Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Is je auto gestolen of iemand anders z'n auto? Post het hier.
Topic-titel moet kenteken, merk, type en kleur bevatten.
Tekst zelf moet omgeving en kenmerken van de auto vermelden.
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

De hele VAG groep is jammer genoeg over de hele breedte sterk vertegenwoordigt in de landelijke diefstal cijfers, waaronder dus ook Audi. Gemiddeld wordt er in Nederland 6x per dag (!) een VW Golf gestolen (voor we weer vervallen in een discussie over absolute aantallen en percentages).
Of de beveiliging van alle fabrikanten "in principe" op hetzelfde neerkomt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel is duidelijk dat met name de VW's en Audi's voor een grote groep criminelen erg toegankelijk is gebleken over de afgelopen jaren. Waarbij er is vastgesteld dat de voortdurende zwakte in de VAG beveiliging al jaren bekend is.

De maatregelen die VAG had kunnen nemen zijn vrij eenvoudig, concreet en uitvoerbaar. Zeker gezien de grote aantallen verkoop en grootschalige en langdurige diefstal over de hele breedte van het VAG concern (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, etc):
- de Bearlock op de optielijst te zetten;
- standaard raam gravure (kenteken) aan te bieden;
- de sleutel transponder codering te verbeteren;
- het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam te plaatsen;
- de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;
- betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr.
- (+ mechanische preventie teller-unit/kabelboom)
Als VAG bekend is dat het (niet goedkope) fabrieksalarm al jaren omzeild kan worden door een grote groep criminelen, dan zul je een strategie moeten ontwikkelen om dat tegen te gaan en de beveiliging op de zwakke punten aan te passen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door wehoo »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

Ja, dat zijn de bekende percentages en absolute cijfers. Voor actuele gegevens 2013 en cijfers fetisjisten is hier nog meer te vinden: http://www.stavc.nl/voertuigdiefstalcij ... d=2&stol=2

Echter om on-topic te blijven en binnen de context omtrent VAG en dit GTI forum:

De hele VAG groep is jammer genoeg over de hele breedte sterk vertegenwoordigt in de landelijke diefstal cijfers, waaronder dus ook Audi. Gemiddeld wordt er in Nederland 6x per dag (!) een VW Golf gestolen (voor we weer vervallen in een discussie over absolute aantallen en percentages).
Of de beveiliging van alle fabrikanten "in principe" op hetzelfde neerkomt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel is duidelijk dat met name de VW's en Audi's voor een grote groep criminelen erg toegankelijk is gebleken over de afgelopen jaren. Waarbij er is vastgesteld dat de voortdurende zwakte in de VAG beveiliging al jaren bekend is.

De maatregelen die VAG had kunnen nemen zijn vrij eenvoudig, concreet en uitvoerbaar. Zeker gezien de grote aantallen verkoop en grootschalige en langdurige diefstal over de hele breedte van het VAG concern (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, etc):

Citaat:
- de Bearlock op de optielijst te zetten;
- standaard raam gravure (kenteken) aan te bieden;
- de sleutel transponder codering te verbeteren;
- het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam te plaatsen;
- de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;
- betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr.
- (+ mechanische preventie teller-unit/kabelboom)

Als VAG bekend is dat het (niet goedkope) fabrieksalarm al jaren omzeild kan worden door een grote groep criminelen, dan zul je een strategie moeten ontwikkelen om dat tegen te gaan en de beveiliging op de zwakke punten aan te passen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door wehoo »

Absolute cijfers geven zicht op de materie en voorkomen one-liners en "geschreeuw". De laatste stelling in dit topic was (vrij vertaald) dat VW er garen bij spint als de diefstallen van hun voertuigen hoog blijven. De zogenaamde win-win-situatie.

A.h.v. de cijfers en hun herkomst, de totstandkoming ervan, is o.a. na te gaan waarom bijvoorbeeld VW hoog scoort. Daar zijn redenen voor en die zitten niet alleen (of zelfs helemaal niet) in de beveiliging. Die is immers in principe bij alle autofabrikanten in dezelfde klasse of nabijgelegen klasse gelijk. Er zijn daarom andere redenen waarom VW hoog scoort.

Blijft de vraag:
..... waarom er in relatieve zin, zoveel VW's (met name Golf) worden gestolen t.o.v. de andere gerenommeerde fabrikanten zoals Audi, BMW, Mercedes, Ford etc.?

