf V GTI
Locatie: zaanstad

Re: probleem met climate controle

Bericht door martin »

@jan willem heb jij het complete systeem vervangen,Kompressor, condensator en het ventiel voor die prijs.

Had later in tsjechie weer contact gehad met de garage, vandaar dat ik het niet had laten maken. Betaal dus nu alleen het onderdeel en het vullen.
Gr. Martin.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 28 gasten