Misschien ten overvloede: Het is belangrijk voor een fabrikant (van wat dan ook), om zijn klanten tevreden te houden en vooral om de klanten aan zich te binden. Op die manier verstevigt de fabrikant zijn marktpositie. Niet door op korte termijn veel te verkopen, maar door op lange termijn gevestigd te zijn en te zijn voorzien van een (het liefst) grote klandizie, die (merk)trouw blijft. Het is bij VW namelijk niet voor niets dat modelwijzigingen op summiere wijze, in kleine stappen worden uitgevoerd. Radicale veranderingen in modeluitvoeringen zul je daar niet zien.

Uiteraard heeft alles een prijskaartje en voert VW (en ook de anderen) daar een zeer nauwkeurig uitgevoerde politiek in. Zie o.a. de optielijst die per land verschillend is, zodat de auto niet in een hogere (belasting)klasse gaat vallen en binnen de doelgroep (gekozen klandizie) blijft. Zo moesten de productiekosten van een Golf VI, 1100,00 euro goedkoper zijn per model, dan die van de Golf V.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

Jammer. We vervallen (zoals ik hiervoor al aangaf) zo dus opnieuw in een off-topic discussie over cijfers en vergelijkingen en een welles nietes discussie. Terwijl het om een concreet VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche) probleem gaat.

Dacht dat het wel duidelijk en beantwoord was, er wordt veel gedeeld aan techniek en (beveiligings)ontwerp bij deze " zuster"merken.

Of de beveiliging van alle fabrikanten "in principe" op hetzelfde neerkomt, is een wel erg makkelijke ontkenning van het VAG probleem met de beveiliging en diefstal over een periode van meerdere jaren.
Het is duidelijk dat met name de VW's en Audi's voor een grote groep criminelen erg toegankelijk is gebleken. Tevens is vastgesteld dat de voortdurende zwakte in de VAG beveiliging ook al jaren bij hen bekend is (meldingen RNS en voertuig diefstallen).

De maatregelen die VAG onder meer had kunnen nemen (= anticiperen), zijn vrij eenvoudig, concreet en uitvoerbaar. Zeker gezien de grote aantallen verkoop en grootschalige en langdurige diefstal, over de hele breedte van het VAG concern (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, etc).
Een aantal geschetste punten hieronder zijn in combinatie (!) duidelijk VAG gerelateerd:

- de Bearlock op de optielijst zetten;
- standaard raam gravure (kenteken) aanbieden;
- (VAG probleem) de sleutel transponder codering verbeteren;
- (VAG probleem) het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam plaatsen, dit advies is al jaren geleden gegeven door het LIV: http://www.liv.nl/nl/nieuws/Pages/Gpsle ... autos.aspx
- (VAG probleem) de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;
- (VAG probleem) betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr;
- (VAG probleem) mechanische beveiliging ter preventie van manipulatie teller-unit/kabelboom

VAG is bekend met voornoemde punten en ook dat het (niet goedkope) fabrieksalarm al jaren omzeild wordt door een grote groep criminelen (Diefstal RNS + complete VW's, Audi's etc.), dan zal je als fabrikant tijdig moeten anticiperen en een strategie moeten ontwikkelen om dat tegen te gaan, door de beveiliging op de zwakke punten aan te passen.
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Quiksilver wat wil je nauw als antwoord krijgen ??
Als je als koper van wat voor merk ook vind dat je auto niet goed beveiligd is moet je daar zelf maatregelen voor nemen.
Elk auto merk valt te stelen en de VAG ligt gewoon goed in de markt daarom wordt hij meer gestolen en dat ligt niet alleen aan die punten die jij opnoemd.

Ik vind het erg ver gaan "zoals sommige zeggen" dat de VAG dit met opzet doet om meer te verkopen.
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

golfruud schreef:Quiksilver wat wil je nauw als antwoord krijgen ??
Als je als koper van wat voor merk ook vind dat je auto niet goed beveiligd is moet je daar zelf maatregelen voor nemen.
Elk auto merk valt te stelen en de VAG ligt gewoon goed in de markt daarom wordt hij meer gestolen en dat ligt niet alleen aan die punten die jij opnoemd.
Ik benoem de feiten omtrent de VAG beveiliging zoals ze nu al jaren liggen, dat je deze als minder prettig ervaart kan zijn, maar het is helaas de (ongewenste) harde realiteit en deze moet bespreekbaar zijn.
Jij stelt dat de consument de genoemde combinatie van langdurig bekende zwakheden moet gaan aanpassen en niet VAG? Daarmee bevestig je dat VAG niet hoeft te anticiperen op deze specifieke combinatie van zwakheden in de beveiliging?
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Quiksilver schreef:
golfruud schreef:Quiksilver wat wil je nauw als antwoord krijgen ??
Als je als koper van wat voor merk ook vind dat je auto niet goed beveiligd is moet je daar zelf maatregelen voor nemen.
Elk auto merk valt te stelen en de VAG ligt gewoon goed in de markt daarom wordt hij meer gestolen en dat ligt niet alleen aan die punten die jij opnoemd.
Ik benoem de feiten omtrent de VAG beveiliging zoals ze nu al jaren liggen, dat je deze als minder prettig ervaart kan zijn, maar het is helaas de (ongewenste) harde realiteit en deze moet bespreekbaar zijn.
Jij stelt dat de consument de genoemde combinatie van langdurig bekende zwakheden moet gaan aanpassen en niet VAG? Daarmee bevestig je dat VAG niet hoeft te anticiperen op deze specifieke combinatie van zwakheden in de beveiliging?
Natuurlijk is het bespreekbaar. Maar bij andere merken is de beveiliging ook niet je van het. Dat er meer VAG auto's worden gestolen komt niet alleen door het slechte alarm. Europees + oost blok regio ligt de VAG auto veel beter op de markt en daarom is de VAG veel aantrekkelijk voor de dieven. Ik denk dat Wehoo dit ook bedoelt.
Als er een beter alarm of andere veiligheids middelen in zouden komen "waar ik natuurlijk wel positief tegenover sta" zou de VAG auto nog steeds boven aan de lijst van de dieven staan.

Bij de Golf 7 is de navigatie ook al aangepast door 3 elementen in de auto te plaatsen om de dieven het moeilijk te maken, dus VW is er wel mee bezig. Ik ben met je eens dat de verantwoording bij de VAG ligt, maar zoalang zei het niet oplossen moet je zelf iets doen. Dus monenteel zelf aanpassen, een goede verzekering of geen VAG auto kopen.
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Eric H »

Goede inhoudelijke discussie heren.....mooi en leerzaam om te lezen.

Relatie tussen populaire auto en hoog diefstal risico is natuurlijk logisch.
Jaren geleden toen de Opel Astra en daarvoor de Kadett jarenlang de meest verkochte auto van Nederland was, raad eens wat toen de meest gestolen auto was.

Denk dat daar nog wel cijfers van te vinden zijn.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Eric H schreef:Goede inhoudelijke discussie heren.....mooi en leerzaam om te lezen.

Relatie tussen populaire auto en hoog diefstal risico is natuurlijk logisch.
Jaren geleden toen de Opel Astra en daarvoor de Kadett jarenlang de meest verkochte auto van Nederland was, raad eens wat toen de meest gestolen auto was.

Denk dat daar nog wel cijfers van te vinden zijn.
Wie wil er nauw een Opel stelen. :lol:
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Crokko »

golfruud schreef:Quiksilver wat wil je nauw als antwoord krijgen ??
Als je als koper van wat voor merk ook vind dat je auto niet goed beveiligd is moet je daar zelf maatregelen voor nemen.
Elk auto merk valt te stelen en de VAG ligt gewoon goed in de markt daarom wordt hij meer gestolen en dat ligt niet alleen aan die punten die jij opnoemd.
golfruud schreef: Als er een beter alarm of andere veiligheids middelen in zouden komen "waar ik natuurlijk wel positief tegenover sta" zou de VAG auto nog steeds boven aan de lijst van de dieven staan.
golfruud schreef: Bij de Golf 7 is de navigatie ook al aangepast door 3 elementen in de auto te plaatsen om de dieven het moeilijk te maken, dus VW is er wel mee bezig.
Dikke +1
golfruud schreef: Ik ben met je eens dat de verantwoording bij de VAG ligt, maar zoalang zei het niet oplossen moet je zelf iets doen.
Alleen deze niet helemaal. Verantwoording ligt nog steeds bij onszelf.
Als het nodig is om bijvoorbeeld je auto in een garage te stallen, dan zul je dat toch ook zelf moeten regelen? Natuurlijk moet VAG blijven innoveren op het gebied van beveiliging, maar ook wij zullen ons verantwoordelijk moeten blijven voelen voor onze eigen bezittingen en daar extra beveiligingsmaatregelen voor treffen indien nodig.

Mooie cijfers Wehoo! Die laten precies zien wat ik bedoelde.
Een grote markt dus!

Btw Quicksilver
Dit is zeker geen off-topic discussie. En natuurlijk is alles bespreekbaar. ;)
Ik vind dit juist een gezonde discussie zonder modder gooien, waar allemaal leerzame visies en feiten bijelkaar komen.
Ook worden enkele uitspraken en visies ontkracht. In mijn ogen terecht.

Zo vind ik "verantwoording moet je nemen, niet afschuiven".
En verbaasd het mij overigens, dat VAG als de boeman afgeschilderd wordt (door sommige) terwijl de daadwerkelijk criminelen die er met je auto vandoor zijn, nieteens benoemd worden. Alsof daar niet een groot deel van het probleem zou liggen.
De grote roze olifant in de kamer. :D

Al met al is het enorm triest, dat onze spulletjes, waar we allemaal hard voor moeten werken, niet veilig zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Crokko, daarom staat mijn auto altijd in de garage. ;)
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Crokko »

golfruud schreef:Crokko, daarom staat mijn auto altijd in de garage. ;)
Goed bezig! :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door wehoo »

Eric H schreef:Relatie tussen populaire auto en hoog diefstal risico is natuurlijk logisch.
Daar gaat het nu om. VAG-modellen en met name de Golf zijn uitermate populair. Daarnaast vallen ze in een klasse, die voor een breed publiek toegankelijk is. Een grote afzetmarkt zowel voor nieuw als gebruikt. Een zeer uitgebreide aftersalesmarket; volop producten te verkrijgen. De meesten worden dan ook gestolen, niet voor het voertuig in zijn geheel, maar voor de onderdelenmarkt; dan maakt het niet uit of het carrosseriedelen of motordelen zijn.
golfruud schreef:Wie wil er nauw een Opel stelen.
In de jaren 70 en 80 liever een Opel dan een VW, althans voor het merendeel consumenten. Dit was niet gebaseerd op kwaliteit, (niet ten nadele van Opel), maar vanwege de gunstigere prijsstelling van Opel. Nooit de film "Manta Manta" gezien?
Crokko schreef:Mooie cijfers. Die laten precies zien wat ik bedoelde. Een grote markt dus!
Het boekje met meerdere overzichten betreffende voertuigdiefstal in Nederland, staat tijdelijk via de volgende link: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/cijfers2012.pdf. Overigens vrij te downloaden via het ww-web.

@Quiksilver. Ik begrijp wel je woede. T.o.v. de eerste diefstal en de derde diefstal is er qua preventie vanuit de fabrikant niets noemenswaardig veranderd. De door jou geschetste punten schrijf je volledig toe aan het VAG-concern. Niet om dit te ontkennen, dit is ook zo bij het VAG-concern. Maar wel om het in een ander daglicht te stellen; het is bij de andere concerns precies hetzelfde.
- Bearlocks worden nergens standaard of in de optielijst meegeleverd.
- Kenteken in raam graveren is voor de ons omringende landen eerder nadelig voor de consument, vanwege het al eerder genoemde feit dat het kenteken niet direct aan het voertuig is gekoppeld.
- Codering van de sleutel (transponder) is bij alle merken een van de meest kritieke punten; een voortdurende wedstrijd tussen de fabrikant en de dief.
- VIN nummer niet zichtbaar plaatsen, is vooral een schijnbeveiliging. Het VIN nummer geeft je informatie over het voertuig via de databank van de fabrikant. Je kunt ermee de autogegevens t.a.v. het geleverde model zien. Prive-informatie is daarmee niet op te vragen. De dief kan dus zien of je voertuig af fabriek met xenon was uitgerust of niet. So what. Er zijn andere manieren op meer te achterhalen.
- Alarminschakeling verkorten. Standaard worden de voertuigen van VAG en andere leveranciers in die klasse niet met een alarm geleverd. Dat is een optie voor de consument. De reden hiervoor is uiteraard de prijspolitiek.
- Procedure van aanvraag van een derde sleutel verbeteren. Op zich is die procedure duidelijk. Je krijgt alleen een derde sleutel als je aantoont dat je de rechtmatige eigenaar van het voertuig bent. Dit is een procedure die omslachtiger is als het lijkt. Het dievengilde maakt overigens in de meeste gevallen geen gebruik van een voertuigspecifieke sleutel.
- Mechanische beveiliging manipulatie teller-unit/kabelboom. Hier is wat voor te zeggen, maar dan zou het in een stalen kast geplaatst moeten worden. Dat is niet wenselijk voor de consument. Overigens zit de beveiliging achter het voorspatbord, dat op de betreffende plaats wordt opengeknipt. (geen geheim, algemeen bekend).

Uiteraard deel ik je mening dat de fabrikant er veel (niet alles) aan moet doen om diefstal te voorkomen. Echter denk ik dat er grenzen aan zijn verbonden, die vooral te maken hebben met de prijsstelling, de haalbaarheid in relatie tot de kosten en de wensen van de consument, die de meerprijs zal moeten betalen.
Zou er een übergolf met technische hoogstandjes ter beveiliging komen met een prijskaartje van pakweg 50.000 euro. Zou hij niet verkocht worden. Dat heeft niemand er voor over. (ter vergelijking een GTI gaat dan naar de 60.000).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

Het boekje met meerdere overzichten betreffende voertuigdiefstal in Nederland, staat tijdelijk via de volgende link: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/cijfers2012.pdf. Overigens vrij te downloaden via het ww-web.
Onder deze link: http://www.stavc.nl/pdfdb/incijfersnew/ ... ek2013.pdf
- de PDF m.b.t. de eerste halfjaar cijfers 2013, met op pagina 23 onderaan helaas deze vermelding:

Volkswagen Golf is al jaren de meest gestolen personenauto in Nederland. Gemiddeld worden er elke dag 6 gestolen.
Daarna komt Volkswagen Polo met 337 diefstallen en Mercedes- E met 232 diefstallen.

Quiksilver. Ik begrijp wel je woede.
Woede? :shock:
Niet echt, ik ben er juist heel erg laconiek onder geworden. Middels de feiten en het zoeken naar verbeteringen, waar mogelijk, hoop ik dat anderen nu en in de toekomst bespaard blijven van deze farce.
T.o.v. de eerste diefstal en de derde diefstal is er qua preventie vanuit de fabrikant niets noemenswaardig veranderd. De door jou geschetste punten schrijf je volledig toe aan het VAG-concern. Niet om dit te ontkennen, dit is ook zo bij het VAG-concern. Maar wel om het in een ander daglicht te stellen; het is bij de andere concerns precies hetzelfde.
Dit is wat ik stelde. Een aantal geschetste punten hieronder zijn in combinatie (!) duidelijk VAG gerelateerd:

- de Bearlock op de optielijst zetten;
- standaard raam gravure (kenteken) aanbieden;
- (VAG probleem) de sleutel transponder codering verbeteren;
- (VAG probleem) het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam plaatsen, dit advies is al jaren geleden gegeven
door het LIV: http://www.liv.nl/nl/nieuws/Pages/Gpsle ... autos.aspx
- (VAG probleem) de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;
- (VAG probleem) betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr;
- (VAG probleem) mechanische beveiliging ter preventie van manipulatie teller-unit/kabelboom

VAG is bekend met voornoemde punten en ook dat het (niet goedkope) fabrieksalarm al jaren omzeild wordt door een grote groep criminelen (Diefstal RNS + complete VW's, Audi's etc.), dan zal je als fabrikant tijdig moeten anticiperen en een strategie moeten ontwikkelen om dat tegen te gaan, door de beveiliging op de zwakke punten aan te passen.
- Bearlocks worden nergens standaard of in de optielijst meegeleverd.
Precies! Dus een mooie gelegenheid om hier mee te beginnen.
- Kenteken in raam graveren is voor de ons omringende landen eerder nadelig voor de consument, vanwege het al eerder genoemde feit dat het kenteken niet direct aan het voertuig is gekoppeld.
Hoezo is dit nadelig voor de consument in Nederland, want daar hebben we het nu toch over? Dat het kenteken in het buitenland is gekoppeld aan een persoon, wil niet zeggen dat wij hier dan maar moeten afzien van het beveiligen middels gravure.
- Codering van de sleutel (transponder) is bij alle merken een van de meest kritieke punten; een voortdurende wedstrijd tussen de fabrikant en de dief.
Ja en nee, van een aantal merken is bekend dat deze al enkele jaren gekraakt is, dus dan moet je niet dit pakket toch blijven gebruiken. VAG bestaat uit een zeer grote groep auto's (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche). Wanneer je de cijfers 2012 en 2013 van al deze merken bij elkaar optelt, dan schrik je, je rot.
- VIN nummer niet zichtbaar plaatsen, is vooral een schijnbeveiliging. Het VIN nummer geeft je informatie over het voertuig via de databank van de fabrikant. Je kunt ermee de autogegevens t.a.v. het geleverde model zien. Prive-informatie is daarmee niet op te vragen. De dief kan dus zien of je voertuig af fabriek met xenon was uitgerust of niet. So what. Er zijn andere manieren op meer te achterhalen.
Met het pontificaal in het zicht stellen van het nummer achter het voorraam is het voor de Oostblokse "vrinden" mogelijk gebleken sleutels de verkrijgen in o.a. Roemenië. Daarom hebben de verzekeringsmaatschappijen aangesloten bij het LIV http://www.liv.nl al jaren geleden bij VAG verzocht om dit nr. niet zo zichtbaar te plaatsen. VAG negeert dit; waarom?
- Alarminschakeling verkorten. Standaard worden de voertuigen van VAG en andere leveranciers in die klasse niet met een alarm geleverd. Dat is een optie voor de consument. De reden hiervoor is uiteraard de prijspolitiek.
Je redenatie loopt hier wat vreemd. Als je geen alarm hebt, kun je uiteraard ook niet de inschakeling verkorten, duh :mrgreen:
Echter, de fabrieksalarmen staan standaard op 30 seconden en daar moeten we vanaf. Dat geeft de dief minder gelegenheid de boel te manipuleren.
- Procedure van aanvraag van een derde sleutel verbeteren. Op zich is die procedure duidelijk. Je krijgt alleen een derde sleutel als je aantoont dat je de rechtmatige eigenaar van het voertuig bent. Dit is een procedure die omslachtiger is als het lijkt. Het dievengilde maakt overigens in de meeste gevallen geen gebruik van een voertuigspecifieke sleutel.
Onjuist. Zoals eerder aangegeven worden er onrechtmatig sleutels in o.a. het buitenland (maar ook in NL) bijgemaakt door malafide personeel. Centrale landelijke uitgifte en registratie van sleutels is weer een stap dichter bij een betere diefstal beveiliging.
- Mechanische beveiliging manipulatie teller-unit/kabelboom. Hier is wat voor te zeggen, maar dan zou het in een stalen kast geplaatst moeten worden. Dat is niet wenselijk voor de consument. Overigens zit de beveiliging achter het voorspatbord, dat op de betreffende plaats wordt opengeknipt. (geen geheim, algemeen bekend).
Wat storend is, is dat met de diefstal ervaring van de V (2003-2008), weinig is gedaan richting de VI (2008-2012) en ik ben benieuwd of dit bij de VII (2012-....) met het MQB platform wel is aangepakt. Of een stalen kast de oplossing is weet ik niet. VAG heeft genoeg techneuten in dienst om hier een werkbare oplossing voor te vinden.
Uiteraard deel ik je mening dat de fabrikant er veel (niet alles) aan moet doen om diefstal te voorkomen. Echter denk ik dat er grenzen aan zijn verbonden, die vooral te maken hebben met de prijsstelling, de haalbaarheid in relatie tot de kosten en de wensen van de consument, die de meerprijs zal moeten betalen.
Zou er een übergolf met technische hoogstandjes ter beveiliging komen met een prijskaartje van pakweg 50.000 euro. Zou hij niet verkocht worden. Dat heeft niemand er voor over. (ter vergelijking een GTI gaat dan naar de 60.000).
De punten die ik heb benoemd zijn weinig ingrijpend of kostbaar. De bedragen; 50.000 voor een golf en 60.000 voor een GTI, waar baseer je die concreet op?
Een Bearlock is rond de 500, het alarm sneller laten afgaan is een kwestie van de software aanpassen (gratis), kenteken graveren is een paar tientjes, de overige punten is een kwestie van anticiperen op de ervaringen en adviezen met de V en VI en lopen niet in de duizenden euro's per auto.
VAG had eerder kunnen anticiperen. De vraag is of ze de VII nu wél hebben aangepast en of ze adviezen vanuit verzekeringsmaatschappijen oppakken.
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Nikkor27 »

- Kenteken in raam graveren is voor de ons omringende landen eerder nadelig voor de consument, vanwege het al eerder genoemde feit dat het kenteken niet direct aan het voertuig is gekoppeld.
Hoezo is dit nadelig voor de consument in Nederland, want daar hebben we het nu toch over? Dat het kenteken in het buitenland is gekoppeld aan een persoon, wil niet zeggen dat wij hier dan maar moeten afzien van het beveiligen middels gravure.


Ga ik niet mee akkoord, beetje een own goal gemaakt...
Met het pontificaal in het zicht stellen van het nummer achter het voorraam is het voor de Oostblokse "vrinden" mogelijk gebleken sleutels de verkrijgen in o.a. Roemenië.

Jij denkt dat jouw GTI eens die gestolen wordt, zich nog op op Nederlandse bodem bevindt... mss de dag na diefstal... maar veel langer moet je toch niet verwachten ;) Die gaan inderdaad richting het Oostblok of in stukken uiteen gedraaid.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door wehoo »

Nikkor27 schreef:
- Kenteken in raam graveren is voor de ons omringende landen eerder nadelig voor de consument, vanwege het al eerder genoemde feit dat het kenteken niet direct aan het voertuig is gekoppeld.
Hoezo is dit nadelig voor de consument in Nederland, want daar hebben we het nu toch over? Dat het kenteken in het buitenland is gekoppeld aan een persoon, wil niet zeggen dat wij hier dan maar moeten afzien van het beveiligen middels gravure.
Er staat niet dat het voor de Nederlandse consument nadelig is. Topicstarter legt met zijn aanbevelingen de verantwoordelijkheid bij VAG. Concluderend hieruit betekent dit af-fabriek. In het gti-geval vanuit Duitsland. Zoniet, is achteraf graveren altijd mogelijk op elke parkerplaats bij zowat elke grote supermarkt op zaterdag. Waarbij in dit geval de keuze bij de consument zelf ligt.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

Topicstarter legt met zijn aanbevelingen de verantwoordelijkheid bij VAG. Concluderend hieruit betekent dit af-fabriek. In het gti-geval vanuit Duitsland.
Svp geen woorden in de mond leggen "af-fabriek". Ik geef een aantal concrete opties welke de dealer (o.a. graveren + Bearlock + sleuteluitgifte) en VAG (o.a. alarm + anticiperen op trends) kunnen uitvoeren ter preventie van diefstal. Gezien de hoeveelheid verkochte VAG wagens en gestolen VAG wagens, niet meer dan logisch.
Wordt dat als een persoonlijke aanval gezien ofzo? Of hebben we hier een aantal gekrenkte VAG medewerkers? Het lijkt mij dat elke GTI bezitter juist voorstander zou zijn van een verbeterde beveiliging vanuit de dealer en VAG.

Er wordt van alles verkocht door de dealer en VAG, waarom dan niet de service naar de consument om de diefstal preventie te verhogen door bij aankoop het kenteken in de ramen te laten graveren en een Bearlock te laten plaatsen + het fabrieksalarm de vertraging van 30 seconden teniet te doen. Wanneer je dat niet wilt (en ik zou niet weten waarom), prima, maar dat is dan eigen verantwoordelijkheid.

Gestolen/onderdelen van GTI's vinden op allerlei manieren hun weg. Of het nu alleen voor de onderdelen is, het omkatten, de navigatie, lichtunits, of als vluchtauto.
Ieder geval is het met een snel inschakelend alarm, een Bearlock en gegraveerde kenteken in de ramen weer een stukje lastiger.
Er staat niet dat het voor de Nederlandse consument nadelig is.
Dan begrijp ik niet wat je punt is en wat je tegen het graveren van het kenteken door de dealer in Nederland hebt.
Ga ik niet mee akkoord, beetje een own goal gemaakt...
:?:
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door wehoo »

Herhaaldelijk heb ik in dit topic gelezen dat de verantwoordelijkheid bij het VAG-concern ligt. Vergelijkingen met andere fabrikanten zijn niet gewenst; een cijfermatig t.a.v. diefstal ook niet. Vandaar de conclusie af-fabriek. Wordt er anders gedacht, dan is dat maar zo.

Ik heb niets tegen het graveren van het kenteken door de dealer in Nederland, maar vind dat het ieders eigen keuze moet zijn. Eigenlijk zoals het nu ook is. Als er wordt gedoeld op het feit dat de dealer dit gratis moet aanbieden; bieden de meeste verzekeraars dit al.

Het "own goal" verhaal is niet mijn tekst. Weet niet wat ermee wordt bedoeld.

In grote lijnen denk ik dat we het wel eens zijn over het feit dat er betere beveiligingen zouden moeten zijn. Ik zeg alleen dat de VAG-groep er niet slechter uitkomt dan de andere concerns en dat het hoge aantal gestolen VAG-voertuigen een andere oorzaak heeft dan de slechte beveiliging.

Er is in deze discussie geen persoonlijke aanval noch een persoonlijke krenking. Misschien is alles al gezegd nu en blijft het bij herhalingen. Dat levert verder niets op.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Nikkor27 »

Ga ik niet mee akkoord, beetje een own goal gemaakt...
:?:[/quote]


Jij noemt het op als een voordeel/beveiliging (die kentekengravure) . Ik heb daarop geantwoord dat ik er niet mee akkoord ben. Aangezien bijna alle gestolen Golf GTI naar het buitenland worden getransporteerd of hier in Nederland nog uit elkaar wordt gehaald voor onderdelen en ook verkocht worden in het buitenland.

Daarmee gaf jezelf al aan, dat het richting "de Oostblokse vrinden" o.a. Roemenië zouden gaan.
Waarmee is dan het nut van een kentekengravure. tot daar het "own goal" verhaal ;)
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

@Nikkor: Dit is wat ik eerder heb geplaatst:
Met het pontificaal in het zicht stellen van het nummer achter het voorraam is het voor de Oostblokse "vrinden" mogelijk gebleken sleutels de verkrijgen in o.a. Roemenië. Daarom hebben de verzekeringsmaatschappijen aangesloten bij het LIV http://www.liv.nl al jaren geleden bij VAG verzocht om dit nr. niet zo zichtbaar te plaatsen. VAG negeert dit; waarom?
Begrijp nog niet helemaal waarom je dit als "an own goal" benoemd.
De context "Oostblokse vrinden" (no offense), gaat hier over het op malafide wijze verkrijgen van een "derde" sleutel.

Graveren staat hier helemaal los van.

Graveren maakt het alleen maar lastiger voor dieven en oplichters. Zie bijv. ook het verhaal van de aankoop van de gestolen en omgekatte auto...
Daarnaast is het voor de uitvoercontroles op auto's die zonder NL platen op de export worden gezet (tijdelijk export kenteken), een extra controlemogelijkheid om te verifiëren of het gegraveerde kenteken als gestolen staat geregistreerd (haven A'dam/R'dam).

Tevens is het erg makkelijk wanneer er toch in een fuik/controle wordt gereden (met gestolen platen/kentekenbewijs), dat het kenteken op het raam het juiste kenteken aangeeft... :mrgreen:

Mooie manier om de dader(s) te pakken te krijgen... Perfect om het tuig dat auto's stript, om hun eigen auto op laffe wijze "op te leuken", het moeilijker te maken. De pakkans wordt groter.
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Quicksilver, had jij ook dingen die jij opnoemd ( chassisnr. niet zichtbaar, graveren ramen, vertraging alarm door VAGCOM naar 0 sec. laten zetten enz enz.) "zelf" extra op jouw 2 gestolen GTI's laten aanbrengen??
Gebruikersavatar
J3R
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 mei 2011, 22:07
Type auto: MK7 GTI Performance

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door J3R »

golfruud schreef:Quicksilver, had jij ook dingen die jij opnoemd ( chassisnr. niet zichtbaar, graveren ramen, vertraging alarm door VAGCOM naar 0 sec. laten zetten enz enz.) "zelf" extra op jouw 2 gestolen GTI's laten aanbrengen??
Vind jij dat, dit moet dan? :
- standaard raam gravure (kenteken) aanbieden;
- (VAG probleem) het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam plaatsen, dit advies is al jaren geleden gegeven
door het LIV: http://www.liv.nl/nl/nieuws/Pages/Gpsle ... autos.aspx
- (VAG probleem) de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;

En dit dan ook? :
- de Bearlock op de optielijst zetten;
- (VAG probleem) de sleutel transponder codering verbeteren;
- (VAG probleem) betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr;
- (VAG probleem) mechanische beveiliging ter preventie van manipulatie teller-unit/kabelboom

Of wil je dit van mij als individu weten i.v.m. mijn mening en de lopende discussie?
(Op dit moment vind ik het overigens niet wenselijk te bespreken wat ik wel of niet aan beveiliging heb/had).
Gebruikersavatar
golfruud
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 jul 2011, 14:13

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door golfruud »

Quiksilver schreef:
golfruud schreef:Quicksilver, had jij ook dingen die jij opnoemd ( chassisnr. niet zichtbaar, graveren ramen, vertraging alarm door VAGCOM naar 0 sec. laten zetten enz enz.) "zelf" extra op jouw 2 gestolen GTI's laten aanbrengen??
Vind jij dat, dit moet dan? :
- standaard raam gravure (kenteken) aanbieden;
- (VAG probleem) het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam plaatsen, dit advies is al jaren geleden gegeven
door het LIV: http://www.liv.nl/nl/nieuws/Pages/Gpsle ... autos.aspx
- (VAG probleem) de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;

En dit dan ook? :
- de Bearlock op de optielijst zetten;
- (VAG probleem) de sleutel transponder codering verbeteren;
- (VAG probleem) betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr;
- (VAG probleem) mechanische beveiliging ter preventie van manipulatie teller-unit/kabelboom

Of wil je dit van mij als individu weten i.v.m. mijn mening en de lopende discussie?
(Op dit moment vind ik het overigens niet wenselijk te bespreken wat ik wel of niet aan beveiliging heb/had).
Ik was gewoon benieuwd of jij zelf extra maatregelen had genomen bij jouw laatste GTI omdat bij jouw al een paar een auto is gestolen. En die 3 puntjes die ik opnoemde, kan je "als je dat wil" zelf heel snel aanpassen.
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Derde diefstal: 2x VW Golf GTI kwijt

Bericht door Crokko »

Oke:
- VAG moet meer aan beveiliging doen,
- wij moeten zelf actief bezig zijn met het beveiligen van onze bezittingen,

Maar wat dachten we van de maatregelen vanuit de overheid/politie?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gestolen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten